Gå til innhold

Kjøpe, kjøpe, kjøpe!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det er blitt ille, rett og slett sykt hele dette jaget...

De få gangene (før jul og 3-4 ganger ellers i året) jeg/vi er på kjøpesenter, er det kun for å oppsøke den/de aktuelle butikkene, kjøpe det vi skal, og ut.... jo raskere jo bedre. For jeg klarer rett og slett ikke å oppholde meg blant alle tullingene som fyker rundt, innom alt av butikker, med 10 svære handleposer på slep, og gjerne i gjenger på 10-12 stykker sammen, hele storfamilien... Og jeg registrerer spesielt pur unge jenter og gutter, helt nedi 10-årsalderen, ofte en hel gjeng sammen som flyr rundt og tilbringer fritida si på kjøpesenterne. Litt av et tidsfordriv gitt...

Nei, det er på høy tid at dette fokuset snus, før hele livet, tilfredsheten og lykken forderves fullstendig av materialismen som har tatt grep i befolkningen. Det går snart ikke an å finne folk hjemme, stikke innom på en kaffe eller invitere de på et formiddagsbesøk lenger, for selvfølgelig er jo "alle" på shopping på et eller annet føkkings kjøpesenter hver bidige lørdag, og ofte flere dager i uka.

Det er absolutt et høyaktuelt tema i bringe opp til debatt ja, og godt å se at flere reagerer på denne ukulturen.

Nettopp. Hele storfamilien. I min barndom tilbragte vi lørdagene på besøk hos bestemor alle sammen. Middag og kaffe og hjem til barne-tv. Men i dag ser det ut til at bestemor i stedet blir med på kjøpesenteret. Mor, far, barn og gjerne besteforeldre på kooselig lørdags-shoppingtur på senteret etterfulgt av kafèbesøk inne på det samme overfylte senteret. Så trivelig atte.

Anonymous poster hash: 6b2c1...c4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er flink! Har du noen tips til oss som egentlig ønsker å kjøpe mindre? Unngå kjøpesentre? Sky reklame som pesten? Øve opp selvkontrollen? Jeg ønsker virkelig å bli god på dette. Om det hadde blitt en "trend" å klare seg med mindre, å gjenbruke, så hadde det kanskje vært lettere for oss alle. Selv tok jeg meg i å synes det var litt flaut å gå rundt med min iPhone 3GS som fortsatt fungerte utmerket. Så da måtte den jo selvsagt byttes ut. Det er jo trist, egentlig.

Anonymous poster hash: 6b2c1...c4b

Unngår kjøpesentre, ja. Nettshopper aldri med mindre jeg skal kjøpe noe konkret (julegaver eller bursdagsgaver). Ser jeg likevel noe jeg ønsker meg, eller kommer på noe, så skriver jeg det ned på en liste. Så får foreldrene og samboeren ønskelister når de spør hva jeg ønsker meg til jul/bursdag. Men ofte ser jeg at når noe har stått på den lista noen uker/måneder, så finner jeg ut at jeg egentlig ikke hadde så lyst på det likevel. Så da stryker jeg det.

Bruker heller tiden på turer, vennekvelder, kino, god mat, lese en god bok etc. Og så blir jul og bursdag så mye kulere når man ikke kjøper alt man får lyst på resten av året :)

Anonymous poster hash: ae5c9...6ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å fremstå som en særing:

Jeg har aldri hørt om "Black Friday" før enda jeg jobber med salg. Er dette en amerikansk tradisjon som har kommet til Norge i år?

Er selv veldig lite materialistisk, kanskje litt som en motreaksjon på samfunnet nå. Selv mine nære venner går fullstendig av skaftet og bruker enorme summer på ting jeg egentlig ikke ser noe reel verdi i. Mine møbler, hvitevarer og elektronikk er eldgamle (vi snakker fra 15-35 år gammelt), men jeg trives godt med tingenes tilstand nettopp pga alder og sjarm.

Alle snakker om miljø, men handler som fulle sjømenn og flyr Europa rundt annen hver helg. Jeg snakker aldri om miljø, men i praksis er jeg rene engelen :icon_lol:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke hørt om Black Friday før inntil et par dager siden. Tror det er noe med amerikansk opprinnelse, ja. Noe som skal kickstarte julehandelen. Grøss..

Holdt meg laaangt unna alle butikker på fredag. Må jo ha vært helt galematias inne på sentrene den dagen.



Anonymous poster hash: 6b2c1...c4b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å fremstå som en særing:

Jeg har aldri hørt om "Black Friday" før enda jeg jobber med salg. Er dette en amerikansk tradisjon som har kommet til Norge i år?

Er selv veldig lite materialistisk, kanskje litt som en motreaksjon på samfunnet nå. Selv mine nære venner går fullstendig av skaftet og bruker enorme summer på ting jeg egentlig ikke ser noe reel verdi i. Mine møbler, hvitevarer og elektronikk er eldgamle (vi snakker fra 15-35 år gammelt), men jeg trives godt med tingenes tilstand nettopp pga alder og sjarm.

Alle snakker om miljø, men handler som fulle sjømenn og flyr Europa rundt annen hver helg. Jeg snakker aldri om miljø, men i praksis er jeg rene engelen :icon_lol:

Ta det helt med ro, vi er flere, for jeg hadde heller aldri hørt om dette "Black Friday" før en kompis her om dagen begynte å legge ut om alle tilbudene han ikke måtte gå glipp av i den forbindelse. Aha, tenkte jeg, - nok et importert triks handelsstanden har trykket til sitt hjerte for å tiltrekke seg enda flere lettlurte kunder... Men nei, ikke denne karen gitt, og husker jeg hadde samme innstilling til "Supertorsdag" som også var såååå hett og hipt for en del år siden...

Jupp, vårt hus er også møblert av "brukt og godt", snappet opp via alt fra Finn.no til venner og slekt som skal ha nytt så fort "nylukta" har forlatt sofaer, hvilestoler og seksjoner +++... Vi kjøper av rent prinsipp nesten aldri nytt når slike ting trenger å skiftes ut, og bruker inventaret til det faktisk ER modent for dynga, og ikke salgbart.

Av elektronikk er det utelukkende Finn.no som er vår butikk, for der finner man alle tullingene som selger mobiler, nettbrett og datautstyr etter ei uke eller to, fordi de fant noe enda kulere de bare måtte kjøpe i stedet. Og når ting havner på Finn snakker vi lett ned mot halv pris, så for oss er det gullegodt, og vi beholder mobilene og øvrige duppeditter til de også er modne for "bøtta"...

Jeg har forsåvidt et stereoanlegg som er verdsatt til over 100 000, men heller ikke dette er nytt, langifra, høyttalerne er godt over 30 år, og resten også rundt 10-15 år gammelt. Alt sammen kjøpt brukt og importert av meg fra hele Europa :)

Så det siste du skriver stemmer også på oss her i huset, vi praktiserer miljø uten å verken snakke om eller tenke særlig over det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg igjen kredittkort/bankkort hjemme. Bare ha en 200-lapp med deg, i tilfelle kafebesøk eller lignende.

Anonymous poster hash: 35bd3...aec

Det er faktisk et veldig godt råd om en bare kunne ha vennet seg til å gjøre det litt konsekvent.

Et kort er altfor lett å dra. Har en ikke flere penger med seg, så har en ikke det

og da begrenser innkjøpene seg av seg selv. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk et veldig godt råd om en bare kunne ha vennet seg til å gjøre det litt konsekvent.

Et kort er altfor lett å dra. Har en ikke flere penger med seg, så har en ikke det

og da begrenser innkjøpene seg av seg selv. :)

Enig. Det er et godt råd. Men det forhindrer ikke at man nettshopper når man kommer hjem..

Anonymous poster hash: 6b2c1...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpehysteriet og materialismen er kanskje den største grunnen til at jeg ikke føler meg hjemme i Norge?



Anonymous poster hash: b70c3...864
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting er blitt en måte for Nordmenn å vise hvor vellykket de er.

Hørte et radioprogram der adventskalendere nærmest var en konkuranse om å gi finest og durest gave som barna kunne skryte av på skolen, hvor de barna som ikke hadde foreldre som hadde økonomi til å lage adventskalender falt utenfor.

Mye viktigere å gjøre noe som setter spor etter ennher på jorden enn å kjøpe og å ha materielle ting vi ikke får med oss når vi drar herifra. Det eneste de fleste av oss har gjort er å sørge for masse søppel.

Noen setter = mellom mye penger og det å være lykkelig. Men hva er lykke?

Anonymous poster hash: f8ff8...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å leve så enkelt som mulig og har satt innkjøpsstopp for klær og sko i uoverkommelig framtid. Har nettopp flyttet og virkelig fått en følelse av at jeg har altfor mye jordisk gods! Og ja; stadige turer på kjøpesenteret er farlig for både sjel og lommebok.

Det finnes utrolig mange aktiviteter man kan gjøre som ikke koster noe og som er miljøvennlige. Her hvor jeg bor nå, ligger alt til rette for å leve litt mer i pakt med naturen, heldigvis. Heller plukke kongler i skogen enn å kjøpe en pose med julepynt på senteret. Man må endre litt tankegang, men trenger ikke bli en innbarka gjerrigknark for det.

Jeg tror at de aller fleste bør bli litt mer bevisst på akkurat det, og tenke seg om flere gg før man kjøper noe, spesielt klær og dilldall. Her har jeg syndet mye!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde storutrensking i huset i sommer. Bestilte en kjempestor container og kastet og kastet med hard hånd. Noe ga vi bort. Vi har ikke savnet noe av det vi kastet. Og det var utrolig deilig å bli kvitt alt sammen. Men det var tankevekkende hvor mye av det vi kastet som har vært svært lite i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde storutrensking i huset i sommer. Bestilte en kjempestor container og kastet og kastet med hard hånd. Noe ga vi bort. Vi har ikke savnet noe av det vi kastet. Og det var utrolig deilig å bli kvitt alt sammen. Men det var tankevekkende hvor mye av det vi kastet som har vært svært lite i bruk.

Bare et lite miljø-spørsmål rundt dette, hvorfor kastet dere en hel container med nesten ubrukte gjenstander i stedet for å selge det, evt. gi det bort (ser jo riktignok at dere ga bort noe, men du nevner jo en kjempestor container.....)?

Det er etter mitt syn like ille å bare lempe containerlass med fullt brukbare gjenstander man ikke har plass til/bruk for lenger på dynga, som å kjøpe, villhandle og hamstre dette pga gleden der og da. Kunne det derimot blitt tilgodesett noen som hadde blitt glade for, og hadde hatt bruk for denne "søpla", hadde det jo vært en miljømessig fornuft i galskapen.

Endret av tsejG
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite miljø-spørsmål rundt dette, hvorfor kastet dere en hel container med nesten ubrukte gjenstander i stedet for å selge det, evt. gi det bort (ser jo riktignok at dere ga bort noe, men du nevner jo en kjempestor container.....)?

Det er etter mitt syn like ille å bare lempe containerlass med ting man ikke har plass til/bruk for lenger på dynga, som å kjøpe, villhandle og hamstre dette pga gleden der og da. Kunne det derimot blitt tilgodesett noen som hadde blitt glade for, og hadde hatt bruk for denne "søpla", hadde det jo vært en miljømessig fornuft i galskapen.

Ordla meg litt klumsete :) Det som var nesten ubrukt fikk vi gitt bort. Det vi kastet var stort sett utslitt sportsutstyr, ødelagte hageredskaper (gressklipper etc), møbler som hadde sett bedre dager og slike ting som hadde fylt opp kjelleren i lang tid og burde vært kastet for lengst. Det meste var regelrett skrot. Vi har stor kjeller og den var full av gamle ting og klær. Kastet en del klær også, og her ser jeg jo at noe av dette kunne vært gitt f.eks til Fretex. Men vi hadde så dårlig tid på prosjektet at det ikke var tid til å sitte å finkikke på hvert plagg denne gangen (gir ikke slitte, flekkede klær til Fretex). Men jeg er sikker på at mer av det vi kastet kunne vært gitt bort om vi hadde hatt bedre tid. Men det gode som kom ut av dette er at jeg i hvertfall har blitt mer bevisst på hva jeg drar INN i huset. Så jeg lærte jo noe :)

Anonymous poster hash: 6b2c1...c4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ordla meg litt klumsete :) Det som var nesten ubrukt fikk vi gitt bort. Det vi kastet var stort sett utslitt sportsutstyr, ødelagte hageredskaper (gressklipper etc), møbler som hadde sett bedre dager og slike ting som hadde fylt opp kjelleren i lang tid og burde vært kastet for lengst. Det meste var regelrett skrot. Vi har stor kjeller og den var full av gamle ting og klær. Kastet en del klær også, og her ser jeg jo at noe av dette kunne vært gitt f.eks til Fretex. Men vi hadde så dårlig tid på prosjektet at det ikke var tid til å sitte å finkikke på hvert plagg denne gangen (gir ikke slitte, flekkede klær til Fretex). Men jeg er sikker på at mer av det vi kastet kunne vært gitt bort om vi hadde hatt bedre tid. Men det gode som kom ut av dette er at jeg i hvertfall har blitt mer bevisst på hva jeg drar INN i huset. Så jeg lærte jo noe :)

Anonymous poster hash: 6b2c1...c4b

Takk, dette ble vesentlig mer logisk ja. Og man blir nok som du skriver en del klokere i sine innkjøp etter en slik sjau... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg mener dette er en ond sirkel som bare blir verre og verre. Vi skal ha nye klær hele tiden og vi skal følge de trendene som kommer og går. Det er også et press på å bruke en god del penger i sosiale sammenhenger. som foreksempel til skoleballet, der det er forventet å kjøpe en dyr og fin kjole og noen til og med kjører limousin til ballet. Dette har vært mye diskutert i media i det siste, så man prøver å få en endring av det Det vil ikke være lett. Nordmenn er vant til å bruke mye penger. For dem som har råd til det føles det naturlig, man tenker ikke over at det finnes dem som ikke kan bruke like mye i slike samhenhenger.

I julen kjøpes det masse gaver, det forventes at man skal gi gaver til mange og de skal være fine. I en undersøkelse gjort av Nordea viser det seg at nordmenn vil bruke i gjennomsnitt 5600 kroner på gaver i år, dette er nesten 1000 kr mer enn det svenskene vil bruke. Jeg mener det er fordi vi har skapt en kultur for å bruke penger. Det blir ikke sett på som rart om noen kjøper en iphone eller mac til barna til jul, selv om dette er en veldig dyr gave, som langt fra alle foreldre har råd til å gi sine barn. Og når man kommer tilbake etter julen får alle spørsmålet "hva fikk du til jul?".
Jeg mener til en viss grad foreldre har skyld i dette, men i hovedsak tror jeg denne utviklingen har forekommet på grunn av miljø på skoler og sosiale medier. Foreldre må tenke over hva de gir til barna sine. Dette kan være vanskelig, for man vil jo gjerne gi barna det de vil ha, og man vil ikke at de skal ende utenfor. Et eksempel på dette er at ved en skole bestemte foreldrene sammen at ingen skulle kjøre limousin til ballet. Men alle barna gikk til foreldrene og sa de andre i klassen skulle, så det endte til slutt opp med at alle kjørte limousin. Her er det snakk om å kunne stole på at alle holder det de lover og senker kravene til hvor mye som blir brukt i slike samenhenger.
Dette er et problem som bør tas tak i så fort som mulig fordi ved hjelp av statistikker kan man se at forbruktet bare øker, og det vil bare bli større og større forskjell mellom de som er svake og de som er sterke
økonomisk.

Jeg merker selv at på skolen går de fleste rundt med jakker til mange tusen kroner og masse merkeklær. Det er kanskje ikke direkte press på at alle skal ha dyre klær, men jeg vil helt klart tro at mange føler et indirekte press på hvordan man skal kle seg og hva man skal gjøre. Man skal ha råd til masse festing og man skal ha råd til alle andre sosiale sammenkomster. I bursdager skal du bruke en del på gave, og man blir gjerne invitert til en del. Jeg merker det er veldig mange sammenhenger hvor det forventes at man skal lange ut med penger, uten at dette skal være noe problem.
Hvis vi skal endre rettningen vi går i, må alle være med på det. Den norske kultur må forandres.



Anonymous poster hash: 9374a...f53
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innført en regel for meg selv når det gjelder nettshopping . jeg må vente 24 timer for jeg trykker på bestill-knappen etter at jeg har lagt varene i handlekurven.



Anonymous poster hash: 23963...cb1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er et viktig og interessant spørsmål. Vi er i ferd med å ødelegge kloden vår pga kollektivt overforbruk. Det er helt meningsløst.

'Hva fikk du til jul' er et hyggelig spørsmål som ikke skader noen.

Med litt bagasje hjemmefra har ikke barn noe problem med å glede seg over det de får uansett pris.

Vi kjøper mye brukt, og det er et verdivalg. Til jul i fjor fikk vår sønn et brukt snow board. Datteren vår fikk en kåpe kjøpt på finn til bursdagen sin, til jul får hun en bunad/festdrakt kjøpt på finn til 150 kr. Sønnen vår får til jul en walkie talkie til 250 kr, ig jeg vet at de begge blir glade for det.

Selv får jeg en brukt koffert av min mor, og jeg har gitt bort gammel brio togbane til vår nivø.

Jeg tenker at disse problemene sitter i hodene våre, vi må endre holdninger, tanker og handlinger.

Hvis du ikke vil "gå tur" på et kjøpesenter med familien, så er det vel bare å stoppe? At man trenger shoppestopp sier noe om at det har gått altfor langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vi å kjøpe så innmari mye hele tiden?

Jeg må si jeg blir skremt av forbruket vårt her i landet. Vi kjøper og kjøper. Meg selv inkludert. Vi "går tur" på kjøpesentrene med familien vår hver lørdag (i stedet for en tur i skogen eller til fjells). Når vi går innom butikkene kommer vi over ting vi ikke visste at vi trengte. Men så trengte vi dem visst noe innmari likevel plutselig.

De fleste av oss ar allerede nok klær og nok dingser. Hvorfor fortsetter vi?

Anonymous poster hash: 6b2c1...c4b

Du kan takke den dumme kjerriga av en gammel finansminister, Kristin Halvorsen, for at vi shopper så inn i h*lvete mye.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/finanskrisen/kristin-halvorsen-advarer-mot-shoppe-stopp/a/534341/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Dagens forbrukernivå er ikke bra for miljøet. Vi overhander, og kaster. Jeg er miljøaktivist og har brukt store deler av livet mitt på å kjempe for miljøet, men jeg må innrømme at jeg er veldig svak på forbrukerfronten. Jeg shopper altfor mye. Lite mat, men mye dilldall og klær.

Denne trenden er godt drevet av norske kvinner.



Anonymous poster hash: 9ab70...479

Nja, kvinnfolk er kanskje best på overforbruk. Men det betyr ikke at mannfolka er helt feilfri her heller. De er nok mest shoppeglad når det kommer til dingser, mat og drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...