Gå til innhold

Forlovelsesringens pris


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesp

Den "regelen" er svært gammeldags, og har noe med at dama skulle få noe igjen dersom man splittet lag og da var liksom det den investeringen hun fikk ut av det. Om jeg har hørt riktig. Uansett ikke vanlig i Norge i dag.

Anonymous poster hash: d0ac9...3d6

Det må være veldig lenge siden i såfall. Både mine foreldre, mine besteforledre og oldeforeldre hadde helt ordinære, glatte gullringer uten noen stener eller andre fiksfakserier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ringen som er viktig, eller er det selve forlovelsen? Bør ikke kjærligheten være viktigere enn prisen på ringen?



Anonymous poster hash: 203ef...697
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mannen min kommet med en forlovelsesring til 240 000 så skulle han fått levert den inn igjen! Galskap!

 

Gifteringene våre kostet 9000kr tilsammen. Vi brukte de samme ringene til forlovelse og bryllup. Helt enkle, brede gullringer uten noe diamanter eller annet dill dall. 



Anonymous poster hash: 252ff...4db
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ingen forlovelsesring, jeg. Og er lykkelig gift for det.

Hvis man tenker seg at de fleste par gifter seg i tjueårene, med studielån, høyt huslån og tanker om barn, er det rimelig på trynet å bruke tre månedslønner på en forlovelsesring. Bryllupet koster vel også sitt?

Anonymous poster hash: d0db8...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være veldig lenge siden i såfall. Både mine foreldre, mine besteforledre og oldeforeldre hadde helt ordinære, glatte gullringer uten noen stener eller andre fiksfakserier.

Sant det, er en amerikansk tradisjon. I Norge er det egentlig ingen tradisjon med forlovelsesringer overhodet, det er noe helt nytt hentet fra o store Amerika.

Anonymous poster hash: d0ac9...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aykt dersom en forlovelsesring skal være dyrere enn det bryllupet vil koste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tradisjonen er amerikansk og mest sannsynlig fra tiden og MSN gikk lønning hver uke :)

Anonymous poster hash: eccea...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonen er amerikansk og mest sannsynlig fra tiden og man gikk lønning hver uke :)

Anonymous poster hash: eccea...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Min kostet 500-700 kr. Og jeg var fornøyd med det. Det er mannen som teller. Men så hadde jeg aldri likt å gå med en ring med en stor diamant heller. Folk er forskjellige. Du må se det litt an på dama di også.



Anonymous poster hash: c933e...06a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en mann kjøper forlovelsesring skal den ifølge den uskrevne regelen koste 1,5 månedslønn, men er dette netto eller brutto? Jeg tjener 40 000 før skatt. Betyr det at ringen skal kostet 60 000? Det er mye! Det er vel heller opp mot 40 000 som er riktig? Anonymous poster hash: d12af...ce8

Dette er en tradisjon fra USA for å vise at man er i stand til å forsørge sin kommende kone. Og så er det vel tre månedslønner. I Norge er dette IKKE tradisjon og heller ikke "nødvendig" da de fleste er i stand til å forsørge seg selv.

Det er hyggelig med en fin ring, men det er ikke prisen som er vesentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ringen min kostet 12000 kr og hans 8000kr, men da bruker vi de som giftering også. Den regelen med at ringen skal koste x antall månedslønner er nok amerikansk, og slett ikke en norsk tradisjon :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen er ikke viktig for meg i grunn, om mannen frir med en ring til 4000 eller 30 000 spiller ingen rolle, men vil at den skal være ekte, ikke en billig nikkelring liksom.

Selv syntes jeg 30 000 er aaaalt for mye, men om hadde hatt nok penger til å "sløse" bort så mye på en ring så kan han gjøre det om han vil. Svigermor har en ring til over 300 000! Det er sykt det!

Anonymous poster hash: 88284...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann fridde med en ring til 4000 kr (det er riktignok 12 år siden, så den ville nok kostet litt mer i dag).

 

Hadde han brukt mye penger på noe sånt som en ring da vi skulle til å betale for et bryllup. hadde jeg blitt fortvilet. Vi kjøpte oss bolig like etter bryllupet også, så egenkapital var også viktig. 

 

Dyre smykker passer bedre på runde bryllupsdager når man er middelaldrende og (forhåpentligvis) har god råd, synes jeg :)



Anonymous poster hash: d244a...fd2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...