Gå til innhold

Når Plumbo ikke hjelper


Kara W

Anbefalte innlegg

Vasken på badet vårt har rent tregt en stund nå. Vi har prøvd Plumbo i flere omganger uten at det har hjulpet. Nå er det nesten helt tett (tok ti timer for vannet i vasken å rente ut ved siste forsøk på Plumbo). Så hva kan vi gjøre nå? Rørene går inni veggen, så det er ikke så lett å begynne å skru fra hverandre heller. Finnes det noe som er enda sterkere enn Plumbo, eller må vi ringe rørlegger? Hva kommer ev h*n til å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Plumbo er fy. Bruk heller jif avløpsåpner eller mudin(heter det det?).

Men den kan dere nok ikke bruke nå, når dere har kjørt på med plumbo allerede. Om du ikke får åpnet og renset vannlåsen må du nok ringe rørlegger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Vannlåsen er vel ikke i veggen?

Jeg ville aller først skrudd ut vannlåsen og tømt den for hår og såperester.

Ikke umulig at det renner betraktelig mye bedre etter det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv mudin



Anonymous poster hash: fdce0...21c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

avløpsrenser/åpner er bedre, jeg trodde den ikke funket, og gav opp etter to omganger (pluss den ble tom) men så etter noen dager var alt ok :D Jeg fikk i hvert fall tips (før det løste seg) om å prøve å skru av hovedkrana for så å åpne røret og se om det var noe som tettet der. Hvis du leier kan vaktmester gjøre det i stedet for deg da



Anonymous poster hash: 4f9d4...f9b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi eier hus, så ingen vaktmester her. Har nå prøvd å stake opp og funnet ut at proppen sitter ca 2 meter nedi røret, så det hjelper dessverre ikke åpne vannlåsen. Vi går noen dager uten å bruke asken og så prøver igjen med f.eks Mudin. Dersom ikke det virker heller får vi bare ringe en rørlegger,

Hvorfor er Plumbo fy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva kommer ev h*n til å gjøre?

En rørlegger vil gjøre som dere har gjort, åpne rørene han kan og deretter stake. Fungerer ikke dette vannsuger han. Det hjelper alltid, med mindre det er forsteinet. Men be om pris på forhånd!! Sist jeg ringte en rørlegger og fortalte at vasken var tett sendte de en avløpsåpner. Regningen kom på 3000,- for 15 minutters arbeid. Jeg klagde og fikk redusert regningen til 1500,- Forklaringen var at de hadde sendt sine beste menn og en bil til over en halv million(utstyr og diverse). De mente at rørleggere gjør ikke en sånn sugejobb. Så be om pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at rørene går inn i veggen? Ser du ingen rør under vasken, som deretter går inn i veggen? Jeg har slitt litt med det samme selv, og brukte Jif avløpsåpner. Men det tok ikke mange dagene før det begynte å tetne igjen, uten at det noensinne var helt tett.

Trodde også rørlegger var eneste utvei, men jeg har en far som er litt handy. Han skrudde av og renset de rørene som går fra selve servanten og inn i veggen, og her var det mye hår og smuss, så avløpsåpneren tar tydeligvis ikke alt. Så var ikke store jobben eller noe særlig vanskelig, selv om jeg er var/er for blank på dette området til å tørre å skru på ting selv.

Eventuelt hvis du mener at det er tett forbi dette, "inni veggen", altså hvor man ikke kommer til med hender, så tror jeg nok jeg ville ringt rørlegger. :) Bedre å legge en tusenlapp (?) på bordet for det, enn å bruke masse penger på midler som ikke virker og kanskje gjør ting verre eller ødelegger, når man ikke har så god peiling selv.

Forresten, et lite sidespor: Jeg ringte faktisk rørlegger før jeg ringte min far og forhørte meg. Rørleggerne var egentlig ikke veldig interessert i å hjelpe, følte jeg. Har merket samme tendens med elektriker som jeg måtte ha tak i en stund senere... Litt overrasket, trodde småjobber som var enkle var god butikk for dem, og forventer naturligvis ikke at de kan stille på timen, men når det er ukesvis å vente før de gidder å komme virker det veldig rart. :vetikke:



Anonymous poster hash: ca26b...0cd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi eier hus, så ingen vaktmester her. Har nå prøvd å stake opp og funnet ut at proppen sitter ca 2 meter nedi røret, så det hjelper dessverre ikke åpne vannlåsen. Vi går noen dager uten å bruke asken og så prøver igjen med f.eks Mudin. Dersom ikke det virker heller får vi bare ringe en rørlegger,

Hvorfor er Plumbo fy?

ikke hell andre midler nedi hvis det ligger Plumbo der allerede!!! Det er farlig.

Anonymous poster hash: b5b59...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannlåsen er vel ikke i veggen?

Jeg ville aller først skrudd ut vannlåsen og tømt den for hår og såperester.

Ikke umulig at det renner betraktelig mye bedre etter det.

Ja. Vannlåser skal være tilgjengelig. Det er ofte her problemet ligger, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må du ringe rørlegger! Hva tror du?!



Anonymous poster hash: e0d6b...59e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme problem,men proppen satt så langt ned i røret at vi ikke hadde sjans til å få åpnet det selv. Ringte rørlegger som anbefalte septikbil som spyler vekk proppen med høytrykk. Bilen kom, det tok 10 min å få løsnet og fjernet proppen, og så spylte han gjennom alle rørene ut av huset. Kosta 3000 kr men verdt det.

Anonymous poster hash: e031d...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper du ikke bruker varmt nok vann.

Kok opp vann og hel det i vasken. Vannet i springen blir ikke varmt nok til å få ønsket reaksjon med plumbo.

Høres kanskje unødvendig ut, men om du ikke har prøvd med vann som holder kokepunktet så gjør det først :) Tar ikke mer enn 10 minutter å koke opp en stor kjele med vann og helle dette i vasken, så du har ikke noe å tape på det. Bare vær ytterst forsiktig, og ikke hold hodet over vasken når du heller nedi.

Du ser kjapt om det hjelper. Begynner det å boble i vasken så skjer det en reaksjon, da er det bare å vente så løser det seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at rørene går inn i veggen? Ser du ingen rør under vasken, som deretter går inn i veggen? Jeg har slitt litt med det samme selv, og brukte Jif avløpsåpner. Men det tok ikke mange dagene før det begynte å tetne igjen, uten at det noensinne var helt tett.

Trodde også rørlegger var eneste utvei, men jeg har en far som er litt handy. Han skrudde av og renset de rørene som går fra selve servanten og inn i veggen, og her var det mye hår og smuss, så avløpsåpneren tar tydeligvis ikke alt. Så var ikke store jobben eller noe særlig vanskelig, selv om jeg er var/er for blank på dette området til å tørre å skru på ting selv.

Anonymous poster hash: ca26b...0cd

Gjør ikke alle det? Jeg gjør det med gjevne mellomrom, alså når jeg merker at vannet begynner i ikke renne like fort ned som det skal.

Hilsen kvinne

Anonymous poster hash: ed158...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må du ringe rørlegger! Hva tror du?!

Anonymous poster hash: e0d6b...59e

Hadde du lest tråden hadde du sett at jeg mener det er ganske mye man kan ordne selv rundt i huset. Jeg pleier ikke å bruke penger på eksperter før jeg har prøvd å løse problemet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...