Gå til innhold

Hva forventer dere av en hjemmeboende attenåring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forventes det at attenåringen

Gir beskjed om han/hun skal overnatte borte eller hjemme?

Utfører oppgaver i hjemmet (husarbeid)? Hvor mye?

Anonymous poster hash: ce250...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At de rydder etter seg, hjelper til i hjemmet. Hadde ikke forventet å få vite hvor, når eller hva de gjorde hos andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke vite hvor og hvem, men når og et ca på når de er tilbake er jo greit å vite sånn for trivselens skyld, slik at man ikke trenger bekymre seg. Eventuelt at man får en melding om at de blir borte for natten f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen 18-åring selv ennå, men kan si hvordan jeg hadde det når jeg var 18.

Jeg kom og gikk som jeg ville, men de ville at jeg ga beskjed om jeg kom hjem eller ikke. Ikke noe spørsmål om hva jeg gjorde, hvor jeg var eller slikt. Til vanlig så sa jeg jo fra når jeg skulle bort, og ikke kom hjem til middag f.eks. Det er jo bare av respekt, så man slipper å handle for mye mat, slipper å bli bekymret om noen ikke har kommet hjem om natten osv.

Ang husarbeid, så var det en selvfølge at jeg holdt styr på mitt eget, både rommet mitt, klesvask og annet. Og at jeg hjalp til når jeg var hjemme til middag, hjalp med "helgevasken" og ellers når det trengtes. Man bor jo i huset, bruker fellesrommene, spiser fra kjøleskapet osv selv om man har blitt over 18 og kanskje ikke er der like mye.



Anonymous poster hash: 20ed2...7a6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubbs

Rydder opp etter segselv, vasker eget rom/bo-området, og har delvis plikter som f.eks. lager middagen 1-2 ganger uken, støvsuger en gang i uken, kanskje vasker litt tøy. Plikter til 2-3 timer i uken. Så fremt h*n studerer. Forventer at h*n gir beskjed om h*n sover borte, eller hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forventes det at attenåringen

Gir beskjed om han/hun skal overnatte borte eller hjemme?

Utfører oppgaver i hjemmet (husarbeid)? Hvor mye?

Anonymous poster hash: ce250...b1c

At vedkommende strukturerer livet sitt og oppfører seg som om han/hun er en del av familien.

Men det menes at familien vet hvor man er og om man kommer til måltidene, skal sove hjemme og at personen deltar i handling, rengjøring og klesvask.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 18 gikk jeg siste året på vgs og var sånn sett et barn i huset. Måtte holde rommet rent, hjelpe til å lage middag, støvsuge og annet husarbeid, og ellers ta hensyn. Det vil si at mor og far ikke la seg oppi hvor jeg dro, men de ville gjerne vite om jeg kom hjem til middag eller om jeg skulle overnatte borte. Det synes jeg alle skal si fra om, så foreldrene slipper å bekymre seg når man er sent hjemme, eller lage mat til en person som ikke skal ha. Helt alminnelig høflighet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg synes jeg faktisk man kan forvente at personen skaffer seg jobb eller studieplass, og ikke bare henger rundt hjemme og surfer på nettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...