Gå til innhold

Hvordan oppdra en kattunge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp fått meg en kattunge på 7-8 uker, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal trene den opp.

Den tisset og gjorde ifra seg i sofaen idag, og jeg lurer på hvordan jeg kan trene den til å tisse i kattedoen? Og hvor lang tid vil det ta?

 

Den er heller ikke så glad i maten sin, er det en spesiell type mat som kattunger liker best?

 

Vi har også kjøpt kattesand, men katten spiser sanden, hva kan vi gjøre med det?

 

Takk!



Anonymous poster hash: 1b4fe...3e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om jeg ville hørt på mine råd. Katten min tror han er en hund.  

 

Min katt drakk dyremors melk erstatning fra flaske den første tiden så begynte jeg å gi det til han i skål også begynte han å spise litt bløtfôr og etter det tørr mat. sånn kattunge mat. 

 

du kan ha avispapir i kattedoen i starten. isteden for sand. 



Anonymous poster hash: aef2b...5d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg vet ikke om jeg ville hørt på mine råd. Katten min tror han er en hund.  

 

Min katt drakk dyremors melk erstatning fra flaske den første tiden så begynte jeg å gi det til han i skål også begynte han å spise litt bløtfôr og etter det tørr mat. sånn kattunge mat. 

 

du kan ha avispapir i kattedoen i starten. isteden for sand. 

Anonymous poster hash: aef2b...5d1

 

Tusen takk for svar! Skal prøve med avis. Kjøpte både bløtfor og tørr mat, men den ville ikke spise tørr mat, så tror at du har et poeng der. Men skal ta en tur til dyrebutikken, fordi jeg har hørt at kattunger har egen mat som inneholder lite salt.

Anonymous poster hash: 1b4fe...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er alt for liten... det er mammaen som lærer den å gå på do i kassen. Den må være hos mammaen til den minst er 12 uker. Skjønner det er kos med en ny søt kattunge, men du burde lest deg litt opp om katter først. Beklager å virke krass her, men får helt vondt av den lille som skulle vært hos mor og søsken, og ikke minst få morsmelk. Den har mye å lære enda. Både praktisk og sosialt.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tusen takk for svar! Skal prøve med avis. Kjøpte både bløtfor og tørr mat, men den ville ikke spise tørr mat, så tror at du har et poeng der. Men skal ta en tur til dyrebutikken, fordi jeg har hørt at kattunger har egen mat som inneholder lite salt.

Anonymous poster hash: 1b4fe...3e2

 

 

 

Hei!

 

Jeg er mamma til Bittelille (se egen tråd). Jeg er overhodet ingen ekspert, men har da lært meg litt de siste 8 ukene. 

 

Så små kattunger har det best med eget for. Jeg bruker Royal Canin Kitten. Jeg forer ham med våtfor og blander inn tørrforet i det våte. Jeg heller også ekstra vann i skålen der jeg legger foret, fordi det er viktig at de får i seg nok væske. 

 

Dotreningen hos oss gikkk veldig fort. Vi brukte kattesand som ikke klumper, og som derfor er sikker selv om han spiser litt av sanden. Han likte ikke sanden. Så vi la tørkepapir (vanlig kjøkkenrull) i sanden. Den første uka var det helt greit. Nå har vi fjernet tørkepapiret, og Bittelille tisser og bæsjer i kassen sin helt uten problemer. Han er 9 uker nå. 

 

 

Anonymous poster hash: 77aa8...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dette var en krisesituasjon og ikke at du tok en kattunge fra moren allerede nå?

De skal MINST VÆRE 12 UKER. Kattemor lærer ungene å gå i kassa, vaske seg, og generelt kroppspråk de siste ukene før de er leveringsklare.

 

Anbefaler deg å ta kontakt med nærmeste Dyrebeskyttelse og spørre om råd



Anonymous poster hash: e0611...68e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er alt for liten... det er mammaen som lærer den å gå på do i kassen. Den må være hos mammaen til den minst er 12 uker. Skjønner det er kos med en ny søt kattunge, men du burde lest deg litt opp om katter først. Beklager å virke krass her, men får helt vondt av den lille som skulle vært hos mor og søsken, og ikke minst få morsmelk. Den har mye å lære enda. Både praktisk og sosialt.

 

Og du burde  vite at det kan være spesielle årsaker til at man får en liten kattunge. Vi fant vår Bittelille da han kun var noen dager gammel. Uten mor. Hva mener du vi burde gjort? Latt ham bare ligge der og dø? Fordi han var for liten? 

 

Ja, jeg vet at det beste er at kattungene blir hos mor til de er minst 3 måneder.  Men noen ganger er ikke mor der. Så den MÅ ikke være hos mammaen til den er 12 uker. Ihvertfall ikke når det snakk om liv eller død. 

 

TS spør om råd til en liten kattunge uten mor. Hun trenger ikke info om at kattungen helst burde vært med moren.... Hun trenger råd om situasjonen hun er i nå. 

Anonymous poster hash: 77aa8...e57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger skal være hos moren til de er minst 12 uker, men det er det tydeligvis mange som gir blaffen i - "de er jo så søte når de er små".

 

Toalettvaner er bare én ting som kan gå feil når en gjør slik, men bruk IKKE aviser. Trykksverte er giftig. Bruk heller papir eller kladder kjøpt på apotek hvis sand ikke funker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt finnes det unntak. Men... om det er krise og tar på seg slikt for at det ikke finnes noe alternativ setter man seg i allefall inn hva en så liten kattunge krever. Ikke spørre på et forum hvordan den går på do. Det er i allefall min antagelse.

Edit. Glemte å sitere

Endret av Alkymist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og du burde  vite at det kan være spesielle årsaker til at man får en liten kattunge. Vi fant vår Bittelille da han kun var noen dager gammel. Uten mor. Hva mener du vi burde gjort? Latt ham bare ligge der og dø? Fordi han var for liten? 

 

Ja, jeg vet at det beste er at kattungene blir hos mor til de er minst 3 måneder.  Men noen ganger er ikke mor der. Så den MÅ ikke være hos mammaen til den er 12 uker. Ihvertfall ikke når det snakk om liv eller død. 

 

TS spør om råd til en liten kattunge uten mor. Hun trenger ikke info om at kattungen helst burde vært med moren.... Hun trenger råd om situasjonen hun er i nå. 

Anonymous poster hash: 77aa8...e57

 

Ingen kritiserer deg for at Bittelille ikke var/er sammen med mor. For Bittelille var det enten livet eller døden, og heldigvis var det dere som fant den, og som har gjort alt som står i menneskelig makt for å gjøre det best mulig for ham. 

 

Det er stor forskjell på det, og på å velge og ta ungen fra mor fordi den er på sitt aller søteste når den er omtrent 7 uker. "Fått meg kattunge"... ja, da tenker jeg at det er med overlegg eller kan skyldes uvitenhet. Men beklager til TS hvis jeg tar feil.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kritiserer deg for at Bittelille ikke var/er sammen med mor. For Bittelille var det enten livet eller døden, og heldigvis var det dere som fant den, og som har gjort alt som står i menneskelig makt for å gjøre det best mulig for ham.

Det er stor forskjell på det, og på å velge og ta ungen fra mor fordi den er på sitt aller søteste når den er omtrent 7 uker. "Fått meg kattunge"... ja, da tenker jeg at det er med overlegg eller kan skyldes uvitenhet. Men beklager til TS hvis jeg tar feil.

Det var ca sånn jeg tenkte også ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...