Gå til innhold

Synes dere Kong Harald V er en god konge ?


Gjest Balian de Ibelin

  

72 stemmer

  1. 1. God konge

    • Ja
      58
    • Han er grei nok. Men ikke så god som Olav V og Haakon VII
      10
    • Nei .
      4


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Faktisk så vil en president koste like mye som en kongefamilie. Så det blir som pest og kolera. Med tanke på at Trond Giske som president, så tror jeg nok jeg foretrekker den godeste Kong Harald. Anonymous poster hash: e0abb...de8

Hvorfor ikke bare ha statsminister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare ha statsminister?

 

En statsminister ville også ha kostet. 

Anonymous poster hash: 339d1...513

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ære være Kongen. Sonja har nok vokst i rollen, og det samme har forsåvidt Mette-Marit.. Disse to hadde null erfaring med kongelige "sysler" før de havnet i rollen som kronprinsesse, og Sonja som senere dronning. Ja, det er nå en gang bare sånn at enkelte folk er "skarpe i kjeften", jeg kjenner flere av dem. Sonja kjenner jeg imidlertid ikke, men det finnes nok andre kongelige som er som henne....uten at jeg vet noe om det. Og da tenker jeg ikke bare på Norge. Carl Gustaf, han vet jeg ikke så mye om. Men han måtte "hoppe over" rollen som kronprins, og ble konge mye tidligere enn "planlagt" fordi hans far døde i ulykke. Off-topic..

 

Som kongelige så tilegner man seg vel erfaringer på lik linje med andre vanlige folk. Sonja og Mette-Marit kom "utenfra", tidligere var det vel alltid slik at kongelige skulle gifte seg med andre kongelige.. Dermed hadde forsåvidt Olavs Märtha og Haakons Maud mer erfaring, selv om Maud ikke likte seg i dronning-rollen. 

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Han er et forbilde. Og sønnen vil bli enda bedre.

Anonymous poster hash: 3292b...ffb

Sønnen kommer ikke til å bli bedre, nei. Bare det at han giftet seg med Mette-Marit uten å samtidig gi avkall på arveretten til tronen vitner om usedvanlig dårlig dømmekraft.

Anonymous poster hash: c1ee3...2d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen kommer ikke til å bli bedre, nei. Bare det at han giftet seg med Mette-Marit uten å samtidig gi avkall på arveretten til tronen vitner om usedvanlig dårlig dømmekraft.

Anonymous poster hash: c1ee3...2d4

Ja han kunne jo for eksempel giftet seg med sin svenske kusine og fått barn med elleve fingre og IQ under 70... 😑

Anonymous poster hash: eb174...303

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen kommer ikke til å bli bedre, nei. Bare det at han giftet seg med Mette-Marit uten å samtidig gi avkall på arveretten til tronen vitner om usedvanlig dårlig dømmekraft.

Anonymous poster hash: c1ee3...2d4

 

Det er bare sånn det er. Tidene forandrer seg. Hvorvidt Haakon Magnus blir bedre enn sin far, eller ikke, - det får vi ikke svar på før en tid etter tronskifte. Og hvem skulle tatt tronen hvis Haakon Magnus hadde sagt den fra seg? Märtha og Ari da liksom?

Endret av Millimani
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Ja han kunne jo for eksempel giftet seg med sin svenske kusine og fått barn med elleve fingre og IQ under 70...

Anonymous poster hash: eb174...303

 

 Kronprins Haakon er seksmenning til kronprinsesse Victoria av Sverige og hennes to søsken . Så om det hadde vært slik at Haakon hadde giftet seg med Victoria ( noe som hadde vært usansynlig siden hun er tronearvng. Det ville i bunn å grunn betyr at forening av den Norske og Svenske trone. ) eller Madeleine ( som ville vært mer sansynlig om et ekteskap mellom Haakon og en av hans svenske slektinger skulle skje ) så ville barna nok blit helt normale. Siden de ikke er så nærme i slekt som man faktisk skulle tro. Det norske kongehus er nærmere i slekt med det danske og britiske kongehus en det svenske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan bekrefte at Sonja er veldig stuck up. Hun kan være veldig hyggelig og søt, men er veeeeldig overklassefrue og med det til tider veldig nedlatende og skarp i tunga.

Anonymous poster hash: 8bf24...684

 

Det er mitt inntrykk også etter å ha møtt henne ved flere anledninger. På oppdrag er hun blid og hyggelig, men privat er det noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronprins Haakon er seksmenning til kronprinsesse Victoria av Sverige og hennes to søsken . Så om det hadde vært slik at Haakon hadde giftet seg med Victoria ( noe som hadde vært usansynlig siden hun er tronearvng. Det ville i bunn å grunn betyr at forening av den Norske og Svenske trone. ) eller Madeleine ( som ville vært mer sansynlig om et ekteskap mellom Haakon og en av hans svenske slektinger skulle skje ) så ville barna nok blit helt normale. Siden de ikke er så nærme i slekt som man faktisk skulle tro. Det norske kongehus er nærmere i slekt med det danske og britiske kongehus en det svenske.

Javel.. men det var ikke akkurat poenget mitt..

Anonymous poster hash: eb174...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han kunne jo for eksempel giftet seg med sin svenske kusine og fått barn med elleve fingre og IQ under 70... 😑

Anonymous poster hash: eb174...303

Tror du problemet med Mette-Marit er at hun ikke er kongelig? Skal jeg virkelig begynne å liste opp?

Anonymous poster hash: c1ee3...2d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du problemet med Mette-Marit er at hun ikke er kongelig? Skal jeg virkelig begynne å liste opp?

Anonymous poster hash: c1ee3...2d4

For all del.. er ingen Mette Marit fan selv!

Spesielt ikke etter at hun reiste med kongelig visum til India for å ordne private ærend..

Anonymous poster hash: eb174...303

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du problemet med Mette-Marit er at hun ikke er kongelig? Skal jeg virkelig begynne å liste opp?

Anonymous poster hash: c1ee3...2d4

 

Vel det er jo ikke Sonja heller.

Anonymous poster hash: 339d1...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvem skulle tatt tronen hvis Haakon Magnus hadde sagt den fra seg? Märtha og Ari da liksom?

Å herregud, det hadde blitt krise!! :redd:

Selv Mette-Marit med sin utsvevende bakgrunn er en bedre representant for kongehuset enn Ari Behn!

Ellers synes jeg at Kong Harald er en veldig jordnær person med glimt i øyet. Det jeg har sett og hørt viser at han har veldig god humor, og at han har god forståelse for "den virkelige verden".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Det er bare sånn det er. Tidene forandrer seg. Hvorvidt Haakon Magnus blir bedre enn sin far, eller ikke, - det får vi ikke svar på før en tid etter tronskifte. Og hvem skulle tatt tronen hvis Haakon Magnus hadde sagt den fra seg? Märtha og Ari da liksom?

 

Det hadde blitt den som var neste i arverekkefølgen og det er Martha. Det sier seg jo selv egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig lite patriotisk og nasjonalistisk av meg -men likevel ser jeg fordelene ved å beholde kongedømmet vårt, iallefall en stund til.

President er tullball for et godt demokrati, kun statsminister hadde vært en evt. løsning -men for min del håper jeg teknologien kommer til å løse mange av problemene våre. Håper Harald lever minst ti år til så verden får lov til å komme med nye løsninger på hvordan konseptet med land og folkedemokrati kan løses. 

 

Og det må jo sies -våre kongelige er en av de som bruker minst penger på fjas i forhold til presidenter og kongedømmer rundt om i verden. I tillegg er de faktisk ganske ordentlige av seg. Vi skal være ganske fornøyde med å ha det slik vi har det når en ser hvordan ting er i andre land. 

Det aner meg forresten også at Håkon enten ved Harald og Sonjas død, eller senere -vil si fra seg kongetittelen og gjøre slutt på kongedømmet. 



Anonymous poster hash: 0bb3c...f88
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hadde blitt den som var neste i arverekkefølgen og det er Martha. Det sier seg jo selv egentlig

 

Jeg er veldig klar over det!

Men for den som mener at Haakon ikke blir bedre enn sin far, og at han burde sagt fra seg tronen da han gifta seg med Mette-Marit...da hadde jo Märtha overtatt, og Ari da. Nei, jeg håper Haakon gjør det han skal, at han ordner opp, Ingrid Alexandra følger etter... Norge som republikk er komplett utenkelig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det er jo ikke Sonja heller.

Anonymous poster hash: 339d1...513

Men herregud, da! Jeg sa jo nettopp at det IKKE er det at Mette-Marit ikke er født kongelig som er problemet.

Anonymous poster hash: c1ee3...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronprins Haakon er seksmenning til kronprinsesse Victoria av Sverige og hennes to søsken . Så om det hadde vært slik at Haakon hadde giftet seg med Victoria ( noe som hadde vært usansynlig siden hun er tronearvng. Det ville i bunn å grunn betyr at forening av den Norske og Svenske trone. ) eller Madeleine ( som ville vært mer sansynlig om et ekteskap mellom Haakon og en av hans svenske slektinger skulle skje ) så ville barna nok blit helt normale. Siden de ikke er så nærme i slekt som man faktisk skulle tro. Det norske kongehus er nærmere i slekt med det danske og britiske kongehus en det svenske.

Det hadde jo vært litt "gøy" om den tradisjonen fortsatt eksisterte. Det er jo ikke så mange kongehus å velge imellom, spennende å se hvem som går til hvem :P

Anonymous poster hash: dbd5d...672

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen kommer ikke til å bli bedre, nei. Bare det at han giftet seg med Mette-Marit uten å samtidig gi avkall på arveretten til tronen vitner om usedvanlig dårlig dømmekraft.

Anonymous poster hash: c1ee3...2d4

Har han? Da blir vel kongehuset de4dig når kong harald dør. Martha skal vel ikke ta over tronen hun heller?... ehh leste feil. Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...