Gå til innhold

Alt skjer for en grunn!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns det blir ganske feil å si at ''alt skjer for en grunn'' i noen situasjoner, men i de fleste andre syns jeg det passer bra...

 

Feks. blir det feil i voldtektsituasjoner for det er som å si ''voldtekt skjer for en grunn'',

 

men feks. i mitt tilfelle; jeg trivdes ikke i klassen jeg gikk i år, og neste år slipper jeg mest sannsynlig å gå i den samme klassen fordi da skal skolen blande sammen alle klassene. Ja det tenker jeg skjer for en grunn. 

 

Hva tenker dere om dette? Det er ofte sånn at når det skjer noe i livet mitt jeg er usikker på, så bare tenker jeg at det skjer for en grunn, og det sikkert blir bedre etterhvert.



Anonymous poster hash: 83bdf...441
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min filosofi går ut på at ABSOLUTT alt skjer av en grunn, fordi vi selv har valgt det.

 

Det betyr derimot at jeg ikke mener det er offerets feil ved voldtekt, bare så det er sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Alt har vel en eller annen årsak, men det trenger ikke være en årsak jeg har kontroll over. Og det har ikke noen overordnet, større mening. Jeg ble utsatt for blind vold en gang, og det var ikke en eller annen mening med det. Jeg var på feil sted til feil tid og møtte på to idioter som slo meg i bakhodet med en flaske. Shit happens, men det var selvsagt ikke noe poeng i det.



Anonymous poster hash: e942f...6e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Enten skjer ALT for en grunn, eller så skjer det ikke for en grunn.

 

Det er vel ikke slik at kun det som blir til noe positivt skjer for en grunn, men ikke det negative?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

Min filosofi går ut på at ABSOLUTT alt skjer av en grunn, fordi vi selv har valgt det.

 

Det betyr derimot at jeg ikke mener det er offerets feil ved voldtekt, bare så det er sagt :)

 

 

Litt selvmotsigende... :)

Dersom absolutt alt skjer for en grunn fordi vi har valgt det selv, så sier du jo samtidig at voldtektsofferet har valgt det selv. 

 

Jeg tror det er mer en mix av at ting skjer for en grunn fordi vi har valgt det selv og odds. Altså, om jeg er utadvent, hyggelig, trivelig, hardt arbeidende så er det større odds for at jeg lykkes i livet enn om jeg er en surmulende dass. Så jeg er altså min egen lykkes smed. 

 

Om jeg er kvinne og kler på meg det mest horete jeg har, drikker meg snydens og sjangler opp akerselva klokka halv fire på natta alene...vel, da øker oddsen for at jeg skal bli voldtat? Ja. Så da er jeg min egen Ulykkes smed i så måte. Jeg tok et dumt valg. Det valget tar ikke i fra voldtektsmannen sitt moralske ansvar. Nei,HAN står ansvarlig for sine handlinger. Men du er like fremt offeret og må lide for DINE valg. 

 

Jeg kan også være verdens mest joviale trivlige og greie og hardtarbeidende fyr, men likevel IKKE lykkes i livet. Kanskje jeg ikke skjønte en rekke ting som kreves for å lykkes. Hadde jeg bare skjønt det, så hadde jeg kanskje i større grad lykkes. Jeg kan også være et asshole og lykkes. 

 

Så ingenting skjer egentlig for noen spesiell grunn, men alle valg vi tar og alle situasjoner vi opplever øker eller reduserer oddsen for at vi får et bra eller dårlig liv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt skjer av et utall grunner. Noen av dem har vi mulighet til å påvirke, og noen har vi ikke. Ingen av dem styres av noe overnaturlig.



Anonymous poster hash: 22b62...3d8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting kan kanskje ha en ÅRSAK, men ikke en GRUNN. Klart det er en årsak til at jeg ble mobbet, men det er ikke en GRUNN til at det skjedde. Det blir til victim blaming i mine ører. Det kan være en grunn til at noe skjer også, men ikke nødvendigvis.



Anonymous poster hash: f091e...306
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Syns det blir ganske feil å si at ''alt skjer for en grunn'' i noen situasjoner, men i de fleste andre syns jeg det passer bra...

 

Feks. blir det feil i voldtektsituasjoner for det er som å si ''voldtekt skjer for en grunn'',

 

men feks. i mitt tilfelle; jeg trivdes ikke i klassen jeg gikk i år, og neste år slipper jeg mest sannsynlig å gå i den samme klassen fordi da skal skolen blande sammen alle klassene. Ja det tenker jeg skjer for en grunn. 

 

Hva tenker dere om dette? Det er ofte sånn at når det skjer noe i livet mitt jeg er usikker på, så bare tenker jeg at det skjer for en grunn, og det sikkert blir bedre etterhvert.

Anonymous poster hash: 83bdf...441

 

Jeg mener at du tar grundig feil.

Du lager deg finurlige forklaringer for ting etter at de skjer.

Det er forsåvidt ganske vanlig at folk tenker i slike baner, men du bør gjøre en realitetssjekk når du får sånn tanker. Verden tar ikke særskilte hensyn til dine behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min filosofi går ut på at ABSOLUTT alt skjer av en grunn, fordi vi selv har valgt det.

 

Det betyr derimot at jeg ikke mener det er offerets feil ved voldtekt, bare så det er sagt :)

Right.....

Det virker som det er en selvmotsigelse her. Hvorfor skulle akkurat voldtektsofre være unntatt fra regelen, dersom absolutt alt annet skjer av en grunn og fordi man har valgt det?

De fleste viktige hendelser i livet inkluderer jo faktisk andre mennesker og deres valg, så du kan ikke både mene at alt har en grunn knyttet til personens egne valg og eskludere voltektsofre med henvisning til gjerningsmannens valg.

Jeg tror ikke du har tenkt grundig nok over dette. Det er det sikkert en grunn til :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

Enten skjer ALT for en grunn, eller så skjer det ikke for en grunn.

 

Det er vel ikke slik at kun det som blir til noe positivt skjer for en grunn, men ikke det negative?

 

Nettopp det tenkte jeg også. Det er enten eller her, ikke noen gråsoner, hvis man først tror at alt skjer for en grunn. Hvis det skulle være sånn at alt skjer for en grunn, kan vi vel bare sette oss ned og la livet gå sin gang uten å foreta oss noe aktivt selv. Hvis alt er forutbestemt, er livet temmelig meningsløst, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting kan kanskje ha en ÅRSAK, men ikke en GRUNN. Klart det er en årsak til at jeg ble mobbet, men det er ikke en GRUNN til at det skjedde. Det blir til victim blaming i mine ører. Det kan være en grunn til at noe skjer også, men ikke nødvendigvis.

Anonymous poster hash: f091e...306

Dette. Klart man kan finne en årsak til ting som skjer, hva som rent fysisk har ført til et bestemt utfall, men det har ingenting med en forutbestemt "grunn" å gjøre. To helt forskjellige ting.

Anonymous poster hash: e942f...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Jeg syns "alt skjer for en grunn"-tankegangen er ganske teit. Det er selvsagt en årsak til at ting skjer: Jeg var full og snubla er årsaken til at jeg fikk et sår på kneet. Men det er ikke noe større grunn enn selve årsaken, bak det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Årsak og sammenheng er ikke det samme som guds vilje, for å si det sånn. At noen blander klasser betyr ikke at det er fordi de trenger å blandes, det kan like gjerne være en lys idé noen har fått trumfet igjennom på et lærermøte da det kan argumenteres for at det er en god idé pedagogisk sett.

 

Da jeg gikk på skolen blanda de klassene, det hadde ikke ønsket effekt (mer klikkdannelser, mer mobbing, flere ensomme elever) og de kutta ut hele ordningen...



Anonymous poster hash: 82ab4...ad7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...