Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?


Stinemor!

Anbefalte innlegg

Har hatt vaginisme i 1,5 år uten å ha fått passende behandling. Fastlege, gynekolog,fysioterapaut.. Merker at ting ville ha vært bedre om ting ikke skjedde såå seeeint.Tar ofte flere måneder til jeg kan få time en plass. Jeg har brukt xylocain sammen med knipe og tøyeøvelser, men merker ingenting til denne kremen. Hva hjelper den for? Har dere merket framgang? Er det ok å smøre på, uten å gjøre noe mer? Altså bare ligge med den på natten?Hvilket dilatorsett har dere prøvd? Ser det finnes flere på nett, til ulike priser.Har virkelig lyst til å bli frisk nå! Skal stå på og få det til - selv om jeg føler meg veldig hjelpesløs i denne situasjonen.. Ingenting jeg har prøvd hjelper.. Anonymous poster hash: 905bd...695

Xylocainen bedøver jo det påførte området, og virkningen skal dermed være at det er mindre vondt rundt skjedeåpningen, der man får vondt ved vestibulitt. Er helt ok å smøre på uten å gjøre noe ja, jeg fikk beskjed fra gynekologen om å smure hver kveld før leggetid, samt smure fuktighetskrem på morgenen. Har forstått at det er for å prøve å få nervene der til å slappe av og slutte å gi smertesignaler. Jeg merket at det stadig gikk lettere å smure, at det gjorde mindre og mindre vondt og at jeg kunne trykke og tøye mer enn tidligere. Dilatorsett har jeg dessverre (eller egentlig heldigvis) ingen erfaring med.

Anonymous poster hash: a493c...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Xylocainen bedøver jo det påførte området, og virkningen skal dermed være at det er mindre vondt rundt skjedeåpningen, der man får vondt ved vestibulitt. Er helt ok å smøre på uten å gjøre noe ja, jeg fikk beskjed fra gynekologen om å smure hver kveld før leggetid, samt smure fuktighetskrem på morgenen. Har forstått at det er for å prøve å få nervene der til å slappe av og slutte å gi smertesignaler. Jeg merket at det stadig gikk lettere å smure, at det gjorde mindre og mindre vondt og at jeg kunne trykke og tøye mer enn tidligere. Dilatorsett har jeg dessverre (eller egentlig heldigvis) ingen erfaring med.

Anonymous poster hash: a493c...36f

Takk for svar! Jeg har som sagt vaginisme, og sannsynligvis ikke vestibulitt, så jeg tror ikke xylocain er like aktuelt for meg. Men jeg kan likevel gi det et ekstra forsøk :-)

Jeg bestilte et dilatorsett på vaginismus.com i går. Typisk amerikansk side med mye info og positive tilbakemeldinger.. Jeg ser for meg at det kan hjelpe, men når vaginisme handler om spenninger i bekkenmusklene er det kanskje en fysioterapaut som er mest aktuell. En som kan lære meg å avspenne muskulaturen i hverdagen, og ikke bare når jeg har noe inni meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har som sagt vaginisme, og sannsynligvis ikke vestibulitt, så jeg tror ikke xylocain er like aktuelt for meg. Men jeg kan likevel gi det et ekstra forsøk :-)

Jeg bestilte et dilatorsett på vaginismus.com i går. Typisk amerikansk side med mye info og positive tilbakemeldinger.. Jeg ser for meg at det kan hjelpe, men når vaginisme handler om spenninger i bekkenmusklene er det kanskje en fysioterapaut som er mest aktuell. En som kan lære meg å avspenne muskulaturen i hverdagen, og ikke bare når jeg har noe inni meg.

Ah, ja da er det jo selvfølgelig litt annerledes ja. Da er det nok mer effektivt med dilatorsett. Selv hadde/har jeg kun vestibulitt.

Anonymous poster hash: a493c...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for inspirasjon! jeg skal starte opp med xylocain i kveld, og jeg har bestilt dilatorsett fra internett. Jeg har tidligere brukt xylocain, men da kun i forbindelse med penetrering, ikke på fast basis. Jeg fikk beskjed fra gynekologen min at det ikke hadde noen effekt (men så var hun ikke ekspert på dette heller da), så har derfor ikke prøvd det før.

Bare noen spørsmål i forbindelse med dilatorene: brukte du disse samtidig som du kniper, og hvor lenge holdt du på? Gjorde du det daglig, før du smurte deg med xylocain i løpet av disse to månedene? Vil gjerne ha flest mulig detaljer, så jeg kan oppnå samme resultat :)

Anonymous poster hash: 3f782...b93

Hei,

Når det gjelder xylocain, så skal denne dempe betennelsen i skjeden. Jeg fikk derfor beskjed om å smøre denne hver kveld i to mnd (det var før jeg begynte med diator). Jeg er usikker på om denne faktisk hjalp veldig, fordi jeg ikke kjente det svei eller noe som mange andre beskriver. Men jeg brukte den jo, og er jo bra nå, så var sikkert ikke bortkastet :)

Jeg begynte med å bruke dilatorene kun ved å forsøke å få de inn i skjeden. Når jeg først fikk de inn, så var det for meg ikke så vondt å bare ha den der (hvertfall ikke etter et par ganger med de små). For min del var det veldig vondt med en gang jeg begynte å bevege på den, så det var det jeg gjorde. Ut og inn og så godt som mulig vridde den rundt, ut mot sidene etc. Det var dette som var det essensielle for meg. Det varierte hvor lenge jeg holdt på, men stort sett lå jeg i sofaen og gjorde det mens jeg så på tv. Jeg prøvde derfor å bruke den rundt en halvtime av gangen. Men det også varierte jo litt etter hvor vondt det var. Det varierte veldig hvor ofte jeg brukte det, men det beste er å bruke det så ofte som mulig :) Noen uker brukte jeg det et par ganger, mens andre uker omtrent hver dag. Musklaturen skal jo tøyes, så jo mer, jo bedre :) Jeg fikk beskjed om ikke å bruke xylocain mens jeg brukte dialtorsettet, men dette varierer helt sikkert i forhold til hvor betent områdene rundt er hos deg.

Bare si fra hvis det er noe annet du lurer på, og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for svar! Veldig gøy å høre at det fungerer for deg!

Bruker xylokain hver kveld nå, og har jobbet litt med dilatorer. Får de to minste størrelsene inn uten problemer, og har klart den nest største en gang, men det gjorde litt vondt. Virker som om det gjør vondt når huden strekker seg. Men akkurat nå er jeg på ferie, så holder meg til xylokain hver kveld, pluss at jeg har kjøpt en såkalt vagiwave, som er lett og hendig å ha med på ferie :)

Vet ikke ennå hvorvidt den fungerer, men skal visst helbrede vaginisme etter 21 dager! Er en bitteliten gummidings som skal være i skjeden om natten, så gjør ikke vondt og er heller ikke noe stress. Den er VELDIG dyr da, så tør ikke gi noen anbefaling ennå ;)

Hei,

Når det gjelder xylocain, så skal denne dempe betennelsen i skjeden. Jeg fikk derfor beskjed om å smøre denne hver kveld i to mnd (det var før jeg begynte med diator). Jeg er usikker på om denne faktisk hjalp veldig, fordi jeg ikke kjente det svei eller noe som mange andre beskriver. Men jeg brukte den jo, og er jo bra nå, så var sikkert ikke bortkastet :)

Jeg begynte med å bruke dilatorene kun ved å forsøke å få de inn i skjeden. Når jeg først fikk de inn, så var det for meg ikke så vondt å bare ha den der (hvertfall ikke etter et par ganger med de små). For min del var det veldig vondt med en gang jeg begynte å bevege på den, så det var det jeg gjorde. Ut og inn og så godt som mulig vridde den rundt, ut mot sidene etc. Det var dette som var det essensielle for meg. Det varierte hvor lenge jeg holdt på, men stort sett lå jeg i sofaen og gjorde det mens jeg så på tv. Jeg prøvde derfor å bruke den rundt en halvtime av gangen. Men det også varierte jo litt etter hvor vondt det var. Det varierte veldig hvor ofte jeg brukte det, men det beste er å bruke det så ofte som mulig :) Noen uker brukte jeg det et par ganger, mens andre uker omtrent hver dag. Musklaturen skal jo tøyes, så jo mer, jo bedre :) Jeg fikk beskjed om ikke å bruke xylocain mens jeg brukte dialtorsettet, men dette varierer helt sikkert i forhold til hvor betent områdene rundt er hos deg.

Bare si fra hvis det er noe annet du lurer på, og lykke til :)

Anonymous poster hash: 3f782...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare komme med et lite innspill til alle med denne lidelsen som også har symptom fra urinveiene/ urinrøret. Dette er grusomme smerter og mange går til lege fordi de føles som urinveisinfeksjon. Typisk er da at legen ikke finner tegn på infeksjon i urinen. Jeg har vært veldig plaget med disse smertene og ble omsider sendt til urolig som tok cystoskopi. Han fant ikke noe galt - sa bare jeg var sår i urinrøret.. Kunne ikke hjelpe, og sendte meg videre til en uroterapeut som er sykepleier.. Hun hadde mange gode råd.

Typisk for meg var at jeg drakk mye for å skylle systemet, holdt meg lenge for virkelig å kunne skylle ut evt bakterier i urinrøret med stor kraft :-) dette viste seg å ikke være smart.. Blæren min fikk kronisk overstrekk og det at jeg trykket når jeg tipset for å få kraftig stråle hadde gjort at blærer ikke tømte seg naturlig lenger og jeg gikk med resturin som gjorde at jeg var ekstra disponert for uvi.

Rådet var bruk lang tid på toalettet - ikke press, men la blærer tømme seg selv. I en lang periode måtte jeg dobbelt tisse.. Ca 5 min etter første gang skulle jeg igjen gå på do og tømme helt. Et kvart år senere hadde jeg ikke lenger resturin og blæren tømte seg selv. Smerter fra urinrøret kan og stamme fra at man presser ( trykk på lukkemuskel forplantet seg som smerter nedover ) .. Etter å ha fulgt disse råd og i tillegg spist Avant Garden ) har jeg ikke lengre urinveisinfeksjoner og har ikke tatt antibiotika på to år - jippi !!! Et problem løst :) vestibulitt er det verre med... Men smertehelvete fra urinveiene, antibiotikakurer med påfølgende soppinfeksjoner er bra ( bank i bordet)

Anonymous poster hash: 01d84...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

har hatt vestibulitt i mange år, og klarte å ha smertefritt samleie for første gang på lenge!

Her er hvordan jeg gjorde det:

Brukte en smal dilator til å smøre skjedeinngangen med xylokain. Ventet 10 min, og brukte deretter en stor dilator med xylokain, for når huden strekker seg, kommer xylokainen bedre til virker det som. Til slutt, litt xylokaingel (som fungerer som glidemiddel) utenpå kondom, og så var det bare å kjøre på et;)

Ja, det tok litt tid, og gjør det ikke lett å være spontan. MEN, absolutt verdt det for å føle at en er normal for en gang skyld! Og samboer satt VELDIG pris på det!

Håper virkelig dette kan hjelpe noen andre også! Gi gjerne en tilbakemelding hvis det funket :)

Anonymous poster hash: 3f782...b93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå er det lenge siden, og derfor lurer jeg på om dere som har tatt BOTOX - hvordan går det nå?

Jeg har VESTIBULITT - altså, mine slimhinder er røde og betente, det er ikke snakk om at jeg strammer ubevisst. Jeg kan ha samleie med en god oppvarming, men det er ikke slik at jeg nyter det.

Kaster jeg penger ut av vinduet ved å besøke en tilfeldyg gynekolog?



Anonymous poster hash: ee7f4...052
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden, og derfor lurer jeg på om dere som har tatt BOTOX - hvordan går det nå?

Jeg har VESTIBULITT - altså, mine slimhinder er røde og betente, det er ikke snakk om at jeg strammer ubevisst. Jeg kan ha samleie med en god oppvarming, men det er ikke slik at jeg nyter det.

Kaster jeg penger ut av vinduet ved å besøke en tilfeldyg gynekolog?

Anonymous poster hash: ee7f4...052

Min erfaring er at mange har lite greie på vestibulitt så research kan nok være lurt. Jeg gjorde egentlig ikke nok research selv, men var heldig med han jeg kom til siste gangen, men har vært hos mange før ham som ikke kunbe påvise det - selv ikke etter å selv ha nevnt mistanken. Han siste jeg var hos trengte bare en rask sjekk før han påviste det, og ble helt opprørt når jeg fortalte om hvor mange som ikke hadde kunnet påvise det.

Anonymous poster hash: a493c...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at mange har lite greie på vestibulitt så research kan nok være lurt. Jeg gjorde egentlig ikke nok research selv, men var heldig med han jeg kom til siste gangen, men har vært hos mange før ham som ikke kunbe påvise det - selv ikke etter å selv ha nevnt mistanken. Han siste jeg var hos trengte bare en rask sjekk før han påviste det, og ble helt opprørt når jeg fortalte om hvor mange som ikke hadde kunnet påvise det.

Anonymous poster hash: a493c...36f

Men ble du behandlet da? Og i så fall: Hvordan?:)

Anonymous poster hash: d4e6d...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at mange har lite greie på vestibulitt så research kan nok være lurt. Jeg gjorde egentlig ikke nok research selv, men var heldig med han jeg kom til siste gangen, men har vært hos mange før ham som ikke kunbe påvise det - selv ikke etter å selv ha nevnt mistanken. Han siste jeg var hos trengte bare en rask sjekk før han påviste det, og ble helt opprørt når jeg fortalte om hvor mange som ikke hadde kunnet påvise det.

Anonymous poster hash: a493c...36f

Hm.. Har hørt mye godt om han jeg skal til, men det er gravides ord - så har lite med vestibulitt å gjøre. Josef er dyr, så jeg sitter og tenker litt fram og tilbake..

For meg så lyder ikke slik en salve som folk snakker om her, noe sunt. Bedøve området? Det høres ut som noe som vil gjøre vondt verre på sikt.. Er rødt og betent, og tørt. Fuktighetsgivende?

Anonymous poster hash: ee7f4...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vetsibulitt er ikke en sykdom som kommer pga bakterier eller virus, det er en muskulert sykdom, hvis man kan kalle det for en sykdom da. Det er i hvert fall det jeg har blitt fortalt av gynekologen som fortalte meg at jeg hadde dette. Det har visst noe med spenninger i underlivet å gjøre. Du må lære deg å "slape av". Noen får vestibulitt av overgrep, andre av at de ikke klarer å slappe av under samleie av forskjellige grunner. Selv har jeg det av overdreven bruk av penecillin og soppbehandlinger av forskjellige grunner. Uheldigvis har jeg hatt sykdommer hvor jeg har vært nødt til å bruke penecillin.

Men hvor viktig det er med knipeøvelser aner jeg ikke. Jeg har bare fått beskjed om å bruke xylocain krem/salve i X-antall tid. Nå har jeg avbrutt behandling for en stund pga an operasjon som jeg skal ha om 2 uker.

En muskuløs sykdom? Det er vel heller vaginisme?

Jeg føler ikke at akupunktur, knipeøvelser eller fysioterapart skal hjelpe meg, da jeg selv vet at det ikke har noe med at jeg strammer muskler, heller ikke ubevisst.

Min forståelse er:

Vaginalisme - du strammer musklene nedentil (dermed lyder knipeøvelser, akupunktur og fysioterapaut og evt sexolog, som gode løsninger i mine ører?)

Vestibulitt - Betente og røde slimhinder (denne er dog verre.. muligens har soppkurer tørket ut slimhinner evt hemmet noe der nede som produserer slim?)

Føler jeg har lest om flere folk med vaginalisme som blir kvitt det, og det er fysisk mulig. Men er det noen solskinnshistorier for vestibulitt også? Min lege visste ikke hva vestibulitt var, men det var hun som oppdaget røde og betente slimhinder (hun trodde jeg kom rett fra samleie uten å ha vært "våt" først, dog har ikke jeg hatt sex på et helt år pga dette)

Anonymous poster hash: ee7f4...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne skrive min erfaring.

Jeg hadde vestibulitt i 10 år, før jeg kom meg til lege. Siste gang jeg hadde sex, opplevde jeg vaginisme, det var vel det som fikk meg til lege.

Fikk beskjed om å gjøre 10 knipeøvelser hver dag, og i tillegg sitte på en tennisball. var på kontroll etter 3 mnd, legen mente det var blitt bedre.

Det hjalp ikke stort synes jeg, jeg gikk derfor uten sex i 10 mnd før jeg fikk meg kjæreste.

Jeg gruet meg, brukte masse sårsalve og lokalbedøvende Xylocain, og sa ikke et ord til han, selv om jeg beit meg i leppa av smerte en stund. Det ble gradvis bedre.

Han vet fortsatt ingenting, og etter å ha hatt jevnlig sex flere ganger i uka i nesten 5 måneder, er jeg så å si frisk. Jeg merker at hvis han er på jobbreise, og borte i et par uker, gjør det litt vondt igjen når vi igjen har sex. Løsningen for meg er derfor å ha sex ofte, det virker som om det faktisk holder vestibulitten på avstand, forstå det den som kan.

Jeg er ikke lenger avhengig av hverken sårsalve eller Xylocain.

Anonym poster: 83674198c29704b926b16903f4955b0d

Mitt tredje innlegg på rappen. respons på et noen år gammel innlegg.

Men for meg så høres dette faktisk logisk ut. I og med at du blir "våt", og smører dermed skjeden. Jeg føler slimhinnenne er uttørka, og nettopp derfor betente og gjør vondt.

Anonymous poster hash: ee7f4...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ble du behandlet da? Og i så fall: Hvordan?:)

Anonymous poster hash: d4e6d...040

Hm.. Har hørt mye godt om han jeg skal til, men det er gravides ord - så har lite med vestibulitt å gjøre. Josef er dyr, så jeg sitter og tenker litt fram og tilbake..

For meg så lyder ikke slik en salve som folk snakker om her, noe sunt. Bedøve området? Det høres ut som noe som vil gjøre vondt verre på sikt.. Er rødt og betent, og tørt. Fuktighetsgivende?

Anonymous poster hash: ee7f4...052

Svarer dere begge :). Han jeg var hos hadde jeg også hørt godt om fra gravide, hadde ellers lite kjennskap til ham.

Jeg ble først og fremst bedt om å ta pause fra p-pillene, han mente at bare det ville ha god effekt. I tillegg skulle jeg smøre på xylocain (bedøvelse salve) og fet fuktighetskrem (locobase). Dette hadde god effekt på meg og jeg ble ganske snart en del bedre. Fikk litt tilbakefall under menstruasjon, og så bedre igjen. Jeg er nok ikke helt bra fremdeles, men såpass bra at jeg ikke smurer lengre og er på vei til å begynne på hormonprevensasjon igjen. Jeg har/hadde dog kun mild vestibulitt og har hele tiden kunnet gjennomføre samleie, men når det er ille så var det mer vondt enn godt.

Anonymous poster hash: a493c...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer dere begge :). Han jeg var hos hadde jeg også hørt godt om fra gravide, hadde ellers lite kjennskap til ham.

Jeg ble først og fremst bedt om å ta pause fra p-pillene, han mente at bare det ville ha god effekt. I tillegg skulle jeg smøre på xylocain (bedøvelse salve) og fet fuktighetskrem (locobase). Dette hadde god effekt på meg og jeg ble ganske snart en del bedre. Fikk litt tilbakefall under menstruasjon, og så bedre igjen. Jeg er nok ikke helt bra fremdeles, men såpass bra at jeg ikke smurer lengre og er på vei til å begynne på hormonprevensasjon igjen. Jeg har/hadde dog kun mild vestibulitt og har hele tiden kunnet gjennomføre samleie, men når det er ille så var det mer vondt enn godt.

Anonymous poster hash: a493c...36f

Åh, høres ut som jeg er av samme grad som deg! Jeg vil nødig ta pause fra p-piller da jeg står på de pga hud..

Men er det nå slik at samleie er godt? Hvor mye bedre har du blitt? Jeg kan nemlig gjennomføre samleie også, men det er hverken godt eller vondt. Ubehagelig, om jeg skulle velge et ord.

Var supert å få høre det fra deg!:)

Anonymous poster hash: ee7f4...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, høres ut som jeg er av samme grad som deg! Jeg vil nødig ta pause fra p-piller da jeg står på de pga hud..

Men er det nå slik at samleie er godt? Hvor mye bedre har du blitt? Jeg kan nemlig gjennomføre samleie også, men det er hverken godt eller vondt. Ubehagelig, om jeg skulle velge et ord.

Var supert å få høre det fra deg! :)

Anonymous poster hash: ee7f4...052

Nå er samleie godt ja :) Sånn sett så vil jeg si at jeg omtrent er frisk, det er ikke sånn sårt som det har vært og gir ikke lenger smerter, men faktisk nytelse. Noen områder er fremdeles litt vondt, men det er ikke i skjedeåpningen så jeg plages sjelden under sex. Når jeg har vært ille så har sex bare vært vondt, også bare en finger gjorde vondt. En slags brennende sårhet, vet ikke helt hvordan jeg kan beskrive det. Men ikke så vondt at jeg måtte avbryte samleie, gikk greit å fullføre men kjente det veldig godt da etterpå.

Anonymous poster hash: a493c...36f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

  • 3 uker senere...

Ja.. Da har jeg også fått vestibulitt, eller.. Jeg har hatt det i over 3 år nå, men jeg har vært kasteball fra lege til lege, og ingen kunne hjelpe meg. Var til flere gynekologer, og den siste jeg var til kunne stadfeste at jeg hadde vestibulitt. Jeg gråt i stolen fordi det var så vondt....

Dette forfølger meg, og jeg føler den tar over livet mitt. Jeg tenker på det hele tiden. Skal jeg noensinne få meg en kjæreste som vil støtte meg? Vil jeg noensinne bli helt bra?



Anonymous poster hash: e2ad0...833
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kan noen anbefale en sexolog eller samlivsterapeut i Østfold? Samboeren gikk til Gro Isachsen før, men synes at det ble litt for mye "stakkars deg" i stedet for peptalks og motiverende snakk.



Anonymous poster hash: 964f4...f15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg har skrevet her før, men jeg hadde vestibulitt før og jeg husker godt hvor mye jeg slet på den tiden, også psykisk, var redd jeg aldri skulle bli normal igjen, og for hver måned som gikk ble jeg mer og mer redd for at samboeren min skulle gå fra meg. Selv om han sa han aldri kom til å gå for noe så dumt, så var jeg veldig redd for at jeg aldri kunne ha normal sex igjen og at han til slutt kom til å bli lei.

Jeg tror jeg gikk et halvt år omtrent med vestibulitt, fra det startet til jeg fant ut hva det var! Jeg var veldig heldig og fikk diagnosen allerede hos den første gynekologen jeg dro til. Tok et halvt år før jeg dro til legen, vet ikke hvorfor, men det kom ganske gradvis så jeg skjønte ikke helt at det var noe galt. Brukte et tonn med glidemiddel og hadde vondt hver gang vi hadde sex, men trodde bare at jeg var litt trang nedentil. Etterhvert ble det verre og verre, og til slutt klarte jeg ikke å ha sex mer uten å skjule hvor vondt det faktisk var, samboeren "tvang" meg så til å dra til legen for en henvisning.

Ble som sagt raskt diagnostisert og fikk den bedøvelseskremen dere snakker om over her, skulle bruke den morgen og kveld. I tillegg brukte jeg arganolje 1-2 ganger om dagen før jeg smurte meg med bedøvselskremen. Brukte oljen der det gjorde vondt og prøvde å massene lett og tøye ut i området det var vondt. I starten klarte jeg bare å få en finger inn og klarte ikke presse på punktene, men etterhvert kunne jeg tøye svakt, var jo vondt, med overlevde.

Vi fikk også sex nekt på tre måneder, før vi skulle prøve veldig forsiktig igjen. Dette tror jeg var noe av drt verste egentlog, ikke at jeg klarte å ha sex uansett, men jeg grudde meg så ekstremt til denne dagen vi kunne prøve igjen, og så for meg at det skulle være akkurat like vondt som før. Ble faktisk skikkelig psykisk dårlig av denne tanken...

tror vi ventet omtrent en måned før vi prøvde, på mitt initiativ og min styring. Var vondt, men gikk faktisk bedre enn det hadde gjort på lenge. Fortsatte med bedøvelseskremen og oljen, klarte etter hvert å ha samleie omtrent hver tredje dag, men det ble på en måte ikke bedre etter et punkt heller. Men jeg fortsatte med oljen og til slutt fikk jeg beskjed om å slutte med bedøvelseskremen av gynekologen. Masserte og tøye med oljen hver dag, men gjorde egentlig alltid like vondt og følte ikke at det ble noe bedre.

Plutselig en dag vi skulle ha sex kjente jeg ingen smerte! Dette var første gang på nesten ett år!! Etter det kunne jeg få veldig vondt innimellom fremdeles, men det var sjeldnerere og sjeldnere vondt. Til slutt så var det ikke noe jeg tenkte på før vi skulle ha sex lenger, selv om det fremdeles noen ganger var vondt, var det ikke så farlig. Tok vel et halvt år til før jeg aldri fikk vondt lenger, men tenker selv at jeg ble "frisk" etter det første året.

Ville bare skrive her for alle som sliter, at man kan faktisk bli bra igjen. Fra jeg ble diagnostisert til jeg ikke var plaget lenger gikk det faktisk bare et halv år, selv om jeg som sagt hadde vondt et halv år før dette.

Selv om jeg ikke føler det er en psykisk sykdom, så føler jeg at psyken har veldig mye å si også, hvor mindre jeg klarte å bry meg og tenke på det, hvor bedre ble jeg.

Anonymous poster hash: ef65b...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...