Gå til innhold

Vi har fått oss schäfer!


Luzi

Anbefalte innlegg

Da jeg og samboeren min flyttet sammen, kunne vi endelig få oss hunden vi alltid har ønsket oss. Jeg har lest at schäfere kan være veldig dominante, og kun lyde en person. men at det skulle bli så ille hadde jeg aldri trodd. Han vil rett og slett ikke adlyde meg, enda jeg bruker samme metoder som samboer. Han kan bare se på ham, så hører han med en gang, mens jeg gang på gang må streve for å få han til å lyde. Dette gjelder spesielt når vi spiser. Hvis jeg har han alene og skal spise, så hopper han etter talerkenen min, glefser bjeffer og er spinn vill. prøver jeg å flytte meg eller å gi han sin mat/tyggebein, bare fortsetter han. Når derimot samboer kommer hjem og det er middag, legger han seg fint i hjørnet på kjøkkenet og tygger på tyggebeinet sitt, uten å vise det minste interesse for vår mat. Prøver han å sette seg ved kjøkkenbordet å tigge, sender samboer bare et blikk til han så stikker han avgårde. Jeg skjønner ikke helt hvorfor han ikke vil høre på meg når jeg gjør akkurat det samme, Pleier det å være sånn? Det er iallefall utrolig slitsomt, og jeg får liksom ikke kontakt med hunden på samme måte som sambo, det blir på en måte "hans" hund, ikke vår.. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal iallefall ikke være slik. Hunden respekterer ikke deg. Selv om du forsøker å gjøre det samme som samboeren, og hunden merker godt at du ikke snakker riktig språk og/eller er usikker.

Tenker et dressurkurs for deg og hunden hadde vært fint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Jeg leste et sted at adlydelse blant annet kommer av stemmedybde, og at dette er en av grunnene til at endel hunder lettere adlyder menn enn damer. Vet ikke om dette hjelper for alle, men både jeg og mange andre damer jeg kjenner bruker dyp stemme når vi skal gi hundene våre kommandoer.

Det høres ut som hunden deres har plassert seg mellom deg og samboeren din på rangstigen. Et dressurkurs for deg og hunden, slik at rangen kan gjenopprettes, er sikkert et godt forslag.

Edit:

Shäfere kan trygt læres opp til å adlyde flere enn en. Hos en familie jeg kjenner, adlyder shäferen både far, mor og barna i huset.

Endret av antigartner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden da?

Det finnes mange metoder for å utvikle lederskap.

Hvis det er en valp kan du ta han med på turer i skogen og gi han noen utfordringer i ulendt terreng. Hvor han må følge deg og stole på deg. Da blir du en naturlig leder.

Hvis han er en tøff unghund i opposisjon må du kanskje gå så langt som å knurre og bite han i nakkeskinnet, eller i verste fall humpe på han for å vise han tydelig hvem som er sjefen. Det er et språk han forstår.

Ellers synes jeg det var et godt forslag at bare du og hunden tar et kurs sammen.

Schæfere er herlige hunder! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall ikke fordi den er av rasen Schæfer. Slike ting er sjelden rasebetinget..

Dere kan starte med øvelser som du gjør sammen med hunden. Eks at DU gir den mat (han må lære seg til å sitte før du sier vær så god, det sammen kan dere gjør om dere har bil), DU gir den kommandoer før dere går ut av døren og slikt.

Han må vite at å ikke høre på deg også fører til konsekvenser. Ikke nødvendigvis fysisk avstraffelse, men..

Et kurs for DEG og hunden er sikkert også smart, som det foreslås over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker også jeg leste i min hundebok at det er viktig å vise lederskap ved at hunde eieren alltid skal gå ut av døren først, og hunden etter deg.. og når dere går tur, du skal lede vei ved å gå ihvertfall et skritt forrann..

ha små godtebiter i lomma, og når hunden din adlyder kommandoer får den en godtebit.. du kan (som nevnt tidligere) lekeslåss med den på gulvet.. legg deg over hunden slik at hunden din ligger (tvunget til underkastelse) da viser du den at du er sterkest... altså du ligger med magen over din hund, den ser da at du er sterkest... dette er typiske signaler hunden forstår.. så du må begynne der for at hunden din skal forstå hvem lederen er.. dratau- hvis du biter i den andre enden, sørg for at hunden din mister grepet. du vinner!

stirr den inn i øynene, og ikke vik unna.. den svakeste viker med blikket..

(men ikke i den fortstand at det kan virke truende. ikke stå for nærme og ikke vis tenner i dette momanget) her kan du virkelig vinne dominans! du kan gjerne prøve dette ved å stå oppreist mens hunden står på gulvet.. bare for å se om han viker med blikket, da kan du evnt bruke det i lekeslossing..

og se om det er noen forskjeller på hva du og din samboer gjør med hunden, kanskje din samboer bruker mer av sitt kroppspråk som hunden ser mer som tydelige og konsekvente signaler..

last ned eller se gjerne videoklipp på www.youtube (vet ikke om d finns, men der har de det meste) om lekeslossing mellom hunder.. evnt bøker du kan lese..der kan du snappe opp tips til hvordan hunder leker sammen for å vinne dominans. dette med kroppspråk og signaler er uuuuutrolig viktig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen hjertelig for mange tips:) skal virkelig prøve noen av disse når det er "mitt skift" i ettermiddag. Han er rett over tre måneder, så han er veldig flink til å teste grenser for å se hva som er akseptabelt og ikke, det er derfor jeg er litt frustrert fordi jeg ikke klarer å lære han hvor grensen går. Han er så ufattelig skjønn og snill når jeg og samboer er der med han, men så fort vi er alene snur det seg totalt. Kanksje han også blir litt stresset fordi samboer ikke er der? (han er veeeldig "pappadalt")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han gjør noe han ikke får lov til kan du si rolig og bestemt "NEI!". Hvis han ikke hører på deg kan du ta han i nakkeskinnet og si "NEI!" en gang til. Du mishandler ikke hunden ved å gjøre det. Du bare markerer hvem som er sjefen. Akkurat som hundemoren hans ville gjort i hundeflokken. Jeg måtte gjøre det med schæferen min noen ganger. Han respekterte meg og vi fikk et nært og godt forhold. De tåler at du er streng når det behøves når det veies opp med trygghet, kjærlighet, tillit og nærhet ellers. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også schæfervalp

Du er nok ikke konsekvent, og det merker hunden.

Dere er sikkert registrert i schæferklubben, så kom deg på kurs.

Schæfere er topp hunder, og lyder vanligvis alle i en familie. Men i en viss alder (ikke så ung som din), så prøver de å "klatre" i hirearkiet. Og lær den ord som skal følges. Det er kloke hunder, og de lærer fort.

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en schäfer en gang som var slik, og for å få stopp på det tok jeg meg av matingen hennes. Hun måtte sette seg først, vente en liten stund mens fatet med maten sto på gulvet, og fikk ikke lov til å røre maten før jeg sa vær så god. Dette hjalp utrolig, for da hun forsto at det var jeg som var sjefen over maten henne var hun heller ikke vanskelig å få å adlyde på andre områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en hund på 3 mnd er under oppvekst.

At den kun hører på samboer er egentlig bare flaks.

Se å kom dere på dressurkurs og lær opp hunden fra starten av!

vi hadde også samme rase, hun var en spesssiel hund fra starten av.

Hun var 5 uker da hun kom til oss, jeg tok ut ferie for å være sammen med henne, ja jeg var den som "beestemte" hennes oppførsel.

Da hun ble større ble hun en gigantisk hund,med stor personlighet og hørte kun på meg! Typisk en manns hund.

Hadde han vært hjemme med henne, hadde det blitt ham som hadde blitt lederen!

Se på de andre svarene,dette med foring. Bruk tid på hunden slik at du blir godtatt som en av lederne! Slik at ikke alt hender på din mann!

Viktig at hunden skal være like mye familie medlem som dere to andre er, men en leder må det være! Er du mest hjemme,burde det bli deg!

Å bli en god hundeeier dreier seg i bunn og grunn om å være en god leder for hunden. Det er din oppgave som eier å sørge for at hunden aldri tviler på hvem som er leder i "flokken". Dette høres enkelt ut, men det må virkelig gjøres en jobb på dette området for at hund og eier skal bli fornøyd.

Lykke til

http://www.kursagenten.no/3/valpekurs-295....ne=Kristiansand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig for mange tips:) skal virkelig prøve noen av disse når det er "mitt skift" i ettermiddag. Han er rett over tre måneder, så han er veldig flink til å teste grenser for å se hva som er akseptabelt og ikke, det er derfor jeg er litt frustrert fordi jeg ikke klarer å lære han hvor grensen går. Han er så ufattelig skjønn og snill når jeg og samboer er der med han, men så fort vi er alene snur det seg totalt. Kanksje han også blir litt stresset fordi samboer ikke er der? (han er veeeldig "pappadalt")

Unnskyld meg, dette er bare en liten baby. Og dere har hatt han i 3 uker! Hva slags "oppdragelse" er det samboern din har gitt han dersom han bare behøver å "gi valpen et blikk, så stikker han av gårde"? Dette lukter svidd spør du meg. Valper på 3 måneder skal ikke være "lydige". De skal være trygge, nyskjerrige og åpne for kommunikasjon. Valpen er tydeligvis redd samboern din, og det er ikke noe du skal ønske å kopiere. De første ukene i nytt hjem skal han lære dere å kjenne, lære å stole på dere og etter hvert "lære å lære".

Måltider er en fin anledning å begynne bindetrening på. Bind han i nærheten av dere, men ikke så nærme at han når helt bort til bordet dere sitter ved. En annen mulighet å sette han i valpegrind. Etter hvert kan dere begynne å lære inn en kommando, "stopp" eller "nei", som igjen kan brukes i treningen. Men ikke forvent at valpen greier å anvende kommandoen før den sitter 100%. Og det tar tid!

Her tror jeg det er viktig å gå et kurs, og lære hva dere kan forvente av en 3 måneder gammel valp. Fortsetter dere å stille slike krav kommer dere til å grunnlaget for et postivt samarbeid med hunden. Jeg håper virkelig dere prioritert sosialisering og miljøtrening de første ukene fremfor "dressur".

Lykke til med valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...