Gå til innhold

Alder og leggetid?


Louise_mor

Anbefalte innlegg

Gjest Riskjeks

Synes 20.00 høres litt sent ut for en 5-åring. Det kommer selvsagt an på når dere må stå opp. Må dere opp kl 6 hver morgen, får han for lite søvn. Barn kan ha ulikt søvnbehov, men som generell regel trenger en 5-åring i alle fall 11 timers søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De to minste på 2,5 og 4,5 år legger seg ca 19.30 og eldstemann på 8,5 år legger seg 20.30-21.00. De står opp ca kl 07.50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt er 13 mnd, og legger seg mellom 19.00-20.30. Vi vekker han aldri, så han sover helt til han er klar for å våkne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mange legger seg rimelig sent her. En huskeregel er en 8-åring legger seg kl 20 også legger man på eller trekker fra 15 min for hvert år. Eks 7-åring legger seg 19.45, 6-åring 19.30, 5-åring 19.15

Anonymous poster hash: b4345...ebc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen til kjæresten min er 12 år og legger seg kl halv 11. Er oppe halv 7. Jeg synes det er noe sent....eller?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 åring, legger seg rundt kl.19.30-20.00.

Må stå opp kl.07.00, men våkner ofte før.



Anonymous poster hash: a56d1...101
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

Synes mange legger seg rimelig sent her. En huskeregel er en 8-åring legger seg kl 20 også legger man på eller trekker fra 15 min for hvert år. Eks 7-åring legger seg 19.45, 6-åring 19.30, 5-åring 19.15

Anonymous poster hash: b4345...ebc

Du må huske på at unger er forskjellige. Mine kan stort sett sove så lenge de vil. Våkner uthvilt hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen til kjæresten min er 12 år og legger seg kl halv 11. Er oppe halv 7. Jeg synes det er noe sent....eller?!

Ja, i ukedagene synes jeg at halv 11 er for sent. Har også en 12-åring, han er i seng rundt ni (senest kvart over ni) på ukedagene. I helgene våker han gjerne til rundt elleve (men nå er han en type som faktisk går og legger seg uten at jeg må mase. Han har alltid vært enkel å legge, og nå justerer han det ganske godt selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en på straks 4, og en på 5,5.

Vi spiser middag ca kl 17, og det er kveldsmat 18.30. Så er begge i seng og ferdig med lesestund kl 19.30. Den eldste pleier å sovne først.

Ja, ettermiddagene blir korte, men sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske på at unger er forskjellige. Mine kan stort sett sove så lenge de vil. Våkner uthvilt hver eneste dag.

Skolebarn kan sjelden sove så lenge de vil.

Anonymous poster hash: b4345...ebc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Skolebarn kan sjelden sove så lenge de vil.

Anonymous poster hash: b4345...ebc

Men de aller fleste som har svart i denne tråden har barn i bhgalder, med unntak av et par stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Du må huske på at unger er forskjellige. Mine kan stort sett sove så lenge de vil. Våkner uthvilt hver eneste dag.

Mine barn kan også sove nesten så lenge de vil (minus én dag i uka hvor vi må tidlig opp), vi drar som regel ikke før kl 9 om morgenene. Men de våkner tidlig likevel - svært sjelden de sover lengre enn til 7, selv om de kunne sovet til 8 om de ville. Legger jeg dem senere, våkner de fortsatt like tidlig. At barna våkner av seg selv, betyr IKKE at de er uthvilte! Jeg tror jeg kan telle på én hånd de gangene jeg har måttet vekke barna mine om morgenene, men det er ofte at de ikke er uthvilte selv om de har fått sove så lenge de ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

Mine barn kan også sove nesten så lenge de vil (minus én dag i uka hvor vi må tidlig opp), vi drar som regel ikke før kl 9 om morgenene. Men de våkner tidlig likevel - svært sjelden de sover lengre enn til 7, selv om de kunne sovet til 8 om de ville. Legger jeg dem senere, våkner de fortsatt like tidlig. At barna våkner av seg selv, betyr IKKE at de er uthvilte! Jeg tror jeg kan telle på én hånd de gangene jeg har måttet vekke barna mine om morgenene, men det er ofte at de ikke er uthvilte selv om de har fått sove så lenge de ville.

Selvsagt, om det er en gangen legger ungene seint, så er det jo ikke gitt at de sover lenger, men om ungene er vandt med å legge seg seint, så sover de flest også lenger på morgenen.

MINE unger er uthvilte når de våkner av seg selv. De sover henholdsvis 11-12 timer (5åringen), og 15timer (1,5åringen. 12 t på natten, + lur på 3 timer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir alt for kategorisk å si at kl. 20 er for sent, eller begynne med den der kvartersregelen. Unger er forskjellige og trenger ulik mengde søvn. Hvis barnet er i fin form om dagen og ikke er trøtt og grinete, får de jo nok søvn. Min 4, snart 5-åring er stort sett i seng til 20:30. Noen ganger før, men det er sjeldent hun sovner før kvart over åtte. Dette er uansett hvor mye som har skjedd på dagen og hvor tidlig hun sto opp om morgenen. Det er da hun er trøtt, punktum. Hun står opp 6:30-6:45 hver morgen, og får da 10-10,5 timers søvn om natten. Hun har bestandig vært slik at hun trenger lite søvn, og vi fikk tidlig problemer med legging om kvelden da hun sov om dagen.

Endret av Harlekin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Riskjeks

Selvsagt, om det er en gangen legger ungene seint, så er det jo ikke gitt at de sover lenger, men om ungene er vandt med å legge seg seint, så sover de flest også lenger på morgenen.

MINE unger er uthvilte når de våkner av seg selv. De sover henholdsvis 11-12 timer (5åringen), og 15timer (1,5åringen. 12 t på natten, + lur på 3 timer).

Påstod da ikke at dine unger ikke var uthvilte, ønsket bare å påpeke at det ikke er slik at alle unger sover til de er uthvilte, selv om de har muligheten til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 1,5 år har alltid lagt seg 19.00 og sovet til 7/8 på morningen. Men nå etter at vi stilte klokka nekter hun å sove før 21:00-21:30. Har prøvd å vekke henne tidligere slik at hun blir trøtt på kvelden, men det hjelper ikke.

Anonymous poster hash: ceb85...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var seint, men da kan de kanskje sove til de våkner av seg selv på morgenen? Om ikke, så er det jo temmelig egoistisk å holde barna oppe for egen del.

Som oftest våkner 2-åringen av seg selv, 5 åringen må vi vekke.

Jeg føler ikke våre rutiner bunner ut i egoisme. Det å kunne tilbringe tid med barna sine går begge veier, de vil også være med oss, det er ikke slik at vi "holder" dem oppe/våkne, Det er jo videre en grunn til at det går såpass lang tid fra vi legger dem til de faktisk sovner, at de ikke er trøtte kl 19.

Skulle vi begynt med leggingen fra kl 18.30 (hvis det er en mer passende tid) hadde vi hatt 1,5 timer fritid med barna våre for dagen og avsluttet dagen med hyl og skrik.

Uansett, det funker for oss og jeg kan ikke se at noen lider av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...