Gå til innhold

Hvorfor har du ikke sertifikat på bil?


slutt

Anbefalte innlegg

Gjest lipgloss

Jeg har solgt bilen min nå,har funnet ut at jeg ikke er noe god til det,kjører som en gammel dame og blir tutet på i øst og vest,blir bare lei meg etter å ha kjørt bil,er ikke god å rygge heller,sist jeg kjørte ble jeg sjeltbut av en mann fordi jeg brukte for lang tid,begynte å grine mens han kjeftet og følte meg crap i flere dager etterpå.

Livredd forvå kjøre på glatta og så tror jeg kanskje bør levere inn førerkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst har jeg veldig dårlig råd (arbeidsavklaringspenger) og for det andre har jeg angst som blir mye verre når/hvis jeg må forholde meg til kjøring, andre biler, trafikk, regler osv - noe som man nesten må om man skal klare å kjøre bil.

 

Har gjennomført trafikalt grunnkurs og har kjørt litt rundt på vår egen eiendom, men i og med at naboen også bruker vår vei blir tanken på å møte på en annen bil veldig skummel for meg. Målet er en dag å få førerkort, da jeg bor på landet og er egentlig avhengig av å få dèt, men det må bare vente. Jeg er iallefall ikke trygg om jeg skulle kjørt på en trafikert vei sånn som jeg er nå, for møter jeg en annen bil får jeg nok panikk, bremser sikkert ned og i verste fall kjører av vegen.

 

For meg er en bil en slags metall-dødsmaskin som man veldig lett kan miste kontrollen over, med mindre man har tunga rett i munnen hele tiden og husker på hva alle pedalene og knapper og dingsebomser gjør. Hvordan folk får det til å se så lett ut kommer jeg aldri til å skjønne.  :vetikke:

 

Hilsen en som er evig takknemlig som har en kjæreste og nær familie som kan kjøre meg når det trengs.



Anonymous poster hash: a6aa4...fa0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Calavi

Jeg bodde tidligere på en plass jeg ikke følte behovet for å ta førerkortet - klarte meg helt fint uten. Etter jeg flyttet til en litt mindre by merker jeg at det hadde vært godt å kunne kjørt bil, men pga sykdom kan jeg ikke ta det akkurat nå. Forhåpentligvis blir det ikke så alt for lenge til jeg kan ta det, så da skal jeg få surret meg til å få gjort det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri penger til å prioritere det da jeg gikk på videregående.

 

Så begynte jeg å studere og flyttet til sentrum, da hadde jeg hverken tid, råd eller behov.

 

Deretter begynte jeg å jobbe og kjøpte meg bolig i sentrum, da hadde jeg ikke tid eller behov.

 

Har funnet ut at jeg kan ta ganske mye taxi for de pengene det koster meg å holde en bil her i sentrum, og tar heller det de gangene jeg må. Ellers kan jeg gå/sykle/busse til det jeg vil.

 

Så så enkelt kan det være.



Anonymous poster hash: 3371c...8d3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lappen, men kunne spart meg for alle de pengene den kostet. Jeg bor i by med greit kollektivtilbud, og har verken bil eller råd til å ha bil i nærmeste framtid...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har solgt bilen min nå,har funnet ut at jeg ikke er noe god til det,kjører som en gammel dame og blir tutet på i øst og vest,blir bare lei meg etter å ha kjørt bil,er ikke god å rygge heller,sist jeg kjørte ble jeg sjeltbut av en mann fordi jeg brukte for lang tid,begynte å grine mens han kjeftet og følte meg crap i flere dager etterpå.

Livredd forvå kjøre på glatta og så tror jeg kanskje bør levere inn førerkortet.

Uff.  :klem:

 

Dette er også en av grunnene til at jeg ikke tør å kjøre bil/få førerkortet. Dette er mitt verste mareritt. Skulle ønske folk hadde litt mer tålmodighet og viste litt mer empati - ikke alle kan være Petter Solberg heller.

 

Kjæresten min kjørte opp for ikke så lenge siden, og med en veldig gammel bil, fikk vi motorstopp i et kryss med en bil bak. Han bak begynte å tute flere ganger, og jeg (som bare var passasjer) ble på gråten på vegne av den allerede nervøse og spente kjæresten min. Heldigvis var det med en annen i bilen vår som har god erfaring med kjøring, så han byttet kjapt over til førersetet og fikk til slutt puffet bilen ut av veien. Hadde jeg fått snakket med sjåføren i bilen bak oss den dag i dag hadde jeg fått han til å angre seg bittert, det skal jeg love deg. Jeg driter i hvor "travelt" han hadde det. Hadde vi stått i flere minutter hadde jeg skjønt det, men noen få sekunder av den dyrebare tiden sin hadde han nok råd til å gi bort, drittsekk.  :frustrert:

Anonymous poster hash: a6aa4...fa0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lipgloss

Uff.  :klem: Dette er også en av grunnene til at jeg ikke tør å kjøre bil/få førerkortet. Dette er mitt verste mareritt. Skulle ønske folk hadde litt mer tålmodighet og viste litt mer empati - ikke alle kan være Petter Solberg heller. Kjæresten min kjørte opp for ikke så lenge siden, og med en veldig gammel bil, fikk vi motorstopp i et kryss med en bil bak. Han bak begynte å tute flere ganger, og jeg (som bare var passasjer) ble på gråten på vegne av den allerede nervøse og spente kjæresten min. Heldigvis var det med en annen i bilen vår som har god erfaring med kjøring, så han byttet kjapt over til førersetet og fikk til slutt puffet bilen ut av veien. Hadde jeg fått snakket med sjåføren i bilen bak oss den dag i dag hadde jeg fått han til å angre seg bittert, det skal jeg love deg. Jeg driter i hvor "travelt" han hadde det. Hadde vi stått i flere minutter hadde jeg skjønt det, men noen få sekunder av den dyrebare tiden sin hadde han nok råd til å gi bort, drittsekk.  :frustrert:Anonymous poster hash: a6aa4...fa0

Godt å høre at det ikke bare er meg :) vet ikke hvor mange ganger jeg har vært på gråten eller begynnt å grine under kjøring, det er en helt forfærdelig følelse og dagene etter blir helt ødelagte,skulle ønske som deg at folk hadde hatt litt mer empati og forståelse for at alle ikke er like flinke i bilkjøring,jeg er ikke til fare for noen,men føler at jeg bare ervi veien for folk :( hyggelig av deg å svare på innlegget mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gundagrynte

Jeg ser både her på KG og ute i samfunnet at det er overraskende mange som ikke har tatt lappen selv om de er langt over aldersgrensen for det.  Jeg skjønner jo at hvis man bor i en by der man ikke har behovet for det, så er det nok lett for å utsette / droppe det, men det kan da ikke gjelde flesteparten?

 

Jeg skjønner ikke at noen velger å belage seg på at andre skal kjøre/hente en når det trengs.. Spesielt ikke når man har barn! Når kun den ene forelderen kan hente/levere i barnehage, aktiviteter, bursdager osv. Hadde følt meg helt hjelpeløs uten lappen!

 

Dere som ikke har sertifikat; hvorfor?

Fordi det er nok tullinger i trafikken fra før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært svært miljøengasjert siden jeg var 16-17 år. De første årene var jeg ekstrem, og nektet å ta lappen. Barnebidragspengene gjennom årene er spart på en egen konto sånn at jeg skulle ta lappen for dem, men siden jeg var så opptatt av å være miljøvennlig sverget jeg til sykkel og buss i stedet.

 

Pengene gikk heller til å studere i utlandet.

 

Flyttet så til sentrum for å slippe kollektivtrafikken siden den ikke er så bra eller billig her jeg bor. Har bodd her i to år, og har nå det siste halvåret begynt å jobbe med lappen.

 

Har ikke barn, men tenker at det er kjekt å ha sertifikat og bil til den tid eventuelt måtte komme. Men har jo skoler og barnehager rundt meg, så det ville ikke vært noen krise de første årene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Det er ikke noe jeg prioriterer å bruke penger på, helt enkelt. Dessuten er det lite miljøvennlig, og rent generelt synes jeg folk med lappen blir litt late, og kjører f.eks. til butikken selv om det tar maks fem minutter å gå.

 

Nå bor jeg sentralt i Trondheim så busser er ikke noe problem, og jeg forventer absolutt ikke at andre skal kjøre med hit og dit. Jeg foretrekker å gå eller sykle, tar buss på vinterstid og i dårlig vær. Har imidlertid vokst opp på bøgda, så jeg ser absolutt verdien i å ha lappen i mange tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 31. Har dessverre aldri hatt råd til å ta lappen av diverse grunner som lav inntekt, sykdom etc. Jeg kommer meg fint rundt men ser jo at det hadde vært en stor fordel å ha lappen og buss. Det er ikke alle steder jeg kan jobbe feks fordi jeg er avhengig av buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til jeg var ferdig i 10. klasse bodde jeg et sted hvor det tok 5-10 minutter å gå til og fra skolen og hvor alt annet var i gåavstand.

På vg1 bodde jeg like i nærheten av sentrum på internat ved siden av skolen. Neste år gikk jeg på FHS. Og året etter flyttet jeg til Trondheim. Siden da har jeg syklet og tatt buss fordi det er billig. Holder på med lappen nå pga at det er noen km til alt og pga at det tar så lang tid med buss (bytting, venting osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har flyskrekk, jeg har bilskrekk. Kan komme at jeg var med i bilulykke som barn. Bor heldigvis sentralt.



Anonymous poster hash: 61d52...776
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Dette er jo ting som kommer med kjøretrening. Jo mer du kjører, jo flinkere blir du :)

Anonymous poster hash: c1a55...397

 

 

Joda, det stemmer nok for mange. Men jeg er ærlig talt blitt mer og mer "redd" av meg i trafikken, og ser ikke på det som noen god ide å ta lappen, spesielt når det koster så mye tid og penger og vi klarer oss fint uten.

Det finnes mange dårlige sjåfører der ute, og jeg ønsker rett og slett ikke å begi meg ut i den jungelen. Biler er potensielle dødsfeller når folk ikke vet hva de gjør.

Endret av Harlekin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

Jeg har aldri hatt interesse for biler, og direkte fobi mot å håndtere kjøretøy.

Er 26, og om det er opp til meg, kommer jeg aldri til å ta lappen, men begynner allerede få press fra flere kanter (arbeidsgiver, kjæreste og aldrende familiemedlemmer) :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i en nesten ulykke som ungdom, etter den hendelsen sluttet jeg å sitte på med "rånere"..
Ekstremt skeptisk og har hjertet i halsen bare pilen går over 80km/t...
Har aldri øvelseskjørt pga det.

Når folk spør meg hvorfor jeg ikke har lappen så svarer jeg med at jeg ikke har råd, noe som jo..Ja er sant, men jeg har aldri fortalt dem om den hendelsen :)


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil tro at grunnen til at enkelte ikke har sertifikatet er:

 

- De har ikke råd

- De er redde for å kjøre bil

 

Jeg slet med å starte å øvelsekjøre ettersom jeg var livredd for å ta livet av noen. Tok lappen for et par uker siden, og nå elsker jeg å kjøre bil. Jeg kommer aldri til å bli en "råner" som grisekjører og driter i fartsgrenser, for jeg har lært at man ikke leker i trafikken.

Endret av kenpet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerName

Jeg er 22 år og har ikke lappen fordi jeg alltid har bodd sentralt eller med gode bussforbindelser. Nå har jeg flyttet på landet med veldig dårlig bussforbindelser (6 busser i døgnet, ingen i helgene), så nå skal jeg begynne å øvelsekjøre. Gruer meg litt da jeg er livredd for å gjøre feil, men har heldigvis en snill og flink samboer som skal kjøre med meg. Kan ikke være hjemme alene hver helg når han jobber heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke tatt lappen da jeg var 18 pga at jeg fikk ikke helseattest (kronisk sykdom med krav om helseattest for å kunne ta sertifikatet). Når jeg fikk helseattest første gang hadde jeg ikke lenger råd.

Fikk 2 helseattest for noen år siden og har vært livredd for å ta den, men har endelig begynt nå. Er 27 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blanding av ingen å øvelseskjøre med og dårlig råd. Deretter var det alltid noe annet som kom først: opppussing, ferier. I tillegg klarte jeg meg med kollektivt og at samboer kjørte.

Tar lappen nå som noen og tredveåring.

Anonymous poster hash: 7bb77...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...