Gå til innhold

Hvem kommer til himmelen?


Anbefalte innlegg

Gjest Corto Maltese
og det ikke er mulig å tilhøre flere enn en religion, så er det jo innlysende at du havner i helvete :)

det stemmer ikke, det er fult mulig og tilhøre flere religioner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det stemmer ikke, det er fult mulig og tilhøre flere religioner

I grunnen ikke... I alle fall ikke når det kommer til de "seriøse" religionene jeg indirekte omtaler; jf. Bibelens 1. bud: "Du skal ikke ha andre guder enn meg".

I Norge er dette til og med regulert ved lov. Man kan ikke tilhøre mer enn ett støtteberettiget trossamfunn.

Dessuten bør det være innlysende på personlig plan at det rett og slett ikke fungerer å tilhøre flere religioner. Skulle så være tilfelle, vil jeg foreslå for vedkommende å ta en dyp selvransakelse.

Hvis du fremdeles mener at det er fullt mulig å tilhøre flere religioner (nå snakker jeg ikke om halvidioter som absolutt må kverulere på pragmatisk grunnlag), så imøtekommer jeg svært gjerne underbygging av påstanden med litt fakta og kildehenvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S
Det er selvfølgelig INGEN som kommer til himmelen. ALLE havner jo i helvete!

Ettersom de fleste seriøse religioner har et postulat om at den som ikke tror på deres gud havner i helvete, og det ikke er mulig å tilhøre flere enn en religion, så er det jo innlysende at du havner i helvete :)

Videre kan jeg jo påpeke at det du betegner som "himmelen" like gjerne kan være et "helvete" for meg ;)

Hvem har sagt at man ikke kan tilhøre mer enn en religion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem kommer og tar meg dersom jeg sier at jeg er en hinduistisk kristen?

Den kristne gud som sier "du skal ikke ha andre guder enn meg" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilde K S
Den kristne gud som sier "du skal ikke ha andre guder enn meg" ?

Men den kristne gud er jo god?

Nå ble jeg redd, altså. For at den snille guden skal komme og ta meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

jf. Bibelens 1. bud: "Du skal ikke ha andre guder enn meg".

Jeg vet ikke om du er klar over dette men det er ikke alle som følger bibelen. Bare kristne følger bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese
Den kristne gud som sier "du skal ikke ha andre guder enn meg" ?

Den kristne Gud er Abrahams gud den samme guden som jødene,,og muslimene tror på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Jeg vet ikke om du er klar over dette men det er ikke alle som følger bibelen. Bare kristne følger bibelen.

Eh, det kristne ut fra sin tro på Messias kaller Det gamle testamentet, er faktisk jødenes hellige skrifter. Så da blir det vel noen flere enn kristne som forholder seg til Bibelen, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kristne Gud er Abrahams gud den samme guden som jødene,,og muslimene tror på.

Og jeg som trodde at de fleste kristne tror på den treenige gud. Så feil kan man altså ta :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar du feil.

De fleste kristne jeg har hørt, truffet, og lest om, de tolker ikke Bibelen etter sitt eget behov, men prøver etter beste evne å leve opp til det som står der.

Mesteparten i Bibelen kan ikke tolkes, men stå klart  og greit forklart.

Men det er tydelig at dette ikke passer alle.

Jeg er av den oppfatning at enhver tekst som leses også er gjenstand for fortolkning av leseren. Hvis leserens fortolkning bringes videre til andre, da oppstår enda flere fortolkningsmuligheter. Jeg er også av den oppfatning at enhver lest tekst må nødvendigvis fortolkes for i det hele tatt å gi mening. Så hvis du sier at det meste i Bibelen ikke kan fortolkes, da er det meste i Bibelen totalt meningsløst og budskapet vil overhodet ikke ha noen relevans for oss.

Heldigvis tar du feil.

(Hvis du forstår det jeg her skriver, da har du samtidig fortolket denne postingen. Det samme gjelder hvis du misforstår det som er skrevet. På fagspråket kalles dette for hermenutikk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
Eh, det kristne ut fra sin tro på Messias kaller Det gamle testamentet, er faktisk jødenes hellige skrifter. Så da blir det vel noen flere enn kristne som forholder seg til Bibelen, da.

ja det gammle testamentet ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eugene Onegin
Og jeg som trodde at de fleste kristne tror på den treenige gud. Så feil kan man altså ta  :hoho:

faderen i den treenigheten. Er den Abrahams Gud Jesus far. Abrahams Gud er den Gud jødene tror på det er den gud kristne tror på. Og det er den Gud som talte til mohammed som muslimene tror på. Enste forskjellen er at kristne tror at han er delt i 3 faderen og sønnen og den hellige ånd. Dette er noe du som en såkalt religions ekspert burde vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faderen i den treenigheten. Er den Abrahams Gud Jesus far. Abrahams Gud er den Gud jødene tror på det er den gud kristne tror på. Og det er den Gud som talte til mohammed som muslimene tror på. Enste forskjellen er at kristne tror at han er delt i 3 faderen og sønnen og den hellige ånd. Dette er noe du som en såkalt religions ekspert burde vite.

Ut fra det du forteller ser det ut som mine mange års studier i teologi må være bare tull og rør - og full av misforståelser og vranglære. :hoho:

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriftene i bibelen speiler helt tydelig sin tid og kultur.

Hvem som kommer til "himmelen" er det ingen som vet, men mange tror veldig mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eugene Onegin
Ut fra det du forteller ser det ut som mine mange års studier i teologi må være bare tull og rør - og full av misforståelser og vranglære.  :hoho:

jeg gidder ikke og diskutere med en som ikke respekterer andres meninger. Du er herved ignorert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriftene i bibelen speiler helt tydelig sin tid og kultur.

Hvem som kommer til "himmelen" er det ingen som vet, men mange tror veldig mye...

Så vidt jeg har fått med meg er det slik at Bibelen i alle fall opererer med minst to forskjellige forestillinger om evigheten. Disse går under navnet "den dobbelte utgang" og "apokatastsislæren". Tolkningene av "den dobbelte utgang" er forskjellige, men felles for dem er at det er en vei til himmelen og en vei til helvete. Altså havner man enten på det ene stedet eller på det andre, for man kan ikke gå begge veier samtidig. Men så er det noen vers hos Paulus som tolkes slik at ingen går fortapt fordi alt og alle skal gjenopprettes. Dette er den såkalte apokatastasislæren. Forskjellige kirker forholder seg forskjellig til dette. Noen fordømmer apokatastasislæren og sier at man feiltolker Paulus, mens andre sier at det er apokatastasilæren som er den riktige.

Det er vel og riktig at dette her er speilinger av tid og kultur, som du skriver, men vi må ikke glemme at disse speilingene også formidles som relevant tro i dag. Den norske kirke lærer at det finnes fortapelse og det finnes frelse. Unitarkirken derimot lærer at noen evig fortapelse ikke finnes, men at det er snakk om at alt og alle skal gjennopprettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gidder ikke og diskutere med en som ikke respekterer andres meninger. Du er herved ignorert

Kanskje du oppnår mer respekt hvis du ikke fremstiller dine påstander så bombastisk og absolutt. Respekt er noe man gjør seg fortjent til. At du føler deg såret av noe som skrives, er ikke det samme som at du kan anklage andre for ikke å respektere dine meninger.

Men det lettvinteste er selvsagt å rømme fra det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel og riktig at dette her er speilinger av tid og kultur, som du skriver, men vi må ikke glemme at disse speilingene også formidles som relevant tro i dag. .

Bibelen sier noe om homofile, kjønnsroller etc som jo er direkte pseilbilder av den tiden de blir skrevet på. Det ser vi særlig når kulturene forandres; da ser vi at det forfektes litt forskjellig syn etter hvert som omgivelsene og kulturen forandres.

Derfro er det rart å si at bibelen ikke skal tolkes men leves etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...