Gå til innhold

Hva er forkskjellen på en kirke og et kapell?


Gjest lillebøll

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

wikipedia er ikke en bra kilde. Siden hvem som helst kan gå inn ditt og skrive hva som helst.

Det er dette forumet også.

Jeg tror nok du kan så deg til ro med at det som står om kapell på wikipedia holder godt nok. Det er ingen grunn til å så tvil om wikipedia ut fra det faktum at mange kan bidra med stoff. Min erfaring er at det finnes godt og dårlig med informasjon der - som det også finnes i andre leksikon. Når det gjelder dette med kapell, da er jeg som fagperson godt fornøyd med wikipedia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest_vimselot_*

Ett kapell er ikke en kirke. Det er ikke forskjellen på størrelsen, men i et kapel blir ofte kista av den avdøde plassert før begravelsen. Vet ikke om dette varierer fra fylke og bosted, men andre vet kanskje det?

Sammenligner det som et lite hvilerom, uten åpen kiste f.eks. som kan finnes i en begravelse i en kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes egentlig 3 forskjellige typer kapll.

1. Gravkapell, brukes på mange kirkegårder som ikke har egen kirke. Her er det faktisk vanlig å ha begravelsen. Disse brukes kun til begravelser.

2. Kapell som egentlig fungerer som en kirke. Dette er små kapeller som gjerne ligger på steder med lite folk og hører inn under en annen kirke. Her har man gjerne et begrenset antall gudstjenester i året. Holmekollen kapell er et typisk slikt et. Her inn under kommer disse som ligger langt inni skogen slik som Nordmarks kappelet og lignende.

3. Kapell finnes også som en intigrert del av vanlige kirker. Men da til bruk i mindre sammenhenger, hvor man ikke trenger hele kirka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...