Gå til innhold

ringe eller sende melding når man er syk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig å våkne midt på natten med omgangssyke? De fleste jeg kjenner føler seg pjusk og dårlig en stund før de blir så syk at de ikke kan gå på jobb. Med det sagt synes jeg regelen om å måtte ringe inn innen kl. 20.00 dagen før er dårlig, da det selvsagt finnes mange tilfeller hvor en blir mer akutt syk.

Men hos oss er likevel den uskrevne hovedregelen at sykdom sier du fra om så tidlig som mulig. Om jeg dagen før jobb merker at jeg føler meg litt halvpjusk ringer jeg heller en gang for mye enn en gang for lite til arbeidsgiver og sier fra. Da forsøker arbeidsgiver å finne en erstatning, men dersom jeg faktisk blir frisk får både jeg og erstatteren min likevel komme på jobb. Det blir litt "dobbelt opp", men fungerer for oss siden vi er en ganske stor bedrift. Ofte velger heller erstatteren å si i fra om at han/hun ikke trenger den vakten uansett, slik at da ordner alt seg.

Vi har en del vgs-elever som ikke har skjønt dette. Å ringe en halvtime før vakten starter er sjeldent OK.

Anonymous poster hash: c2af4...b9c

Har opplevd å være litt småpjsuk på kvelden, men tenkt at jeg bare var sliten, for så å våkne kl 1-2 med skikkelig spysjuke. Ringer da så fort jeg har en pasue mellom spyinga til jobben slik at nattevaktene kan legge opp slik at de har tid til å ringe etter vikar. Men og våknet kl 5 når vekkeklokka ringer med skikkelig migrne og nakkevondt og ikke hatt mulighet til å klare å stå opp, ikke en gang å se på lyset på mobiltelelfonen slik at somboeren måtte slå nummeret for meg. Falt en gang på isen og slo meg i hodet på veg til bilen, ble så kvalm og svimmel så da kunne jeg ikke kjøre, hadde fått en liten hjernerystelse og stoooor kul-- Alle kan bli sjuke og er man sjuk så er man sjuk, heldigvis god forståelse for det på jobb, men herregud å fælt det er å ringe og si at man er sjuk! Hater det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er opp til arbeidsgiver å bestemme. Der jeg jobber må vi ringe daglig leder innen kl. 20.00 kvelden før. Melder vi fra senere enn det må vi ha sykemelding fra lege.

Det har faktisk ikke arbeidsgiver lov til å kreve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen ble innført etter omfattende misbruk av egenmeldinger (shopping, jobbe som vikar andre steder o.l). Litt kjedelig at det går ut over oss som kanskje bruker en egenmelding hvert 3. år, men det er i hvertfall blitt slutt på å få telefon kl. 09.15 en dag man tror man har fri med spørsmål om man kan komme på jobb, helst for et kvarter siden... Alle var så irriterte på de personene det gjaldt at vi godtok regelen for å få slutt på det. Var jo umulig å planlegge noe på fridagene.

Har ingen ting å si, arbeidsgiver er fullstendig på viddene her, at enkelte missbruker egenmeldingsordningen er overhode ikke grunn til noe slikt.

Eneste arbeidsgiver har lov til hvis han misstenker at noen jukser med egenmeldinger er at han kan kreve sykemelding, men det må være krav rettet mot en spesefikk person som arbeidsgiver sterkt misstener at missbruker ordningen. Arbeidsgiver har absolutt ingen rett til å ha et slikt generelt krav ovenfor ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opp til arbeidsgiver å bestemme. Der jeg jobber må vi ringe daglig leder innen kl. 20.00 kvelden før. Melder vi fra senere enn det må vi ha sykemelding fra lege.

Om du får spysjuka kl 3 om natten, og sitter på porselenet om morgenen, så må arbgiver godta det. En lege vil ikke ha deg på kontoret i den tilstanden

Anonymous poster hash: 12047...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi må ringe til sjefen på dagtid eller vaktansvarlig på kveld/natt/helg. sms er ikke greit! dette er det sjefen som har bestemt og jeg synes det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene stedet jeg jobbet ringte vi vakttelefon (den med telefonen skaffet vikar), og sendte sms til leder.

På det andre stedet ringte vi avdelingsleder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ringt hver gang jeg har vert syk, og da i god tid før vakt så det skulle være mulig å finne en vikar. Det er kun 1 gang jeg har sendt sms og det var fordi stemmen min ikke bar, klarte så vidt å hviske, så det å ringe var ikke et alternativ.



Anonymous poster hash: 03fb6...64e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender sms til kollegaer... Sjefen vår vil ikke ha telefoner og meldinger om dette på egenmeldingsdager. Da blir han rett og slett irritert om vi " plager" han med snuer og syke barn, vi bruker timeregistrering og legger det inn der, så godkjenner han bare i systemene..

Anonymous poster hash: 35c25...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sender SMS, og blir oppringt i løpet av dagen. Jobber på et sted med svært høyt sykefravær, så jeg tror ledelsen har valgt dette for "enkelthets skyld". Selv tror jeg man ville blitt kvitt en del av fraværet ved at man må ringe inn sykdom, da terskelen for å sende sms ofte er svært lav.



Anonymous poster hash: 4d3d6...c41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
AnonymBruker skrev (På 18.11.2014 den 22.36):

Med mindre annet er avtale så bør man ringe, helst i god tid. Jobber også ett sted der det må skaffes vikar, så det er viktig å være sikker på at beskjed om sykdom er mottatt. Opplevde en gang at en ringte på jobb og ga beskjed om sykdom 10 min etter at vakten hennes begynte, hun pleier å være for sein så vi tenkte det var skjedd igjen, men neida. Den syns jeg var drøy.

 


Anonymous poster hash: 784f2...12d

 

Hvis man sender sms 2-3 timer før jobb, er det innafor, synes jeg. Man skal jo ikke ringe sjefen kl.06 om morgenen. Sms er ok. Og så kan man sende én sms til litt senere for å bekrefte at den første er mottatt 

Anonymkode: 53952...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrev (På 25.11.2014 den 1.50):

Usikker på om det står spesifisert i kontrakten, men kunne aldri falt meg inn å gjøre noe annet enn å ringe.

Bedre å sende sms så tidlig som mulig enn å ringe 1 time før 

Anonymkode: 53952...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...