Gå til innhold

Vi som får valp i sommer!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal hente babyen min i begynnelsen av August! <3 

Men, jeg har 4 valper å velge mellom, 3 hanner og ei tispe. 

Jeg har førstevalget og må velge før de er 8 uker gamle. De er nå 2 uker gamle bare! <3 

 

Det er så himla vanskelig! For jeg vil ha alle  :fnise: Tenkte å vente til de får litt mer personlighet, og da er det mye lettere også. For da vet jeg med en gang hvem som er min. 

Vanskelig å forklare, men når du ser valpen så VET du at den er din. Det er så rart  :fnise:

 

Gud hvor jeg gleder meg! iik klarer nesten ikke å sove, for jeg tenker bare på valpen. 

Jeg har tre hunder hjemme hos mamma og pappa. Han ene er bare 1 år gammel. Hadde planer om å ta han med meg da jeg flyttet, men han har blitt babyen til mamma og hun nekter å gi han ifra seg :(

Så nå skal jeg få meg min egen lille fettklump som ingen kan ta fra meg  :danse:

 

priviligert som får velge å vrake, hehe :-) Vår lille var den siste igjen, men vi syntes hun var utrolig nydelig og aktiv så valget endte på henne :-) Du har god tid til å tenke igjennom hvilke av de du skal velge :-) Vi er ganske så søvnløse her hjemme også, hehe! Men det blir en nydelig tid fremover :-D 

Hvilken rase er kullet du skal velge fra? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest imperio

priviligert som får velge å vrake, hehe :-) Vår lille var den siste igjen, men vi syntes hun var utrolig nydelig og aktiv så valget endte på henne :-) Du har god tid til å tenke igjennom hvilke av de du skal velge :-) Vi er ganske så søvnløse her hjemme også, hehe! Men det blir en nydelig tid fremover :-D 

Hvilken rase er kullet du skal velge fra? :-)

Det er Papillon og litt chihuahua i valpene. Det er sånn 90% Papillon og 10% Chihuahua  :fnise: 

Fikk "første rett", fordi vi allerede har en valp fra den familien. Hun er helsøsken til valpene. De hadde en annen valp med andre foreldre ute på finn, men han ble tatt like før jeg kontaktet de og da fortalte de meg om de også hadde 2 uker gamle valper :D :D :D 

 

De valpene er 2000 kr over det jeg hadde tenkt å bruke. Hundene brukes kun til kos, så stamtavle er ikke så viktig, men vi får med en helse-historie til foreldre, tanter/onkler og besteforeldre, gratis. 

Men jeg elsker den hunden vi har fra før og jeg falt pladask for de små fettklumpene  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så herlig å høre! :-) Vi gleder oss så utrolig mye, dagen går så sakt nå! Heller ikke finvær i Trøndelagen... fysj! Hva hjelper den Spraygeleen for forresten? :-) beklager sent svar, som du ser er jeg fersk i gamet, hehe :)

Sorry, ser at jeg glemte å skrive hva den hjelper mot :P Den hjelper superbra mot røyting og pelsen blir skinnende, fluffy og blank!

Anonymous poster hash: d7190...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å høre at hun har tatt det lett :-) Blir spennende å se utviklingen hennes! Hvordan sover de om natten? er de mye urolig og vil kanskje helst leke? 

 

Jeg er redd jeg gjentar meg selv i tidligere post :vetikke:

Tenkte også mye på hundeseng, det er vell kanskje ikke nødvendig å kjøpe noen dyre saker med kvalitet i første omgang. Tenker spesielt på at hun vil miste tenner, og dette vil da klø og resulterer i at hun biter i alt hun ser. Hehe. Vet ikke jeg, hvordan slike raser som Tibetansk Spaniel er på dette med å skulle spise mye på sofaer og sko. De er vell som alle andre hunder  :biggrin:

 

Hvilken rase har dere? og er det kanskje samme rase dere får i Juli? :-)

Kjøp gjerne en billig seng i første omgang, da valpetenner biter i stykker det meste:) Vi har Schapendoes, og blir selvfølgelig en schappefrøken til sommeren også:))

Anonymous poster hash: e40cc...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imperio

Jeg har vokst opp med hund, og alle hundene lå i sengen vår. Også gikk de fritt rundt i huset. Aldri hatt noen problemer, så er litt redd for at bur kan gjøre valpen frustrert. 

Men, jeg bor nå alene sammen med en kattepus. Jeg har planer om å trene opp valpen til å være i bur om natten, og når jeg forlater leiligheten. 

Leiligheten er ikke liten, men pus kan bli spinnvill og springer over alt. Har ødelagt en god del pga det før. Da jeg hadde hunder på lån. 

Men dersom hundene er på et annet rom, så er han rolig og sover mens jeg er borte. 

Samme om natten, rolig dersom hunden er et annet sted, spinnvill om hunden er løs i leiligheten. For da vil han leke  :fnise:

 

Gruer meg til å trene opp til bur! for jeg vet at jeg må være steinhard. Vet ikke om jeg bør ha valp inne på rommet i buret første natten, for det er jo et nytt hjem.. 

Orker ikke en katt og en hund som er spinnville i senga om kvelden. Pus elsker å leke i senga, sammen med hunden til mamma  :fnise:

 

Dere som har hentet valpen allerede; hvordan gjør dere det med bur? Når startet dere? Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, når det kommer til mat. Hvor mye mat har dere i skåla til en valp? 

Vi fikk høre fra oppdretter ca. mengde:) Vår første spiste ikke oppbløttet for og hatet det.. Vi ga henne bare tørrfor, men hun spiste ikke noe særlig.. Etter hvert lot vi det bære stå framme, så spiste hun litt etter litt. Nå er hun 2 år, og får mat 2 ganger om dagen..

Tenker at vi oppdeler middagsposjonen i to, når valpen kommer, så får de spise sammen;)

Anonymous poster hash: e40cc...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vokst opp med hund, og alle hundene lå i sengen vår. Også gikk de fritt rundt i huset. Aldri hatt noen problemer, så er litt redd for at bur kan gjøre valpen frustrert. 

Men, jeg bor nå alene sammen med en kattepus. Jeg har planer om å trene opp valpen til å være i bur om natten, og når jeg forlater leiligheten. 

Leiligheten er ikke liten, men pus kan bli spinnvill og springer over alt. Har ødelagt en god del pga det før. Da jeg hadde hunder på lån. 

Men dersom hundene er på et annet rom, så er han rolig og sover mens jeg er borte. 

Samme om natten, rolig dersom hunden er et annet sted, spinnvill om hunden er løs i leiligheten. For da vil han leke  :fnise:

 

Gruer meg til å trene opp til bur! for jeg vet at jeg må være steinhard. Vet ikke om jeg bør ha valp inne på rommet i buret første natten, for det er jo et nytt hjem.. 

Orker ikke en katt og en hund som er spinnville i senga om kvelden. Pus elsker å leke i senga, sammen med hunden til mamma  :fnise:

 

Dere som har hentet valpen allerede; hvordan gjør dere det med bur? Når startet dere? Noen tips?

Hei!

Vi har en hund på 2 år, og venter valp til sommeren.. Bur på dagtid når vi ikke er hjemme er greit for henne, vi bare lot henne være der ca. 1 minutt, 2 minutter, 5 minutter , 10 minutter osv. Men om natta nekter hun å sove i buret:( Vår rase er gjeterhund og veldig opptatt av at familien er samla, så hun liker ikke å være i bur hvis vi er tilstede..

Anonymous poster hash: e40cc...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imperio

 

Hei!

Vi har en hund på 2 år, og venter valp til sommeren.. Bur på dagtid når vi ikke er hjemme er greit for henne, vi bare lot henne være der ca. 1 minutt, 2 minutter, 5 minutter , 10 minutter osv. Men om natta nekter hun å sove i buret:( Vår rase er gjeterhund og veldig opptatt av at familien er samla, så hun liker ikke å være i bur hvis vi er tilstede..

Anonymous poster hash: e40cc...90d

 

Vet om 4 forskjellige border collier som utagerte! For 2 av de ble sperret inn i bur, og de to andre var innelåst i et rom. Så de raserte alt de fant. Så trur nok gjetehunder bør være fri, og ikke innesperret. 

 

Men skal ha en papillon og de skal gå greit i bur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om 4 forskjellige border collier som utagerte! For 2 av de ble sperret inn i bur, og de to andre var innelåst i et rom. Så de raserte alt de fant. Så trur nok gjetehunder bør være fri, og ikke innesperret. 

 

Men skal ha en papillon og de skal gå greit i bur. 

Ja, det har vel noe med innstinkter å gjøre.. Heldigvis liker hun seg best i buret når vi drar, men om hun kan se eller høre oss, blir hun veldig stresset. Vi har ikke Borden Collie da, men blir jo noe av det samme, bare svakere.

Anonymous poster hash: e40cc...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, ser at jeg glemte å skrive hva den hjelper mot :P Den hjelper superbra mot røyting og pelsen blir skinnende, fluffy og blank!

Anonymous poster hash: d7190...3a3

Så bra! da skal jeg få tak i det :-) takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imperio

 

Ja, det har vel noe med innstinkter å gjøre.. Heldigvis liker hun seg best i buret når vi drar, men om hun kan se eller høre oss, blir hun veldig stresset. Vi har ikke Borden Collie da, men blir jo noe av det samme, bare svakere.

Anonymous poster hash: e40cc...90d

 

BC er jo en av de rasene med sterkest gjete-instinkter.

Men det er jo andre raser som har det litt svakere. Men noen går greit i bur for det, alle hunder er jo forskjellige  :fnise:  

Håper papillon valpen går greit bur, det gjør ting så mye enklere. Spesielt mens han er valp. Med tanke på urineringen inne, papillon tar en god stund før de er husreine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor man skal bure inn valper hvis man har muligheten til å enten ha dem inne på et eget rom eller gjerde inn deler av leiligheten...



Anonymous poster hash: 779cf...b18
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også vært litt tilbakeholden med bruk av bur. Jeg forstår godt at det er veldig greit for eier, men jeg mener det er mye bedre for hunden i det lange løp om man heller tar seg den tiden det tar å lære valpen å fungere hjemme alene uten å være i bur. 

 

Det er kjempeflott å lære hunden til å trives og slappe av i bur, det kan være nyttig i mange situasjoner. Men å bruke bur som fast oppbevaring for hunden hver natt, eller hver gang hunden er hjemme alene, synes jeg er feil bruk av bur. Da er det mer for eiers bekvemhet enn for hundens beste, tenker jeg. (Så lenge man lukker burdøren så er jo tanken at eier vil hunden skal være der inne lenger enn hva hunden ønsker selv).

 

Bur som et sted å slappe av innimellom, som et sted hunden liker seg når den er i bilen, under trening, på stevner/konkurranser, spesielle tilfeller hjemme osv er kjempeflott. Men at hunden skal tilbringe en tredjedel av livet i bur (som den gjør om den er i bur hver natt - enda mer om den også er i bur på dagtid i tillegg) synes jeg ingen hund bør gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest imperio

 

Skjønner ikke hvorfor man skal bure inn valper hvis man har muligheten til å enten ha dem inne på et eget rom eller gjerde inn deler av leiligheten...

Anonymous poster hash: 779cf...b18

 

Jeg tenker det samme. Men får se hvordan det går, kan hende katten ikke trekker opp valpen. For det er kun en hund han gjør det med, men den hunden er ganske vill av seg. 

 

Om natten så har jeg tenkt å ha buret åpnet, men lære valpen at han skal sove der inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skjønner ikke hvorfor man skal bure inn valper hvis man har muligheten til å enten ha dem inne på et eget rom eller gjerde inn deler av leiligheten...

Anonymous poster hash: 779cf...b18

 

For mange hunder er det ikke bra å la de vimse rundt, men heller finne roen i et lite avgrenset område. Å gjerde inn deler av leilighet eller ha den på et rom kan ødelegge hunden om den ikke er klar for det. Jeg sier ikke at man skal stappe valpen inn i buret, men gjøre det til noe positivt og fristed.

Anonymous poster hash: e40cc...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det samme. Men får se hvordan det går, kan hende katten ikke trekker opp valpen. For det er kun en hund han gjør det med, men den hunden er ganske vill av seg. 

 

Om natten så har jeg tenkt å ha buret åpnet, men lære valpen at han skal sove der inne. 

Enig med deg:)

Anonymous poster hash: e40cc...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest økonomifrue

Nå er Sagaen vår på plass! Hun har sovet mer eller mindre i hele natt i egen seng i enden av vår seng 😃 Våknet halv 6 i dag, var ute og lufta oss litt før hun spiste litt og nå sover hun i fanget mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imperio

Nå er Sagaen vår på plass! Hun har sovet mer eller mindre i hele natt i egen seng i enden av vår seng Våknet halv 6 i dag, var ute og lufta oss litt før hun spiste litt og nå sover hun i fanget mitt!

Gratulerer!  :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke mange timene til prinsessa vår kommer. Nå er hun på vei oppover i fremsete med oppdretter som er trailersjåfør :-) Vi ble litt overrasket for vi  hadde forventet at hun kom neste uke, da det passet best for sjåføren, men vi fikk en herlig telefon i går om at han kjører i dag og at hun kommer i kveld/natt <3 vi er i ekstase og vi gleder oss utrolig mye. 

 

Har ordnet en fin liten krok til henne i stua, med soveplass og leker :-) 

Vi er veldig spente på hvordan første natta går. Samboeren min har nattevakt så jeg blir alene med henne. Men det blir spennende og moro :-) jentekveld, hehe :-)

Noen som kan fortelle hvordan det var å få valpen i hus og hvordan gikk det de første dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...