Gå til innhold

Tenåring med veldig kvisete hud. Hva hjelper?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en 13-åring som er veldig plaget med kvisete hud. Særlig i ansiktet, men hun har også litt på skuldrene.

Det er ikke snakk om litt uren hud, men sånne kviser som sitter tett i tett, og også bare mange røde områder på huden uten synlige kviser.

Jeg ser at dette plager henne veldig, og hun kompanserer med å la håret henge mye ned i ansiktet for å skjule det. Det er helt umulig å få henne til å f.eks ta håret i en hestehale, ikke engang når hun skal være i aktivitet.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg har aldri hatt problem med uren hud selv, så jeg vet virkelig ikke hva jeg kan gjøre for å hjelpe henne.

Er det noen som har gode råd og tips?

Anonymous poster hash: b20ef...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med et så omfattende problem er det fastlegen og videre til hudlege som gjelder. Apoteket har mye, kosmetikkindustrien har enda mer men her høres det ut som om hudlegens kompetanse er den som trengs!

Har selv vært et "kvisetryne", i årevis og vet godt at dette er pytons ekkelt å gå rundt med.

Anonymous poster hash: 89fd8...ea0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renser hun huden daglig? Morgen og kveld? Finnes mange produkter på apoteket. Jeg måtte prøve meg frem for å finne en god en. (Ofte opplever man litt mer ute hud i starten, fordi porene tømmer seg, så gi det litt tid)

Hvis ikke det fungerer kan man gå til en lege, og få noe reseptbelagt. Den fungerer ihvertfall. Lykke til!

Anonymous poster hash: d17f7...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker hun balsam? Jeg får fort mye kviser på skuldrene og øverst på ryggen hvis jeg bruker balsam. Ellers er nok en tur til legen det beste her.



Anonymous poster hash: 5f46a...c30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal du gå til lege og få skikkelige preparater på resept for. En lar ungene sine gå rundt med ansiktet fullt av betente og verkende kviser som gir varige arr, helt unødvendig. Men jeg forstår jo at det er fordi en alltid har regnet acnehud som normalt og en fase. Eksem løper man med, med det samme. Legers holdning har heldigvis også forbedret seg her. Det er ikke helt uten bivirkninger, men er vel verd det.

Anonymous poster hash: 9f526...337

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for svar :)

Hun bruker en krem som heter Basiron, og denne har faktisk hjulpet litt, men utover det bruker hun ingen rens e.l. Så om noen har en god rens å anbefale så tar jeg imot forslag med åpne armer :)

Men det er mulig jeg må ta henne en tur til legen ja, selv om dette sikkert blir veldig flaut for henne.

Anonymous poster hash: b20ef...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isotretinoinbehandling hjelper når hun er så rammet. Og hvorfor skulle det være flaut å gå til lege? Lykke til til jenta, det er bare å komme igang.

Anonymous poster hash: 9f526...337

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke begynt med kremer eller noe som kan gjøre ting verre før jeg hadde snakket med lege og evt hudlege.



Anonymous poster hash: 5544e...f7d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til legen. Dropp rens og tulleprodukter. Dalacin er et forholdsvis mildt reseptbelagt legemiddel som hjelper mange, men som sagt, ta det opp med legen før du kjøper eller foreslår noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill time hos hudlege. Min datter på 14 har fått veldig god hjelp av hudlege. Vi prøvde alle mulige renseprodukter og reseptfrie produkter på apoteket, uten resultat. Det måtte hardere skyts til.

Vår lege sa at de fleste venter alt for lenge før de kommer. Bestill time!!

Anonymous poster hash: f7e6e...9f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bestill time hos lege. Der vil ho først få resept på kremar (til dømes, Skinoren, Differin, Epiduo) og gjerne ein antibiotikakur. I samme slengen ber de om å bli henvist til hudlege (grunna lang ventetid hjå offentlege hudlegar), der de eventuelt avbestiller om første behandling fungerer greitt.

Problemet med antibiotika er ofte at problemet forsvinner når ein går på kuren, og kjem att når ein sluttar.

Tips til dusjen: spyl ryggen godt med vatn og gjerne vask over, slik at ho er heilt sikker på at alle sjampo og balsamrestar er heilt vaska av.

Lukke til - det blir bra. Få hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Gå med håret vekk fra ansiktet

-Vask ansikt morgen og kveld (eventuelt med mild rensekrem)

-Bruk toner i ansiktet morgen og kveld

-Kutt ned/ut meieriprodukter (ja, det kan provosere frem akne) 



Anonymous poster hash: 4dcf3...fb2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

-Gå med håret vekk fra ansiktet

-Vask ansikt morgen og kveld (eventuelt med mild rensekrem)

-Bruk toner i ansiktet morgen og kveld

-Kutt ned/ut meieriprodukter (ja, det kan provosere frem akne) 

Anonymous poster hash: 4dcf3...fb2

 

 

Sigenere denne. 

Skrev i ett annet innlegg angående kviser. Har slitt veldig selv ( byller på ryggen osv ) Jeg er 38år

 

Kosthold, melk og gluten + ofte kviser kan være tegn på for lite sink. 

Jeg tar 50 mg sink ved kveldstid + tran og espsom salt bad av og til. 

 

Stress, feil kosthold , mye trening, depresjon og angst7/uro tapper kroppen for magnesium og sink. 

 

Jeg har brukt mye tid og penger på dyre produkter.. Å ta sink tilskudd  er det eneste som har hjulpet meg mot kviser ( sink picolinate ) 

 

Hudproblemer sitter ofte i tarmene. En 3 mnds antibiotika kur fungerer oftes der og da, men kvisene kommer som regel tilbake. 

Anonymous poster hash: 2051f...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pamelam

Har du prøvd rensebørste som f.eks. Clarisonic? Det renser huden skikkelig ;) Får utbrudd hvis jeg ikke vasker ansiktet med en rensebørste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lege -> Henvisning til hudlege -> Reseptbelagte medikamenter



Anonymous poster hash: d315a...117
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Sigenere denne. 

Skrev i ett annet innlegg angående kviser. Har slitt veldig selv ( byller på ryggen osv ) Jeg er 38år

 

Kosthold, melk og gluten + ofte kviser kan være tegn på for lite sink. 

Jeg tar 50 mg sink ved kveldstid + tran og espsom salt bad av og til. 

 

Stress, feil kosthold , mye trening, depresjon og angst7/uro tapper kroppen for magnesium og sink. 

 

Jeg har brukt mye tid og penger på dyre produkter.. Å ta sink tilskudd  er det eneste som har hjulpet meg mot kviser ( sink picolinate ) 

 

Hudproblemer sitter ofte i tarmene. En 3 mnds antibiotika kur fungerer oftes der og da, men kvisene kommer som regel tilbake. 

Anonymous poster hash: 2051f...cd2

 

 

 

 

Nei, hudproblemer hos tenåringer kommer oftest fra løpske hormoner og overproduksjon av talg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det fra en som har hatt evinnelige mye hudproblemer siden tenårene, og nå først i voksen alder fikk bukt med det ; bestill time hos hudlege. Og hvis ikke det hjelper, så gå for isotretinoin.

Bestiller dere hos f Eks Volvat så har de zo Obagi hudpleie, og det kan være et godt alternativ. Hudpleie under oppsyn av sykepleier.

Husk fukt (min hudlege for 15 år siden ba meg skippe fukt,mens vi pøste på med sterke uttørrende produkter. Ikke smart!) og ta gjerne zink og nattlysolje ved siden av.

Anonymous poster hash: ef663...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...