Gå til innhold

Italia~Cinqueterre~Riomaggiore, noen som har vært der? Reisetips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal reise til Italia i oktober. Noen som har vært i noen av di 5 byene bl.a

Riomaggiore eller Varnessa? Kjærlighetsstien høres interessant ut!

Noen som har vært i område og kan komme med gode tips angående hotell, serverdigheter osv?

Anonymous poster hash: 933e1...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Var der i slutten av juli, besøkte alle 5 byene. Helt fantastisk nydelig! Men et lite tips: når vi var der var iallefall den nederste vandrestien (via Amore) mellom Corniglia- Manarola og Manarola-Riomaggiore stengt pga ras. Selv om de holdt på med utbedring så det rimelig langvarig ut siden fjellet/grunnen rett og slett var borte på flere steder.. Tror stien Vernassa-Corniglia var åpen, vi gikk et lite stykke på denne og møtte mange som så ut til å ha gått en stund. Dessverre snudde vi da vi på det tidspunktet hadde planer å gå de to siste strekkene isteden.. :/ Sjekk derfor på forhånd bedre enn vi gjorde om hvilke som er åpne ;) Det skal gå alternative vandreruter litt lenger oppe i fjellskråningen som sannsynligvis er mindre rasutsatte. Ang. overnatting: hoteller innenfor Cinque Terre holder stort sett ganske høyt prisnivå. Om du ikke finner ønska prisklasse, kan du f.eks søke på La Spezia, Levanto eller Deiva Marina. Vi bodde i sistnevnte da der var den nærmeste OK campingplassen vi fant, men i Levanto og La Spezia vil nok være vesentlig mere å finne på på kveldstid om det har noe å si. Det går lokaltog som stopper på nær sagt alle stasjoner mellom La Spezia og Sestri Levante, de er rimelige og går ganske ofte. God tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har vært der flere ganger. Litt usikker på om oktober er den beste årstiden, jeg pleier å dra til andre steder i Italia om høsten, og til Cinque Terre om sommeren.

Det er ikke så mange severdigheter, det finnes praktisk talt ingen museer, monmuenter, antikvariske utgravinger el.

Jeg har bodd både i og utenfor de 5 byene, og vil absolutt anbefale å bo i en av de fremfor å bo på et mindre kjent sted. De mindre kjente stedene kan være litt mindre pene, mindre atmosfæriske.

Den eneste landsbyen jeg vet om som jeg synes er et reelt alternatv i Liguria er Camogli. Det er et stykke unna Cinque Terre, rett ved Portofino (uten at jeg anbefaler noen å dra til Portofino, men det er jo et kjent sted).

Den enkleste måten å få seg billig overnatting er å bare møte opp i en av byene, og forhøre seg om rom til leie. Barer, restauranter og butikker vet alltid av noen som har noe ledig, spesielt i oktober.

www.giannifranzi.it i Vernazza er relativt greit sted.

Ellers kan du gjerne spøre om andre konkrete ting du lurer på, så er det enklere å hjelpe.



Anonymous poster hash: 5f734...22c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :) Har vært inne på hotels.com, og det er noen høye priser på hotellene der! Ikke er standarden så bra på de fleste hotellene der heller. Såg på et hotell som virket veldig bra, men det lå høyt oppe i terrenget og bussen gikk bare noen få ganger til dagen.

Så det er ikke å anbefale å dra dit i oktober? Tenkte gradene lå på en ca 20, og det er helt greit siden planen er å gå på turstiene rundt i området. Ikke så kjekt når det blir for varmt heller:)

Har lest at de har stengt deler av kjærlighetsstien, men håpet at de skulle åpne den til oktober når vi skal dra. Hvor kan jeg finne info om når den åpner igjen?

Vi har de siste 2 årene reist til Firenze, nydelig by! Men nå har vi lyst å prøve noe nytt, og da har Cinque Terre vært veldig interessant for oss. Har sett bilder derfra og det virker som et fantastisk fint sted!

Jeg og min mann vil ha oss en romantisk langweekend, der vi kan slappe av fra barn,jobb og mas her hjemme ;)

Har dere andre anbefalinger, så er vi åpen for det også! Flybillettene til Pisa er bestilt, og toget skal vi ta.. Men hvor går veien videre? Er det andre vakre spennende steder i Italia dere kan anbefale?

Anonymous poster hash: 933e1...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :) Har vært inne på hotels.com, og det er noen høye priser på hotellene der! Ikke er standarden så bra på de fleste hotellene der heller. Såg på et hotell som virket veldig bra, men det lå høyt oppe i terrenget og bussen gikk bare noen få ganger til dagen.

Så det er ikke å anbefale å dra dit i oktober? Tenkte gradene lå på en ca 20, og det er helt greit siden planen er å gå på turstiene rundt i området. Ikke så kjekt når det blir for varmt heller:)

Har lest at de har stengt deler av kjærlighetsstien, men håpet at de skulle åpne den til oktober når vi skal dra. Hvor kan jeg finne info om når den åpner igjen?

Vi har de siste 2 årene reist til Firenze, nydelig by! Men nå har vi lyst å prøve noe nytt, og da har Cinque Terre vært veldig interessant for oss. Har sett bilder derfra og det virker som et fantastisk fint sted!

Jeg og min mann vil ha oss en romantisk langweekend, der vi kan slappe av fra barn,jobb og mas her hjemme ;)

Har dere andre anbefalinger, så er vi åpen for det også! Flybillettene til Pisa er bestilt, og toget skal vi ta.. Men hvor går veien videre? Er det andre vakre spennende steder i Italia dere kan anbefale?

Anonymous poster hash: 933e1...78b

Takk for tips! :) Har vært inne på hotels.com, og det er noen høye priser på hotellene der! Ikke er standarden så bra på de fleste hotellene der heller. Såg på et hotell som virket veldig bra, men det lå høyt oppe i terrenget og bussen gikk bare noen få ganger til dagen.

Så det er ikke å anbefale å dra dit i oktober? Tenkte gradene lå på en ca 20, og det er helt greit siden planen er å gå på turstiene rundt i området. Ikke så kjekt når det blir for varmt heller:)

Har lest at de har stengt deler av kjærlighetsstien, men håpet at de skulle åpne den til oktober når vi skal dra. Hvor kan jeg finne info om når den åpner igjen?

Vi har de siste 2 årene reist til Firenze, nydelig by! Men nå har vi lyst å prøve noe nytt, og da har Cinque Terre vært veldig interessant for oss. Har sett bilder derfra og det virker som et fantastisk fint sted!

Jeg og min mann vil ha oss en romantisk langweekend, der vi kan slappe av fra barn,jobb og mas her hjemme ;)

Har dere andre anbefalinger, så er vi åpen for det også! Flybillettene til Pisa er bestilt, og toget skal vi ta.. Men hvor går veien videre? Er det andre vakre spennende steder i Italia dere kan anbefale?

Anonymous poster hash: 933e1...78b

Firenze er favoritten min også, jeg har bodd der, møtt min kjære der, giftet meg der og kommer nok til å flytte tilbake.

Cinque Terre i Oktober kan være ypperlig, og kan være nedslående. Det er så uforutsigbart i oktober, og det er ikke fritt for betraktelige nedbørsmengder. Noe som også er et poeng fordi mer nedbør øker risikoen for stengte veier.

Hvir det er fottur dere drar for, så er heller ikke Via dell'amore helt perfekt. Den er jo nydelig og veldig piktoresk, men den er rett og slett ikke så langt. Den lengste etappen er vel ca 90-100 minutter, så man er ikke på en dagslang fottur. Hvis dét er målet, er stiene oppe i åsene langt bedre. Men for en rolig sløv dag langs kysten er jo kyststien perfekt. Det er derfor det er et sommersted for meg, jeg vandrer i et par timer, finner en klippe å henge på i solen, vandrer litt finner en vin-bar og bare sløver bort dagen.

Det er helt rett at den generelle standarden på hotellene i de 5 byene er spartansk, det er noe man bare må godta for å få gleden av å dra dit.

Når du flyr inn til Pisa og vil forsøke noe nytt er jo toskanske landsbyer et greit mål. Med en kombinasjon av buss og tog kan du kommer deg til Lucca, San Gimignano, Siena, Montalcino, Montepulciano etc. Du kan bo på vingårder, eller i leiligheter i byhus.

Jeg tror min favoritt for oktober nok er Venezia. Det kan være tørrere der i oktober enn i Cinque Terre, og dersom det regner er det mer å finne på innendørs.

For å komme seg til Venezia fra Pisa tar dere tog til Firenze, og bytter til høyhastighetstoget opp til Venezia.

Anonymous poster hash: 5f734...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke å anbefale å dra dit i oktober?

Har lest at de har stengt deler av kjærlighetsstien, men håpet at de skulle åpne den til oktober når vi skal dra. Hvor kan jeg finne info om når den åpner igjen?

Anonymous poster hash: 933e1...78b

Jeg var der i juli, og da var bare stien Monterosso til Vernazza som var åpen. Dette tror jeg er den lengste og bratteste etappen, tror jeg leste 2-4 timer, men husker ikke helt nøyaktig. Resten av stiene skulle åpne i 2015, men som gustav sier så er det alternative ruter lengre oppe i fjellene. Jeg bodde i La Spezia, det var veldig greit! Helt ok by, mye rimeligere enn å bo i Cinque terre, men viktigst for meg var at dette er knutepunktet til Cinque terre. Du må bytte tog her for å komme til alle de 5 byene, og herfra går det også båt. Jeg tok båten langs kysten av Cinque terre, utsiktene var ikke så fantastiske som jeg hadde sett på bilder (disse var tatt fra stiene), men jeg vil anbefale det dersom stiene er stengt :) Monterosso har forresten en grei offentlig strand, og flere av de andre byene har små badeplasser. Jeg syns Vernazza var den fineste byen. Jeg vil anbefale dere å gå litt unna hovedgatene med turistsjapper og i stedet se dere rundt i de smale gatene og smugene, da ser man mer av det ekte hverdagslivet. Selv i høysesongen var det nesten ingen turister utenfor hovedgaten i Vernazza, og det er praktisk talt umulig å gå seg bort fordi byen er så liten. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...