Gå til innhold

Hvordan skrive en roman?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har så lenge jeg kan huske hatt en drøm om å skrive og å gi ut en bok. Vet at dette er en krevende jobb, hvor mange avslag mest sannsynlig venter. Men den som intet våger, intet vinner!

Så til mitt spørsmål:

Er det noen som har erfaring med å skrive en roman? Jeg har lest mye om dette med å sette opp en plan og strukturere kapitler etc. Men hvordan gjør man dette? Hvordan dele inn i ulike kapitler etc? Kan noen hjelpe meg med å komme med tips i hvordan komme i gang, hvordan jobbe strukturert med et eventuelt prosjekt. Jeg har en ide og en slags plan, men jeg er generelt ikke en strukturert person og trenger en «mal» å følge for å klare å være noenlunde strukturert. Jeg er mer av den typen som bare vil sette seg ned å skrive å se hvor det fører meg, men forstår jo at dette ikke fungerer så greit når man skal skrive en roman.

Tips og triks for hvordan komme i gang, og hvordan sette opp skriveprosessen tas dermed imot med stor takk!;)



Anonymous poster hash: 3f599...41c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri skrivd en roman før, men les bøker og analyser de kanskje? Så ser du etterhvert et mønster.

En roman har jo handling og plot, i hvert kapittel så er det jo noe "nytt" som skjer.. Historien trenger en "pause".

Du må ha karakterer, historier bak dem, som ikke nødvendigvis kommer så tydelig frem i historien, men greit å ha et utgangspunkt kanskje?

Ting må henge sammen, ha en rød tråd. At man kan linke ting sammen.

Skriver du at per gikk forbi en politibil tirsdag morgen så burde den politibilen ha noe med historien å gjøre etterhvert.

Bruk av symboler er jo populært. Fks om en dame ofte er kledd i hvitt, så er hun uskyldig.

Du kan bruke dialekter som "symboler".. Om per snakker totning så vil det gi oss et annet bilde av han enn om han hadde snakket "pent riksmål".

Kanskje per har skjegg, er stor og kraftig, mens Pål er skalla, liten og tynn. Utseende kan du bruke symbolsk.

Navn kan også være symbolske. Per assosierer vi med noe typisk norsk, mens abraham kan du fks linke til bibelen.

Steder.. Hvor er de fra? Hvor bor de?

Skal du ha en helt og en mothelt?

Det skaper spenning om Pål ødelegger for målet til per, enten bevisst eller ubevisst. Eller kanskje det er noe mer abstrakt/naturen/følelser som går imot per??

Du kan tenke deg ut tema.. Døden, livet, kjærlighet?? Du kan ha flere temaer.

Kanskje du kan sette opp typ ett "tre" som viser forholdet mellom hver karakter... Så skrive hvordan de ser ut, heter, hvor de er fra, osv osv

Også en tidslinje med hendelser?? En "grov" en også flere små.

Men å bare begynne å skrive noe er en god start. Så planlegger du etterhvert. Om du har en skisse er det ikke forbudt å endre den underveis!

Dette ble sikkert litt rotete men.

Du kan jo Google roman analyse, så er det jo mye bra der ute på nettet:)

Anonymous poster hash: cd754...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skrivd en roman før, men les bøker og analyser de kanskje? Så ser du etterhvert et mønster.

En roman har jo handling og plot, i hvert kapittel så er det jo noe "nytt" som skjer.. Historien trenger en "pause".

Du må ha karakterer, historier bak dem, som ikke nødvendigvis kommer så tydelig frem i historien, men greit å ha et utgangspunkt kanskje?

Ting må henge sammen, ha en rød tråd. At man kan linke ting sammen.

Skriver du at per gikk forbi en politibil tirsdag morgen så burde den politibilen ha noe med historien å gjøre etterhvert.

Bruk av symboler er jo populært. Fks om en dame ofte er kledd i hvitt, så er hun uskyldig.

Du kan bruke dialekter som "symboler".. Om per snakker totning så vil det gi oss et annet bilde av han enn om han hadde snakket "pent riksmål".

Kanskje per har skjegg, er stor og kraftig, mens Pål er skalla, liten og tynn. Utseende kan du bruke symbolsk.

Navn kan også være symbolske. Per assosierer vi med noe typisk norsk, mens abraham kan du fks linke til bibelen.

Steder.. Hvor er de fra? Hvor bor de?

Skal du ha en helt og en mothelt?

Det skaper spenning om Pål ødelegger for målet til per, enten bevisst eller ubevisst. Eller kanskje det er noe mer abstrakt/naturen/følelser som går imot per??

Du kan tenke deg ut tema.. Døden, livet, kjærlighet?? Du kan ha flere temaer.

Kanskje du kan sette opp typ ett "tre" som viser forholdet mellom hver karakter... Så skrive hvordan de ser ut, heter, hvor de er fra, osv osv

Også en tidslinje med hendelser?? En "grov" en også flere små.

Men å bare begynne å skrive noe er en god start. Så planlegger du etterhvert. Om du har en skisse er det ikke forbudt å endre den underveis!

Dette ble sikkert litt rotete men.

Du kan jo Google roman analyse, så er det jo mye bra der ute på nettet:)

Anonymous poster hash: cd754...6e5

Tusen takk for mange gode tips!;) Er jo så mye å tenke på og da hjelper det ofte å få litt innspill fra andre....Dette hjalp i alle fall med å få litt system i hode med tanke på hvor jeg kan begynne!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodet, ikke hode. Sorry, måtte bare, siden du skriver bok.

Anonymous poster hash: 22ae8...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poenger over her, jeg vil bare tipse om en ting til.

Jeg vet ikke om det eksisterer en norsk variant av uttrykket "show, don't tell", men det er noe du bør sette deg inn i.

Kort fortalt så er det at du beskriver setting og reaksjoner til karakterene istedet for å bare si det rett ut. Beskriv et rotete rom(klær på gulvet, skitne kopper og kar, søppel som stinker osv), ikke si at rommet er rotete. Karakterens hjerte slår fortere, hendene er klamme osv), dersom han/hun er nervøs, forelska o.l. Da kommer det fram, uten at det blir sagt direkte, hva som skjer.

Selvsagt må slikt brukes med måte, men det gjør at leserene ser for seg handlingen istedet for å bli fortalt handlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tenker jeg sånn veldig enkelt:

1) Man må få ting i gang

2) Så må man bringe momentum i historien videre til noe nytt

3) Så må man avslutte med et slags klimaks i historien

Endret av Vux
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Seajewel

Lag et slags tankekart over hva du vil ha med, hva du vil med boken, og så starter du med å skrive manus. Romanen blir til mens du skriver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Les mye.

2) Det finnes tusener av bøker om å skrive romaner, og noen av dem er faktisk gode. Søk på "how to write a novel" og sett i gang med selvstudier.



Anonymous poster hash: 4cd40...223
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Les mye.

2) Det finnes tusener av bøker om å skrive romaner, og noen av dem er faktisk gode. Søk på "how to write a novel" og sett i gang med selvstudier.

Anonymous poster hash: 4cd40...223

Har ingen erfaring, men disse to tror jeg er de viktigste. Ihvertfall det første. Leser du mange bøker, vil du få mer innsikt i forskjellige måter å fortelle historier på, og bruke språk. Kanskje velge sjangere du ikke alltid ville automatisk lest selv heller. Når en leser hvordan kjente forfattere jobber, så er det som regel ikke en fasit. De ser ut til å ha funnet det som fungerer for dem.

Kan jo være en fordel å finne ut hvem du vil skrive for og.

Bare noen tanker.

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...