Gå til innhold

Kastrere voksen hannhund


Gjest vimselot

Anbefalte innlegg

Gjest vimselot

Jeg og eksen har en hund på ni, som har fått forstørret prostata og veterinæren anbefalte kastraksjon ved enten fysisk inngrep eller kjemikalier. Jeg liker ikke å mate han med kjemikalier, men er faren stor for komplikasjoner når han er ni år? Det er en liten rase som ofte blir 15 år gamle eller mer.

Vil han forandre personlighet bortsett fra at han ikke løper etter damer mer? Hva skjer under en operasjon? Fjernes prostata f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kastrater blir ofte late og dorske. Mindre eller annet for kan behøves sammen med mer mosjon så han ikke blir feit. Vær også oppmerksom på at han kan bli mobbet av andre hunder (kastrater er langt nede på rangstigen). Jeg ville nok valgt operasjon fremfor kjemisk med tanke på at han tross alt har endel år igjen hvis alt går bra. Selve inngrepet har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Men når tilsvarende gjelder hester, så bevarer de hingstpreget og blir ikke dorsk og lat hvis de ikke blir kastrert for tidlig... Jeg forstår at en ung hannbikkje kan bli dorsk men en veteran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også valgt operasjon fremfor sprøyter. Prognosene er gode og hvis hunden er i normal form har den vel ikke spesielle komplikasjoner enn andre.

Det er ikke sikkert den slutter å løpe etter tisper.... Så gammel som han er, så kan det godt hende at atferden med å løpe etter tisper er så inngrodd at han vil gjøre det av gammel vane...

Det er også derfor man skal kastrere så tidlig som mulig, slik at de ikke lærer seg uvanene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Men han har en kneskål som er skadet og vris ut av ledd, så lange turer kan bli vanskelig av og til. I tillegg er han en liten hund så alle vil gi han litt mat (de får ikke lov, men det er av og til vanskelig å bestemme alt)

Urinprøven var normal, og veterinæren bare antok at prostata var forstørret etter palpering. Men dyrlegen sa at han ikke er i livsfare og at vi må ta det hele med ro nå.

Det hastet ikke med kastraksjon osv. Og hunden er i latterlig bra humør til å være så plaget iflg. min eks som hunden er hos nå. Når vi prater i telefonen, hører jeg hunden i bakgrunnen. Kan han bli mer lat og kreve mer mosjon (han får cirka to timer hver dag)? Eks er begynt å gi han tørrfor for eldre hunder, men det forstår jeg ikke for han er jo ikke eldre når han kan bli 18?

En større hund vil være eldre i mine øyne når han er ni, men ikke en liten hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund på ni år er en eldre hund, uansett om han kan bli 18 år. Jeg tror ikke du skal regne med at hunden blir 18 år, selv om små hunder gjennomsnittlig lever lengre enn store hunder, så er det ikke veldig vanlig at de blir så gamle som 18 år. De fleste forprodusenter setter en grense på 7-9 år for seniorforet sitt, foressten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vimselot

Vel, der er vi uenige. Ponnier kan bli 40 år, mens hester er gamle når de er 18...

Jeg vet at ikke alle ponnier blir 40 år el. 30, men hvor mange hester blir det (ingen...)

Så alder er vel litt relatert til andre ting enn gemytt (jeg liker hester, selv om jeg elsker ponnier...)

Heldigvis var veterinæren snill og sa at vi ikke måtte bekymre oss. Jeg vet jo uten å spørre veterinæren hvilke hensyn jeg skal ta (ikke gå i trapper, bæres hjem når han helst vil legge seg ned osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at en hund på ni år uansett er en eldre hund, men en hund på ni år er ikke nødvendigvis "kvalifisert" for seniorfor. Dette foret tar hensyn til at eldre hunder som regel har lavere aktivitetsnivå, dårligere tenner og dårligere fordøyelse enn yngre hunder. Noen raser/hunder bærer tydelig preg av alderen når de er 6 - 7 år mens andre er i sine beste år. Min egen hund er fyller f.eks. snart elleve, men siden han er helt frisk, like aktiv som han alltid har vært og ellers ikke viser noen alderstegn, får han fremdeles vanlig for for voksne hunder. Han tilhører for øvrig også en rase som ofte blir 14 - 15 år gamle og faktisk enda eldre.

Når det gjelder trådstarters hund, er det ikke sikkert at det er så dumt å gi den seniorfor nå. Den er jo ikke helt frisk og aktivitetsnivået er sannsynligvis noe lavere enn det har vært. Uansett tar den neppe skade av det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunder defineres av veterinærer som eldre når de er mellom 7-8 år. En av Sveriges beste avlshingster (varmblodstraver) ble over 30 år, Zoot Suit ble født i 1973 og døde i 2005. Troll Jahn er født i 1971, hans siste avkom er født i 2002, så ha ble vel også over 30 år. Dette er de jeg kommer på i farta, iallefall. Hills science paln mini senior for er til hunder under 10 kg, fra 8 år og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunder defineres av veterinærer som eldre når de er mellom 7-8 år.

Det stemmer, men det er ingen tvil om at det finnes både rasemessige og indivduelle forskjeller. Vi har f.eks. hatt hunder av samme rase som den jeg har nå som åpenbart har vært gamle i åtteårsalderen. Jeg har selvfølgelig konferert med veterinæren ang. hvordan jeg bør ta hensyn til min hunds alder og h*n sier at så lenge han ikke viser noen alderstegn, er det heller ingen grunn til å ta hensyn til den med kortere turer, spesialfor etc. H*n mener m.a.o. at det er lov å bruke sunn fornuft.

Hills science paln mini senior for er til hunder under 10 kg, fra 8 år og oppover.

Det stemmer sikkert også. Royal Canine har 7 år som "aldersgrense" så vidt jeg husker. Som jeg sier er noen hunder gamle når de er 7 - 8 år. Andre er det ikke og følgelig må man bruke sunn fornuft. Forprodusentene sitter neppe med fasiten i hvert enkelt tilfelle og jeg ser ikke bort fra at de ønsker å selge så mye seniorfor som mulig siden dette vanligvis er en del dyrere enn det vanlige foret. Det dukker for øvrig stadig opp nye varianter med spesialfor av forskjellige slag og jeg ser ikke bort fra at det er noen som ønsker å tjene penger på at mange av oss er villig til å strekke oss langt for at våre firbente venner skal ha det så godt som overhodet mulig ;) .

Min konklusjon er altså at en god del hunder vil ha nytte av seniorfor fra 7 - 8 års alder mens andre overhodet ikke trenger det. Det blir jo akkurat det samme med mennesker; noen 70-åringer er sprekere enn da de var 30 mens andre har store helseproblemer. Det ville jo ikke falle noen inn å gi disse f.eks. de samme medisinene ene og alene av den grunn at de er like gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil han forandre personlighet bortsett fra at han ikke løper etter damer mer? Hva skjer under en operasjon? Fjernes prostata f.eks?

De hannhundene jeg har møtt som har blitt kastrert som godt voksne, har ikke skiftet personlighet. De løper t.o.m. etter "damer" av gammel vane. Dog har de blitt noe roligere og f.eks. mindre aggresive mot andre hannhunder.

Kastrasjon av hannhunder består vanligvis i å fjerne testiklene og er egentlig ikke noe stort og komplisert inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Men, jeg tror ikke på eksakt alder, men når veternær sier at han er sunn og... JA, SELVSAGT ER HAN IKKE EN SYKTPAVE...

Jeg har ikke lest alt dere har skrevet, men takk. Jeg tror det er bedre å spørre en veterinær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...