Gå til innhold

To åringen stikker av


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Haha ja har tenkt på å feste han i bånd, men jeg føler at da tar det jo enda lengre tid for han å lære at han ikke bare kan løpe sin vei? Jeg aner ikke.. Jeg er ikke pedagogisk anlagt :P

Ts.

Anonymous poster hash: 992fe...027

Ta han i bånd om du må, men spørs om han godtar det siden han ikke er blitt vant med det fra før. Men desto bedre, da er det en fin måte å fortelle/ vise han at om du løper bort uten lov, må du i bånd. Men  hold for all del løftet. Han lærer tidsnok at han må holde seg ved din side, tenker jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest chiki

Du truer altså. Er det vanskelig å forstå at sele faktisk er et hjelpemiddel spesielt hvis man har flere små? Er ikke det bedre enn å risikere at barnet plutselig fyker av sted?

Jenta mi har aldri fykt av sted, men det hemder hun stopper opp om hun blir furten. Derfor har vi sagt på ferie nå at om hun ikke går fint sammen med oss må hun ha sele fordi vi ikke vil hun skal bli påkjørt feks.

Vi har kjøpt sparksykkel istedet nå så det går så det suser på tur, da blir hun ikke hengende etter men sparker fint sammen med oss og bærer den fint når vi krysser veien

Har forresten en på 1 år også så er avhengig av kontroll. Blir ham turbo som 2 åring at jeg ikke føler jeg har full kontroll utendørs med biler eller andre farlige ting hadde jeg ikke nølt med å ha bånd i enkelte situasjoner eller tatt han i bæresele om vogn ikkr var en mulighet. Springe fra seg kan han gjøre i kontrollerte former

Endret av chiki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi har aldri fykt av sted, men det hemder hun stopper opp om hun blir furten. Derfor har vi sagt på ferie nå at om hun ikke går fint sammen med oss må hun ha sele fordi vi ikke vil hun skal bli påkjørt feks.

Vi har kjøpt sparksykkel istedet nå så det går så det suser på tur, da blir hun ikke hengende etter men sparker fint sammen med oss og bærer den fint når vi krysser veien

 

Så bra at dere fant en løsning som passet for dere :).

Endret av Vidalita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å unnskyld meg for at jeg er en drittdårlig mor. Heldig du som er så perfekt! Burde vel skjønt at det er klin umulig å lage en tråd her uten at noen skal komme å være så jævla nesevis.

Anonymous poster hash: 992fe...027

 

Vel, du VET at ungen din bruker å stikke av, at du da ikke tar forholdsregler vel vitenede om problemet sier vel sitt?

Anonymous poster hash: 7b704...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sønnen min gjør dette. Beiner bortover veien - her vi bor kommer bilene feiende, og en gang så ble han nesten påkjørt. Helt grusomt.

Desperat kansje men jeg pleier å la han gå uten sko sånn rundt uttafor huset og i hagen..da fyker han ikke av sted.



Anonymous poster hash: b4342...41d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vel, du VET at ungen din bruker å stikke av, at du da ikke tar forholdsregler vel vitenede om problemet sier vel sitt?

Anonymous poster hash: 7b704...283

 

slapp av litt da.

Anonymous poster hash: b4342...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt noen sånne. Må leie hele tiden, jeg kaller det håndjern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har vært borti det.

Min yngste er av typen som bare løper så fort man snur seg.

 

Jeg har bare lært meg til å ha han i bæresele så fort vi skal noe som gjør at jeg ikke kan holde han i hånda hele tiden. (Kjøpesenter, flyplass, gåtur langs vei, oppleve nye steder med mange mennesker o.s.v)

Bæresele fungerer omtrent som bånd, bare at ungen ser på det som noe koselig og ikke straff.



Anonymous poster hash: 107b4...16f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å unnskyld meg for at jeg er en drittdårlig mor. Heldig du som er så perfekt! Burde vel skjønt at det er klin umulig å lage en tråd her uten at noen skal komme å være så jævla nesevis.

Anonymous poster hash: 992fe...027

Du er ingen dårlig mor! Ikke bry deg om drittslengerne :)

Jenta mi var/er sånn.. Hun syns det var gøy å stikke av slik at jeg måtte løpe etter.. Nå har det roet seg og hun kommer på det kun få ganger..

Og til dere som sier at hun skal sette ungen i vogna først.. Det er ikke alltid en tenker over at barnet kommer til å stikke av.. Normale mennesker kan ikke huske på alt..

Jeg begynte med å være konsekvent på holde i hånda, etter en skrekkepisode utfor butikken.. Ellers så blir man bare obs på det etter hvert :) fortvil ikke, det går seg til!

Anonymous poster hash: 63032...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ja har tenkt på å feste han i bånd, men jeg føler at da tar det jo enda lengre tid for han å lære at han ikke bare kan løpe sin vei? Jeg aner ikke.. Jeg er ikke pedagogisk anlagt :P

Ts.

Anonymous poster hash: 992fe...027

 

Jeg er pedagog og naturlig nok pedagogisk anlagt.

Som andre sier, noen barn er bare slik. GPS tracking har jeg sagt ang mine barn. 

De løper ikke avgårde fordi de vil trasse deg eller noe slikt, men de tenker ikke over konsekvensene og lar seg distrahere av noe mer spennende.

 

Vi satte opp noen få regler som vi alltid gjentok i lag med ungene. Disse gjentok vi før vi gikk ut døra og før vi gikk ut av bilen.

- ikke stikke av

- se seg for etter biler

 

Vi har også valgt å disponere de for disse situasjonene mest mulig slik at de får trening, fremfor at de må sitte i bilen mens man løper en snar tur inn/være hjemme med den andre foreldren. Litt ekstra arbeid mens det står på, men øvelse gjør mester - for barn også.

Anonymous poster hash: b1159...7e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, har vært borti det.

Min yngste er av typen som bare løper så fort man snur seg.

 

Jeg har bare lært meg til å ha han i bæresele så fort vi skal noe som gjør at jeg ikke kan holde han i hånda hele tiden. (Kjøpesenter, flyplass, gåtur langs vei, oppleve nye steder med mange mennesker o.s.v)

Bæresele fungerer omtrent som bånd, bare at ungen ser på det som noe koselig og ikke straff.

Anonymous poster hash: 107b4...16f

 

Ser unger på bånd som straff? :klo:

 

Vi brukte bånd til den eldste her da han var rundt to, og han elsket det - han skjønte nemlig at båndet betydde at han fikk en viss bevegelsesfrihet, i motsetning til vogn eller bæresele (som begge mine har avskydd, og aldeles ikke sett noe kos med ;)). Han som er to år nå er blitt ram til å springe avgårde, så vi har definitivt tenkt å venne ham til bånd ASAP.

Anonymous poster hash: fa906...401

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere her nevner: så små barn evner ikke å tenke konsekvenser av slike situasjoner (dvs, de skjønner ikke at det er farlig). Dermed er det vårt ansvar å tenke de konsekvensene for dem. Det de derimot kan læres opp til allerede nå, er å skjønne at hvis de ikke hører på deg, får de ikke fortsette med det de driver med.

Jeg har selv en liten en på snaut 2 år, som eeeelsker å løpe. Han springer heldigvis foreløpig ikke langt unna oss, men kvier seg ikke for å løpe ut i veien el.l. Her har jeg innført fullstendig "båndtvang" hvis jeg er alene med ham og på et sted der friløping ikke er egnet: da er det leiing eller å sitte i vogn. Alltid, uansett! Jeg vet at jeg disse stedene ikke bare kan slippe ham "to sekunder" for å fikse noe, da må jeg sitte på huk med ham mellom ben og armer, eller helst må han sitte i vogna. Vil han ikke leies eller sitte i vogn, bærer jeg ham og vi går vekk fra der vi er og det han (tydeligvis) synes er morsomt. Dette "regimet" har jeg øvd en del på i trygge omgivelser, og det ser ut til at han faktisk stopper når jeg sier at han skal det nå. Dog er han så liten at jeg ikke stoler på det, og derfor er hakk i hæl hele tiden uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du VET at ungen din bruker å stikke av, at du da ikke tar forholdsregler vel vitenede om problemet sier vel sitt? Anonymous poster hash: 7b704...283

Du trenger ikke å være så frekk. Tenker på den 1 kommentaren din. Alltid noen som må komme med frekke kommentarer her. Folk klarer ikke å dy seg :roll:

Anonymous poster hash: 89b3f...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode råd alle sammen :) vi får bare øve på å holde i hånda, og så får jeg overse hylinga når han protesterer.

Anonymous poster hash: 992fe...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får toåringen to valg. Enten holde i hånda eller bli bært. Hun velger fort å holde i hånda ;) Også føler hun at hun får velge ettersom hun får to valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ser unger på bånd som straff? :klo:

 

Vi brukte bånd til den eldste her da han var rundt to, og han elsket det - han skjønte nemlig at båndet betydde at han fikk en viss bevegelsesfrihet, i motsetning til vogn eller bæresele (som begge mine har avskydd, og aldeles ikke sett noe kos med ;)). Han som er to år nå er blitt ram til å springe avgårde, så vi har definitivt tenkt å venne ham til bånd ASAP.

Anonymous poster hash: fa906...401

 

 

Mine har nok sett på det som straff, ja. På samme måte som de har sett på å bli tvangsholdt i hånda som litt "straff".

Bæresele har derimot vært storveis. Bare jeg ymtet om ordet, så kom ungen løpende og ville sitte på ryggen. Synes jo det er kos selv også da. Istedenfor en unge som "vil hit" eller "vil dit" og trekker deg i alle retninger i hånda, og helst vil slippe, så hadde jeg en på ryggen som la hodet sitt på skulderen min og bare koste... Og snakket med meg om det som skjedde rundt oss.

 

Bæremeis har av en eller annen grunn vært helt uaktuelt da... Aner ikke hvorfor, men ungen har nektet å sitte i den.

Anonymous poster hash: 107b4...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...