Gå til innhold

Legekontor/apotek/eldreomsorg. Hjelp meg? :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 26 år og holder på med videregående-utdanning på nett.
Har gått to år på videregående før, men viste seg å ikke være det jeg ville likevel.

Uansett, nå tar jeg altså nettstudie og holder enda på med første året på Helse.
Til neste år er det jo 2.året og da må jeg velge
Helsearbeider (gamlehjem/hjemmesykepleie)
eller
Helseservice (helsesekretær eller apotektekniker).

Helsesekretær var jo det jeg EGENTLIG ville, helt til jeg fikk vite at de også har andre arbeidsoppgaver enn å bare ta imot pasienter, men også assisterer lege etter behov og jobber på lab'en med å ta blodprøver.
Grunnen til at jeg valgte det i utgangspunktet, var litt pga. at det er gunstige arbeidstider på ett legekontor, da jeg har en datter i barnehagealder og sliter med å få meg en annen jobb uten noen utdannelse.

Nå vurderer jeg litt å gå Apotektekniker også, det kunne jo også vært aktuelt, uten at jeg vet så mye om arbeidsoppgavene der heller. Noen som kan fortelle meg litt?

Jeg har også alltid vært interessert i å jobbe med eldre og har jobbet litt i hjemmesykepleie før jeg fikk barn, men nå har jeg inntrykk av at det er så mange om beinet og at man må slåss om vakter, mens jeg er interessert i en fast jobb.
Jeg har i tillegg 50/50-ordning for datteren min (annenhver uke), så sånn sett kunne jo dag/kvelds-vakter passet meg bra, da jeg kan jobbe kveld annenhver uke.
På den andre siden er forholdet mellom meg og eksen litt opp og ned, og jeg ser for meg at jeg en dag kan få hovedomsorg, og da blir jeg plutselig låst til å kun jobbe dagvakter.
Mulig jeg overtenker dette..

Jeg er uansett redd for å velge feil, og føler at jeg må få bestemt meg snart. Vil gjerne at dere som jobber innenfor helse (legekontor, apotek, eldreomsorg) kan fortelle meg litt om arbeidsoppgavene dine og generelt hva dere ville valgt/lagt vekt på i min situasjon :)



Anonymous poster hash: ec206...2f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må se på hvilke muligheter du har for jobb innen de ulike utdannelsene der du bor. Helsesekretær på legekontor er vanskelig å få, men på sykehusene er det lettere å få jobb som nyutdannet. Da kan du ende opp med kveldsjobbing i tillegg til dagjobbing.

Apoteker ligger i dag i kjøpesentre mange steder og følger kjøpesentrenes åpningstider.

Valgene bør du gjøre etter vurderinger av jobbmuligheter i tillegg til å sette deg inn i arbeidsoppgaver.

Anonymous poster hash: 37c5c...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se på hvilke muligheter du har for jobb innen de ulike utdannelsene der du bor. Helsesekretær på legekontor er vanskelig å få, men på sykehusene er det lettere å få jobb som nyutdannet. Da kan du ende opp med kveldsjobbing i tillegg til dagjobbing.

Apoteker ligger i dag i kjøpesentre mange steder og følger kjøpesentrenes åpningstider.

Valgene bør du gjøre etter vurderinger av jobbmuligheter i tillegg til å sette deg inn i arbeidsoppgaver.

Anonymous poster hash: 37c5c...8dc

Nå har jeg vært jobbsøker en stund, og ser at det ofte blir utlyst stillinger som helsesekretær, både på legekontor, sykehus, Unilabs og andre steder. Men vet du om det er noe vesentlig forskjell på å være helsesekretær på legekontor og på sykehus?

De fleste apotekene her tilhører ikke kjøpesentre, og stenger alt mellom 15.00 og 20.00.

Jeg er absolutt interessert i å vite mer om oppgavene, men jeg får ikke noe praksis før til neste år, og jeg må jo bestemme meg innen da :)

TS

Anonymous poster hash: ec206...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor får kun farmasøiter jobb på apotene. Kun de "gamle" som har jobbet i mange år er teknikere. Sjekk hvordan det er der du bor!



Anonymous poster hash: 4776c...852
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor får kun farmasøiter jobb på apotene. Kun de "gamle" som har jobbet i mange år er teknikere. Sjekk hvordan det er der du bor!

Anonymous poster hash: 4776c...852

Hva er den egentlige forskjellen på en apotektekniker og en farmasøyt da?

På ung.no står det at en apotektekniker og en reseptar-farmasøyt har nogenlunde like oppgaver, bortsett fra at reseptar-farmasøyten jobber i resept-avdelingen.

Også finnes det en annen type farmasøyt som heter provisor-farmasøyt, som da selger legemidler og er litt "høyere opp i systemet" enn resten av de ansatte.

Anonymous poster hash: ec206...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også at helsesekretærer kan jobbe på Nav, men hva gjør de der..?

TS



Anonymous poster hash: ec206...2f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg vært jobbsøker en stund, og ser at det ofte blir utlyst stillinger som helsesekretær, både på legekontor, sykehus, Unilabs og andre steder. Men vet du om det er noe vesentlig forskjell på å være helsesekretær på legekontor og på sykehus? (...)

Anonymous poster hash: ec206...2f3

Den største forskjellen er at sekretærer på legekontorer tar seg av en del prøvetaking og laboratoriearbeid. Derfor ønsker legekontorene først og fremst autoriserte helsesekretærer. På sykehusene har mange sekretærer kun administrative oppgaver, hvis ikke vil det som vanligvis være spesifisert i stillingsutlysningen at de ønsker søkere med autorisasjon.

Dersom du kun ønsker administrative oppgaver, går det for eksempel an å ta utdannelse som medisinsk sekretær på et halvt år ved en fagskole.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er autorisert helsesekretær. Vi har oppgaver som blodprøvetaking, CRP, INR, EKG, stelle sår, sette injeksjoner som vaksiner og b12 feks. Vi skal i tillegg ta i mot sykemelding, ringe/bestille taxi, ta i mot legetimer gjennom telefon, sentrifugere blodprøver også videre.



Anonymous poster hash: 75cdb...148
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den egentlige forskjellen på en apotektekniker og en farmasøyt da?

På ung.no står det at en apotektekniker og en reseptar-farmasøyt har nogenlunde like oppgaver, bortsett fra at reseptar-farmasøyten jobber i resept-avdelingen.

Også finnes det en annen type farmasøyt som heter provisor-farmasøyt, som da selger legemidler og er litt "høyere opp i systemet" enn resten av de ansatte.

Anonymous poster hash: ec206...2f3

Forskjellen på apotektekniker og farmasøyt er at farmasøyter (både reseptarer og provisorer) kontrollerer reseptene før legemiddelet leveres ut til kunden.Denne eksepedisjonsretten er det bare reseptar- og provisorfarmasøyter som har, ikke apotekteknikere.Som tekniker kan du likevel jobbe med å ta i mot resepter i resepturen (det du kaller resept-avdelingen),men en farmasøyt må kontrollere resepten før du leverer ut medisinen til kunden.

I praksis er det lite forskjell mellom arbeidsoppgavene til en reseptar-farmasøyt (3-årig bachelorgrad) og en provisorfarmasøyt (5-årig mastergrad) dersom man jobber i apotek. Men for å være faglig og forretningsmessig leder i et apotek må du være utdannet provisorfarmasøyt.En slik leder kalles for apoteker.

Du kan lese mer om farmasiutdanningene her:

http://www.farmasifag.no/Default.aspx

Grovt sett kan man si at farmasøyter har hovedfokus på alle reseptbelagte preparater mens apotekteknikernes ansvarsområde er rettet mot de reseptfrie preparatene og alle de øvrige varene.

(Det vil si de varene kundene selv kan plukke fra hyllene når de kommer inn i apoteket).Noen teknikere har også egne ansvarsområder f.eks.hjelpemidler og utstyr innen kategorier som diabetes,astma,hudpleie osv...Det er også vanlig at teknikere har oppgaver som varebestilling,oppfølging av de ulike salgskampanjene og markedsføring.

Du kan lese mer om apotektekniker-utdanningen og yrket her:

http://www.apotektekniker.no/

Endret av Sandie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere innspill? :)

Begynner å bli veldig usikker på om jeg har valgt feil. Når sant skal sies, burde jeg vel valgt sekretær utenfor helsesektoren. Helsesekretær er ikke like interessant, når jeg fikk vite alle oppgaver man har utenfor kontoret. Jeg er mest opptatt av det administrative, og veldig lite interessert i labratorie-opggavene..

TS

Anonymous poster hash: ec206...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på en medisinsk avdeling og vår sekretær har kun adm. Oppgaver.

Anonymous poster hash: ebe99...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på en medisinsk avdeling og vår sekretær har kun adm. Oppgaver.

Anonymous poster hash: ebe99...449

På sykehus? Det kommer vel ann på hvilken avdeling man skal være helsesekretær på da, sikkert..

Anonymous poster hash: ec206...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må også tenke på "hvilken personlighet har jeg?"
som helsesekretær må du ha bein i nesen og klare å ha 5 baller i lufta på en gang. det er et yrke hvor gjerne legen, telefonen, skranken, sykepleiere og andre plikter står og skriker til deg på en gang. Det er et yrke hvor det blir satt store krav til at du er selvstendig og kan takle det meste, du er den alle kommer til om det er noe.
på legekontor har du i tillegg i oppgave å assistere legen ved inngrep, sterilisering/desinfeksjon av instrumenter, blodprøvetaking, urinprøver, avføringsprøver og injeksjoner i tillegg.
På sykehus er det mer telefon/skranke/papirarbeid.
er du en person som klarer å holde hodet kaldt i stressede situasjoner og ha kontrollen?

eller er du en omsorgsfull person som trives med å hjelpe andre som trenger hjelp til alt i sin hverdag? på sykehjem er det som regel en stille hverdag hvor hverdagen består av å hjelpe beboere på toalettet, lage mat, rydde/vaske, hjelpe beborene i spisesituasjoner, sitte og snakke med dem, stelle dem og være der for dem der de trenger deg.

apotekteknikere skal jeg ikke si meg sikker på hva de gjør helt eksakt da det er et yrke jeg ikke har vært i selv, men om jeg ikke tar helt feil går det i å ha en viss peiling på hva legemidlene/hjelpemidlene blir brukt til, informere kunder om dem, hjelpe de som trenger det å velge rett medikament og ekspedere dem i kassen. De fleste plasser får de vel også gi ut reseptbelagte medikamenter med kontroll av farmasøyt først.
så her er spørsmålet, er du en serviceinstilt person?

mvh helsesekretær/sykepleierstudent.

Endret av ^me^
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du må også tenke på "hvilken personlighet har jeg?"

som helsesekretær må du ha bein i nesen og klare å ha 5 baller i lufta på en gang. det er et yrke hvor gjerne legen, telefonen, skranken, sykepleiere og andre plikter står og skriker til deg på en gang. Det er et yrke hvor det blir satt store krav til at du er selvstendig og kan takle det meste, du er den alle kommer til om det er noe.

på legekontor har du i tillegg i oppgave å assistere legen ved inngrep, sterilisering/desinfeksjon av instrumenter, blodprøvetaking, urinprøver, avføringsprøver og injeksjoner i tillegg.

På sykehus er det mer telefon/skranke/papirarbeid.

er du en person som klarer å holde hodet kaldt i stressede situasjoner og ha kontrollen?

eller er du en omsorgsfull person som trives med å hjelpe andre som trenger hjelp til alt i sin hverdag? på sykehjem er det som regel en stille hverdag hvor hverdagen består av å hjelpe beboere på toalettet, lage mat, rydde/vaske, hjelpe beborene i spisesituasjoner, sitte og snakke med dem, stelle dem og være der for dem der de trenger deg.

apotekteknikere skal jeg ikke si meg sikker på hva de gjør helt eksakt da det er et yrke jeg ikke har vært i selv, men om jeg ikke tar helt feil går det i å ha en viss peiling på hva legemidlene/hjelpemidlene blir brukt til, informere kunder om dem, hjelpe de som trenger det å velge rett medikament og ekspedere dem i kassen. De fleste plasser får de vel også gi ut reseptbelagte medikamenter med kontroll av farmasøyt først.

så her er spørsmålet, er du en serviceinstilt person?

mvh helsesekretær/sykepleierstudent.

Det er nok nettopp det jeg har funnet ut, at jeg kanskje ikke ville passet i helsesekretær-yrket, hvertfall ikke med så mye ansvar. Som sagt er jeg mest interessert i det administrative, og ikke så mye de andre oppgavene som blodprøver, assistering ol. Samtidig er det dumt å ta helsesekretær-utdanningen, for så å "nekte" å jobbe på legekontor og kun ville ha de stillingene på sykehus hvor man får konsentrere seg på kontoroppgaver og å ta imot pasienter. Utdannelsen skal jo "åpne flere dører" for meg, ikke stenge halvparten, så tror ikke jeg tjener noe på å være kresen på arbeidsplasser.

Samtidig er ikke apotek noe jeg "brenner for" heller, jeg ser det kun som en jobb. Men jeg har for lite innsikt i hva som egentlig skjer der, til å ta stilling til om det er noe jeg vil gjøre enda.

Mens eldreomsorg har jeg erfaring med, og trivdes i hjemmesykepleien før, men der er det til gjengjeld kamp om vaktene og vanskelig (umulig?) å få fast stilling.

TS

Anonymous poster hash: ec206...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok nettopp det jeg har funnet ut, at jeg kanskje ikke ville passet i helsesekretær-yrket, hvertfall ikke med så mye ansvar. Som sagt er jeg mest interessert i det administrative, og ikke så mye de andre oppgavene som blodprøver, assistering ol. Samtidig er det dumt å ta helsesekretær-utdanningen, for så å "nekte" å jobbe på legekontor og kun ville ha de stillingene på sykehus hvor man får konsentrere seg på kontoroppgaver og å ta imot pasienter. Utdannelsen skal jo "åpne flere dører" for meg, ikke stenge halvparten, så tror ikke jeg tjener noe på å være kresen på arbeidsplasser.

Samtidig er ikke apotek noe jeg "brenner for" heller, jeg ser det kun som en jobb. Men jeg har for lite innsikt i hva som egentlig skjer der, til å ta stilling til om det er noe jeg vil gjøre enda.

Mens eldreomsorg har jeg erfaring med, og trivdes i hjemmesykepleien før, men der er det til gjengjeld kamp om vaktene og vanskelig (umulig?) å få fast stilling.

TS

Anonymous poster hash: ec206...2f3

Alle yrkene du nevner innebærer jo mye ansvar for andre menneskers helse.Det er jo mye ansvar å jobbe innen både eldreomsorg og apotek.Egentlig er det svært vanskelig å finne et helse-yrke med lite ansvar.

Anonymous poster hash: 4eba9...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle yrkene du nevner innebærer jo mye ansvar for andre menneskers helse.Det er jo mye ansvar å jobbe innen både eldreomsorg og apotek.Egentlig er det svært vanskelig å finne et helse-yrke med lite ansvar.

Anonymous poster hash: 4eba9...c64

Neida, jeg har ikke noe problem med ansvar, det er bare spesifikt det med lab-arbeid og det å skulle ta tester og å assistere jeg ikke har lyst til.

Anonymous poster hash: ec206...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...