Gå til innhold

Vis universet yrer og bobler av liv - Hvor er alle?


WubWub

Anbefalte innlegg

I disse dager har nå SETI begynt sende signaler ut i vår galakse i håp om å få kontakt med fremmede sivilisasjoner fra andre planeter.

Dette til tross for sterke advarsler fra Stephen Hawkings og andre genier. Vi har bare vår egen historie å vise til - men ifølge den så har det alltid gått dårlig for sivilisasjoner som har møtt en overlegen sivilisasjon.

Det har nesten uten unntak endt med død og plyndring.

Og i mitt stille sinn tenker jeg : Å sende signaler ut i verdensrommet er som å gå ubevæpnet gjennom jungelen midt på natta å skrike av full hals, da holder man ikke livet kjørt og det er usedvanlig naivt og farlig adferd.

Vi vet ikke hvilke farer som lurer oss - kanskje grunnen til at vi ikke har hørt noe fra aliens er fordi de vet hvilke farer som lurer å velger ligge lavt og ikke reklamere for universet hvor de er? Om det finnes aliens så vil sikkert mange av de være super-rovdyr som oss mennesker, men om de er smartere enn oss så ligger vi tynt ann.

Noen teorier om hvorfor vi ikke har hørt noe fra noen andre :

1. Jorda er unik. At liv oppstå er så komplisert at det krevdes en perfekt kjemisk storm med astronomisk lav odds for at det skal kunne skje igjen. Kort og godt - Universet er livløst og det vil bli menneskers jobb å spre livet til andre planeter.

2. Det finnes liv på andre planeter, men intelligens er ikke noe evolusjon verdsetter. Eller - alle sivilisasjoner som utvikler teknologi når bare en viss grense før de møter en veiblokk som utrydder det. F.eks atom krig eller noe annet grusomt når en sivilisasjon får teknologi som oppgraderer de til Type 1 samfunn.

Menneskeheten er bare en "Type 0.7 Civilization", kanskje vi utsletter oss selv ved type 1 slik alle andre ? Dere kan lese mer om type 1-3 sivilisasjoner og Kardashev's skala her : http://www.fromquarkstoquasars.com/the-kardashev-scale-type-i-ii-iii-iv-v-civilization/

3. Kanskje jorda er alt annet enn unik. Kanskje det finnes langt mer attraktive planeter og aliens å komme i kontakt med. Kanskje menneskeheten er så underutviklet, umodne og dumme at det å prate med oss vil være det samme som for et menneske å prøve prate med en maur.

4. Her kommer min favoritt hypotese - Vi lever bare i en data simulasjon. Universet og de fysiske lovene er programmert. Om 50 år vil vår datakraft være sånn ca 1 million raskere enn den er idag. Om 100 år er det ikke utenkelig at vi selv kan lage avanserte simulasjoner av et univers vi har programmert. Med kvantum prosessorer så ser jeg ingen grunn til at det ikke skal gå. Dette er faktisk en veldig populær teori hos mange ledende forskere. Les mer om den her

5. Avstand. Kanskje vi lever i en isolert og øde del i ytterkanten av verdensrommet. Meget mulig at det vil bli for ressurskrevende for fremmede vesener å komme seg hit, det kan også hende at uansett hvor avansert en sivilisasjon blir så vil det ikke være mulig å reise lange avstander i verdensrommet. Grunnet fysiske lover så vil warp drive eller faster than light teknologi ikke være mulig.

6. Kanskje aliens allerede har prøvd kontakte oss men vi har ikke teknologien til å motta signelet. Det er få nasjoner som bruker noe særlig penger på alien kontakt - De største som driver med alien jakting er SETI men disse signalene går bare på radio bølger. Hva om aliens bruker laser som signal? Kanskje radio bølger er så utdatert at ingen bruker det.

7. Konspirasjonsteori som jeg ikke biter på - Ifølge Canada sin tidligere forsvarsminister Pau Hellyer så bor det 80 forsjellige alien livsformer på jorda - De har transformert seg til å se ut som mennesker.

Uansett hvor vilt det her høres ut så får teorien hans støtte fra anerkjente mennesker som : Fysikkeren Paul Davies, og Dr Robert Trundle.
8. The Great filter teorien. Den blir for komplisert og innlegget blir for langt om jeg skal legge ut om den. Men dere kan lese en link om teorien kort forklart her : http://waitbutwhy.com/2014/05/fermi-paradox.html
9. Aliens vet vi er her MEN - De er redde for oss. Jordkloden har sendt ut signaler til verdensrommet siden før andre verdenskrig så om noen har plukket opp disse signalene vil de se hva slags grusomheter mennesker gjør mot hverandre i krig. Så om de er lure - velger de holde kjeft. Når de ser vi kan drepe hverandre ute hemninger - Hva skal da stoppe oss i å drepe dem?
For det er nemlig slik at om vi møter aliens som våre ledere mener kan være farlig så vil menneskeheten knuse de. I fremtiden vil vi ha tilgang på våpen som automatiserte nanoroboter som vi kan sende til andre planeter - nanoroboter proppet med kjemiske våpen som utsletter alt liv.
Endret av WubWub
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som frekventerer imgur ser jeg :) Kult om du oppgir kilder!



Anonymous poster hash: 983c8...9bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som frekventerer imgur ser jeg :) Kult om du oppgir kilder!

Anonymous poster hash: 983c8...9bf

hva er imgur? jeg har 3 linker i tråden hvor du kan lese litt mer i dybden om noen av teoriene.

men ja kan godt gi deg linker, men det er tung lesning så med mindre du er spesielt interressert så blir det nok ikke lest. derfor jeg overforenklet alle teoriene litt så det ikke bli søvndyssende. Det jeg tar opp i tråden heter The Fermi paradox :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Active_SETI

http://en.wikipedia.org/wiki/Fermi_paradox

http://en.wikipedia.org/wiki/Drake_equation

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 linker , good stuff :D



Anonymous poster hash: a0f7a...153
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som frekventerer imgur ser jeg :) Kult om du oppgir kilder!

Anonymous poster hash: 983c8...9bf

Stephen Hawkings om alien kontakt og hvorfor det vil ende dårlig for oss (om du spoler 5 minutter ut i viden kommer du rett til hans utsagn) :

Jeg er ikke helt enig i konklusjonen hans , for jeg tror det at - selvom aliens har onde hensikter så vil de være teknologisk avansert at de mest sannsynlig har roboter og da ville det vært liten behov for menneskelige slaver. Om de er ute etter ressurser så finnes det andre planeter med flere ressurser enn jorda - som også er enklere å få tak i.

men allikevel tror jeg alien kontakt kan ende dårlig for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med; det finnes liv på andre planeter, men pga avstand (man trenger ikke å bo i en fjern ytterkant av universet for å snakke om enorme avstander) så har ingen signaler rukket å komme frem til planeter med liv. Du må heller ikke glemme at universet er 13 milliarder år gammelt. På den tid har stjerner oppstått og dødd. Det vil være fullt mulig at liv har eksistert på andre planeter før oss, men at det har dødd ut. Hvis du tenker på epoken med liv på jorda målt opp mot universets levetid er den svært liten, og måler du epoken med intelligent liv, enda mindre, faktisk ekstremt liten! Husk, de stjernene du ser på himmelen nå, de samme stjernene som menneskene har sett opp på i tusenvis av år, er borte. Tenk, sivilisasjoner på andre planet kan ha sendt ut signaler de og, men de trenger ikke å ha kommet frem (enda).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med; det finnes liv på andre planeter, men pga avstand (man trenger ikke å bo i en fjern ytterkant av universet for å snakke om enorme avstander) så har ingen signaler rukket å komme frem til planeter med liv. Du må heller ikke glemme at universet er 13 milliarder år gammelt. På den tid har stjerner oppstått og dødd. Det vil være fullt mulig at liv har eksistert på andre planeter før oss, men at det har dødd ut. Hvis du tenker på epoken med liv på jorda målt opp mot universets levetid er den svært liten, og måler du epoken med intelligent liv, enda mindre, faktisk ekstremt liten! Husk, de stjernene du ser på himmelen nå, de samme stjernene som menneskene har sett opp på i tusenvis av år, er borte. Tenk, sivilisasjoner på andre planet kan ha sendt ut signaler de og, men de trenger ikke å ha kommet frem (enda).

Du har helt rett og det er en veldig solid teori. Som du er inne på - avstand.

Menneskeheten begynte sende ut signaler for 100 år siden. Det er bare et lite blipp i universets historie. Og våre radio signaler har bare nådd sånn ca 200 lys år vekk fra jorda.

Det høres ut som mye, men i det store og det hele så er det ingenting. Våre signaler har bare blitt sendt ut til en bitteliten del av vår egen galakse. Du kan se på illustrasjonsbilde i linken her hvor langt våre signaler har nådd i melkeveien : http://www.planetary.org/blogs/emily-lakdawalla/2012/3390.html

Så kan det jo også tenkes at alien sivilisasjoner ikke bruker radio bølger når de sender ut signaler. Det kan hende de bruker annen teknologi, f.eks laser (laser er raskere enn radio bølger).

Og som du også nevner så har det vært liv på jorda i mange hundre millioner av år. Men det har bare vært intelligent liv i rundt ca 150 000 år. Så det kan kanskje tenkes at intelligent liv ikke er noe evolusjon trakter etter ergo kan det hende at universet bobler over av liv - men da unintelligent liv.

NASA har hevdet at innen 10 år vil vi finne liv på andre planeter. Da i form av mikrober/extremophiles.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stephen Hawkings om alien kontakt og hvorfor det vil ende dårlig for oss (om du spoler 5 minutter ut i viden kommer du rett til hans utsagn) :

Jeg er ikke helt enig i konklusjonen hans , for jeg tror det at - selvom aliens har onde hensikter så vil de være teknologisk avansert at de mest sannsynlig har roboter og da ville det vært liten behov for menneskelige slaver. Om de er ute etter ressurser så finnes det andre planeter med flere ressurser enn jorda - som også er enklere å få tak i.

men allikevel tror jeg alien kontakt kan ende dårlig for oss.

Jeg tror nok Hawkins advarsel er verdt å ta hensyn til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt hevdet at det allerede har blitt funnet alien life - men da gjerne bare i komersielle populær vitenskapelige avis artikler. Foreløpig tar jeg de artiklene med en klype salt.

Men det er allikevel litt spennende. Dr Milton Wainwright fra universitet Sheffield har brukt luftballonger for å hente inn data om støv og partikler 16 mil oppe i jordas atmosfære.

1 dag fant han en liten ball lagd av titanium, en ball som hadde samme bredde
som et hårstrå.
Inni ballen fant han ut at det var noen slags form for biologisk substans.
Teorien noen forskere har er at dette er noen form for sæd som kom med en meteoritt ment for å befrukte andre planeter?
Litt far fetched men - det kan faktisk hende at livet på jorda faktisk har alien opphav.
Les mer om mikrorganismen her :
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett og det er en veldig solid teori. Som du er inne på - avstand.

Menneskeheten begynte sende ut signaler for 100 år siden. Det er bare et lite blipp i universets historie. Og våre radio signaler har bare nådd sånn ca 200 lys år vekk fra jorda.

Det høres ut som mye, men i det store og det hele så er det ingenting. Våre signaler har bare blitt sendt ut til en bitteliten del av vår egen galakse. Du kan se på illustrasjonsbilde i linken her hvor langt våre signaler har nådd i melkeveien : http://www.planetary.org/blogs/emily-lakdawalla/2012/3390.html

Så kan det jo også tenkes at alien sivilisasjoner ikke bruker radio bølger når de sender ut signaler. Det kan hende de bruker annen teknologi, f.eks laser (laser er raskere enn radio bølger).

Og som du også nevner så har det vært liv på jorda i mange hundre millioner av år. Men det har bare vært intelligent liv i rundt ca 150 000 år. Så det kan kanskje tenkes at intelligent liv ikke er noe evolusjon trakter etter ergo kan det hende at universet bobler over av liv - men da unintelligent liv.

NASA har hevdet at innen 10 år vil vi finne liv på andre planeter. Da i form av mikrober/extremophiles.

Hmm, om intelligentliv er "ønsket" av evolusjonen eller ikke er jeg usikker på. Men med intelligent liv vil man bedre utnytte ressursene, og dermed vil det kanskje være ønsket? Men skjønner ikke helt hvordan stråling skal kunne gjøre at vi finner liv andre steder? Hvis vi forventer svar i form av lys/stråling tilbake, vil jo det ta nye 100 år igjen… Interessant tema forresten! Skulle ønske jeg kunne mer om dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett og det er en veldig solid teori. Som du er inne på - avstand.

Menneskeheten begynte sende ut signaler for 100 år siden. Det er bare et lite blipp i universets historie. Og våre radio signaler har bare nådd sånn ca 200 lys år vekk fra jorda.

Det høres ut som mye, men i det store og det hele så er det ingenting. Våre signaler har bare blitt sendt ut til en bitteliten del av vår egen galakse. Du kan se på illustrasjonsbilde i linken her hvor langt våre signaler har nådd i melkeveien : http://www.planetary.org/blogs/emily-lakdawalla/2012/3390.html

A special note to the pedants: yes, I do realize that the signal from our radio and TV broadcasts is so attenuated by that 100-light-year boundary as to be undetectable except by some kind of magical alien technology.

Noe som stemmer bra om man titter litt på det utstyret man bruker til å kommunisere med romsondene rundt Mars og Saturn, og spesielt Voyager. Sistnevnte sonde er bare 18 lystimer fra jorda, men er likevel det fjerneste menneskeskapte objekt vi har uti der. Som vi ser, holder det ikke med en puslete Yagi antenne for å sende tegnefilmer til aliens. Da må det sterkere lut til, både i form av sterkere sender, og svære retningsbestemte antenner. Det er den sistnevnte type radiosignaler Hawking er bekymret over.

Signalene for 100år siden var også lavfrekvente, som ikke kom lenger enn til ionosfæren. Først på 40tallet begynte de første kraftige VHF sendingene (som kunne trenge gjennom atmosfæren). Så aliens på månen kunne kanskje plukke opp et og annet streifsignal om de hadde svæære antenner.

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, om intelligentliv er "ønsket" av evolusjonen eller ikke er jeg usikker på. Men med intelligent liv vil man bedre utnytte ressursene, og dermed vil det kanskje være ønsket? Men skjønner ikke helt hvordan stråling skal kunne gjøre at vi finner liv andre steder? Hvis vi forventer svar i form av lys/stråling tilbake, vil jo det ta nye 100 år igjen… Interessant tema forresten! Skulle ønske jeg kunne mer om dette

Jeg er litt usikker på om intelligens er et positivt trekk eller ikke. De neste 100 årene vil vise.

Ellers er jeg uenig i at intelligens betyr at vi forvalter våre ressurser bedre. Tvert imot så har vi så stort forbruk at om 50 år vil det være stor fare for at det bryter ut kriger mellom nasjoner for å høste de gjenværende ressursene.

Vi blir bare flere og flere - se for deg Kina, India, Brazil, Indonesia med samme velstands forbruk som vesten. Det går ikke opp rett og slett, jorda har ikke nok ressurser til å forsørge vår enorme forbruk.

Jeg tror fremtiden til menneskeheten står på spill. om vi ikke har teknologien til å dra ut i verdensrommet for å kolonisere andre planeter innen 100 år så er det relativt stor sjangse for at vi vil utrydde oss selv, takket være vår intelligens i kombinasjon med vår territoriske dyriske drifter. Vi er flokkdyr det må ingen glemme.

Enten via krig eller sykdom så er det stort potensiale for undergang. Vi er et abnormalt unikum i jordas historie, vi er det eneste vesenet som står over evolusjonen og vi har ingen naturlige rovdyr. Dette er et stort avvik fra hvordan naturen alltid har fungert, og det har alltid vært et naturlig evolusjonsmessig våpen kappløp mellom rovdyr og ofre.

Vi mennesker derimot har aldri blitt eksponert for dette om vi ser bortifra bakterier og virus som har tatt knekken av oss. Idag har vi medisin for å kurere det meste og vår levealder har skutt i været. Men jeg tror naturen kommer til å sette en stopper for vår suksess en dag når diverse virus og bakterier muterer å tar knekken på oss.

Jeg tror heller ikke evolusjon handler om den sterkeste rett eller hvem som er smartest, men hvem som er best til å tilpasse seg.

Krokodiller f.eks har en hjerne på størrelse med en valnøtt men de har overlevd i 200 millioner år. Vi mennesker bare rundt 150 000 år, og de neste 100 årene vil bli avgjørende.

Jeg tror vår intelligens kan ta knekken på oss. Og det er også en av teoriene i lista mi, at alle intelligente sivilisasjoner ødelegger seg selv. Kanskje intelligens er selvdestruktiv, at når man når et visst nivå å lever over evne så faller alt sammen.

Dinosaurer har jo også vist en usedvanlige evne til å klistre seg fast til livet. Den dag idag lever de i beste velgående - i form av fugler.

Så de artenene som har levd lengst har ikke nødvendigvis store hjerner. Tvert imot.

Men om vi skulle klare oss å rette snuten vår mot verdensrommet så vil også menneskeheten forandres.

Vi blir stadig mindre muskuløse , vi blir høyere og høyere, hjernen vår kommer til å vokse og det vil også hodeskallen for å få plass, vi kommer til å bli tynnere fordi vi i fremtiden vil bruke roboter til fysisk arbeid derfor vil vi ikke trenge noe særlig muskler.

Ser for meg vi kommer til å ende opp som 3 meter høye super tynne skapninger med enorme hoder. de fleste tenna våre kommer jo også til å forsvinne for vi spiser stadig mindre belastende mat. det er derfor vi mister visdomstenna, vi har ikke behov for de lenger til å ete rått kjøtt.

Og mest sannsynlig kommer vi til å få data implanter, f.eks google rett til hjernen, minne chipper, og nanoteknologi.

Litt off topic men hehe, har lest mye om hvordan mennesker kommer til å se ut i fremtiden.

men ja, vis vi skal få kontakt med andre sivilisasjoner i vår levealder må det sterkere lut til en svake radio signal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett og det er en veldig solid teori. Som du er inne på - avstand.

Menneskeheten begynte sende ut signaler for 100 år siden. Det er bare et lite blipp i universets historie. Og våre radio signaler har bare nådd sånn ca 200 lys år vekk fra jorda.

Det høres ut som mye, men i det store og det hele så er det ingenting. Våre signaler har bare blitt sendt ut til en bitteliten del av vår egen galakse. Du kan se på illustrasjonsbilde i linken her hvor langt våre signaler har nådd i melkeveien : http://www.planetary.org/blogs/emily-lakdawalla/2012/3390.html

Så kan det jo også tenkes at alien sivilisasjoner ikke bruker radio bølger når de sender ut signaler. Det kan hende de bruker annen teknologi, f.eks laser (laser er raskere enn radio bølger).

Og som du også nevner så har det vært liv på jorda i mange hundre millioner av år. Men det har bare vært intelligent liv i rundt ca 150 000 år. Så det kan kanskje tenkes at intelligent liv ikke er noe evolusjon trakter etter ergo kan det hende at universet bobler over av liv - men da unintelligent liv.

NASA har hevdet at innen 10 år vil vi finne liv på andre planeter. Da i form av mikrober/extremophiles.

Evolusjonen her ikke noen retning. Det er bare en ting som favoriseres, og det er overlevelse. Og hvis forholdene er slik at grønt slim er det som overlever, så får du grønt slim. Muligens etter hvert slim som er helt eksepsjonelt grønt, men like fullt, grønt slim.

Men det er selvsagt mye bra å si om kompleksitet og adaptibilitet når det gjelder overlevelse. Intelligens har en stor fordel: En intelligent organisme trenger ikke å vente på at evolusjonen skal gi den nye og bedre egenskaper for å overleve i et endret miljø. Den bare oppfinner pelskåpen, og vips: Instant arctic survival.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Evolusjonen her ikke noen retning. Det er bare en ting som favoriseres, og det er overlevelse. Og hvis forholdene er slik at grønt slim er det som overlever, så får du grønt slim. Muligens etter hvert slim som er helt eksepsjonelt grønt, men like fullt, grønt slim.

Men det er selvsagt mye bra å si om kompleksitet og adaptibilitet når det gjelder overlevelse. Intelligens har en stor fordel: En intelligent organisme trenger ikke å vente på at evolusjonen skal gi den nye og bedre egenskaper for å overleve i et endret miljø. Den bare oppfinner pelskåpen, og vips: Instant arctic survival.

Dette er jeg helt enig i. Evolusjon favoriserer bare det som skal til for en arts overlevelse uansett hva det måtte være. og evolusjons har mange verktøy. det finnes åler som kan sende ut paralyserende elektrisitet, det finnes dyr som har radar, noen utvikler ekstreme luktesans, andre kan se i mørket, noen får kamuflasje andre får vinger og vi får intelligens.

Men som jeg skriver i det siste innlegget mitt så er jeg redd for at intelligens faktisk kan være selvdestruktivt å føre til at vi utsletter oss selv i kamp om knappe ressurser på jorda om vi ikke får kommet oss til andre planeter.

men ja, som du sier. evolusjon = tilpasningsdyktighet. den har ikke noe annen retning enn å sørge for at et levende organisme overlever under de miljøene de ferdes.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett og det er en veldig solid teori. Som du er inne på - avstand.

Menneskeheten begynte sende ut signaler for 100 år siden. Det er bare et lite blipp i universets historie. Og våre radio signaler har bare nådd sånn ca 200 lys år vekk fra jorda.

Det høres ut som mye, men i det store og det hele så er det ingenting. Våre signaler har bare blitt sendt ut til en bitteliten del av vår egen galakse. Du kan se på illustrasjonsbilde i linken her hvor langt våre signaler har nådd i melkeveien : http://www.planetary.org/blogs/emily-lakdawalla/2012/3390.html

Så kan det jo også tenkes at alien sivilisasjoner ikke bruker radio bølger når de sender ut signaler. Det kan hende de bruker annen teknologi, f.eks laser (laser er raskere enn radio bølger).

Laser er ikke raskere enn radiobølger. Begge beveger seg med lyshastigheten. Laser er kun "raskere" hvis man snakker om datarate/båndbredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laser er ikke raskere enn radiobølger. Begge beveger seg med lyshastigheten. Laser er kun "raskere" hvis man snakker om datarate/båndbredde.

Det er meget mulig - Jeg kan ikke så altfor mye om laser eller radio bølger. Jeg siterer bare det jeg har lest i artikler. Og et argument som går igjen er at det er flere forskere som mener andre høyteknologiske sivilisasjoner bruker laser til å sende signaler og ikke radio bølger.

Viser til utsagn som : While most SETI sky searches have studied the radio spectrum, some SETI researchers have considered the possibility that alien civilizations might be using powerful lasers for interstellar communications at optical wavelengths. The idea was first suggested by R. N. Schwartz and Charles Hard Townes

og : Astronomers have gazed at the skies for decades searching for signs of extraterrestrial intelligence. Lasers can in principle help transmit messages over extraordinary distances.

We assumed that aliens would use the simplest possible way of attracting our attention, one already implemented in seafaring since ancient times using lighthouses — that is, periodic light pulses," Leeb said.
The kinds of strings of pulses the researchers are looking for, each roughly nanoseconds or billionths of a second long, are not likely found in nature. "Such signals can, however, be generated by lasers," Leeb said, thus hinting at an extraterrestrial intelligent origin.
Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er jeg helt enig i. Evolusjon favoriserer bare det som skal til for en arts overlevelse uansett hva det måtte være. og evolusjons har mange verktøy. det finnes åler som kan sende ut paralyserende elektrisitet, det finnes dyr som har radar, noen utvikler ekstreme luktesans, andre kan se i mørket, noen får kamuflasje andre får vinger og vi får intelligens.

Men som jeg skriver i det siste innlegget mitt så er jeg redd for at intelligens faktisk kan være selvdestruktivt å føre til at vi utsletter oss selv i kamp om knappe ressurser på jorda om vi ikke får kommet oss til andre planeter.

men ja, som du sier. evolusjon = tilpasningsdyktighet. den har ikke noe annen retning enn å sørge for at et levende organisme overlever under de miljøene de ferdes.

Ergo utnytter ressursene bedre. Vi kunne ikke vært så mange mennesker med så stort forbruk hvis vi ikke hadde klart å utnytte ressursene våre. Å snakke om overforbruk blir en helt annen diskusjon.

Evolusjonen har vist at det stadig er de artene med best overlevningsevne som får utvikle seg videre. Og hva skal til for å overleve? Jo, mat og en evne til å beskytte seg. Med intelligens har man mulighet til å skaffe mat der ingen andre klarer det ved å for eksempel ta i bruk redskaper (spyd, kniv osv), men også ved mer moderne teknikker som jordbruk og genmanipulering. Altså, intelligens gjør at vi bedre utnytter ressursene.

Endret av lakrispia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd og takk til seriøse debattanter.

Dessverre kan jeg altfor lite om emnet, men synes det er svært interessant.

Jeg har til og med sett ufo, men er nok overbevist om at det var noe jordisk jeg så, antagelig militært.

Men tilbake til dette med at kroppen vår forandrer seg fra å være muskuløs og til stort hode og tynne lemmer. I dag blir det forløst barn ved keisersnitt i større antall enn tidligere, barnet er rett og slett for stort til å kunne passere kvinnens fødselskanal. Vil kvinners bekken tilpasse seg denne utviklingen?



Anonymous poster hash: ffd56...03c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange muligheter. Det er en viss sannsynlighet for at vi faktisk er alene, selv om jeg tviler på det med tanke på universets størrelse.

det er ikke sikkert signalene og sondene vi har sendt ut har nådd noen ennå, husk at dette kan ta en del tusen år. Så har du mulighetene for at andre intelligente raser ikke har oversatt meldingene våre til sin egen kommunikasjonsform ennå eller ikke har teknologi nok til å gjøre det. Så finnes der også muligheten for at de er så utviklet at vår kommunikasjonsform er som gammeldags å regne, slik at de ikke benytter og heller ikke kan oppfatte våre signaler. De kan være utdødd før signalene kommer frem, eller de kan allerede ha sendt et svar vi ikke har mottatt ennå. Avstandene er som sagt store.



Anonymous poster hash: 2885a...ab3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd og takk til seriøse debattanter.

Dessverre kan jeg altfor lite om emnet, men synes det er svært interessant.

Jeg har til og med sett ufo, men er nok overbevist om at det var noe jordisk jeg så, antagelig militært.

Men tilbake til dette med at kroppen vår forandrer seg fra å være muskuløs og til stort hode og tynne lemmer. I dag blir det forløst barn ved keisersnitt i større antall enn tidligere, barnet er rett og slett for stort til å kunne passere kvinnens fødselskanal. Vil kvinners bekken tilpasse seg denne utviklingen?

Anonymous poster hash: ffd56...03c

Nei, man tilpasser seg ikke dersom man reddes av medisinsk teknologi. Den eneste måten man viderefører gener på er ved å formere seg, og den som overlever viderefører gener. For å forklare det hardt og brutalt så hadde mennesker dødd av dette dersom det skjedde i naturlig tilstand, dvs. kun kvinner med stort nok bekken hadde overlevd og hadde kunnet videreføre genene som ga større bekken. Over tid så hadde dette ført til at flere generasjoner av kvinner hadde fått større bekken. Som mann42 sier så er det kun en ting alene som premieres i det genetiske utvalget og det er overlevelse, om man snakker om evolusjon i naturlig tilstand.

Men det finnes en annen måte å gjøre det på om man ser bort fra det etiske, dvs. genmanipulasjon. Slik sett kan man styre utviklingen dit man ønsker, men det er noe helt annet enn det naturlige utvalg og naturlig evolusjon.

Anonymous poster hash: 2885a...ab3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...