Gå til innhold

må man være døpt for å komfimeres?


Anbefalte innlegg

Vi har valgt å ha navnefest for barna våre i stedet for dåp, da vi selv ikke er kristne og har meldt oss ut av statskirken...

Men hvis barna senere vil konfirmeres kan de gjøre dette, eller må de da døpes først??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De må døpes først ja.

Komfirmasjon er en bekreftelese av det som ble sagt under dåpen..

Endret av IsaCathrine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil de konfirmeres i kirken må de døpes først, men de fleste menigheter arrangere egne tenåringsdåp for udøpt konfirmanter i våre dager så det bør ikke være noe problem.

Vil de konfirmere seg borgerlig er ikke dåp et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min klasse var det en som ikke var døpt. Så da vi startet med de obligatoriske gudstjenestene måtte han døpe seg.... 14 år gammel....

Lillebroren hans valgte å døpe seg samtidig, 11 år gammel, for å slippe å gjøre det i forbindelse med konfirmasjonen.

Eller får man velge borgerlig konfirmasjon, da trenger man ikke være døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki... da får de finne ut av det selv når de blir større.. Men da er jeg i hvertfall klar over at de må døpes i forkant hvis de vil ha komirmasjon i kirken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke borgerlig konfirmasjon lenger, det heter humanistisk konfirmasjon. Seremoniene har skiftet navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Broren min døpte seg før han ble konfirmert i kirken.

Jeg og søsteren min valgte å ikke konfirmere oss i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan ikke komfimeres uten å være døpt først

Jo, hvis man velger humanistisk konfirmasjon så kan man det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt å ha navnefest for barna våre i stedet for dåp, da vi selv ikke er kristne og har meldt oss ut av statskirken...

Men hvis barna senere vil konfirmeres kan de gjøre dette, eller må de da døpes først??

Ja, i Statskirken må alle være døpt for å bli medlem og for å konfirmeres, men de kan godt følge konfirmasjonsopplegget uten å være døpt. Det pleier som regel å gå greit. Det skjer forresten rett som det er at ungdommer lar seg døpe like før konfirmasjonen. Det kan skje både i gudstjenesten og etter - alt etter hva man blir enige om.

Andre kirkesamfunn kan har andre regler. Det finnes også kirkesamfunn der man ikke behøver å være døpt for å konfirmeres, men dette gjelder altså ikke for Statskirken. Her må man være døpt. Det er også mulig å la seg konfirmere utenfor kirkesamfunnene, f.eks. hos Human-Etisk Forbund. Og det kan være andre organisasjoner som har såkalte overgangsriter i forbindelse med det vi kaller konfirmasjon. Unitarforbundet har f.eks. meget tilpassede konfirmasjonsopplegg - også for dere som ikke er kristne.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må døpes først ja.

Komfirmasjon er en bekreftelese av det som ble sagt under dåpen..

Nei. Konfirmasjonen er en forbønnshandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Konfirmasjonen er en forbønnshandling.

Ja, läs mer om Konfirmasjon på Wikipedia

Konfirmasjon (av latin confirmare, «å styrke sammen») er et kristent ritual. I noen trossamfunn betraktes det som et sakrament, i andre som en ikke-sakramental bekreftelse eller styrking av konfirmanten, eller som en forbønnshandling.

och

I Den norske kirke sees konfirmasjonen først og fremst som en forbønnshandling, men var opprinnelig en bekreftelse av dåpen (frem til 1981)[2]. I Den norske kirke anses konfirmasjonen nå som en forbønnshandling der Gud bekrefter konfirmanten. Handlingen forutgås av en opplæring i troen; tidligere var dette forbundet med strenge regler i Den norske kirke, og utspørringen i kirken på konfirmasjonsdagen kunne være svært krevende for kandidatene.

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Persille: hvorfor bekrefte noe man gjorde for bare en uke siden? Uansett om det er Gud eller ungdommen som bekrefter/konfirmerer dåpen, så er det vel litt merkelig å gjøre dette bare en uke etter at man er døpt? Man fornyer da heller ikke ekteskapsløftene en uke etter bryllupet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor kaller Humanetisk forbund det for konfirmasjon, hvis ordet betyr bekreftelse eller evt forbønn, så blir det jo helt feil...kanskje de burde kalt det en ungdomsfest eller noe i den dur, det er jo faktisk noe de har kopiert fra religiøse samfunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at dette er litt offtopic, men jeg synes det er feil med borgelige konfirmasjoner. Konfirmasjon er tross alt en kristelig handling, og er som andre sier en bekreftelse av dåpen. Enten konfirmerer man seg i kirken, eller så kan man like greit la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stort sett alle kulturer og trossamfunn har et overgangsrituale for å markere overgangen fra barn til voksen, det er jo det konfirmasjonen handler om. Det er ikke kun et kristent rituale.

Mitt inntrykk er at mange ungdommer som konfirmeres i dag slett ikke er særlig opptatt av det kristne budskapet som kirken formidler i forbindelse med konfirmantundervisningen, men mer opptatt av alle pengene/gavene de får. Jeg mener at hvis man slett ikke er kristen og derfor ikke har til hensikt å leve etter den kristne tro er det respektløst ovenfor kristendommen å konfirmeres kirkelig. Da er det mye bedre å velge et ikke-religiøst rituale, som f eks humanistisk konfirmasjon, for å markere overgangen fra barn til "voksen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett alle kulturer og trossamfunn har et overgangsrituale for å markere overgangen fra barn til voksen, det er jo det konfirmasjonen handler om. Det er ikke kun et kristent rituale.

Mitt inntrykk er at mange ungdommer som konfirmeres i dag slett ikke er særlig opptatt av det kristne budskapet som kirken formidler i forbindelse med konfirmantundervisningen, men mer opptatt av alle pengene/gavene de får. Jeg mener at hvis man slett ikke er kristen og derfor ikke har til hensikt å leve etter den kristne tro er det respektløst ovenfor kristendommen å konfirmeres kirkelig. Da er det mye bedre å velge et ikke-religiøst rituale, som f eks humanistisk konfirmasjon, for å markere overgangen fra barn til "voksen".

Helt enig med deg, men hvorfor kalle det konfirmasjon, for DET er et kristent rituale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt ok å markere overgangen fra barn til "voksen" på en eller annen slags måte. Men det er helt feil å kalle det for konfirmasjon og spille på de samme strengene som den kristne tradisjonen. Det er sant at mange konfirmerer seg for å få penger og gaver, men jeg tror like mange gjør det fordi det er en tradisjon. Selv hadde jeg ikke så mange tanker rundt selve konfirmasjonen da jeg stod for seks år siden, men i dag er jeg veldig glad for at jeg valgte å stå i kirken. Selv om jeg ikke er den som løper ned kirken, så ser jeg likevel på meg selv som kristen. Jeg mener også at når man tar valget om å stå til borgelig "konfirmasjon", så sier man "nei takk" til det kirken har å tilby. Da trenger man heller ikke å gifte seg i kirken eller bli gravlagt på en kirkegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CharlotteYork

I min familie er det kun konfirmasjon i kirken som gjelder. Det er tradisjon og slikt rokker man ikke ved

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...