Gå til innhold

Forhatte katter


Gjest Muskat

Anbefalte innlegg

Missliker naboene sine katter - hater, nei. Men jeg missliker dem fordi dem tisser på trappa, sitter på panseret på bilen for å varme seg, så har fått mange riper i lakken. Bæsjer i bllomsterbed o.s.v. Men vi jaga kattene vekk, så nå er de her veldig sjeldent, ser dem av og til gå gjennom hagen, men det gjør meg ingen ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madre Mia

Kan ikke fordra den ene katta i nabolaget fordi den pisser overalt og etterlater en grufull stank som ikke går bort. Spurte eieren om ikke han hadde tenkt å kastrere katta, men da svarte han forskrekket nei! Akkurat som om det var ham selv som skulle kastreres. De andre kattene er bare koselig så lenge de ikke driter i hagen vår. Vi har to katter selv og de driter om kapp i et blomsterbed i hagen vår. Det er så irriterende, har laget utedo til dem, men det brukes ikke. Håper inderlig at de ikke gjør likedan hos naboene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Båndtvang på katter burde vært en selvfølge!

Det er nok ikke lenge før det er innført. Flere og flere hater katter pga alle dem som ikke forstår at katter må taes vare på.

Har vært plaget med katter i mange år, driter å pisser overalt. Eierne (les:naboene) syns ikke det er noe problem siden det ikke går å bevise at det er deres katt som gjør det...?

Men nå virker det som folk flest er lei av dette. Vet om mange som bare fikser problemet selv. Kattene går jo fritt rundt på andres eiendom så det er jo fort gjort at de blir borte.

Så snart du slipper katten ut og lukker døren har du egentlig fraskrevet deg alt ansvar, men også alle rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vaks opp gard med kattar rundt meg, og naturleg nok liker eg dette dyret betre enn andre. Likevel har eg ikkje så mykje til overs for nabokatten i dette strøket. Både eg og andre i området er plaga med at den legger frå seg avføring utanfor dørene våre, noko som er plagsomt og ekkelt. Det er ikkje så mykje å gjere med i og med at ein ikkje kan kontrollere eit slikt dyr til ei kvar tid, men eg forstår godt at tettbebygga strøk ikkje ynskjer kattar i området på grunn av slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her i området så var det et enkelt valg... katt eller jordrotteinvasjon. har kun hatt en disputt med en ex-nabo angående katt og hun tidde rimelig fort stille når hun fikk høre hva alternativet var.

her har det faktisk endt med at kattene vandrer inn og ut hos naboene fordi de får mat der, vi passer hverandres dyr ved behov og sier ifra hvis "mons" eller "sirkeline" ikke virker helt pigg en dag osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest naboen
Samme innstilling hadde naboen vår, nå er den katten plutselig borte...

Dersom noen hadde gjort noe slik med vår katt da skulle jeg pakket rottegift inn i sjoladepapir og gitt til barna rundt oss. Så skulle vi sett hva de voksne sier som stakkars må nyse en gang ekstra fordi man er allergisk og eksploderer på grunn av naboens katt....

En katt er et levende vesen som har rett til livet slik disse "yndige" barna har.

Med vennlig hilsen dyras forkjemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange katter i nabolaget mitt, og jeg hater ingen av dem. Jeg har ikke opplevd fremmede katter inne hos meg, selv om jeg har katt selv.

Jeg har snakket med naboene mine, og gitt beskjed om at jeg vil vite det hvis kattene mine plager dem. Om kattene kommer inn til noen håper jeg virkelig de blir skremt/jaget vekk derfra, så de aldri kommer tilbake. Det har til nå ikke skjedd. Om kattene mine driter i blomsterbedet til naboen skal jeg selvsagt ta det opp. Men rundt her er det bare blomsterkasser, og de har til nå fått stå i fred.

Vi hadde ei fremmed hannkatt på besøk i forrige uke, den markerte over alt og jagde på mine og naboens katter. Jeg spylte den med hageslangen og har ikke sett mer til den. Ukastrerte katter skulle vært straffbart å ha.

Jeg skjønner veldig godt at folk blir irriterte over katter som driter og uler og markerer, og som katteeier er det forferdelig irriterende at andre katteeiere ikke tar vare på dyrene sine slik at vi alle får lide for det. Har man dyr må man ta ansvar for de. Å drepe andres katter er ulovlig. Å tvinge de til å være inne eller gå i bånd er ikke en god løsning, det er å nedsette kattas livskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dersom noen hadde gjort noe slik med vår katt da skulle jeg pakket rottegift inn i sjoladepapir og gitt til barna rundt oss. Så skulle vi sett hva de voksne sier som stakkars må nyse en gang ekstra fordi man er allergisk og eksploderer på grunn av naboens katt....

En katt er et levende vesen som har rett til livet slik disse "yndige" barna har.

Med vennlig hilsen dyras forkjemper.

Så snart du slipper katten ut og lukker døren har du egentlig fraskrevet deg alt ansvar, men også alle rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg missliker sterkt naboens katt. Men det er kun fordi den terroriserer min katt. Ellers er kattene i nabolaget en sann fornøyelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_pus_*
Jeg synes det er utrolig irriterende med katter, fordi de gjerne går inn til naboen (altså oss) når eieren ikke er hjemme. Det skjedde med flere forskjellige katter da jeg hadde katter som naboer for noen år siden. Og nei, det er ikke noe gøy å våkne opp av romstering på rommet sitt om natta (jeg hadde soverom i kjelleren, og dermed vindu nede på bakken), eller oppdage at katta har vært der inne i flere timer. Spesielt ikke når man er allergisk! De hoppa også ofte opp på verandaen vår, og gikk inn i stua.

Derfor misliker jeg sterkt katter i rekkehus.

Hva med å sette på et myggnett foran vinduet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker katter og mener det beste for kattene er å gå ute, men har stor respekt for at enkelte naboer ikke er helt fornøyd.

Mine forhåndsregler er:

- Snakke med naboene, spørre om det har vært problemer og om jeg kan hjelpe med noe.

- Foreslå å sette opp hønsenetting rundt eventuelle terrasser og kjøpe plastdekke til sandkasser. Utstyr jeg godt selv kan kjøpe og sette opp.

- Kastrere kattene !! Da slipper du mye bråk og de holder seg nærmere hjemmet.

- Ha en sandhaug i hagen - de bruker ofte denne.

- Anbefale dem å sprute vann og lage høye lyder om de vil skremme pus bort fra tomta.

- Anbefale eddik og pepper om de ikke vil ha dem til å gå enkelte steder.

- Kattene er bare ute når jeg er hjemme, da er de mye hjemmom og går ikke så langt.

Mtp allergi - du skal ha ganske stor nærkontakt med en katt før det er plagsomt/farlig. Det at den kommer inn i leiligheten er ikke farlig overhodet. Det finnes faktisk overraskende mange katteeiere som har allergi.

Mennesker som skader katter har jeg vært med på å anmelde. Dette er klart brudd på flere lover, og jeg synes også det er en vanvittig egoistisk handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snart du slipper katten ut og lukker døren har du egentlig fraskrevet deg alt ansvar, men også alle rettigheter.

Feil. Her er lovene du bryter;

Straffelovens §§ 291 eller 391 omfatter katter som eies eller som det viser seg at noe eier, og som er innfanget og tatt livet av. Forholdet er at katter, som andre dyr, alltid relateres til en menneskelig eier, og som sådan er en "gjenstand" som tilhører "en annen". Den som tar livet av en eiet katt, eller medvirker til det, kan derfor straffes for skadeverk efter disse bestemmelsene. § Hvis katten ikke er merket, kan den likevel være eiet. For å unngå straffeansvar må man derfor forsikre seg om at katten ikke er eiet før innbringelse eller i alle fall før omplassering eller sterilisering finner sted. I praksis kan dette gjøres ved kunngjøring om at innbrakt katt blir merket, omplassert eller sterilisert innen en bestemt tid, hvis ingen eier melder seg.

Straffelovens § 407uttaler at den som krenker en annens rett, ved å fange eller drepe dyr som ikke er i noens eie, straffes med bøter. Dette omfatter herreløse katter.

Straffen etter § 391 om skadeverk, er bøter eller fengsel inntil tre måneder og efter § 407 bot.

Dyrevernlovens § 1 omfatter alle slags dyr og følgelig alle slags katter, enten det er eiet katt eller forvillet katt.

Det følger av Dyrevernlovens § 6, 2. ledd at avlivning av et dyr man treffer på bare kan skje når det er så sykt, skadet eller hjelpeløst at det ikke kan leve lenger eller "verta godt att". Herav følger at avlivning ikke kan skje når man påtreffer en katt - eiet eller forvillet - som er frisk. Dette gjelder selv om katten er syk, hvis den er i en slik tilstand at den kan leve lenger og bli bra igjen.

Dyrevernlovens § 31 setter straff for den som uaktsomt overtrer lovens regelverk på bot eller fengsel inntil 6 måneder.

Like som naboens plagsomt bjeffende hund ikke kan skytes eller krevet avlivet, kan heller ikke katter innfanges og avlives bare fordi de urinerer på upassende steder.

Viltlovens (Jaktlovens) § 2 omfatter alle viltlevende landpattedyr, hvilket betyr at herreløse katter må anses omfattet. Ifølge § 3 er også herreløse katter fredet, med mindre annet følger av lov eller vedtak med hjemmel i lov. Det er forbudt å fange, jage eller skade fredet vilt, det vil si også forvillede og herreløse katter.

Nabolovens § 2 bestemmer at ingen må foreta seg noe som er urimelig eller unødvendig, til skade eller ulempe på naboeiendom,Gir hjemmel til erstatning efter § 9 for økonomisk skade eller ulempe man har lidt. Dreier det seg om herreløs katt, står man rettsløs erstatningsrettslig sett, fordi det ikke er noen eier å rette kravet mot.

(kilde: dyrebeskyttelsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...