Gå til innhold

kRISTEN ELLER IKKE?


Anbefalte innlegg

Gjest lazuli
Ja,jeg gjør å det.Og selfølgelig er min tro mitt valg.har ikke sagt noe annet heller jeg.

Men Syns det er fin å høre andres meninger,selv om jeg har min egen...

Er ikke dette et diskusjonforum????

Visst er det et diskusjonsforum! Tro er så mye, og jeg tror ikke man trenger å passe inn i spesielle rammer for å tro på Gud. Spørsmålet er hvilke personlig erfaringer man har, og hva man legger i begrepet "Gud".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan kan man tro på historien om Jesus, men ikke tro på Gud? Nei vettuhva, skal man først være kristen får man være det 100% eller innse at man egentlig ikke er så kristen allikevel.

Hm, her ser det ut som du har bestemt deg for hvem og hva som skal definere "kristen". Det finnes kristne som ikke anser Jesus som guddommelig og det finnes kristne som anser Jesus som guddommelig. Hvorfor utelukker du én av disse kristne grupperingene? Er det fordi du mener at de kristne som følger bestemte trosbekjennelser om Jesu guddommelighet egentlig er de kristne? I så fall bruker du samme argumentasjon som man brukte den gang man brant på bålet de kristne som ikke mener at Jesus er guddommelig.

Dessuten, hva har du tenkt gå si til alle de menneskene som tror på gud uten å forholde seg til Jesus i det hele tatt? Det er faktisk flertallet av verdens befolkning som tror på gud uten å bry seg om Jesus.

Kanskje det er noe i din argumentasjon som er for absolutt? Det kan virke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være kristen betyr at man er en idiot er du en idiot ?

Jeg er mer opptatt av hva det å være kristen gjør med et menneske enn det et menneske er. Det betyr at så lenge det å være kristen gjør kristne til gode menneser, da er det egentlig fullstendig likegyldig hva du personlig sier en kristen er. Kan egentlig ikke være mer likegyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lazuli
Å være kristen betyr at man er en idiot er du en idiot ?

Vi definerer begreper så forskjellig. Hva legger du i begrepet "idiot"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du tror på Jesus. Tror du at alt Jesus sa var sant? Tror du på miraklene han utførte?

Eller er det sånn at du kun tror det en gang eksisterte en mann ved navn Jesus og at det ikke er noe guddommelig over ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier du tror på Jesus. Tror du at alt Jesus sa var sant? Tror du på miraklene han utførte?

Eller er det sånn at du kun tror det en gang eksisterte en mann ved navn Jesus og at det ikke er noe guddommelig over ham?

Jeg lurer litt på hvem "du" som du spør, er? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, her ser det ut som du har bestemt deg for hvem og hva som skal definere "kristen". Det finnes kristne som ikke anser Jesus som guddommelig og det finnes kristne som anser Jesus som guddommelig. Hvorfor utelukker du én av disse kristne grupperingene? Er det fordi du mener at de kristne som følger bestemte trosbekjennelser om Jesu guddommelighet egentlig er de kristne? I så fall bruker du samme argumentasjon som man brukte den gang man brant på bålet de kristne som ikke mener at Jesus er guddommelig.

Dessuten, hva har du tenkt gå si til alle de menneskene som tror på gud uten å forholde seg til Jesus i det hele tatt? Det er faktisk flertallet av verdens befolkning som tror på gud uten å bry seg om Jesus.

Kanskje det er noe i din argumentasjon som er for absolutt? Det kan virke slik.

Kristendommen er basert på bibelen, i bibelen står det at Jesus var Guds sønn, ergo er Jesus en vesentlig del av den kristne tro. Jeg blir kvalm av denne sykelige utvanningen av verdens religioner, og kristendommen er uten tvil den verste. Det er vel kun i typiske asiatiske religioner (islam, buddhisme, m.fl) at man klarer å ta et skikkelig standpunkt. Nå er ikke jeg noen fan av verken islam eller buddhisme - er ikke fan av religioner i det hele tatt faktisk - men der borte klarer de i hvert fall å innrømme for seg selv at "OK, jeg er buddhist!" eller "OK, jeg er IKKE buddhist!". Her i Norge virker det bare som om flere og flere vrir og vender på bibelen, tolker ditt og datt i hytt og gevær i et desperat forsøk på å lure seg selv til å kalle seg "kristen".

Hvis det fortsetter slik vil kristendommen være fullstendig transformert fra det den opprinnelig var til en helt ny religion som er tilpasset de vitenskapelige motbevisene som kommer til å renne inn som perler på snor de neste 50-100 årene.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristendommen er basert på bibelen, i bibelen står det at Jesus var Guds sønn, ergo er Jesus en vesentlig del av den kristne tro.

Vel, for å pirke litt, det er slik at kristendom er basert på mer enn bare Bibelen. Bibelen er utgangspunktet og den som setter normen, jada. Men like herlig er det et samsvar mellom Bibelen, trosbekjennelser og den tradisjon disse står i. Det er det som er årsaken til at vi har så mange forskjellige kirkesamfunn idag. Hadde det bare vært snakk om Bibelen, da ville vi ikke hatt så mange kirkesamfunn.

Og i den forbindelse er det interessant at du nevner uttrykket "Guds sønn". Nettopp dette uttrykket er f.eks. en vesentlig årsak til at de kristne unitarene ikke er enige i det som mange andre kirkesamfunn sier om samme uttrykk. Det finnes altså forskjellige måter å tolke uttrykket på. Dette er også bestemt av den tradisjon som de forskjellige kirkesamfunn står i.

Det er veldig viktig å huske på at kirker står i en tradisjon som rommer et par tusen år med teologi og historie. Ikke alle kirkesamfunn deler hele den samme tradisjon. Heller ikke alle kirkesamfunn er enige om hvilken bibeloversettelse man skal bruke. Selv i det vi kaller de orginale tekster (som selvsagt ikke er de opprinnelige) finnes det mange forskjellige versjoner av enkelte bibelvers.

Jeg blir kvalm av denne sykelige utvanningen av verdens religioner, og kristendommen er uten tvil den verste. Det er vel kun i typiske asiatiske religioner (islam, buddhisme, m.fl) at man klarer å ta et skikkelig standpunkt. Nå er ikke jeg noen fan av verken islam eller buddhisme - er ikke fan av religioner i det hele tatt faktisk - men der borte klarer de i hvert fall å innrømme for seg selv at "OK, jeg er buddhist!" eller "OK, jeg er IKKE buddhist!". Her i Norge virker det bare som om flere og flere vrir og vender på bibelen, tolker ditt og datt i hytt og gevær i et desperat forsøk på å lure seg selv til å kalle seg "kristen".

Hvis det fortsetter slik vil kristendommen være fullstendig transformert fra det den opprinnelig var til en helt ny religion som er tilpasset de vitenskapelige motbevisene som kommer til å renne inn som perler på snor de neste 50-100 årene.

Det finnes mange forskjellige kristendommer - heldigvis. Jeg er sikker på at du vil kunne finne fram til en retning som du ikke blir kvalm av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du tror på Jesus. Tror du at alt Jesus sa var sant? Tror du på miraklene han utførte?

Eller er det sånn at du kun tror det en gang eksisterte en mann ved navn Jesus og at det ikke er noe guddommelig over ham?

Hei!jeg tror det eksisterte en mann med evner utenom det vanlige...Vi har jo mennesker i dag å som har evner uten om det vanlige..

Måten jesus blir omtalt på tror jeg er en måte å fortelle at han var en snnill og god mann,som hjalp andre.

Eks.det at han delte 2brød og 5 fisk på mange mennesker,er en måte å fortelle at han er en som hjelper andre som har lite,og deler med alle...ovs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*
Hei!jeg tror det eksisterte en mann med evner utenom det vanlige...Vi har jo mennesker i dag å som har evner uten om det vanlige..

Måten jesus blir omtalt på tror jeg er en måte å fortelle at han var en snnill og god mann,som hjalp andre.

Eks.det at han delte 2brød og 5 fisk på mange mennesker,er en måte å fortelle at han er en som hjelper andre som har lite,og deler med alle...ovs.

Ja, lett og tro det istedenfor, men jeg vil heller tro det var smarte menn som skrev evangeliet om Jesus, fordi livet hans referer så my tilbake til gamle testamentet, som f.eks nådestolen på paktens ark, livets tre i edens hage, og en litt mer utdypende historie om Josef som ble solgt av sine elleve brødre til Egypt, uårene kom og ti brødre måtte ned å kjøpe mat, (de ti bud, loven). De kjente ham ikke igjen første gangen og selv om han kunne bevise det for dem, de måtte de hente sin ellevte bror benjamin som var Josefs ekte bror, samme mor og far. Og han tok Simeon i pant, som betyr hørsel. Hørsel ble tatt fra jødene etter første gang Jesus kom og når de kom tilbake andre gangen med benjamin som i utdypende åpenbaring er bilde på de kristne, da viser Josef (Jesus) hvem han er, deres bror.

Mer kan du lese i en bok som er på engelsk som heter "the benjamin generation" av Joseph Prince.

Keeps me believing.

God bless.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vil ikke kalle deg for kristen ihvertfall. Tror du på Gud og Jesus er du en kristen, tror du på Allah er du Muslim, men tror du ikke på noen av disse kan du heller ikke kalle deg noe av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vimselot
KAN KALLE SEG KISTEN HVIS MAN IKKE TROR PÅ GUD,MEN TROR PÅ HISTORIEN OM JESUS OG EN DEL SOM STÅR I BIBELEN.OG SYNS DET ER KOSELIG Å GÅ I KIRKA AV OG TIL......

Jeg vet ikke, for meg er kristendom å TRO. Man vet ikke når man kun tror, men f.eks. placebo funker jo...

En jeg kjenner, sier at alle som er vokst opp i et kristent miljø, eller har hørt om Jesus, vil be når de dør, før de dauer altså...

Men hun ER kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke kalle deg for kristen ihvertfall. Tror du på Gud og Jesus er du en kristen, tror du på Allah er du Muslim, men tror du ikke på noen av disse kan du heller ikke kalle deg noe av det.

Jeg tror det er veldig vanskelig med disse kategoriske definisjonene på hva som er kristen og hva som ikke er kristen. Og det blir for enkelt bare å si at den som tror på Jesus og G-d er kristen. Hva med alle de menneskene som begynner å tvile? Er kristne som tviler på Jesus og G-d fortsatt kristne? Det er en kjent sak at tvil og tro hører sammen der troslivet er i utvikling. Er det slik at den som lever i en prosess der tvil og tro på Jesus og G-d avløser hverandre i perioder er kristen den ene dagen og ikke-kristen den andre dagen?

Selvsagt ikke.

Det å være kristen er å være med i et trosprosess som dreier seg om Jesus og G-d. Det er få kristne som går gjennom livet uten å vakle i troen. Det er naturlig. Og det er også viktig at vi forteller kristne som for perioder mister troen, at de er like herlig kristne.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, for meg er kristendom å TRO. Man vet ikke når man kun tror, men f.eks. placebo funker jo...

En jeg kjenner, sier at alle som er vokst opp i et kristent miljø, eller har hørt om Jesus, vil be når de dør, før de dauer altså...

Men hun ER kristen.

For meg er kristendom å håpe på G-d også når man tviler. Jeg synes vi i denne tråden lett glemmer at når Paulus snakker om tro, da er det også inkludert et håp.

Bortsett fra det synes jeg at ordet "tro" er håpløst intetsigende når det presenteres i uttrykk som "tro på G-d". Kanskje vi bør bruke andre ord? Mitt forslag er at "tro på G-d" betyr at vi setter all vår tillit til en allgod skaper som vil oss alt godt. I denne forstand er vi like kristne uansett om vi tviler eller tror. Det krever forresten større styrke å sette sin tillit til en slik guddom når man tviler enn når man bare tror blindt og fullt på guddommen. Tillit gjennom tvil er kraftigere enn tro, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lillebøll

Hvordan kan man tro på historien om jesus og ikke gud? Historien om jesus handler om Gud. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
KAN KALLE SEG KISTEN HVIS MAN IKKE TROR PÅ GUD,MEN TROR PÅ HISTORIEN OM JESUS OG EN DEL SOM STÅR I BIBELEN.OG SYNS DET ER KOSELIG Å GÅ I KIRKA AV OG TIL......

Kristne som kriger og dreper kan kalle seg kristne fordi de tror på gud og Jesus.

Du tror ikke på gud men er snill og harmløs.

Ergo: du kan ikke kalle deg en kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at Jesus er G-ds sønn, men ikke at han døde for menneskenes synder. Så da er jeg vel ikke en kristen, selv om jeg er ordinert til prest i en kristen unitarkirke og av kristne unitarprester i en kristen unitarmenighet.

Det var rart, det :forvirret:

Aner ikke hva en unitarkirke er, men kristen er helt bestemt en som tror at Jesus døde og tok straffen for våre synder. Hva er ellers vitsen? Hva med den Hellige ånd? Troe dere heller ikke på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man tro på historien om Jesus, men ikke tro på Gud? Nei vettuhva, skal man først være kristen får man være det 100% eller innse at man egentlig ikke er så kristen allikevel.

Enig. Kan man ikke tro det nye testamentet og leve etter det, blir det jo helt feil. Man kan ikke selv plukke ut litt her og der. Alt eller ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...