Gå til innhold

kRISTEN ELLER IKKE?


Anbefalte innlegg

Kristne som kriger og dreper kan kalle seg kristne fordi de tror på gud og Jesus.

Du tror ikke på gud men er snill og harmløs.

Ergo: du kan ikke kalle deg en kristen.

Å være kristen handler om tro - ikke gjerning. Gode gjerninger og det å være snill kommer som en frukt av det å tro og å ta i mot Jesus som verdens frelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke hva en unitarkirke er, men kristen er helt bestemt en som tror at Jesus døde og tok straffen for våre synder. Hva er ellers vitsen?

Det du mener er sikkert at evangelisk-lutherske, romersk-katolske, gresk-ortodokse ... og andre kirkesamfunn som forsvarer en treenighetskristendom er helt bestemt på at for å være slik kristen må man tro som du forteller.

Men det finnes også andre former for kristendom. Kristenunitarismen er en slik annen form.

Hva med den Hellige ånd? Troe dere heller ikke på det?

Jo, vi tror på Den hellige ånd, men ikke slik som evangelisk-luthersk kristne gjør (eller andre som tror på en treenighetskristendom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være kristen handler om tro - ikke gjerning. Gode gjerninger og det å være snill kommer som en frukt av det å tro og å ta i mot Jesus som verdens frelser.

En tro som ikke kjennes på sine gode frukter, er vel ikke særlig mye å satse på. Det er en sammenheng mellom tro og gjerninger. Derfor er det farlig bare å si at det å være kristen er begrenset til det å tro.

Derimot mener mange at det er tro alene som rettferdiggjør, ikke dine gjerninger alene. Det er vel dette som kalles Luthers reformatoriske prinsipp, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyfiken på hvorfor du valgte å tro unitaRISME istedet for Jesus som Guds Sønn, vår frelser???

Blod fra okser og lam kunne ikke ta vekk synder, men de var symbol på¨Jesus som var det offer vi nå kan tro på som tar vekk synder. Historien og facinasjonen av hva bibelen gir meg, først og fremst nåde, dess større synder tilgitt, dess mer kjærlighet bygges i deg.. men åpenbaringene og, skjult for øyne som ikke tror, de er ufattelig sammensatt.

Verden vil vi skal frykte døden, og setter sammen en verdensfrelser som skal hjelpe deg der, piller meg her og piller meg der, se evig ung ut i kjødet. Å tro på Jesus er så dømmende, tro på at alle kommer til himmelen.

"Madness is what we demonstrate"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyfiken på hvorfor du valgte å tro unitaRISME istedet for Jesus som Guds Sønn, vår frelser???

Nå mener jo også jeg at Jesus er G-ds sønn og han er frelser på den måten at han viser oss veien til G-d. Men, joda, unitarene legger nok litt andre meninger i uttrykkene enn det som er vanlig i evangelisk-lutherske, katolske, osv, kirker. Det er mange årsaker til at valget falt på den kristne unitarisme, men hovedårsaken er nok at jeg i Bibelen mener å se at Jesus forteller vi skal be til G-d. Dermed skal vi ikke be til Jesus. Da jeg forsto forskjellen på G-d og Jesus, det var da jeg ble kristen unitar. Før dette trodde jeg feilaktig at Jesus var G-d. Nå vet jeg at Jesus var et menneske, men at han fikk et særlig oppdrag til å forkynne veien til G-d.

Og så var det en del andre ting som gjorde at det ble logisk å velge den kristne unitarisme, men det blir for mye å komme inn på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lazuli

Alle mennesker har en tro, hva man tror bør være i samklang med hva man har erfart og føler. Jeg kan f.eks. ikke bare tro noe fordi noen hevder det, eller at det står skrevet, jeg må kjenne en gjenklang fra dypet av meg selv.

Det er mange som har misbrukt tro for å tilegne seg makt. Dette har naturlig nok skapt mye berettiget skepsis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...