Gå til innhold

Artikkel i VG i dag: Type menn som er mest utro:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne artikkelen var ganske interessant.

Den viser at kvinner er minst like ofte utro som menn.

Og den typiske utro er en person i aldersgruppen 35-50 med høy utdannelse,

Det overrasker meg ikke veldig. Høyt utdannede prinser og prinsesser som ofte er godt i gang med karrieren og tror de har kunnskap nok til å redde verden. Man skulle tro de hadde vokst av seg tenåringsnykkene men faktisk er de ofte verre enn folk i tyveråene.

Anonymous poster hash: a6006...df4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det overrasker meg ikke veldig. Høyt utdannede prinser og prinsesser som ofte er godt i gang med karrieren og tror de har kunnskap nok til å redde verden. Man skulle tro de hadde vokst av seg tenåringsnykkene men faktisk er de ofte verre enn folk i tyveråene.

Anonymous poster hash: a6006...df4

Og en ting til:

De har penger til å ofre familien. De er ikke avhengig av partneren sin videre for å leve et godt liv.

Anonymous poster hash: 9b172...90e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Den viser at kvinner er minst like ofte utro som menn.

For noe tull! Kvinner er uskyldige vesener som hele tiden blir rasert av menn. Menn er utro fordi de er dyr. Hvis kvinnen er utro er det en veldig god grunn til det, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til:

De har penger til å ofre familien. De er ikke avhengig av partneren sin videre for å leve et godt liv.

Anonymous poster hash: 9b172...90e

Stemmer nok det. Spesielt gjelder nok det kvinner, som vet at de som regel vil sitte igjen med den daglige omsorgen for barna (slik at det er manne som må flytte i de fleste tilfeller).

Norske romantiske relasjoner har blitt fryktelig kyniske, det er som en handelstransaksjon der man vurderer hvem som kan tilføre mest. Kjærligheten er faktisk virkelig død, synd men sant.

Anonymous poster hash: a6006...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull! Kvinner er uskyldige vesener som hele tiden blir rasert av menn. Menn er utro fordi de er dyr. Hvis kvinnen er utro er det en veldig god grunn til det, selvfølgelig.

oi oi oi :skratte:

Jeg syns det er litt spennende dette her, å se at vi er produkt av våres omgivelser. Hvis det er sånn at menn(som artikkelen snakker om! gjelder nok kvinner også :laugh: ) er mer utro av å tja..ha høyere utdanning, være i slutten av 20/30/40 .. osv årene og andre ting, så er han vel ganske s kontrollert av det som skjer rundt han og hvordan det påvirker han. En mann i starten av 20 årene som har fått et superforhold, er han en annen mann enn den på slutten av 20 årene etter å ha blitt utdannet og stresset? Eller har dette alltid ligget i han?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke lese den selv, VG+ er forresten oppskrytt.

En ny stor studie utført ved New York University – basert på 42 000 voksne i over 100 land – viser oppsiktsvekkende funn:

Menn som har en alder som ender på 9 (29 år, 39 år 49 år og så videre), har hele 18 prosent større sjanse for å være utro.

Dette fant forskerne ut ved å sjekke hvor mange som var villige til å melde seg inn på en datingside der målet var å skaffe seg en affære.

Norske samlivseksperter VG har pratet med synes dette er svært interessant. De mener at funnene ikke er tilfeldig.

– Identitetskrise

– Dette er en interessant, ordentlig studie. Og det ser ut til å være et systematisk bilde. Når man nærmer seg et rundt tall kommer man inn i en ny fase i livet. Da kan man ofte få en indre uro, eller man føler for en reorientering i slutten av et tiår, sier psykologiprofessor og samlivsforsker ved Høyskolen i Bergen, Frode Thuen, til VG.

– Denne uroen kan komme til uttrykk på forskjellige måter. Noen reagerer med å ha en affære. Det er nærliggende å tenke at dette handler om en identitetskrise.

Catrin Eide, psykolog og samlivsekspert, er enig med Thuen:

– Det er som en forventning melder seg om at livet skal gi noe mer, eller at en selv må være noe mer. Dette kan være sårbart for noen, og eksistensielle spørsmål som «har jeg gått glipp av noe?», «lever jeg slik jeg ønsker?» og «er jeg lykkelig?» blir sentrale. For noen kan disse refleksjonene føre til dramatiske handlinger, sier Eide til VG.

«Er dette alt?»

Hovedforfatter og professor Adam Alter sier følgende i den amerikanske forskningsrapporten:

szc69a41.jpg
EKSPERT: Catrin Eide. Foto: INGUNN SALTBONES

– Folk reviderer meningen med livet sitt når de nærmer seg et nytt tiår. De har en tendens til å enten konkludere med at livet er meningsfullt – eller at det mangler mening. De som konkluderer med at livet mangler mening, kan søke en affære.

Parterapeut ved Åpen Dialog i Sandnes, Kate Elin Søyland, sier det er flere grunner til at utroskap ofte oppstår i forbindelse med et nytt tiår.

– Noen innser at de ikke blir yngre. Andre opplever å leve i forhold preget av for mye rutiner og grå hverdager. Refleksjoner som «er dette alt?» kan gjerne komme i en overgangskrise. Noen oppsøker da aktivt affærer ved å for eksempel lage profiler på datingsider med mål om å være utro, sier Søyland til VG.

LES OGSÅ: 20 tegn på at partneren er utro

Men utro menn har også andre kjennetegn:

Fornøyde menn

En fersk studie ved Rutgers University viser at 56 prosent av utro menn sier at de er fornøyd med forholdet sitt. Ifølge ekspertene VG har pratet med stemmer dette godt overens med hva som kommer frem i terapirommet.

– Menn kan være lykkelig gift og utro – samtidig. Det samme gjelder nok ikke for kvinner. De har ofte en affære fordi de er forelsket. Menn er utro fordi de har et større behov for å vise sin attraktivitet, sier psykologiprofessor Thuen.

Sosiale medier

Forskning ved University of Missouri fra juli i år, basert på 786 Twitter- og Facebook-brukere, viser at de sosiale mediene er syndens arnesteder i mange forhold.

Social_Media___twitter.jpg
MYE UTRO: Menn som bruker sosiale medier hyppig, og spesielt Twitter, har større sjans for å være utro, ifølge studien. Foto: NTB SCANPIX

Studien viser at de som bruker sosiale medier flere ganger daglig, er mer utsatt for parbrudd, skilsmisse og utroskap. Spesielt Twitter-brukere er mer utro enn de som ikke har Twitter.

– Svært mange par forteller meg om hvordan skjermene direkte eller indirekte frustrerer og forstyrrer privatlivet. Mye utroskap starter på sosiale medier, sier parterapeut Søyland.

Høye menn

Høye menn ser ut til å være oftere utro – og det er en logisk forklaring på det:

– Det er ikke til å legge skjul på at kvinner har en forkjærlighet for høye menn. Det å være høy er et trekk som mange synes er attraktivt. Og dersom en høy mann får mye oppmerksomhet fra kvinner, er det lettere for ham å gi etter for fristelser, sier professor Thuen.

En undersøkelse gjort av Illicit Encounters bekrefter også dette: Menn som er høyere enn gjennomsnittet, er oftere er på jakt etter en affære.

Farlige fristelser

Menn som generelt er svake for fristelser, er også mer liberale til sidesprang. Menn som for eksempel er glad i å shoppe, er også oftere utro, ifølge ekspertene VG har snakket med.

– Utroskap og shopping handler mye om det samme – nemlig at man ikke klarer å motstå fristelser, sier parterapeut Søyland.

– Vi har aldri levd i et tydeligere «bruk og kast-samfunn» enn vi gjør nå. Det er ikke så mange som reparerer lengre. Det kan tenke seg at denne mentaliteten smitter over på våre relasjoner. Hvis partneren er vanskelig og kjedelig, så finner vi bare en ny, sier psykolog Eide.

Tjener mindre

En studie som sosiologen Christin Munsch står bak viser at menn føler seg truet når kvinnen i forholdet tjener mer enn ham. I studien var 2500 kvinner og menn involvert. Funnene viste at mange menn som tjente mindre enn sin partner, var utro. For kvinnene var det motsatt.

Ifølge undersøkelsen hadde 6,7 prosent av mennene og 3,3 prosent av kvinnene vært utro i løpet av en seksårsperiode.

Mann (39): – Å være utro er en nødvendighet Oslo-mannen «Egil» (39) synes det langvarige ekteskapet med kona ble for kjedelig. Derfor er han utro.

39-åringen finner seg potensielle elskerinner via datingsider på nettet.

– Når du er på min alder, og har vært gift lenge, er ikke den samme piffen igjen i forholdet. Hverdagen har blitt en vane. Det å være utro eller ha et sidesprang er en slags nødvendighet for meg. Jeg trenger noe som gjør hverdagen mer spennende, sier «Egil» til VG.

Han forklarer at han alltid er på jakt etter en elskerinne med de samme hensiktene som ham selv.

– På noen datingsider er det fullt av damer som er ute etter et fast forhold og personer som nærmer seg prostituerte. Det er ikke noe for meg, sier 39-åringen.

Han forklarer videre at han er overrasket over omfanget av hvor mange som vil ha et sidesprang.

– Det er utrolig mange, forklarer han.

– Er du redd for å bli avslørt av kona?

– Jeg er ikke redd, det er mer ubehagelig, sier 39-åringen.

Han sier at han ikke har dårlig samvittighet for at han er utro. 39-åringen sier at han har blitt kjent med en helt ny verden på internett – og flørtet med kvinner over hele verden.

– Jeg har lært mye om hvordan damer i forskjellige land tenker seksuelt. Dette er en slags nødvendighet for meg, men jeg tror ikke jeg er avhengig, sier «Egil».

Mann (49): – Leter etter en elskerinne «Erik» (49) har samboer og to barn. Men han flørter med andre på nett, og leter etter noen å ha en affære med.

– Jeg har ingen planer om å forlate barna og samboeren. Men jeg mangler spenning. Drømmen er at jeg kan få meg en elskerinne ved siden, sier «Erik» (49) fra Østfold til VG.

Han har meldt seg inn på en norsk datingside for å finne noen å være utro med. Der har han vært siden han fylte 49 år for et halvt år siden. Han følte at livet som snart 50-åring ble kjedelig hjemme – og ville derfor ha noe mer i livet.

– Samboeren min har aldri lyst på sex. Dessuten har vi en stresset hverdag som sikkert bidrar til dette, sier 49-åringen.

Han forklarer at han er redd for å bli avslørt av samboeren. Derfor gjør han alt for å unngå det. Blant annet har han sørget for å ha en helt anonym profil på dating-siden han er medlem på. Derfor vil han heller ikke stå fram med navn eller bilde i VG.

– Det er litt vanskelig å ha en elskerinne når jeg har barn. Jeg vil bare ha noen kjærtegn og sex fra en annen kvinne. Foreløpig har jeg bare hatt noen frekke samtaler på nett, men jeg vil ha noen å ha sex med, forklarer «Erik».

– Men elsker du samboeren din når du gjør dette?

– Jeg er glad i henne. Og vi har jo barn.

Slik overlever parforholdet utroskap

Har du vært utro, eller blitt utsatt for utroskap? Slik kan dere redde forholdet, ifølge eksperter:

■ Utroskap er et tillitsbrudd – men det betyr ikke at det er slutten på forholdet. Etter at en eller begge partnere i et forhold har valgt å ha en affære, er det opp til partnerne hvordan de skal forholde seg til det. Still dere spørsmål som: Er det noe galt i forholdet som fikk dette til å skje? Hva kan vi gjøre for at dette ikke skal skje igjen? Klarer vi å tilgi hverandre?

■ For at parforholdet skal overleve et tillitsbrudd som utroskap, må begge parter gjøre en jobb. Dersom den som har vært utro reagerer med oppriktig skam og er lei seg – er det en god start. Til gjengjeld må parten som har blitt sviket slå seg til ro med å vite at det har foregått, og ikke dvele ved detaljene.

■ Den som har blitt sveket må tilgi. Ifølge samlivsekspertene må paret bli enig om at livet deres sammen ikke bare handler om utroskapen. Begge parter må klare å stole på hverandre. Samtidig må dere regne med at det kan ta tid å få tilbake tilliten. Den som har blitt sviktet, bør bestemme tempoet for når paret skal bli «ferdig» med saken.

■ Lag nye regler for hvordan partnerskapet skal fungere. Tenk på fornyelse og hva dere har savnet i forholdet tidligere.

Kilder: Psykologiprofessor Frode Thuen, Parterapeutene.no, samlivsekspert Eva Tryti

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror de som er mest utro er de som ikke har empati, som feks psykopater. Også tror jeg på ordtaket, en gang utro alltid utro. Men helt sikkert personer som er kontrolerende og sjalue også.



Anonymous poster hash: 89b1b...6a1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjort grundig research på dette tidligere, og ja det er noen veldig klare monstre ang. hvem som er mest utro. Mange synes vel det er fristende å avskrive det med "generell mangel på moral", men sannheten er at mange fremstår som gode og skikkelige mennesker inntil den dagen det skjer.

Enkelte samfunnsgrupper er langt mer disponert for utroskap enn andre.

Ang. kvinner vet jeg personlig ikke, men statistikken for menn har jeg lest om flere steder. Kjennetegn er f.eks.;

- Maktposisjoner.

Menn i toppstillinger som politikere, direktorer o.l. er overrepresentert. Noen mener dette handler om at man kan bli "ruset" på makt og derav tenke at normer og regler som gjelder for "vanlige" mennesker ikke gjelder for en selv.

Ellers er menn innen finans og media overrepresentert og det har også med eksponering for nye mennesker å gjore, og selvsagt muligheten for utroskap (jobbreiser).

- Bakgrunn.

En far som var utro og/eller forlot familien gir storre sjanse for utroskap i neste ledd. I det hele tatt er barn av skilte foreldre mer disponert for skilsmisse og en dårlig mannlig rollemodell eller mangel på farsfigur i det hele tatt, oker sjansen kraftig.

- Personlighetstype.

Utroskap er relatert til impulsivitet og vilje til å ta risiko. Dette kan gi seg utslag i f.eks. å drive med gambling eller å velge jobber der man driver mye med risiko (aksjemegler osv.)

- Livsstil.

Liv med lite rutine, mye uteliv, hoyt alkoholfrobruk. Mange tidligere sexpartnere - jo fler sexpartnere en mann har hatt, jo mindre sannsynlig er det at han er fornoyd med sexlivet innad ekteskapet (uavhengig av hvor attraktiv og villig til å eksprimentere hans kone er - det er mangelen på variasjon som er problemet).

- En historikk av utroskap

Duh.

- Liten evne for empati.

Sliter med å sette seg inn i andre menneskers natur, snakker negativt om ekser. Viser tegn på aggressivitet og har tidligere vaert involvert i voldsepisoder (uavhengig av om han startet dem eller ei).

Selvsagt er ingen av disse tingene absolutte dealbreakere og man må jo selv bestemme seg for hva man vil "filterere vekk". Men hvis noen krysser av flere punkter, ville jeg blitt obs.

Det er jo mange mennesker der ute man potensielt kan komme overens med og forelske seg i, og vil man ha et stabilt og godt ekteskap kan man ta noen fornuftige valg ang. hvilke menn man loper etter og kraftig redusere sjansene for utroskap senere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det klokkeslett, ikke dato.

Kvart på ni, ti på ni, fem på ni etc.

:ler:

Må vel bli fem på hver hele time, da. Får litt sånn panikk for hver gang klokka nærmer seg hel, Akkurat som panikken kommer når man nærmer seg rundt tall, lissom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de saumfart en statistikk? disse artiklene til dagbladet, tar vel folk med en klype salt?

Utroskap handler ikke om alder, men om moral og hvordan man har det i forholdet.

Nå må vi kvinner drite i avisen, og se på at vi er litt skyld i dette utroskapet.

Noen kvinner tror de kan gjøre,si hva de vil. Så lenge du er gift så er han i alle fall ikke utro. De eter seg dritfeite, gir blaffen i utseende. Mer opptatt av å ha et polert hjem, enn å polere3 sitt forhold. Våkne da damer

Anonymous poster hash: 73a0d...284

Hæ? hva mener du her. At kvinner som legger på seg har skyld i at mannen ligger med andre damer?

Har ikke mannen et ansvar for å være ærlig og gå ut av forholdet før han finner en ny vagina?

Anonymous poster hash: 6b9c8...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke utroskap så naturlig, og vanlig at det er på tide å snu hele problemstillingen på hodet?

- Hvilke personlighetstyper er trofaste, og hvorfor.



Anonymous poster hash: 3a168...606
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Er det ikke logisk å tenke at menn som er i posisjoner hvor det er stor pågang fra damer er den gruppen som er mest utro? Tenker da på artister, skuespillere, politikkere, fotballspillere, finansfolk osv.

Ikke det at de er mindre moralske enn andre menn, men de har flere muligheter til å være utro enn den normale mannen. Etter det handler det vel om personlighet og moral.

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert

De er kanskje enda mer utro når de er 29, 39, 49 osv :fnise:

Anonymous poster hash: 9b172...90e

:laugh: De blir kanskje ekstra maniske da ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...