Gå til innhold

Marsvin ut om sommeren!


Melonas

Anbefalte innlegg

Har et marsvin som foreløpig bare har vært inne, men det er vel mulig å ha marsvin ute om sommeren?? Det må jo kjedelig for han å være inne mens vi andre er ute! :)

Ser for meg å ha et bur ala kaninbur et sted i hagen der det ikke trekker og ikke er direkte sol! Vi har god plass til "luftegård", så han får sjansen til å løpe litt rundt. Det må jo selfølgelig være ly for vær og vind, og så sikkert at ikke andre dyr kommer å ypper seg.

Noen som har erfaring med dette?? Kan det kanskje bli for kaldt ute for ham en normal østlandssommer? Tar han jo inn hvis det blir dårlig vær selfølgelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Yihaa

Når vi hadde marsvin, elsket de å være ute. Og de var rene gressklipperene!

Jeg tok mine inn på kvelden, men midtsommers kan de sikkert være ute hele tiden, vil jeg tro. De må ha et lite hus å være i hvis det blir litt kjølig, men uansett vil de jo gjerne ha en liten "hule" å gjemme seg bort i.

Husk at andre dyr ikke må komme til, at de kan grave ganger (netting i bunnen er sikkert lurt) og at de er følsomme for trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett bitteliten marsvinsele i dyrebutikken jeg! Hva med løpestreng? :fnise: Selvfølgelig skal de få være ute, de tåler jo en del. Så lenge det er mildt og ikke blåser og gresset er tørt har de sikkert veldig godt av frisk luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge tempraturen holder seg godt over 16-17 grader ser jeg ikke noe galt i det, men jeg hadde aldri turt å ha de alene ute om natten, det finnes såpass mange sleipe dyr at de kan bli tatt.

Mine derimot har et kaninbur som er på bakken. Trekanta med et lite hus i den ene enden. Og åpent under resten slik at de kan spise gress som gale.. Og ja, de spiser gress som gale hehe, de rensker hvertfall bedre enn gressklipperen.

Og ja, hvis du bruker annen gressklipper enn sånn du dytter på så sett av et område til marsvin. Olje og slikt søl kan forekomme selv om vi ikke ser det så godt, og de små svina blir jo så fort syke.

Jeg vil heller anbefalle å ha et bur som er åpent i bunn (min greide å rive av seg en negl ved et uhell i nettingen (ja hele neglen)) og heller ta de inn hvis dere skal bort og om natten. Marsvin er jo også mer følsome enn oss for varme, vind og vær så om du ikke ville vært ute i det været som er så vil nok neppe svina dinne det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange marsvin, og jeg har hatt alle marsvinene mine ute i hagen. Men det er veldig viktig at de ikke står i solen uansett om det ikke er så varmt. Man kan ta toppen av buret på gresset med noe tungt oppå så marsvinet ikke kommer seg ut og det beskytter mot solen. Jeg hadde en venninne som hadde marsvinet sitt ut om sommeren i direkte sollys, og den døde. :sukk: :sukk: Så vær forsiktig, og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ta toppen av buret på gresset med noe tungt oppå så marsvinet ikke kommer seg ut og det beskytter mot solen.

Jeg prøvde dette i dag, da jeg skulle rengjøre buret, og gjett om det ble suksess??? Han ble helt propell :danse: , og spiste gress til den store gullmedaljen :juhu: .

Men, er det bra at de spiser så mye ferskt gress? Kan de ikke få vondt i magen, og diare'? De har jo tross alt ikke fått annet enn tørt høy hele vinteren...

Nå var det ikke så lenge han var ute, en halvtimes tid. Får ta det litt rolig i starten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Men vær obs på at marsvin faktisk kan dø av skrekk om en fremmed katt kommer nærmt buret eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venn han til det. Hent gjerne gress om morgene og gi han før du går på jobb, og neste år kan du begynne å plukke inn gress mens det enda er for kaldt for han å være ute.

Mine står ute om dagen så lenge mamma og pappa er ute eller sitter på verandaen, så 4-7 timer pr dag. Og de bare flytter buret innimellom og bruker de som gressklipper.

Men husk å ta med huset hans ut slik at han ikke får direkte sollys, og fyll på nytt vann om det er c-vitamin i vannet hans, det pleier å forsvinne rimmelig kjapt om det står i konstant varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har ikke hørt om at marsvin ikke kan spise for mye gress, men det er vel ikke så lurt å ha marsvinet ute i flere timer. Tror de slutter å spise når de føler seg mette.. Mitt marsvin spiste masse med en gang, også la den seg til og koste seg. Det er jo himmelen for de å spise gress :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Stine_*

Marsvin elsker solskinn og bør få sine daglige turer ute i det fri om sommeren.Lag en rømningssikker innhegning som er beskyttet for rovdyr (hund, katt, rovfugl) og hvor det finnes gjemmesteder med skygge og tørt underlag. Husk å ha friskt vann tilgjengelig.

Da skal det gå heelt fint .. ;P'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt om at marsvin ikke kan spise for mye gress, men det er vel ikke så lurt å ha marsvinet ute i flere timer. Tror de slutter å spise når de føler seg mette.. Mitt marsvin spiste masse med en gang, også la den seg til og koste seg. Det er jo himmelen for de å spise gress :jepp:

Mhm, de stopper når de er mette, men de må vennes til gresset. Ene av mine har nettopp endt opp med forstoppelse og i tillg blærekatar e.l. pga han ble satt rett ut uten å bli vent til gresset skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Siden denne tråden ble dyttet opp i dag, kan jeg jo bare fortsette her..

Marsvinet har vært ute mye i sommer og han har helt klart synes det var supert. Nå tror jeg det begynner å bli litt for kaldt, men en liten stund midt på dagen går greit.

Men, det er så mange som sier at marsvinet er så stort!

Jeg veide han her en dag og nåla sto på 1,3 kg. Er dette mye for en voksen hann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest en plass at grensen på hva marsvin tåler er 8 grader, men det er jo ikke noe en bør teste ut...

Vårt marsvin er mye ute hele døgnet om sommeren, men nå på sensommeren ser vi været litt an, og han er alltid inne om nettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden denne tråden ble dyttet opp i dag, kan jeg jo bare fortsette her..

Marsvinet har vært ute mye i sommer og han har helt klart synes det var supert. Nå tror jeg det begynner å bli litt for kaldt, men en liten stund midt på dagen går greit.

Men, det er så mange som sier at marsvinet er så stort!

Jeg veide han her en dag og nåla sto på 1,3 kg. Er dette mye for en voksen hann?

Min veier 1,4 så han er bittelitt større, men han blir nok mindre utover vinteren. De overspiser gjerne litt mye om someren, men så lenge han ikke får problemer med å bevege på seg så er det ikke noe problem. Om høsten når det er for kaldt så kan du jo, om du gidder, plukke litt gress til han. Gresset er jo fortsatt friskt, men det er litt for kaldt i bakken.

Og tempraturen i luften har litt å si, men om det er kaldt i bakken så er det ikke bra. De har såpass ømfintelige føtter og magen er såpass nærme bakken at er det kaldt på bakken så burde de enten ha noe og stå på og spise gress fra, eller så burde de bare være inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vær obs på at marsvin faktisk kan dø av skrekk om en fremmed katt kommer nærmt buret eller lignende.

Det er vel bare å gi beskjed til eierne av disse kattene at dem får holde dem inne eller i bånd!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine budde ute 24/7 i sommer, frå 15 juni til 20. august. Dei budde inne når det var mykje regn, men det vart det lite av, kanskje 4 dager.

Klarte seg fint dei, la på seg ca. 200 gram kvar, og det gjekk katter rundt om i nabolaget utan at dei døydde av skrekk.

Hadde heimesnekra uthus med mykje høy, og revebur. Hadde selfølgeleg dagleg tilsyn, og dei var med veterinær for årleg sjekk i forrige veke. Hadde ingenting å sei på det han.

Så lenge dei er beskytta mot sol, kulde, trekk og rovdyr så ser eg ingen grunn til å la dei bu ute. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dei er beskytta mot sol, kulde, trekk og rovdyr så ser eg ingen grunn til å la dei bu ute. :)

Og at bakken ikke er for kald. Mange som glemmer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...