Gå til innhold

Kvinners sykefravær, hvorfor øker det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror på perfeksjonismeteorien - eller flinkpikesyndromet - altså alt skal være perfekt, i hvert fall minst bedre enn naboen. En skal helst bo som i et interiørmagasin, være velkledd og veltrent som i damebladene og tilby barn det beste av hjemmelaget mat, fine klær og tusen fritidsaktiviteter. Få klarer å komme seg unna janteloven og gå imot strømmen, dvs gi faen (eller si nei) på noen punkter. Og helgene skal jo alltid brukes til noe helt annet enn å ta livet med ro. Hvis en ikke bruker en del av fritiden på hvile, både fra avtaler og aktiviteter, så skjønner jeg at noen og enhver blir utslitt. Menn legger listen lavere, alt trenger ikke være tipp topp og hybelkaniner er ikke krise. Egentlig tror jeg mange føler at de kommer til kort, og at de påtar seg alt for mye ansvar for andres følelser og behov.

Anonymous poster hash: 0ed80...fb1

Dette blir for dumt. Jeg syns ikke kvinner ser ut til å etterstrebe perfeksjonisme på noen måte. Nå i påska var det 6-7 menn som sto på som bare det den siste tima før de stengte, og sånn er det hver eneste kveld på treningsstudioet. Kan knapt se svette i håret på jentene som tusler forbi speilregionen, og de kjærestene jeg har hatt har knapt giddet å være påkledd på fritiden sin. Bare tusler rundt i en truse/treningsbukse og singlet, gidder ikke gjøre mer enn å varme opp en ferdigrett. Ikke klarer de holde orden på hva de har i skapet en gang, men ting blir for utgått. Det er en åpenbar ukultur blant kvinner, og på et eller annet tidspunkt holder ikke disse bortforklaringene. Men det er ingen tvil om at slavesamfunnet vårt tar på, antageligvis mer på kvinner pga svakere psyke, men ikke kom her å påstå at det er fordi menn er latere og slapper av mer. Nei, men jobber hardere på de fleste arenaer og kanskje derfor får vi så lite tid til å tenke oss syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neppe. Kvinner har jo mest fritid, og er i så måte flinkest til å bruke den sosialt med andre mennesker. Skal nok lete andre steder for å finne løsningen på hvorfor sykefraværet er stort og økende.

Anonymous poster hash: 82a41...ad6

Hvordan kan vi ha mest fritid når vi gjør mesteparten av husarbeidet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan vi ha mest fritid når vi gjør mesteparten av husarbeidet??

I de få hjemmene der det faktisk er tilfelle, jobber mannen som regel mer enn henne. Å ta ut to halvbrente stearinlys før de er brukt opp er ikke husarbeid. Det er flisespikkeri og sløs etter hennes egne preferanser. Det går under selvrealisering/fritid. Endret av Teeden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo nærmest en håpløs debatt, siden kvinner ofte går i offerrollen med en gang, og menn skal angripe. Det virker som om det rett og slett ikke går an å se på denne problematikken objektiv. Har man lett for å ta det personlig på bakgrunn av kjønn?

Siden forskjellen er i mer eller mindre alle yrker, så må det jo handle om noe mer enn hva slags yrker menn vs kvinner har. I følge den ene artikkelen er kvinnelige advokater mer sykemeldte enn sine mannlige kollegaer, samme med sykepleiere. Og kvinnelige politikere er dobbelt så mye borte som mannlige politikere. Ergo er ikke svaret så enkelt at menn sitter bak skrivebord, og kvinner sliter baken av seg ute i omsorgsyrker. Den andre artikkelen det var linket til her, nevner også at menn kommer raskere ut i jobb enn kvinner på mange av de samme diagnosene. Det har vel også vært nevnt andre steder før at vi er lengre borte nå med samme diagnose enn man var før.

Det nevnes også at denne forskjellen har økt, selv om kvinners belastning i hus og hjem har gått ned. Altså mens kvinner da får mindre og mindre arbeid i huset med årene som har gått, øker likevel sykefraværet fra 50% mer enn menn til 60% mer enn menn. Om dobbeltarbeidet hadde vært problemet, burde det vel gått andre veien nå som mennene gjør mer og mer i huset? Det hadde vært interessant om tallene også gjaldt kvinner og menn som er single og barnløse...

En ting som artikkelen nevner er jo at kvinner går oftere til legen (på godt og vondt). Og det kan være med på å øke sykefraværet. De fleste av oss har vel vært innom leger hvor man så vidt klarer å nevne at man har vondt et sted, før de spør hvor lenge man vil være sykemeldt. Er leger for raske også til å sykemelde også? Og har mentaliteten om at det er greit å være sykemeldt økt (ikke nødvendigvis bare for ett kjønn, men begge...)?

Ligger ansvaret også litt hos arbeidsgiver? At det er en større aksept for at kvinner er sykemeldt, og at menn føler seg presset til å komme tidligere tilbake til jobb enn det de burde ha vært? Og at aksepten hos arbeisgiver er større om at kvinner er hjemme med barna, enn mannen, slik at det går litt "automatikk" i at det er hun som gjør det?



Anonymous poster hash: 8eba0...861
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange kvinnelige hypokondere der ute. Just saying!



Anonymous poster hash: a8280...3b1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan vi ha mest fritid når vi gjør mesteparten av husarbeidet??

For dere ikke gjør noe særlig mer husarbeid. Og det lille mer dere gjør veies mer enn nok opp av den større andelen lønnet arbeid menn gjør:

tidsbruk_zps7b9120f3.jpg

Anonymous poster hash: 13183...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når kvinner leser tomme blogger som fotballfruen sin, rannveig heitmamm, mamman til michelle og andre rosa glossy blogger + en haug med striglede interiørblogger og ikke minst facebook og instagram der alle bare skriver om det perfekte, glatte, rosenrøde og supervellykka livet alle har, så blir man påvirket. Om man vil eller ei. Det er som reklamen, jo mer de spyr ut-jo mer handler folket.

Hvis vi skrur av data, mobil og internettet og fokuserer på vårt eget liv, enn å studere naboens, venner og alle andre sitt liv, ja da får en det faktisk bedre med seg selv :)



Anonymous poster hash: 7a2a0...01b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kvinner leser tomme blogger som fotballfruen sin, rannveig heitmamm, mamman til michelle og andre rosa glossy blogger + en haug med striglede interiørblogger og ikke minst facebook og instagram der alle bare skriver om det perfekte, glatte, rosenrøde og supervellykka livet alle har, så blir man påvirket. Om man vil eller ei. Det er som reklamen, jo mer de spyr ut-jo mer handler folket.

Hvis vi skrur av data, mobil og internettet og fokuserer på vårt eget liv, enn å studere naboens, venner og alle andre sitt liv, ja da får en det faktisk bedre med seg selv :)

Anonymous poster hash: 7a2a0...01b

Så slutt å les det hjernetomme søppelet da!

Er kvinner virkelig helt uten kontroll over eget liv? Bare flyter de med strømmen, har ingen egne meninger og lar seg påvirke av det mest hjernedøde tøvet som kan oppdrives? Er de bare et sjørt blad som flyter med vinden og må beskyttes mot seg selv?

For det er jo slik dere fremstiller dere selv. "Stakkars meg jeg blir påvirka av rosabloggerene til å gjøre vanskelige ting så jeg må sykemelde meg" liksom.

Anonymous poster hash: 13183...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere ikke gjør noe særlig mer husarbeid. Og det lille mer dere gjør veies mer enn nok opp av den større andelen lønnet arbeid menn gjør:

tidsbruk_zps7b9120f3.jpg

Anonymous poster hash: 13183...946

Du kan ikke sette disse to sakene opp mot hverandre uten videre. Dette er statistikk, altså representerer det et tverrsnitt av befolkningen. Du kan imidlertid ikke lese ut av denne tabellen at ikke de kvinnene som er overrepresentert når det gjelder sykemeldinger ikke gjør mye mer enn menn. Det er ikke alle kvinner som er mye sykemeldt, men noen. Noen kvinner gjør også betydelig mer husarbeid og omsorgsarbeid enn menn. Mange kvinner har hovedansvar for både foreldre og barn i tillegg.

Jeg mener at menn generelt sett er raskere til å holde seg hjemme pga sykdom og er mye "sykere" for småting enn det kvinner er. Jeg tror at kvinner holder ut og holder ut helt til det ikke går lenger, og da blir de mye lenger borte fra jobb. Jeg tror også at mange kvinner ikke har helse til å jobbe i tunge yrker som f.eks innen helse, og at det muligens ville vært en god idè med obligatorisk styrketrening for ansatte i denne kategorien.

Ellers synes jeg denne debatten blir litt uinteressant av at den skal framstilles svart-hvitt og at kvinnehaterne må inn og bruke nedlatende kallenavn og hersketeknikker.

Anonymous poster hash: f5e61...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke sette disse to sakene opp mot hverandre uten videre. Dette er statistikk, altså representerer det et tverrsnitt av befolkningen. Du kan imidlertid ikke lese ut av denne tabellen at ikke de kvinnene som er overrepresentert når det gjelder sykemeldinger ikke gjør mye mer enn menn. Det er ikke alle kvinner som er mye sykemeldt, men noen. Noen kvinner gjør også betydelig mer husarbeid og omsorgsarbeid enn menn. Mange kvinner har hovedansvar for både foreldre og barn i tillegg.

Jeg mener at menn generelt sett er raskere til å holde seg hjemme pga sykdom og er mye "sykere" for småting enn det kvinner er. Jeg tror at kvinner holder ut og holder ut helt til det ikke går lenger, og da blir de mye lenger borte fra jobb. Jeg tror også at mange kvinner ikke har helse til å jobbe i tunge yrker som f.eks innen helse, og at det muligens ville vært en god idè med obligatorisk styrketrening for ansatte i denne kategorien.

Ellers synes jeg denne debatten blir litt uinteressant av at den skal framstilles svart-hvitt og at kvinnehaterne må inn og bruke nedlatende kallenavn og hersketeknikker.

Anonymous poster hash: f5e61...68d

Kritiserer statistikken som blir linket, men kommer med "jeg mener at" og "jeg tror også at" som egne argumenter :P. Neida, jeg gjør også det.

Tok et kjapt søk på nav, og fant at hovedforskjellen var antall sykepengetilfeller, altså frekvensen. Antall dager per sykemelding var relativt lik for både kvinner og menn. Det samme var veksten for sistnevnte. Tendensen er altså motsatt av det du tror.

Er enig i at styrketreningen kunne hjulpet mot belastningsskader, men om det hadde blitt innført hadde det endt med at kvinnene hadde daffet rundt og bruk altfor lette vekter, slik at effekten ble lik 0. Man hadde med andre ord trengt en haug av kyndige veiledere til å lære riktig teknikk og sørge for progresjon i belastningen. Tror vinningen hadde gått opp i spinningen.

Endret av Eriks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode grunner er allerede nevnt som "flink-pike-syndromet", evig press på å være perfekt, og ikke minst at vi bærer fram barn!

En annen ting jeg vil nevne er at mange kvinner jobber i omsorgsyrker som ofte inkluderer et kvinnedominert arbeidsmiljø. Dette i seg selv kan være grunn nok til å sykemelde seg. Det er utrolig psykisk tungt å jobbe med mange kvinner som ofte baksnakker og skaper drama. Dette er ikke en myte i det hele tatt, men veldig sant. Kvinner klarer ikke å gå overens med hverandre. Noe generaliserende her, men har gode holdepunkter for å mene dette. Dette er også forsket på og bevist empirisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg vil nevne er at mange kvinner jobber i omsorgsyrker som ofte inkluderer et kvinnedominert arbeidsmiljø. Dette i seg selv kan være grunn nok til å sykemelde seg. Det er utrolig psykisk tungt å jobbe med mange kvinner som ofte baksnakker og skaper drama. Dette er ikke en myte i det hele tatt, men veldig sant. Kvinner klarer ikke å gå overens med hverandre. Noe generaliserende her, men har gode holdepunkter for å mene dette. Dette er også forsket på og bevist empirisk.

Er enig i dette her, men om det hadde vært 50/50-fordeling i alle yrker hadde det vel også vært en haug av kvinner til å herse med hverandre? Hvordan ville du løst dette problemet?

Endret av Eriks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i dette her, men om det hadde vært 50/50-fordeling i alle yrker hadde det vel også vært en haug av kvinner til å herse med hverandre? Hvordan ville du løst dette problemet?

Personlig ville jeg gjort det lettere å gi folk sparken. Dersom et menneske gang på gang er med på å forgifte arbeidsmiljøet med mobbing, ydmykelse og trakassering så skulle de fått sparken. 1 advarsel, også sparken neste gang! Jeg har opplevd mer enn én gang der leder vet veldig godt hvem som bidrar mest til å lage negativ stemning, deriblant at kolleger sykemelder seg fordi de må jobbe med disse menneskene eller begynner å gråte på personaltoalettet fordi de blir mobbet og ydmyket. Men ingenting blir gjort og de samme jævlene får bare fortsette å lage kvalme!

Dersom man ikke kan utøve normal folkeskikk og er direkte ondsinnet gjentatte ganger så har man ingenting i disse yrkene å gjøre.

Jeg vet det er lettere sagt enn gjort, men det er katastrofe at enkelte får lov til å jobbe med andre mennesker når de oppfører seg som djevelen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det mye "piss" fra damene.

Basert på 15-20 år i arbeidslivet samt 15 år boende med damer har jeg følgende observasjon.

1. Damer er lettere hjemme når de er syk. Jeg bruker å kritisere min egen samboer fordi hun er hjemme grunnet småting og at hun er ofte syk (i mine øyne) (flere ganger pr år). Svaret fra henne er at hun er lite syk i sammenlignet med sine kvinnelige kollegaer og at det er bare jeg som har et skjevt bilde av hva som er normalt.

2. Damer tar oftere en 3 dager når de først er syk, mens vi menn ofte prøver å gjøre det bra. Jeg har selv dratt på jobb på ettermiddagstid fordi jeg hadde begynt å føle meg bedre for å ta en økt for å ta igjen det tapte.

3. VI menn føler et større ansvar overfor arbeidsgiver og familie enn damer. De fleste damer syns jobben bare er en jobb.

4. Det skal mye til for at vi går til legen. Grunnet høyt arbeidspress i mange år har jeg selv opplevd høyt blodtrykk (min egen diagnose) og en gang så sterke smerter i brystet over flere timer at jeg trodde jeg skulle daue. Gikk jeg til legen? Nei, selvsagt ikke. Jeg aner ikke hvem engang fastlegen min er for der har jeg aldri vært. Selvfølgelig er det en ulempe at vi menn aldri går til legen da noen av oss ender med å daue av noe man kunne fått fikset hadde man gått tidlig nok.

Kvinner har dessuten langt mer fritid enn menn. Mens vi menn må kaste alt av egne interesser på dunga når vi får dame og barn for å kun priortere familie og jobb, fortsetter damene med unyttige ting.

Selv disse dagene hvor jeg har påskeferie bruker jeg en god del tid på arbeid. (og litt KG da)



Anonymous poster hash: 33757...76e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye "piss" fra damene.

Basert på 15-20 år i arbeidslivet samt 15 år boende med damer har jeg følgende observasjon.

1. Damer er lettere hjemme når de er syk. Jeg bruker å kritisere min egen samboer fordi hun er hjemme grunnet småting og at hun er ofte syk (i mine øyne) (flere ganger pr år). Svaret fra henne er at hun er lite syk i sammenlignet med sine kvinnelige kollegaer og at det er bare jeg som har et skjevt bilde av hva som er normalt.

2. Damer tar oftere en 3 dager når de først er syk, mens vi menn ofte prøver å gjøre det bra. Jeg har selv dratt på jobb på ettermiddagstid fordi jeg hadde begynt å føle meg bedre for å ta en økt for å ta igjen det tapte.

3. VI menn føler et større ansvar overfor arbeidsgiver og familie enn damer. De fleste damer syns jobben bare er en jobb.

4. Det skal mye til for at vi går til legen. Grunnet høyt arbeidspress i mange år har jeg selv opplevd høyt blodtrykk (min egen diagnose) og en gang så sterke smerter i brystet over flere timer at jeg trodde jeg skulle daue. Gikk jeg til legen? Nei, selvsagt ikke. Jeg aner ikke hvem engang fastlegen min er for der har jeg aldri vært. Selvfølgelig er det en ulempe at vi menn aldri går til legen da noen av oss ender med å daue av noe man kunne fått fikset hadde man gått tidlig nok.

Kvinner har dessuten langt mer fritid enn menn. Mens vi menn må kaste alt av egne interesser på dunga når vi får dame og barn for å kun priortere familie og jobb, fortsetter damene med unyttige ting.

Selv disse dagene hvor jeg har påskeferie bruker jeg en god del tid på arbeid. (og litt KG da)

Anonymous poster hash: 33757...76e

Noe å tenke på før du ligger i kista? Da er det forsent. Ingen vits i å skryte over dette, er man syk med dine symptomer burde du absolutt dratt til legen. Derfor dør menn før kvinner, fordi de ikke tør å gå til legen. De kan gå rundt med kreft, hjerteflimmer, aids og andre sykdommer før de endelig drar seg til legen. Husk prostataten din også, den må sjekkes en gang i året pga hyppig kreftøkning.

Kvinner tar seg av barn og eldre foreldre- besteforeldre i mer grad enn hva menn gjør. Derfor blir de slitne. Full jobb ute og full jobb hjemme. Prøv selv i andres sko før en kritiserer!!

Anonymous poster hash: 7a2a0...01b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra kronikk i Aftenposten:

Kvinners sykefravær har ikke gått til himmels. Om noe har gått til himmels, så er det andelen kvinner i den norske arbeidsstyrken.

I 2001 var kvinners sykefravær på ca. 8 prosent, mens det i 4 kvartal 2013 var 7 prosent. Tilsvarende tall for menn var ca. 6 prosent i 2001 og 4 prosent i 2013. Her finner man dermed ingen indikasjon på «himmelhøyt» sykefravær blant kvinner.

Hva så med sykefraværet fra 1970 og frem til i dag? Rundt 1970 var kvinners sykefravær på ca. 3 prosent. Altså ser vi en fordobling av sykefraværet frem til i dag.

Men siden sykefravær beregnes utfra tapte dagsverk i den yrkesaktive delen av befolkningen, må vi samtidig se på kvinners arbeidsdeltakelse i 1970.

I følge Arbeidskraftundersøkelsen var kvinners arbeidsdeltakelse i 1970 på under 30 prosent.

I 4. kvartal 2013 var arbeidsdeltakelsen om lag 68 prosent for kvinner, altså mer enn en fordobling siden 1970.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Kvinners-sykefravar---langt-fra-himmelhoyt-7535346.html#.U06qMMZmc48



Anonymous poster hash: 50f9d...318
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan ikke sette disse to sakene opp mot hverandre uten videre. Dette er statistikk, altså representerer det et tverrsnitt av befolkningen. Du kan imidlertid ikke lese ut av denne tabellen at ikke de kvinnene som er overrepresentert når det gjelder sykemeldinger ikke gjør mye mer enn menn. Det er ikke alle kvinner som er mye sykemeldt, men noen. Noen kvinner gjør også betydelig mer husarbeid og omsorgsarbeid enn menn. Mange kvinner har hovedansvar for både foreldre og barn i tillegg.

Jeg mener at menn generelt sett er raskere til å holde seg hjemme pga sykdom og er mye "sykere" for småting enn det kvinner er. Jeg tror at kvinner holder ut og holder ut helt til det ikke går lenger, og da blir de mye lenger borte fra jobb. Jeg tror også at mange kvinner ikke har helse til å jobbe i tunge yrker som f.eks innen helse, og at det muligens ville vært en god idè med obligatorisk styrketrening for ansatte i denne kategorien.

Ellers synes jeg denne debatten blir litt uinteressant av at den skal framstilles svart-hvitt og at kvinnehaterne må inn og bruke nedlatende kallenavn og hersketeknikker.

Anonymous poster hash: f5e61...68d

Tull og vas.

Kvinner er mest sykemeldt

http://www.forskning.no/artikler/2013/desember/376204

Det på tross at menn blir oftere syk

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse-og-medisin/ny-forskning-menn-blir-sykere-enn-kvinner/a/10149339/

Kvinner klager mest

http://www.side2.no/3558775.html

Likevel skal vi alltid måtte høre det gnålet om at menn klager sånn for å ha vondt i hodet. For det første er det feil, for det andre er det kanskje berettiget for menn å klage ved sykdom, det forventes tross alt at vi skal stille opp når vi er syke. Der er kvinner heldigere. Alt man trenger er jo å lese en rosablogg, bli deprimert for du ikke har et like rent kjøkken. Så tar du en tredagers.

Anonymous poster hash: 82a41...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Quant

Må sykemelde oss fordi fedre nekter å se etter unga sine når de er dårlige og er nødt til å være hjemme ifra barnehage.

Det var da voldsomt så negativt.

Jeg har voksne barn men har aldri opplevd det du sier der. Vi delte alltid på å være hjemme med syke barn. Tok som regel halve dagen hjemme hver. På jobben har jeg også nå inntrykk av at foreldre deler på å være hjemme med syke barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og vas.

Kvinner er mest sykemeldt

http://www.forskning.no/artikler/2013/desember/376204

Det på tross at menn blir oftere syk

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse-og-medisin/ny-forskning-menn-blir-sykere-enn-kvinner/a/10149339/

Kvinner klager mest

http://www.side2.no/3558775.html

Likevel skal vi alltid måtte høre det gnålet om at menn klager sånn for å ha vondt i hodet. For det første er det feil, for det andre er det kanskje berettiget for menn å klage ved sykdom, det forventes tross alt at vi skal stille opp når vi er syke. Der er kvinner heldigere. Alt man trenger er jo å lese en rosablogg, bli deprimert for du ikke har et like rent kjøkken. Så tar du en tredagers.

Anonymous poster hash: 82a41...ad6

Hvis du leser artikkelen du lenket til på forskning.no, ser du at korttidsfraværet ikke er annerledes for menn enn kvinner. Med andre ord er tredagers like utbredt blant menn som kvinner.

Anonymous poster hash: 50f9d...318

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. I tillegg blir kvinner gravide, og veldig mange gravide sykemelder seg

Anonymous poster hash: 17c8d...cb8

Graviditet er pr.definisjon ingen sykdom.

Det er ikke noe som heter å "sykemelde seg". Det er legen som sykemelder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...