Gå til innhold

Utroskap fører til problemer for mange mennesker, både barna og partneren


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på, hva er bedre:

å ha et seksuelt forhold til noen utenom ekteskapet/samboerforholdet/forholdet, og på den måten "holde ut" ekteskapet/samboerforholdet/forholdet,

eller

å ikke ha noe fordi man er "eid" og så være utro, med en eventuell opprivende skilsmisse og all dritt som fører med det?

Har man et åpent forhold så er man i et forhold med én person, men begge kan da ha sex med andre. Det betyr ikke at man ikke elsker den ene personen.

Veldig mye av utroskapen skyldes jo at for eksempel sex, som er egentlig viktig i et forhold, uteblir grunnet masse rart og så får man ikke lov til å prøve seg. Jeg skjønner faktisk dem som er utro, men hvis det hadde vært et åpent forhold så hadde sjansen for at forholdet hadde vart vært mye mer til stede.

Anonymous poster hash: 3dca3...f93

Så enig, så enig.

Anonymous poster hash: 3f8d0...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så da kan jeg voldta noen å si "nei, men det er jo i min natur!"

Ja, det er ansvarsfraskrivelse. Satser på at du ikke har IQ på 40 og ikke er i stand til å ta egne valg her i livet.

Anonymous poster hash: 1c92e...74f

Jeg forklarer hvorfor det er som det er. Hvorfor utroskap er så utbredt. At du ikke skjønner hva jeg skriver, noe som er tegn på lav intelligens i seg selv, og samtidig antyder at jeg har lav IQ er veldig spesielt.

Anonymous poster hash: 28fe3...b0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk. Hvorfor skal du diktere hvordan andre skal leve og føle? Kan ikke du bare leve ditt liv som du ønsker, med en partner som også ønsker å leve i et åpent forhold, eller være singel? Hvorfor provoserer det deg så veldig at de aller fleste ikke liker å bli bedratt?

Utroskap skader. Psykiske skader er ikke påtatte bare fordi du selv ikke ville reagert. At du påstår en ting gjør det ikke automatisk sant. Klarer du å se noe som helst fra den lille navlen din?

Anonymous poster hash: 8f4e8...b78

"Ikke liker å bli bedratt"

Man setter altså barn, økonomi og fremtid på spill pga noe man "føler er galt" i hodet sitt.....

So much for reality.

Anonymous poster hash: 3f8d0...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke liker å bli bedratt"

Man setter altså barn, økonomi og fremtid på spill pga noe man "føler er galt" i hodet sitt.....

So much for reality.

Anonymous poster hash: 3f8d0...931

Hvorfor klarer du ikke å svare på det jeg spør om?

Anonymous poster hash: 8f4e8...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Utroskap forekommer i ufattelig stor grad til tross for at "samfunnet" fordømmer det. Det er ikke ondskap som ligger bak, det er naturen. Genene.

Anonymous poster hash: 28fe3...b0e

Det finnes jo andre arter enn mennesket som er monogame. Jeg tror ikke fugler for eksempel fordømmer utroskap, men de lever likevel i parforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle tro du visste bedre.

Voldtekt er straffbart og skader offeret. Det er selvfølgelig ikke ok.

Utroskap derimot, skader ingen. Kun de påtatte "psykiske" skadene som påstås å oppstå. Dett er ikke verken straffbart eller målbart.

Anonymous poster hash: 3f8d0...931

Skader ikke utroskap noen? Så de psykiske skadene er påtatt? Det kan jo man si om voldtekt også. Det er fint mulig å voldta uten å fysisk skade motparten. Så hvis denne personen som ble voldtatt får psykiske skader av hendelsen så er vel det også påtatt? Så folk som overlever krig og voldshandlinger uten å fysisk komme til skade men får psykiske problemer så er det påtatt? Når et barn er vitne til at far banker mor og så sliter med det i ettertid så er vel det påtatt det også. Det er lett å sette seg på sin høye hest og påstå at andres psykiske skader er påtatt, men det handler mer om din mangel på empati enn at du vet hva du snakker om.

Nå kommer sikkert noe svada om at man ikke kan sammenligne utroskap med drap men det er å bomme fullstendig på ballen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skader ikke utroskap noen? Så de psykiske skadene er påtatt? Det kan jo man si om voldtekt også. Det er fint mulig å voldta uten å fysisk skade motparten. Så hvis denne personen som ble voldtatt får psykiske skader av hendelsen så er vel det også påtatt? Så folk som overlever krig og voldshandlinger uten å fysisk komme til skade men får psykiske problemer så er det påtatt? Når et barn er vitne til at far banker mor og så sliter med det i ettertid så er vel det påtatt det også. Det er lett å sette seg på sin høye hest og påstå at andres psykiske skader er påtatt, men det handler mer om din mangel på empati enn at du vet hva du snakker om.

Nå kommer sikkert noe svada om at man ikke kan sammenligne utroskap med drap men det er å bomme fullstendig på ballen.

Nu må vi prøve å være saklig.

Å voldta noe er en straffbar handling og en voldshandling mot offeret.

Har man opplevd krig, er det sikkert jævlige ting man har sett.

At far banker mor er også en straffbar handling og fælt for barn (alle faktisk) å se.

Å være "utro" består stort sett kun i å ligge med et annet menneske enn partneren. Altså ikke en straffbar handling, men nytelse.

Hvordan "de som er sveket" får psykiske problemer av dette, er for meg en gåte.

Folk må ta seg i nakken, alvorlig talt.

Anonymous poster hash: 3f8d0...931

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu må vi prøve å være saklig.

Å voldta noe er en straffbar handling og en voldshandling mot offeret.

Har man opplevd krig, er det sikkert jævlige ting man har sett.

At far banker mor er også en straffbar handling og fælt for barn (alle faktisk) å se.

Å være "utro" består stort sett kun i å ligge med et annet menneske enn partneren. Altså ikke en straffbar handling, men nytelse.

Hvordan "de som er sveket" får psykiske problemer av dette, er for meg en gåte.

Folk må ta seg i nakken, alvorlig talt.

Anonymous poster hash: 3f8d0...931

Og der ligger problemet, du evner ikke å sette deg inn i andres sted. Det finnes en helt proffesjon som tar seg av folk som ikke klarer å "ta seg i nakken".

Det er ikke behov for at en handling skal være straffbart for at det skal sette psykiske spor hos motpart. De aller fleste som går til psykolog er ikke utsatt for straffbare handlinger, det betyr ikke at de ikke trenger hjelp av den grunn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der ligger problemet, du evner ikke å sette deg inn i andres sted. Det finnes en helt proffesjon som tar seg av folk som ikke klarer å "ta seg i nakken".

Det er ikke behov for at en handling skal være straffbart for at det skal sette psykiske spor hos motpart. De aller fleste som går til psykolog er ikke utsatt for straffbare handlinger, det betyr ikke at de ikke trenger hjelp av den grunn.

Det er vel mulig.

Men folk som får psykiske problemer pga at noen har pult noen, får dessverre ikke sympati fra meg.

Et sted går grensen. Det er kun puling vi snakker om. Ikke noe verre enn det.

Folk må evne å se at dette ikke skader noen. Meeen selvfølgelig er sympatien fra andre så inderlig mye større når man overreagerer sånn på dette. Da er det jo så synd i "den som er sveket", må vite.

Anonymous poster hash: 3f8d0...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du svarer ikke på det jeg spør om...?

Om det hadde vært ok for en partner å ligge med andre, hadde h*n gjort det da?

Det hadde vært lettere om folk kunne gjøre som de ville, isteden for dette totalforbudet.

Det er uten tvil forbudet som fremmer denne utroskapen. Uten forbud, ingen utroskap.

Anonymous poster hash: 3f8d0...931

Selv om du er i et åpent forhold er det ikke det alle ønsker. Om jeg hadde kunnet ligget med andre hadde jeg fremdeles ikke gjort det da det ikke er dette jeg ønsker.

jeg eier ikke partneren min, han står fritt til å ligge rundt men det blir uten meg. Heldigvis har jeg funnet en som er enig i dette og som.ser på sex som mer enn bare sex men noe følelsemessig som man gjerne ønsker å dele med partner.

Anonymous poster hash: f3e5c...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter utroskap går de fleste forhold i stykker. Barna blir blandet inn, enten de vil eller ikke. Og de må få høre grunnen til at foreldrene skiller lag. Det skulle bare mangle. Er de store nok, vil de gjøre seg opp en egen mening, for at en foreldre er utro går selvsagt utover barna. Og den utro må selvsagt stå for det han har gjort, også barna, for det er svik mot barna også. Selvsagt må man være voksen nok til å skåne barna mest mulig, men at de må få vite en del er ikke til å unngå. Er man umoden og dum nok til å være utro, må man klare å stå for det, også overfor barna og stå for det. ( tenker ikke på 1-2-3 år gal barn) som utro sviker du både partner og barna. DET må folk tenke på før de er utro. For mange relasjoner blir ødelagt pga at noen sviker og bedrar. Derfor; tenk før man er utro. Samfunnet er i ferd med å bli egoistisk og ondskapsfullt, skremmende, og det er barna som får de største følgene av det.

PS, hvorfor sette barna i en sår situasjon...? Veldig egoistisk og ondt av en forelder!Anonymous poster hash: a618e...b01

Selvfølgelig skal ikke barna innlemmes i hvorfor foreldrene skiller seg, når det er på grunn av utroskap! Barna skal slippe å måtte ta stilling til mor og fars seksualliv, og å måtte ta stilling til moralske voksenspørsmål.

Mine foreldre skilte seg da jeg var 12 år, med begrunnelsen "vi er blitt enige om dette det er ikke på grunn av dere barna". Mine foreldre sammarbeidet godt, var venner og til og med i dag (15 år senere) feirer de jul sammen på tross av at de har kjæreste på hver sin kant.

Da jeg var 17-18 fortalte min mor meg at de skilte seg fordi min far var utro. Jeg er veldig glad for at min mor var voksen nok til å holde voksenproblemene mellom de voksne. Hun demoniserte ikke far ovenfor en 12 åring, ga han skylda for all elendighet og på den måten tvang et barn til å ta stilling til et moralsk apørsmål barnet ikke har forutsettning til å forstå. Muttern lot barn være barn og mor være mor og far være far og problemene mellom mor og far ble holdt der.

Anonymous poster hash: 6acc4...e2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mulig.

Men folk som får psykiske problemer pga at noen har pult noen, får dessverre ikke sympati fra meg.

Et sted går grensen. Det er kun puling vi snakker om. Ikke noe verre enn det.

Folk må evne å se at dette ikke skader noen. Meeen selvfølgelig er sympatien fra andre så inderlig mye større når man overreagerer sånn på dette. Da er det jo så synd i "den som er sveket", må vite.

Anonymous poster hash: 3f8d0...931

De får ikke psykiske problemer bokstavelig at noen har pult. Hadde de vært ok med det hadde de ikke reagert. MEN de får psykiske problemer av sviket, tillitsbruddet feks. Sier en partner at de ikke skal ha noen andre skader det selvsagt at man lyver, går bak ryggen osv. Det er enkelt vil man pule rundt så finn noen som er enig ikke si man er trofast osv når man ikke er det.

Du er i mindre tall med meningene dine. Hva med at du skal respektere at andre mener noe annet enn det? Fleste ønsker ikke å pule rundt. Å.de som er utro (ikke i åpne forhold) er i mine øyne lavmål egoister og patetiske nettopp fordi de lyver til partneren sin og går bak ryggen. Vær mann nok/kvinne nok til å enten si en har behov for å ligge rundt eller hold seg til det man lover!

Anonymous poster hash: f3e5c...65f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får ikke psykiske problemer bokstavelig at noen har pult. Hadde de vært ok med det hadde de ikke reagert. MEN de får psykiske problemer av sviket, tillitsbruddet feks. Sier en partner at de ikke skal ha noen andre skader det selvsagt at man lyver, går bak ryggen osv. Det er enkelt vil man pule rundt så finn noen som er enig ikke si man er trofast osv når man ikke er det.

Du er i mindre tall med meningene dine. Hva med at du skal respektere at andre mener noe annet enn det? Fleste ønsker ikke å pule rundt. Å.de som er utro (ikke i åpne forhold) er i mine øyne lavmål egoister og patetiske nettopp fordi de lyver til partneren sin og går bak ryggen. Vær mann nok/kvinne nok til å enten si en har behov for å ligge rundt eller hold seg til det man lover!

Anonymous poster hash: f3e5c...65f

Hva har det å si om jeg er i mindretall med mine meninger?

Jeg foretrekker i alle fall mindretallet, fremfor å få psykiske problemer pga en bagatell som at noen har pult noen andre enn det de hadde "lov" til.

Jeg har heller aldri sagt jeg er trofast. Eller utro, for den del. Ingen grunn til å konstruere opp en virkelighet som rakner så altfor lett. Da er det nemlig ingen virkelighet:-)

Anonymous poster hash: 3f8d0...931

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skader ikke utroskap noen? Så de psykiske skadene er påtatt? Det kan jo man si om voldtekt også. Det er fint mulig å voldta uten å fysisk skade motparten. Så hvis denne personen som ble voldtatt får psykiske skader av hendelsen så er vel det også påtatt? Så folk som overlever krig og voldshandlinger uten å fysisk komme til skade men får psykiske problemer så er det påtatt? Når et barn er vitne til at far banker mor og så sliter med det i ettertid så er vel det påtatt det også. Det er lett å sette seg på sin høye hest og påstå at andres psykiske skader er påtatt, men det handler mer om din mangel på empati enn at du vet hva du snakker om.

Nå kommer sikkert noe svada om at man ikke kan sammenligne utroskap med drap men det er å bomme fullstendig på ballen.

Dette må være noe av det aller dummeste jeg har sett stå på trykk.

Anonymous poster hash: 7556b...ed7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart påvirker dette barna. Jeg syns det er ganske fælt at min far syns at det å pule på diverse damer var det viktigste for han. Trodde han mamma skulle holde ut det? Trodde han ikke vi ville finne utav det? Han visste at handlingene hans ville gjøre oss barn til skilsmissebarn, med oppløst familie, nye hjem, såre hjerter.

Ja, jeg er skadelidende av min fars utroskap. Jeg stoler ikke på han, ser på han som ekstremt egoistisk, og det preger såklart meg i mitt forhold. Jeg vil tro og stole på min partner, men jeg er nok preget av min fars handlinger

Anonymous poster hash: badd8...ede

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være noe av det aller dummeste jeg har sett stå på trykk.

Anonymous poster hash: 7556b...ed7

Hvorfor det? Vansker med å se sammenhenger kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De fleste har et forskjellig syn på hva utroskap er, og hva som er naturlig mtp det kulturen har bygget opp oppover årene og det som allerede ligger i genene våres. Jeg personlig er imot utroskap, men jeg er fullt klar over at det kan skje alle mennesker, og personen som havner i den fella trenger nødvendigvis ikke å være slem på alle mulige måter på grunn av akkurat den hendelsen. Likevel, jeg kunne aldri godtatt at min partner hadde hatt sex med andre imens jeg var i forhold med vedkommende, fordi jeg ser på sex som et viktig moment i å vise at jeg elsker personen, ved at jeg gir såpass mye av meg selv til vedkommende. Tror det derfor avhenger veldig mye av synet folk har på sex generelt sett. Jeg har aldri hatt noe erfaring med å ha sex med personer jeg ikke kjenner/ ikke hatt følelser for, fordi jeg tror ikke det ville gitt meg noe.

Det hadde blitt veldig sårt hvis partner hadde hatt slike intime stunder med andre, siden jeg ser på sex som en stor del av hvor partneren viser meg at jeg blir elsket tilbake også. Da hadde jeg automatisk følt at partneren hadde hatt mye følelser involvert i den andre personen.

Jeg kjenner til flere venner som har litt åpne forhold, og jeg tenker at hvis det gir dem noe, så er det vel og bra, så lenge begge parter er enig og komfortable med avgjørelsen. Det hadde bare ikke passet meg, fordi jeg føler ikke noe behov for å gi såpass mye av meg selv til andre enn den jeg har valgt som partner(eller har det ikke gjort det til nå hvertfall :laugh: ).

Anonymous poster hash: ce29a...8aa

Enig i dette, jeg (og sikkert mange flere) føler det sånn om det å ha sex med noen. Mens kanskje andre kan ha sex med en tilfeldig de liker, er ikke det noe for meg. Jeg har hatt ONS to ganger da jeg var helt ung, men lot være senere fordi det blir helt feil for meg å ha sex og dele noe så intimt (som jeg ser det) med "fremmede" som jeg ikke føler noe for.

Om jeg var utro, kunne mannen med rette tro at det ikke var "kun sex", men at jeg hadde sex fordi jeg hadde følelser for mannen. Og da er det selvfølgelig en trussel mot samlivet.

Mannen min er lik meg sånn sett, han har heller aldri hatt sex med noen uten følelser. Så om han er utro, så vet jeg at det er mer enn en bagatell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du svarer ikke på det jeg spør om...?

Om det hadde vært ok for en partner å ligge med andre, hadde h*n gjort det da?

Det hadde vært lettere om folk kunne gjøre som de ville, isteden for dette totalforbudet.

Det er uten tvil forbudet som fremmer denne utroskapen. Uten forbud, ingen utroskap.

Anonymous poster hash: 3f8d0...931

For oss er det nok sånn at ingen ville ligget med andre, selv om vi hadde fått lov. I utgangspunktet. Ettersom vi begge kun har sex når vi har følelser involvert.

Men om vi da gjør det, så bidrar "lovlig" sex til å bygge enda mer følelser for en annen. Det tror jeg gjelder både meg og mannen. Vi kan la være å oppmuntre en liten forelskelse eller litt varmere følelser for en annen ved å unngå sex, men hvis vi har lov til å ha sex med andre, så vil det bidra til at følelsene blomstrer opp. Og da kommer også ønsket om å være sammen med en annen, og dermed skilsmisseønsket.

Så for vår del, for å bevare forholdet, er det ikke noen god løsning å ha lov til å ha sex med en annen. Nettopp fordi begge legger mye følelser i sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forklarer hvorfor det er som det er. Hvorfor utroskap er så utbredt. At du ikke skjønner hva jeg skriver, noe som er tegn på lav intelligens i seg selv, og samtidig antyder at jeg har lav IQ er veldig spesielt. Anonymous poster hash: 28fe3...b0e

Hvis du mener du har null kontroll over hva du selv gjør har du selvsagt ikke en særlig høy IQ

Anonymous poster hash: 1c92e...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart påvirker dette barna. Jeg syns det er ganske fælt at min far syns at det å pule på diverse damer var det viktigste for han. Trodde han mamma skulle holde ut det? Trodde han ikke vi ville finne utav det? Han visste at handlingene hans ville gjøre oss barn til skilsmissebarn, med oppløst familie, nye hjem, såre hjerter.

Ja, jeg er skadelidende av min fars utroskap. Jeg stoler ikke på han, ser på han som ekstremt egoistisk, og det preger såklart meg i mitt forhold. Jeg vil tro og stole på min partner, men jeg er nok preget av min fars handlinger

Anonymous poster hash: badd8...ede

Ok. Få hjelp!

Anonymous poster hash: 7556b...ed7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...