Gå til innhold

Australia og Sydney


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har startet å planlegge ferie til Australia.

På lista har jeg foreløpig Sydney og Melbourne. Antall dager har jeg ikke tenkt på, men ser for meg 14 dager +.

Hvor mye bør jeg anta at en slik tur vil koste? Tenker da inklusiv reise og hotell?

Jeg har ingen planer om å bruke mye penger på shopping, men vil bruke tiden der til å oppleve byene, Bondi, og andre områder.

Hvilke flyselskap kan anbefales på turen?

Noen gode tips på veien?



Anonymous poster hash: 41774...1f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har brukt jetstar innenlands i Australia, akkurat som Norwegian. Rimelig, men så betaler du for bagasje, mat osv. Vet noen reiser billig til Bangkok, og videre med Jetstar derfra. Dette gir muligens rimeligst pris, men pass på å ha god tid til flybytte i Bangkok da.

Sist jeg reiste til Sydney, var Ethiad billigst, via München. Veldig greitt alternativ.

Har bodd med litt forskjellig standard i Australia, og har også reist dit uten å ha booket noe på forhånd. Finnes hundrevis av alternativ på flyplassen i Sydney. Generelt: nesten norske priser, så breregn minst 1000 kr natta. Har også bodd på hostels, helt OK standard hvis du tolererer å dele rom med fremmede.

Skal du leie bil? Er du student? Reiser du alene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker i utgangspunktet å ikke leie bil, grunnet venstrekjøring.

Er i arbeid.

Kommer kanskje til å reise sammen med en annen.

Vi ser for oss ferie, med avslapping på stranda, spasering rundt i byene. Men også det å få sett noe utenom storbyene. En liten rolig plass utenfor en by f.eks.

Det er greit å få et lite overslag over hvor mye vi må regne med at det kan koste for 14-20 dager.

Jeg ser for meg et sted på rundt 50 000 pr. person, men er usikker på om det er realistisk?



Anonymous poster hash: 41774...1f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får tak i billetter til rundt 10 000 kr, så har du et godt budsjett på 50 000 kr. Da vil du ha råd til å dra litt rundt i landet også, feks Ayers Rock. Buss langs kysten kan være et alternativ, men det tar jo litt tid, så da bør du ha tre uker. Anbefaler deg å bo litt utenfor sentrum i Sydney, roligere, bliligere hotell og greitt å få en annet inntrykk av storby. Se på Coogee feks, eller Manly.

Når på året tenker du å reise? Husk at når vi har sommer, så er det nokså kaldt i Melbourne. Nesten småkaldt å bade i havet der. Da ville jeg isåfall vendt nesa lenger nordover, feks Cairns. Men Melbourne er utrolig spennende by da! Litt avslappende, kunstnerisk og kulturell, og ganske laidback.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg å reise på høsten en gang, eventuelt på vinteren (februar/mars).



Anonymous poster hash: 41774...1f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å ta turen litt nordover også, da det kan hende at (spesielt) melbourne og sydney er litt kjølige. Det er fortsatt sommer her nede, men det kan være litt sur vind.

For en to ukers tur tror jeg ikke jeg ville anbefalt å ta hele den lange veien til Uluru (ayers rock og alice springs, da det er et rimelig langs stykke unna).

Bil er faktisk å anbefale i Australia! Det er såpass store avstander at det lønner seg. Det er heller ikke noe problem å kjøre på "feil" side, dette kommer man ganske fort inn i. Ta kjøreturen som en tur i seg selv, man får sett faktastisk mye da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det kan være kjølig skremmer meg ikke. Heller det enn at det er fryktelig varmt.

Det jeg ønsker er en "loffetur". Ikke noe stress. Ikke altfor mye planlegging, men at man tar noe litt på sparket. En dag og to hvor jeg bare slapper av på Bondi f.eks. En annen dag hvor jeg nyter en kopp kaffi i en eller annen by osv.

Jeg skal tenke litt på det der med bil. For det hadde jo vært fint å bare kunne kjøre hit og dit.

Har dere noen tips til hoteller i f.eks. Sydney og Melbourne som kan anbefales? Noen med grei beliggenhet, grei pris (ikke over 1000 pr. natt), og som har ok standard?



Anonymous poster hash: 41774...1f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om google, hotels.com og booking.com? Der kan du finne svarene på spørsmålene du stiller. Det er kanskje ikke så lurt at du reiser når du trenger hjelp til de enkleste tingene?



Anonymous poster hash: 84629...d33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,sier du det. Finnes google, hotels.com og booking.com? Nei du og du, så kjekt! Du glemte momondo da!

Det er et reiseforum. Et forum hvor man kan diskutere, be om tips og andres erfaringer. Dersom det ikke er mulig, så får du snakke med ledelsen i KG og be dem om å legge ned forumet.



Anonymous poster hash: 41774...1f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil sterkt anbefale å prøve å oppleve snorkling eller dykking på Great Barrier reef, når du først reiser så langt. Det er en helt fantastisk opplevelse! Cairns er et godt utgangspunkt, og dit går det direktefly fra Sydney.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...