Gå til innhold

hva slags mat burde katter absolutt ikke spise?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg har jo lest overalt at alt mulig er farlig for katter å spise, men at det meste går fint så lenge det kun er litt av gangen, og ikke regelmessig.

jeg spør fordi min mor plutselig foret min med lapskaus på et tefat, han glefset det i seg men så kom jeg jo på at det er løk i det, og nå er jeg nervøs :(

Anonymous poster hash: 28a39...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde vært mer redd for alt saltet som pleier å være i en lapskaus.

Katter burde visstnok heller aldri få tunfisk på boks. Det skal visst inneholde noe som ikke er så bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salt

Alle fomer for løk og druer, sjokolade, alkohol osv.

Søk på google



Anonymous poster hash: b373a...ae6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk - Magetrøbbel, katter er laktoseintolerante, men skal helst heller ikke ha laktosefri melk. At katter skal ha melk er en svært seiglivet myte.

Hundemat, cherrytomater - Magetrøbbel, oppkast

Løk og hvitløk - kan føre til anemi

Sjokolade - potensiell nyresvikt

Rå laks - potensiell forgiftning med døden til følge

Soya - potensiell skjoldbruskkjertelsvikt

Gjær - allergi, oppblåst mage, uvi og lignende

Menneskemat generelt kan føre til ymse symptomer, salt kan feks føre til uvi og nyresvikt, chili og andre sterke krydder kan føre til magesår og indre blødninger, samt tarmproblemer.

All menneskemat som gies til katt, som fisk, kjøtt og kylling, bør stekes eller kokes uten bruk av salt eller krydder, kylling bør feks kokes eller stekes, mens rødt kjøtt og fisk kan gies rått så lenge det er ferskt.

Viser det seg at katten din er vill etter ost er det greit å gi bittelitt selv om det inneholder melk, så lenge det er små doser en sjelden gang.

Tunfisk på boks er også en ting som er greit i små mengder, men bør aller helst ikke gies for ofte både pga saltinnholdet og pga evt tungmetaller som finnes i fisken.

Av andre ting som er farlig for pus;

Ymse potteplanter - Potensielle alvorlige forgiftninger, en liste over potteplanter du ikke bør ha i hus finner du på nettet

Menneskemedisin kan føre til nyresvikt og død i løpet av kort tid

Ulltråd eller hyssing kan sette seg fast i mage og tarm

Alkohol kan føre til hjerneskade, nyresvikt, leversvikt og død

Jevnt over er det greit å gi bittelitt av ting du vet ikke er alvorlig farlig og katten synes det smaker himmelsk, bare ikke for ofte.

Eksempelvis elsker kattene mine yoghurt, men de får ikke mer enn et yoghurtlokk på deling en gang i ny og ne.

Gamlepus synes også salsa er fantastisk godt, men hun får kun en bitteliten smak på fingeren et par ganger i året i gjennomsnitt.

Minstemann elsker tørr spaghetti. Forstå det den som kan. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...