Gå til innhold

Trenger virkelig råd mot supertørt og dødt hår!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er drit lei av at håret mitt er stygt! jeg er i 23 år, og aldri blitt venn med håret. For noen år siden var håret utrolig langt. da hadde det lett for å ligge alt for flatt, og jeg måtte hele tiden løfte på det for å få volumet. For et par år siden klippet jeg det kortere enn skulderkort. men jeg vil ha det lengre igjen, og har latt det vokse. nå er det skulderlangt. Men..........uansett, det er så forferdelig dødt! jeg har pleid å ha det farget, og da er det mye bedre, men etterveksten kommer jo, og da blir det mye flatere der etterveksten er på en måte. dessuten virker det så mye tynnere da. jeg har prøvd frisørshampoo, balsam og hårkur. dette tar utrolig mye tid! å gå med hårkur i 5 min, for så å gå med balsam i 3 min, og så dusje ut igjen det, og la håret tørke i tillegg. har i det siste brukt bare shampoo, og dusjet håret i iskaldt vann, for da blir det alltid blankere og det lukker skjellaget. jeg syntes aldri kur og balsam ga bevisste resultater, og har bare mistenkt at det er noe tull de finner på for at firsørkjedene skal tjene mer. altså, at det ikke egentlig har noen effekt. nå bruker jeg vanlig butikkshampoo med aloe vera.
Og så irriterer det meg at håret mitt alltid havner under jakka. ser så mange jenter som har tykt og fint hår, og som holder seg på ryggen, også når de bøyer seg. håret ser så mykt ut. mens mitt er sånn som deler seg, og legger seg hulter i bulter!! og jeg får DE pistrete tuppene så fort.
Jeg kan nevne noen feil jeg kanskje gjør?
- Bruker sjelden varmebeskyttende (men trenger jeg det når jeg ikke føner håret, i varm luft?)
- Kuttet ut balsam og kur
- Bruker samma shampoen for lenge

Altså, jeg er slik at jeg ikke har masse shampoo som fyller opp hele dusjkabinettet, som jeg ser så mange har.. jeg bruker opp det jeg har. Har en i gymbagen, og en hjemme... kan det være at håret går lei?

Husker for noen år siden, håret ble så fint rett etter at jeg varierte shampoer.



Anonymous poster hash: 59bdd...7ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LilleTusenfryd

Har ingen gode råd, men følger denne i håp om at noen gir deg noe vettuge tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bruke kokosolje som hårkur! Funker fjell :) Bare ikke ta for mye i hodebunnen, da er det ofte vanskelig å få vasket ut (og vask alltid to ganger eller flere med shampoo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk mye vann, ta vitaminer, og godta at du ikke har fått utdelt de beste genene på dette området.

Samme hårtype her forresten...

Anonymous poster hash: 8b1fc...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Bruk ALLTID balsam etter shampoo - dette er viktig for å lukke skjellagene (det holder ikke med kaldt vann).

* Kjøp riktig shampo og balsam - du må ha en for tørt og livløst hår.

* Proteinkur en gang i uken. (Ja det tar litt tid å kure håret, men verdt det) - og alltid shampoo før kur (for å åpne skjellagrene) og alltid balsam etter kur.

* Kokosolje en gang i uken også (men ikke samme dag som proteinkuren). Kjøp kokosolje ekstra virgin på helsekost. Er ganske hard i konsistensen, så jeg pleier og varme krukken i vannbad eller la krukken stå på badet slik at den mykner og blir lettere å fordele i håret. Masser oljen godt inn i hele håret - lag en løs flette og ha det i håret i minst noen timer - eller helst ha den i håret hele natten mens du sover. (blir litt kliss på hodeputen, men det er jo bare å bytte trekk) -så vasker du håret godt på morgenen. Håret blir så mykt og blankt av dette! Og det gir næring til håret - så om du gjør dette en gang per uke vil du raskt se resultater!

*Invester i en god leave-in kur som skal smøres i håret hver gang du har vasket håret (altså etter du har tørket håret med håndkle, men håret fortsatt er fuktig. Den beste er definitivt Redken Anti-snap. Holder med 2-3 pump i hånden som fordeles i hele håret mens det er vått, og skal ikke skylles ut - perfekt når man feks har dusjet på trening osv - litt dyr er den jo, men veldig drøy i bruk og totalt verdt hver krone. En life-saver for tørt og ødelagt hår! I tillegg til leave-in kuren -ta noen dråper hårolje i tuppene - gir glans og gjør at håret ser friskere ut!

* Klipp det mest slitte av tuppene

* Aldri gre håret når det er vått, og unngå føning og rettetang med mindre du MÅ bruke det. Og alltid varmebeskyttende produkt før føning/retting.

* Masser hodebunnen 5 minutter hver dag - feks når du sitter og ser på tv. Det øker blodsirkulasjonen til hårrøttene.

* Masse næring innenfra - drikk mye vann, ta b-vitaminer og Panto-3 - gjør underverker for hår, hud og negler.

* Vær snill mot håret - unngå stramme hestehaler, strikk med metall, overdreving fikling/børsting osv.

Det TAR tid å få et sunt og vakkert, langt hår. Men gode vaner og investering i gode produkter og riktig næring/vitaminer gir resultater!

Høres sikkert voldsomt mye ut - men egentlig handler det om å ha gode rutiner og investere i noen gode produkter og ta seg tid til å pleie håret riktig.

(Og saltvannspray gir masse flott volum til tynt hår - fint å bruke de dagene du har behov for å ha håret løst og vil ha volum i det!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv tigi bed head shampoo og balsam. De røde flaskene. Mitt hår var forferdelig før jeg prøvde dem. Det er damage level 3, altså reparerer og styrker håret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Styr unna tigi -hodebunnen min har aldri klødd mer... Men hver sin hodebunn tenker jeg, det ee utrolig mange som er happy med den røde fra tigi som blir nevnt her.

Selv ville jeg investert i litt rekken extreme, og så ville jeg lett videre etter en god kur. Jeg har for første gang kjøpt med meg en kur fra frisør som håret mitt liker, og er overrasket over hvor fint håret blir etterpå. Men har kjøpt med 3-4 ulike siste halvåret, uten hell...endt opp som ekstremt dyr balsam... For.meg var Kevin murphy tingen. Bruker også redken anti-snap etter hver dusj, og så bruker jeg redken cat i dusjen ca hver 10.dag. Gjort underverker!

Anonymous poster hash: bfbf0...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..skal prøve tipsene. Men hvordan vet man at sjampoen har effekt?

Anonymous poster hash: f927e...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser at håret ser friskere ut, og mindre slitt. Jeg reagerer ikke med kløe osv med tigi, men som sagt: det er jo forskjellig fra person til person. Men jeg er i allefall veldig fornøyd med den røde tigi og kommer til å fortsette å bruke den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

TS her.. jeg har også fall i håret..og det kan forme seg så rart rundt ansiktet mitt :( og hestehalen? ser direkte trist ut . nå jobber jeg mye, og det er ikke all verden med tid til å stelle håret....og på jobben min er det ikke slik at en trenger å pynte seg. har foreløpig ikke kjøpt noen proteinkur..hva er egnetlig det? :P
Er det noe spesielt eller bare vanlig kur? kan det være at jeg drikker kaffe og bruker snus som gjør det?



Anonymous poster hash: 0ed0b...e0a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt kur og balsam. Bruk balsam hver gang du vasker håret og hårkur gjerne 2 ganger i uken. Jeg bruker hårkur fra Joico som heter K-Pak. Den gjorde mitt utrolig slitte hår silkemykt. Har fall i håret slik som deg og håret delte seg fort opp i remser med hår, men denne gjorde ta håret falt mye finere og ble mykt. Tror ikke det er kaffe og snusbruken din som hovedsakelig påvirker håret ditt. Derimot er det viktig å få i seg b-vitamin har jeg hørt. Har også hørt at ølgjær i tablettform skal hjelpe, men har ikke prøvd det selv.



Anonymous poster hash: 9b650...2ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balsammetoden! Håret mitt har blitt mye finere, glattere og mindre frizzy, og så vokser det utrolig nok fortere.

Anonymous poster hash: 9a1b1...5a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Kosthold er minst like viktig som en god sjampo, balsam og hårkur. Hvordan er kostholdet ditt ts?

 

For mye kaffe og snus er ikke bra for håret ( eller helsa generelt ). Håret og huden avspeiler helsa.

 

Nok søvn er og viktig. Stresser du mye? Stress påvirker håret.

 

Har du sjekket stoffskiftet ditt, evt jernlageret? Kanskje ta en blodprøve for å se om du mangler noe?



Anonymous poster hash: bded6...c21
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting til : du skriver at du farget håret mye tidligere. Det sliter på håret, så kanskje håret trenger tid på å komme seg etter farging? Og ikke bruk rettetang! Det er døden for håret.



Anonymous poster hash: bded6...c21
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Bruk ALLTID balsam etter shampoo - dette er viktig for å lukke skjellagene (det holder ikke med kaldt vann).

 

* Kjøp riktig shampo og balsam - du må ha en for tørt og livløst hår.

 

* Proteinkur en gang i uken. (Ja det tar litt tid å kure håret, men verdt det) - og alltid shampoo før kur (for å åpne skjellagrene) og alltid balsam etter kur.

 

* Kokosolje en gang i uken også (men ikke samme dag som proteinkuren). Kjøp kokosolje ekstra virgin på helsekost. Er ganske hard i konsistensen, så jeg pleier og varme krukken i vannbad eller la krukken stå på badet slik at den mykner og blir lettere å fordele i håret. Masser oljen godt inn i hele håret - lag en løs flette og ha det i håret i minst noen timer - eller helst ha den i håret hele natten mens du sover. (blir litt kliss på hodeputen, men det er jo bare å bytte trekk)  -så vasker du håret godt på morgenen. Håret blir så mykt og blankt av dette! Og det gir næring til håret - så om du gjør dette en gang per uke vil du raskt se resultater!

 

*Invester i en god leave-in kur som skal smøres i håret hver gang du har vasket håret (altså etter du har tørket håret med håndkle, men håret fortsatt er fuktig. Den beste er definitivt Redken Anti-snap. Holder med 2-3 pump i hånden som fordeles i hele  håret mens det er vått, og skal ikke skylles ut - perfekt når man feks har dusjet på trening osv  - litt dyr er den jo, men veldig drøy i bruk og totalt verdt hver krone. En life-saver for tørt og ødelagt hår! I tillegg til leave-in kuren  -ta noen dråper hårolje i tuppene - gir glans og gjør at håret ser friskere ut!

 

* Klipp det mest slitte av tuppene

 

* Aldri gre håret når det er vått, og unngå føning og rettetang med mindre du MÅ bruke det. Og alltid varmebeskyttende produkt før føning/retting.

 

* Masser hodebunnen 5 minutter hver dag - feks når du sitter og ser på tv. Det øker blodsirkulasjonen til hårrøttene.

 

* Masse næring innenfra - drikk mye vann, ta b-vitaminer og Panto-3 - gjør underverker for hår, hud og negler.

 

* Vær snill mot håret - unngå stramme hestehaler, strikk med metall, overdreving fikling/børsting osv.

 

Det TAR tid å få et sunt og vakkert, langt hår. Men gode vaner og investering i gode produkter og riktig næring/vitaminer gir resultater!

 

Høres sikkert voldsomt mye ut - men egentlig handler det om å ha gode rutiner og investere i noen gode produkter og ta seg tid til å pleie håret riktig.

 

(Og saltvannspray gir masse flott volum til tynt hår - fint å bruke de dagene du har behov for å ha håret løst og vil ha volum i det!)

Dette bør du gjøre ts.

Anonymous poster hash: bded6...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubehandlet hår er glatt og oppleves tungt. 

Når du striper/farger håret blir det stivere og gir naturlig nok mer løft. 

 

Så da kan man velge om man vil ha tungt ubehandlet hår eller behandlet hår med løft.

Å gå til frisør for å farge/stripe etterveksten sliter ikke nevneverdig på håret, gir bare mer spenst til håret. 

Balsam skal kun benyttes i lengdene.



Anonymous poster hash: 94df9...534
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Ubehandlet hår er glatt og oppleves tungt. 

Når du striper/farger håret blir det stivere og gir naturlig nok mer løft. 

 

Så da kan man velge om man vil ha tungt ubehandlet hår eller behandlet hår med løft.

Å gå til frisør for å farge/stripe etterveksten sliter ikke nevneverdig på håret, gir bare mer spenst til håret. 

Balsam skal kun benyttes i lengdene.

Anonymous poster hash: 94df9...534

 

Er du frisør? Farging sliter på håret...commo'n?

Anonymous poster hash: bded6...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er du frisør? Farging sliter på håret...commo'n?

Anonymous poster hash: bded6...c21

 

 

Jeg er utdannet det, ja.

Nei, å farge/stripe ettervekst sliter ikke nevneverdig på håret.

Anonymous poster hash: 94df9...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er utdannet det, ja.

Nei, å farge/stripe ettervekst sliter ikke nevneverdig på håret.

Anonymous poster hash: 94df9...534

 

"ikke nevneverdig"= sliter litt. Hvis hun har så tørt som hun sier hun har, bør hun få det sunt og friskt igjen før hun putter NOE i håret. Farge, varmebehandling i form av rettetang, føning osv er ikke for henne nå. Det blir som å male på en vegg som er råtten...Fiks veggen før du maler.

Anonymous poster hash: bded6...c21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Hår er dødt materiale. Og her får du mange humbugråd.

 

- Lukke skjellagene med balsam! Tull og vas. 

- Kaffe og nikotin ødelegger håret. Tøys.

- Drikk masse vann. Øh?

 

Beskytt håret mot sol og varmeelementer som føner og tenger av forskjellige slag. 

Mekanisk slitasje, ja det er reelt. Slik som strikk med metall.

Oljer i håret kan nok være bra om du er mye ute og aktiv, da det beskytter mot sol og annen slitasje.

Vask håret så sjeldent som mulig, og bruk børste før vask slik at hodebunnens naturlige oljer gir pleie.

Og om håret endrer seg drastisk - ta en tur til legen. Du kan behøve en sjekk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...