Gå til innhold

Provoserer det deg at andre lever annerledes?


Gjest FuturePrimitive

Anbefalte innlegg

Nei, jeg blir absolutt ikke provosert over hvordan dere eller andre velger å leve livet sitt. Jeg opplever i stedet at mange mennesker "må" klage hver gang noen tar andre valg enn dem selv. Selv er jeg singel, 40 år, ingen barn, leier leilighet og eier en liten leilighet i utlandet. Driver eget firma og jobber nesten døgnet rundt (helt motsatt av dere altså). Har mer enn nok penger og elsker å reise rundt i verden når jeg har fri. Kan love deg at jeg får mange kommentarer om hvordan jeg i stedet bør leve mitt liv. Jeg burde vært gift, hatt barn, eid egen bolig, spart til alderdommen osv osv. Har helt sluttet å forklare og forsvare siden jeg er kjempefornøyd med livet mitt i dag og har hatt det på samme måten siden jeg var ferdig utdannet.

Min søster har 4 barn og får negative kommentarer på dette ukentlig. Særlig siden de i tillegg har flott hus, to biler, motorsykkel, båt, gode jobber, god økonomi og snille barn. Mamma har jobbet 50 prosent de årene hun ikke var hjemme med oss og har selvsagt fått kommentarer på dette år etter år. Ei av mine venninner har ett barn og får høre det både titt og ofte. Stakkars jente som er enebarn osv.



Anonymous poster hash: 38d15...89a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FuturePrimitive

Hæ, har du ikke tv?! Hvordan får du sett Home & Away og sånn da?

Anonymous poster hash: fe1ef...aa6

Nett-tv!? Ser ikke home and away, men ser jo filmer og serier :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette provoserer meg overhodet ikke. Jeg tror faktisk barna deres kommer til å sette stor pris på det. Jeg har vokst opp i en "privilegert" familie, der jeg fikk begynne sent i barnehagen, der mamma eller pappa nesten alltid var hjemme og der vi dyrket egne grønnsaker. Vi hadde ikke så veldig mye luksus, men vi hadde veldig mye tid - og tid er det mest uvurderlige vi har. Jeg håper jeg også får muligheten til å leve sånn når jeg blir eldre og etablerer meg. Men det er ikke alle som har muligheten til det, da.



Anonymous poster hash: c53b7...885
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Dette provoserer meg overhodet ikke. Jeg tror faktisk barna deres kommer til å sette stor pris på det. Jeg har vokst opp i en "privilegert" familie, der jeg fikk begynne sent i barnehagen, der mamma eller pappa nesten alltid var hjemme og der vi dyrket egne grønnsaker. Vi hadde ikke så veldig mye luksus, men vi hadde veldig mye tid - og tid er det mest uvurderlige vi har. Jeg håper jeg også får muligheten til å leve sånn når jeg blir eldre og etablerer meg. Men det er ikke alle som har muligheten til det, da.

Anonymous poster hash: c53b7...885

Nei, ikke ALLE..men de fleste kan jo få til noe allá det? Jobbe må vi jo alle. Jeg mener ikke at man kan eller skal leve uten jobb - for 99,99% inkludert meg selv er det en umulighet, så noe penger må man jo få inn. Men hvor MYE? MÅ man eie f.eks? Kan man leie et lite sted? Må man ha gjesterom? Må man ha bil? Må man reise til utlandet på ferie hvert år?

Jeg mener at de fleste burde kunne klare seg på en inntekt (Ca 400.000 brutto i året) om de VIL da. Om man liker shopping, reising, fine biler, dyre klær, flotte gadgets osv, så er jo ikke den livsstilen jeg nevner noe for dem uansett så.. Men om man ønsker f.eks to ekstra dager fri i uka..vel..hvor mye koster det? Du tjener kanskje 1000kr netto per dag (i en typisk jobb hvor man kan jobbe lite - ikke så lett for en ingeniør eller lege), så det koster deg da 8000 i mnd . Men du har fortsatt 12.000 igjen. Er dere to, så har dere 24.000 netto igjen i mnd. Det burde holde til absolutt alt nødvendig.

Tid er uvurderlig ja, og personlig mener jeg at en hel dag er verdt mer enn 1000 kroner.

Tenk om vi kunne ha et samfunn hvor mote og slikt bare var borte. Ingen brydde seg. Man jobbet mindre, tilbragte mer tid med sine kjære, sine barn. Mer kreativitet, mer lek, mer glede. Tenk om alle bare dreit i Audi og BMW. Eller Gucci (eller noe mer relevant - jeg har ikke peiling)

Er dere ikke enige i at samfunnet vi lever i begynner å bli helt spedalsk? Alle har angst, depresjon. Unger på 9 år har ringer under øya. Det er læreplaner og nasjonale prøver og styr 24/7. Folk ser på folk som ser på TV, og ut i naturen er synonymt med pulsklokke og kamera for å dokumentere hvor flinke vi er slik at vi kan vise det til våre liksomvenner på facebook. Når er det nok? For meg ble det nok for en stund siden.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Ja. Er ikke det for moderne for livsstilen din nå?

Nei. Bare fordi jeg er kritisk til overforbruk, sløseri, mote og overprisede klær, så er jeg ikke i mot teknologi og framskritt. Det er ingen motsetninger der. Jeg ønsker ikke en verden hvor ingen kjøper noe, og nytteverdien i internett er jo monumental. Hvordan ellers skulle jeg klare å lære meg masse praktiske ting som feks dyrke grønnsaker, skifte dekk på sykkelen, lære meg å ta bilder eller skifte olje på bilen? Internett er jo det mest fantastiske redskap som er oppfunnet. :) Bøker er også bra, men en youtube-video om hvordan dyrke timian er mye enklere OG billigere enn å kjøpe masse bøker om det.

Du ser at du representerer den "provoserte" her i denne tråden nå? Kan jeg spørre hvorfor det provoserer deg sånn? Hvorfor prøver du å finne svakheter i det jeg sier, og så bruke det mot meg? Du virker ikke særlig glad.

Endret av FuturePrimitive
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, alle må få leve sånn de vil og kan :) Høres veldig koselig og behagelig ut da :)

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provoserer det deg at andre lever annerledes?

Dette er lett: NEI. Om noe, så er det spennende alle de forskjellige valgene vi tar.

I ditt tilfelle så gratulerer! Dere er heldige som har den muligheten. Nyt den og ignorer folk som er misunnelige. De fleste må jobbe masse for å slippe å snu på hver krone, og dere slipper det. Prøv å ikke strø salt i sårene på folk, så ordner det seg etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det provoserer meg. Men bare fordi jeg er misunnelig :fnise: . Det høres ut som dere har funnet en livsstil som passer dere perfekt, og det er jo supert. Jeg tror de surmagede kommentarene dere får BARE er fordi folk synes dere er "heldige" som har mulighet til det, og muligens litt surhet fordi de ikke har det sånn selv. Eller, den eldre garde er vel kanskje også litt opptatt av at man skal arbeide uansett hvor mye penger man har. Men jeg synes ikke dere skal bry dere om hva disse folkene synes, så lenge det passer dere. Dessuten er det jo en utrolig bra holdning og livsstil. Flere skulle roet ned på overforbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Bare fordi jeg er kritisk til overforbruk, sløseri, mote og overprisede klær, så er jeg ikke i mot teknologi og framskritt. Det er ingen motsetninger der. Jeg ønsker ikke en verden hvor ingen kjøper noe, og nytteverdien i internett er jo monumental. Hvordan ellers skulle jeg klare å lære meg masse praktiske ting som feks dyrke grønnsaker, skifte dekk på sykkelen, lære meg å ta bilder eller skifte olje på bilen? Internett er jo det mest fantastiske redskap som er oppfunnet. :) Bøker er også bra, men en youtube-video om hvordan dyrke timian er mye enklere OG billigere enn å kjøpe masse bøker om det.

Du ser at du representerer den "provoserte" her i denne tråden nå? Kan jeg spørre hvorfor det provoserer deg sånn? Hvorfor prøver du å finne svakheter i det jeg sier, og så bruke det mot meg? Du virker ikke særlig glad.

Er ikke provosert jeg bare setter spørsmålstegn. Håper barna dine og får bruke pcn av og til soden du tok fra de tvn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke provosert jeg bare setter spørsmålstegn. Håper barna dine og får bruke pcn av og til soden du tok fra de tvn..

Nå får du gi deg da.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Er urettferdig at han får surfe om barna blir stengt ute av den teknologiske verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Det er jo ikke sikkert han stenger dem ute fra den teknologiske verden :laugh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise: Det er jo ikke sikkert han stenger dem ute fra den teknologiske verden :laugh:

Er derfor jeg spør han om han har det da vettu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Er ikke det for moderne for livsstilen din nå?

Du kan tydeligvis svar JA på spørsmålet i hovedinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Er ikke provosert jeg bare setter spørsmålstegn. Håper barna dine og får bruke pcn av og til soden du tok fra de tvn..

H*n er fortsatt for liten for å se så mye på TV, men jeg kommer til å kjøpe en litt større pcskjerm som vi kan chromekaste nett-tv på. Det er jeg absolutt for. Jeg er derimot ikke for mindless zapping på reklamefinansierte kanaler. Er ikke superfan av kommunist-NRK heller, men de har i hvert fall barne-tv hvor de PRØVER å være pedagogiske.

Greit svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så flott at dere har funnet en måte å leve på som gjør dere glade og fornøyde. Noen mennesker klarer bare ikke forholde seg til at andre ikke tenker som en selv, men de kan dere jo bare drite i. Negativitet og misunnelse er ikke gode drivkrefter for å bli et godt menneske. Noen bare må være negative hele tiden, og kan vanskelig glede seg over andres glede. Det ser vi jo i denne tråden også.

Vi har et gammelt hus oppi fjellet som vi bruker som fritidsbolig. Ikke innlagt strøm eller vann, men en fantastisk beliggenhet med nærhet til skog og fjell. Mange har spurt oss hvordan vi orker å ha det slik, uten vann og strøm, uten TV osv. For oss er det ikke snakk om å "orke". Vi reiser dit så ofte vi kan og det oppleves virkelig som vårt fristed.

Endret av Havbris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mennesker som dere er inspirerende. Tror mange har lyst å gjøre det samme, men bryr seg for mye om matrielle ting og status til å gjennomføre det. Dermed så beskytter de seg selv ved å prøve å få dere til å virke "unormale".

Mange i vår omgangskrets spør ofte om vi ikke skal kjøpe oss hus snart, siden vi "bare" bor i rekkehus. Hvorfor skal vi det?? Vi er en familie på 3, hva skal vi med mer enn de 3 soverommene vi har? Dessuten har latterlig lite lån, nedbetalt bil, sparekonto og prioriterer heller reising. Blir like provosert hver gang det spørsmålet dukker opp. Folk er latterlig materialistiske i dag.



Anonymous poster hash: 1b6a9...487
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det provoserer meg overhodet ikke. Men jeg har en far som er litt likedan (jobbet livet av seg som ung, halvveis pensjonerer seg tidlig).

Det handler vel mest om at ting ser annerledes ut utenifra og de som ikke har gått igjennom A eller B selv klarer ikke identifisere seg. De ser bare sine egne kamper og alle som ikke har like slitsomme og utilfredse liv som dem selv er "heldige". De vil ikke se dine ofre utenfra, bare at du har senkede skuldre.

Jeg har ingen problemer med å tilstå at jeg selv er heldig som har vokst opp i et bemidlet hjem, men mine foreldre gjorde ikke det og de får samme type motstand.

Mannen jeg har datet over lengre tid har også valgt seg et liv der han har gitt opp enkelte ting, men har enormt mye frihet. Han mottar ikke så mye negativitet ang. dette men han er også amerikansk og har en vennekrets som er litt mer tolerant ift. ulike livsvalg. Det du nevner her handler kanskje litt om nordmenns noe rigide tankegang?

Endret av Neeli00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette provoserer ikke meg, men inspirerer meg. Jeg tror en del reaksjoner kan komme pga misunnelser fra folk som ikke har et valg, men som i virkeligheten tror de ikke har et valg.

Selv står jeg midt i et veiskille i etableringsfasen med 3 barn der eldstemann skal begynne på skolen til høsten. Mannen min og jeg er høyt utdannet og bor sentralt i Oslo. Her føler jeg man får beskjeder fra alle kanter om å jobbe, jobbe og jobbe, tjene mer og mer, og så oppgradere bolig, få seg hytte, oppgradere bilen, ta med barna på slalom, seilturer etc etc i livene våre fremover. Egentlig er også beskjeden at man skal nøye seg med å ha 2 barn, spesielt hvis de er hvert sitt kjønn. "Pes med vinterferie? Ta 1 dag fri og kall denne dagen ferie". Vi ønsker å ikke bo altfor trangt (men er ikke kravstore på plass) og tenkte at ja dette kan vi greie, vi må bare fortsette karrierene våre og få høyere lønn så kan vi få høyere lån og da kan vi få større bolig. Men vi valgte ikke dette. Vi har nå valgt å flytte ut av byen og heller ha et begrenset lån som vi betjener resten av livet, og mer frihet i forhold til krav til stillinger, det er greit med en vanlig lønn bare vi trives, i tillegg kan kanskje en av oss jobbe redusert også om vi vil. Så ja, vi skal fortsette å jobbe, men det er det vi trives med i tillegg til at det er lønnsomt. Men vi velger å ikke fortsette dette jaget med å komme seg opp og frem med alt det materielle det bringer med seg.

Men det som har slått meg i denne prosessen er bare hvor lite mange tenker selv. Mange gjør bare det de tror de må gjøre. Vi holdt på å gå i denne retningen selv, og fikk liksom beskjeder fra alle om hva man må gjøre (man må få seg varmepumpe, man må ha en av de beste flerbruksbilene, man må dra på fjellet, ha nytt kjøkken og følge hele oppussingsbonanzaen!, man bør ha en liten hageflekk, man må være tynn og trene mens man planlegger toppturer, og skogsturer med barna, lage mat fra bunnen, spise lite sukker, etc etc). Man vil jo samtidig det beste for barna, derfor er det lett å tro at alle må følge etter i denne retningen.

Vi er nå veldig glade og stolte for at vi tør (det føles faktisk litt skummelt!) å ta tak i våre egne liv og selv styre en endring vi mener er positiv. Så kan andre mene det de selv vil. Vi vil også leve nøysomt og å lære barne verdien av å nyte det vi har og sette pris på enkle ting som en tur i skogen med spikkekniv og en matpakke med vanlige brødskiver. Man må ikke bruke masse penger på ting for at det skal være gøy og lærerikt!

Stå på videre, syns det er helt topp med motvekter i dette fasit-oppslukte samfunnet. Man skiller seg altfor lett ut idag, det er supert med variasjon, som kan inspirere andre til å ta litt styringen selv, og å drite i hva andre mener! Hva andre mener spiller da ingen rolle! Så lenge man følger hjertet og drømmene sine på en fornuftig måte (særlig hvis man har barn, uten barn er det fint å være litt ufornuftig innimellom!)



Anonymous poster hash: ae9bf...3b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...