Gå til innhold

Underlivsproblemer: Vulvodyni, vestibulitt & vaginisme


ke8891

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har skjønt at det er veldig mange som sliter med mye smerter i underlivet, men vi nok sitter ganske spredt rundt om i landet. Jeg føler meg for min del ganske alene om dette, og skulle gjerne hatt noen å snakke med og dele erfaringer med. Vet det allerede finnes en tråd på dette, men tenkte det kanskje var på tide med en nyere tråd rundt dette hvor vi kan samle informasjon og støtte hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vestibulitt og partiell vaginisme
Vestibulitt er en langvarig smertetilstand som først og fremst rammer unge kvinner. Området rundt skjedeinngangen er svært smertefullt og smerten utløses ved berøring, som samleie og bruk av tampong. I det smertefulle området finnes en økt mengde overflatiske nervefibre som er overfølsomme for berøring, og smerten kjennes som svie og brenning.
av Rolf Kirschner, Oslo universitetssykehus

Partiell vaginisme er navnet på en smertefull spenningstilstand i bekkenbunnsmuskulaturen. Dette gjelder de muskelgruppene som omgir skjeden og det vil kunne føles trangt å ha samleie. Tilstanden kan ha oppstått som et muskelforsvar etter gjentatte smertefulle samleier, som ved vestibulitt.

Årsaken til tilstanden er ikke kjent. Mange kvinner med vestibulitt er imidlertid blitt behandlet for utflod, gjentatte soppinfeksjoner eller med antibiotika for urinveisinfeksjon. Dette kan ha irritert hud og slimhinne i skjeden. Enkelte har også fortsatt å ha samleie til tross for smerter og dermed havnet i en ond sirkel.

Vestibulitt og partiell vaginisme kan opptre sammen eller hver for seg. Begge diagnosene stilles ved gynekologisk undersøkelse. Annen årsak til smertene skal være utelukket. Det er ingen enkel måte å behandle disse tilstandene på, vi benytter følgende behandlingsmodell.

Ved vestibulitt skal man unngå kremer, vagitorier og for mye bruk av spesialsåper for underlivet. Det er viktig å ikke tørke ut huden og ikke forstyrre den naturlige balansen i skjeden.

Mange kvinner med vestibulitt har et høyt stressnivå og kan ha glede av å lære stressmestring.

Ved depresjon, tretthet og negative tanker er ofte smerteterskelen lav og det er vankelig å finne løsninger på problemer. Det er viktig å behandle depresjonen først og deretter følge behandlingsopplegget for vestibulitt.

Hva forårsaker sykdommen?
Ukjente årsaker. Man må utelukke andre årsaker, som sopp, ulike hudsykdommer, allergier etc.

Hvordan stilles diagnosen?
Ved å sammenholde symptomer som pasienten har med funn en gjør ved gynekologisk undersøkelse. Eventuelt tas for eksempel bakterie- og sopp-prøver.

Hvordan behandles sykdommen?
Det er ulike behandlingsopplegg som kombinerer lokalbedøvelse, samleiepause, spesielle former for fysioterapi, massasje og samtalebehandling. Noen har brukt såkalt Botox-behandling og noen opererer i skjedeåpningen.

Hvordan er forløpet?
Ofte er forløpet langvarig, men bedring er vanligst.

Å leve med sykdommen
Denne tilstanden er plagsom, ikke bare på grunn av smerten, men mest på grunn av at den griper inn i det intime samlivet.

kilde: oslo universitetssykehus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra den gamle tråden virker det som dette er hovedpoengene på de mange sidene som er skrevet:

- mange som sliter og synes det er tøft å ha disse problemene og det er mest sannsynlig et veldig sammensatt problem, det er både en fysisk smerte og går på psyken løs

- av medisiner er det xylocain, lavdose antidepressiva/nerveblokker (sarotex), atropin, atarax, diflucan

- av leger blir josef ekgren (veldig mange er fornøyde med han, majorstuaklinikken), vulvaklinikken på riksen/ullevål, helena enger på volvat, kjersti hatlebrekke ( bergen)

- av behandling: fysio; nydalen og storo mensendieck, sexolog/psykolog, dilator,

- man kan faktisk bli gravid uten å ha samleie, ved hjelp av inseminering, og at man kan bli bedre etter man har født

  • Et av de viktigste innleggene fra gjest:

Min oppskrift på å bli helt bra ved hjelp av Josef Ekgren ved Majorstuaklinikken:
(Josef kaller forøvrig vestibulitt for "migrene i musa". Det er nemlig det samme som migrene, bare at det ikke sitter i hodet, men i musa...)

1. Daglige knipeøvelser.
2. Daglig massasje av vulva og vagina med xylocain gel, olivenolje, ACO krem fra Apoteket el.
3. Diflucan 1-2 ggr. i uka over minst et halvt år.
4. Josef Ekgrens Atropinkrem 1-2 ggr. daglig.
5. Josef Ekgrens chilipepperkrem 1-2 ggr. daglig. (Begge disse kremene hindrer nervene fra å produsere ulike betennelsesstoffer som opprettholder vestibulitten).
6. Antihistaminer daglig. (Atarax eller Zyrtec)
7. Forsiktighet med sex. Jeg var avholdene mht samleie de første 2-3 mnd av behandling, hadde deretter gradvis mer samleie. Sats på mye oralsex hvis samleie gjør vondt!
8. Tenk positivt! Denne sykdommen gjør deg deppa, og innimellom må man få lov til å synes synd på seg selv. Men prøv å ikke "bli" der. Tenkt at du kommer til å bli bra til slutt. Ikke la hele livet ditt kretse rundt vestibulitten og fokuser på den hele tiden. Tren, gå på fest og gjør andre ting som er gøy! Forsøk å "glemme" vestibulitten og KOS deg.
9. VIKTIGST AV ALT: Har du det bra? Er du stressa eller deppa? Hva er det i så fall som er problemet? Har du problemer med partner, på jobben el? Vedkjenner du deg at du har et problem? Går du og undertrykker masse negative følelser? Dette må du være modig og ordne opp i!! Ikke alt av slike problemer lar seg lett løse. Men kan du gjøre noe for at det skal bli bedre, f. eks snakke ut med partner, redusere ansvar og arbeidsmengde på jobben, få hjelp av psykolog til å håndtere angst eller depresjon el?

Disse 8 punktene gjorde meg HELT frisk! Jeg hadde hatt vestibulitt av og på i mange år, men først skikkelig ille og kronisk det siste året før jeg fikk behandling av Josef. Det tok meg i overkant av et år å bli helt frisk.
Hvis ikke disse punktene er nok for deg, tilbyr også Josef Ekgren botoxbehandling og antodepressiva. Men det klarte jeg meg uten. Nå har jeg samleie så ofte jeg vil! :)

Lykke til jenter!!

  • Gjest_veslegull skriver:

    Jeg kan iallefall fortelle om mine timer med Josef, og fortelle hva jeg ble rådet til sånn at ikke alle dere som sliter med dette må betale 1500 for noen råd likesågodt jeg kan gi dere:
  • -Atropinsulfat 0,5% i decubal krem (krem dere smører på i kjedeområdet morgen og kveld)
    -Knipeøvelser i 10-15 min hver dag, knip 10 sek, slapp av i 10 sek.
    -Masser ytre, indre kjønnslepper og rundt åpningen i 5 min med babyolje hver dag
    -Diflucan kapsler en gang per uke i 6 uker, eller mer...
    -les boken EQ - emosjonell intelligens av Daniel Goleman
    -Få 3 orgasmer eller mer hver uke! Du kan ha sex med penetrering om du klarer, men du bør ta en pause på 3-4 uker... (om partner kan få utløsning et annet sted enn inni deg, er dette også et pluss)
    -Ikke stress, tenk på deg selv, gled deg:)
    -tamponger er positivt om du klarer å bruke det

    Andre råd jeg har hørt:
    -Sarotex, antidepressivt medikament
    -ta en 3 måneders pause fra p-pillene
    -østrogen i form av stikkpiller
    -tranebærkapsler
    -Dilatorsett
    -Unngå røff sex!
    -Ikke vask deg med såpe; men med olje, ikke bruk trange bukser, ikke stringtruser, sov naken...

    Jeg har selv hatt dette i snart 2 år, da altså fra jeg var 16 år gammel.
    Men for all del, selv om disse knipeøvelsene er til å bli sprø av, så ikke stopp med dem! se på tv eller noe imens. Dette er nemlig viktig :o


    Ha troen på deg selv at dette er noe du skal klare å komme igjennom:)
    Lykke til alle sammen!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Flott med ny tråd!

For min del, klarer jeg å ha samleie hvis jeg har brukt masse xylocain på forhånd. Og så har penisstørrelsen en del å si, det går mye lettere med en som er litt tynnere enn gjennomsnittet. Håper jeg finner en mann med "liten" penis, hehe ;)

Anonymous poster hash: 30f21...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Så fint med en ny tråd! Jeg har lett overalt etter steder hvor jeg kan snakke med andre i samme situasjon.
Fant tilslutt en gruppe på facebook, men der er det ingen fra Norge..

Har kjæreste? Har dere snakket med noen om det?



Anonymous poster hash: 0a3fb...185
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei dere!

Så fint med denne tråden :).

Jeg fikk diagnosen vestibulitt for 3-4 år siden. Da fikk jeg beskjed om å ikke ha sex på 2 mnd. Men ingen mer informasjon utover det. Jeg har samtidig to medfødte hudsykdommer i underlivet. Jeg har vært inn og ut av sykehuset for tester og forsking på sykdommene. Jeg gjorde selv ikke noen mer ut av vestibulitt da jeg trodde det var smerter pga hudsykdommene. Jeg fikk dårlig informasjon fra startet av. Det ble slutt med min daværende eks, og jeg ble bedre. Jeg trodde det var pga medisinene for det andre jeg har. Men så tok det seg opp igjen i fjor sommer. Og jeg trodde det var sykdommen min som ble værre. Nå over jul så har det blitt så smertefult at det å sitte kan være ett problem til tider. Samleie har blitt noe jeg gruer meg til for jeg vet det blir så vondt.

Fastlegen min visste ikke råd. Sendte meg med henvisning. Fått time i juni hos gynekolog, om to mnd... Etter at samboeren min fant meg på bade i tårer for noen dager siden etter samleie så ble vi enige om at nok er nok. Vi går privat! Jeg var hos Josef på Majorstuaklinikken i går. Han er veldig flink! Det er dyrt, men for å få hjelp til dette er nødvendig for meg. Jeg har veldig ille grad og lang vei å gå. Men har en veldig forståelsesfull partner som støtter mer enn han trenger. I juni skal vi vurdere sprøyte, jeg håper jeg slipper det.

Jeg unner ingen denne sykdommen. Jeg er så skamfull over mitt underlivet, veldig dårlig forhold jeg og musa. Det gjør mye med hverdagen og parforholdet, ikke minst selvfølelsen. Jeg har endelig verktøyet jeg trenger for å fikse feilen, tok tid å finne, men bedre Sent enn aldri :)

Det er en ting som bekymrer meg da, det nevnes vanskeligheter med å få barn i sammenheng med denne lidelsen. Noen som har noe mer info rundt det?

Takk for svar :). Og fint å lese det andre har erfart også. Blir man litt mer sammen om det!

Anonymous poster hash: 5d969...57b

Anonymous poster hash: 5d969...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott med ny tråd!

For min del, klarer jeg å ha samleie hvis jeg har brukt masse xylocain på forhånd. Og så har penisstørrelsen en del å si, det går mye lettere med en som er litt tynnere enn gjennomsnittet. Håper jeg finner en mann med "liten" penis, hehe ;)

Anonymous poster hash: 30f21...73a

Men da gjør du jo stikk motsatt av hva du blir rådet til og risikerer å aldri bli kvitt det ...

Anonymous poster hash: be1f4...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest bruker83924

Hei! Har hatt vestibulitt i 4 år, og det ble bare verre og verre. Jeg har prøvd så og si alt: Gått til fysioterapeut, gått på stressmestringskurs/mentaltrening, gjort knipeøvelser, brukt xylocain-salve, slutta å bruke strammebukser over flere timer, slutta med all såpe i underlivet(kun vann og olje), brukt locobase repair.

Eneste forskjellen jeg har merka er at jeg ikke har fått vondt når jeg sitter, men under sex har det vært like ille.

Jeg har gått på p-pillene siden 2010. I år bestemte jeg og kjæresten oss for å prøve å slutte på p-pillene, da jeg har lest at enkelte har blitt bedre av det. Jeg sluttet for nesten 2 måneder siden. Ca etter 2 uker med pilleslutt var jeg blitt betydelig bedre. Og har de siste 3 ukene hatt et ganske så normalt sexliv, der det ikke har vært særlig vondt. Jeg kan kjenne det litt av og til, men tenker det kan være psykisk ettersom jeg har hatt det så lenge.

Nå håper jeg at det holder seg sånn, for det har vært ganske tøft i perioder mentalt sett. Tror ikke det finnes noe fasit for hvordan man skal bli bedre, og som gynekologen sa til meg: "Det er bare å ta tiden til hjelp, det varer ikke for alltid. Viktigste er at man slapper av, og prøver å nyte livet så mye som mulig."

Redigert pga skrivefeil..

Endret av ElizabethTaylor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...