Gå til innhold

Sliter muntlig med formulering, etc. Hva kan jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært flink til å skrive og formulere meg skriftlig. Da har jeg tid til å tenke meg om og fikse på små-feil her og der, og få det perfekt.

 

Men når det kommer til det muntlige har jeg alltid slitt litt. Ikke når det kommer til framføringer på skolen eller liknende - da har jeg hatt tid til å øve på det jeg skal si. Men om jeg har vanlige samtaler med folk sliter jeg litt med å få ting ut på riktig måte hvis det er noe jeg skal fortelle - f.eks. en historie om noe jeg har opplevd. Av og til glemmer jeg/finner ikke ordet jeg skulle si - noen ganger glemmer jeg selve budskapet/meningen med det jeg snakker om, og det blir bare tull. Til slutt babler jeg om noe jeg selv ikke skjønner, og det hele blir bare... kaos, hehe... Noen ganger glemmer jeg ordet mens jeg sier det og så blir det et nytt ord  :fnise:

 

Jeg har alltid beundret min mor og hennes familie som er så utrolig flink å fortelle gamle historier så godt. Mens når jeg prøver... da går det ikke så bra... Det blir bare "kleint". Jeg glemmer ofte det jeg skulle si, og så blir jeg sittende å tenke midt i historien og da blir alt ødelagt. Til slutt må jeg ofte bare si: "Okei, jeg husker faktisk ikke"... AH...

 

Er det noe jeg "lider" av/noe jeg har? Er det vanlig, og hva kan man gjøre selv for å forbedre det? Ellers er jeg veldig flink i språk og jeg skriver vanligvis veldig godt - men når det kommer til samtaler muntlig blir det ofte rot.



Anonymous poster hash: a09ef...67e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Jente 20.

 

ts



Anonymous poster hash: a09ef...67e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder historier fra livet ditt, så får du mye utbytte av å skrive ned de beste, finslipe, finpusse, få teksten akkurat slik du vil ha den, og så øver du deg med mobilen på opptak. Øv på å huske teksten, øv på toneleie. Disse historiene får du bruk for i så mange sosiale sammenhenger. I familien til Jo Nesbø var det mye av sånt, da uten båndopptaker, men nærmest historiekonkurranser.

Om du lider av noe. Har det alltid vært sånn? Hvis det er noe som har seget innover deg nå i det siste, så kanskje det er hjelp å få?

Jeg er helt elendig på muntlig kommunikasjon. Når noen sier noe til meg i vanlig pratefart (100 oim), er det som å få en rebus i fleisen, som jeg har noen sekund på å løse. Iblant går det bra, iblant går det skeis, men det er alltid krevende, og det skal ikke være sånn.

Anonymous poster hash: 1f20c...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...