Gå til innhold

Hunden nappet etter oss..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne hunden blir holdt fast av et familiemedlem mens et annet familiemedlem er nervøs og stresset fordi hun ikke har erfaring med flått, og sikkert synes de er dritekle. Så kommer en gjest og påfører en krem (uvant handling) på et meget sårbart område (halsen).

 

Situasjonen som beskrives ville kunne påvirke selv en trygg hund, men en usikker hund vil oppleve det hele som ekstremt truende. Den sier i fra på hunders vis at den er redd og vil komme seg bort, men blir ignorert gang på gang. Så snapper den i lufta. Ikke bitt, men en advarsel om at nå takler den ikke dette lengre. Hva skjer videre? Jo, gjesten slutter, men så fortsetter eier til tross for at hun så at hunden ble pushet alt for langt. Da først blir eier snappet etter.

 

Hvis en hund reagerer så kraftig som dette på normal håndtering, så ville jeg helt klart lurt på om den hadde noe i en barnefamilie å gjøre, men dette var ikke normal håndtering. Du undervurderer hvor skummel og unormal denne situasjonen var.

 

Hvor i alle dager leser du at eier var nervøs og stresset? :klo: Hun var ikke det. Hun hadde bare ikke vært borti flått før, og tenkte det var best om jeg så på det, siden jeg har fjernet mange.

Hunden satt i armene på min venninnes datter, og den ble på ingen måte holdt hardt fast. Og nei, den snappet ikke i lufte, den snappet etter hånden min, slik at jeg kjente tennene dens. Hadde jeg ikke vært rask hadde den bitt meg.

Mulig denne situasjonen var skummel for denne hunden, men det var på ingen måte noen unormal situasjon. For den, ja, men såtn skal da for pokker en hund tåle. Og, ja, gjør det ikke det, og reagerer slik, så bør den ikke bo med barn, og det er jo også nettopp mitt poeng.

 

 

Synes det høres skukmmelt ut at TS ville avlivet hunden sin, om den hadde snappet etter henne pga noe sånt, i stedet for å jobbe med det.

I tillegg til at det var en uvandt litt skremmende situasjon kom dere bort i flåtten. Selv når man bare kommer borti den uten å prøve å dra den ut kan det gjøre vondt - tro meg, jeg har hatt flått på meg selv og de er fryktelig ubehagelige.

Anonymous poster hash: dfc91...d64

 

 

Jeg har også hatt flått, og jeg fatter ikke hva som er fryktelig ubehagelig med det. Ekkelt å få en blodsugende liten djevel på seg, ja, men overhodet ikke vondt. Det er en grunn til at folk blir syke etter å ha hatt flått på seg altfor lenge. De har jo ikke merket den. Ikke er den vond å fjerne heller, hvis man ikke har nervene liggende utenpå huden, da? ;)

 

Nei, jeg ville antagelig ikke avlivet hunden min om den hadde oppført seg slik, men jeg ville helt klart ikke beholdt den. Jeg har barn, og de har venner som går inn og ut her hele tiden, og sjansen på at noe skulle skjedd ville jeg ikke vært villig til å ta.

Anonymous poster hash: 706bd...9c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Hvor i alle dager leser du at eier var nervøs og stresset? :klo: Hun var ikke det. Hun hadde bare ikke vært borti flått før, og tenkte det var best om jeg så på det, siden jeg har fjernet mange.

Hunden satt i armene på min venninnes datter, og den ble på ingen måte holdt hardt fast. Og nei, den snappet ikke i lufte, den snappet etter hånden min, slik at jeg kjente tennene dens. Hadde jeg ikke vært rask hadde den bitt meg.

Mulig denne situasjonen var skummel for denne hunden, men det var på ingen måte noen unormal situasjon. For den, ja, men såtn skal da for pokker en hund tåle. Og, ja, gjør det ikke det, og reagerer slik, så bør den ikke bo med barn, og det er jo også nettopp mitt poeng.

 

 

Jeg har også hatt flått, og jeg fatter ikke hva som er fryktelig ubehagelig med det. Ekkelt å få en blodsugende liten djevel på seg, ja, men overhodet ikke vondt. Det er en grunn til at folk blir syke etter å ha hatt flått på seg altfor lenge. De har jo ikke merket den. Ikke er den vond å fjerne heller, hvis man ikke har nervene liggende utenpå huden, da? ;)

 

Nei, jeg ville antagelig ikke avlivet hunden min om den hadde oppført seg slik, men jeg ville helt klart ikke beholdt den. Jeg har barn, og de har venner som går inn og ut her hele tiden, og sjansen på at noe skulle skjedd ville jeg ikke vært villig til å ta.

Anonymous poster hash: 706bd...9c8

 

 

Det er det jeg har skjønt, og jeg regner med derfor det er flere som svarer som meg. At hunden snapper i en utrygg situasjon betyr ikke at den er farlig for barn. Tvert imot, hunden har et godt språk med flere nivåer, og da blir det enklere å ha et godt hundehold siden man vet det kommer signaler før den går så langt som å snappe eller bite. Jobben består da i å bruke signalene til noe positivt, lære barnet å lese dem etc. 

 

Det er ingenting ved denne historien som tilsier en hund som er skummel i nærheten av barn. Dette var en handling provosert frem av dere (altså den kom pga noe dere gjorde), ikke noe hunden plutselig gjorde uprovosert. 

 

Jeg tenker forøvrig at en hund IKKE skal tåle alt mulig jeg da. Hvis mitt barn hadde holdt hunden vår i en slik stilling at hunden endte med å bite så hadde det vært min feil som lot barnet få gjøre dette, ikke hundens. 

 

Min tankegang når det gjelder dyrehold og hund er at jeg ALDRI stoler på barn eller andre voksne, men jeg stoler alltid på hunden min. Jeg vet hunden min ikke er aggresiv eller gjør noe. Om den snapper eller biter under en ubehagelig handling så er det fordi noen har gjort noe mot den. 

 

Hunden er litt ekstra nervøs, da tar man konsekvensene av det. Noe man gjør selv med en hund som ikke er nervøs i det hele tatt. Det er mennensker som gjør uforutsette ting, hunder er egentlig ganske forutsigbare om vi legger merke til signalene de gir. 

 

Mange hunder misliker så sterkt å få klippet klørne at de snapper flere ganger mot eier (eller meg, har klippet en del slike hunder). Dette er noe jeg forventer når jeg gjør noe hunden ikke liker. Da trener man heller på det, bruker lang tid og prøver å få hunden tryggere. Klørne må jo klippes uansett, akkurat som at flåtten må ut. Men det at hunden snapper da betyr at vi har gått for langt i hva den tåler av ubehageligheter. Mener du at alle disse hundene som har så angst for kloklipping skal bo i familier uten barn? Eller skal man da ta konsekvensen og trene på det, og innse at under kloklipping er hunden faktisk ikke seg selv, siden den misliker det så sterkt. 

Anonymous poster hash: 95543...5b7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og nei, den snappet ikke i lufte, den snappet etter hånden min, slik at jeg kjente tennene dens. Hadde jeg ikke vært rask hadde den bitt meg.

 

Anonymous poster hash: 706bd...9c8

 

Bare en liten kommentar her: De fleste hunder har svært god kontroll på hva de gjør i en slik situasjon. Hvis hunden hadde gått inn for å bite deg hardt, så hadde den klart det. Et napp er ikke det samme som et bitt, det er en advarsel om at et bitt kan komme hvis hunden blir presset lenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hadde min hund reagert på den måten, så tror jeg faktisk jeg hadde gjort kort prosess, altså. 

Og du er en erfaren hundeeier, sier du?

Min american akita reagerer ikke en gang når jeg plukker flått, mens min buhund protesterer veldig. Hunder er forskjellige. Likevel klarer jeg å plukke flått fra buhunden også, bare jeg bruker litt tid. Er flåtten liten og vanskelig å få fatt i blir det gjerne mer fumling, noe hunden reagerer på. Derfor venter jeg til han ligger og dormer ved siden av meg i sofaen etter en tur. Da er han vant til at jeg sitter og lar fingrene gli rolig gjennom pelsen hans. Plutselig tar jeg tak i flåtten og vrir den av. Hunden kikker bare på meg og sovner igjen. 

Nå har han begynt å venne seg til flåttplukking. Han skjønner at det ikke er farlig eller vondt. 

Du som erfaren hundeeier burde vite at en hund, nervøs eller ikke, kan reagere på at ukjente begynner å plukke rundt i pelsen dens. Hunder er nemlig vanligvis redd for pelsen sin. Noen er også ekstra følsomme. Min akita skvetter hver gang jeg stryker forsiktig og lett over pelsen når hun sover, som om hun er kilen. 

"Gjøre kort prosess" med en hund som reagerer på at fremmede plukker i pelsen..

 

Endret av Skywalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske sannsynlig at det er en mer enn en normalt nervøs hund siden den reagerer sånn. Jeg mener bare at det ikke er så mye vits i å tenke så mye på hva man forventer og hva man aksepterer. Nå er nå hunden nervøs, og da er det hva man må forholde seg til. Hunden bryr seg katta om hva man personlig mener en hund bør eller ikke bør tåle. Det har lite relevans til hundens situasjon og hvordan man bør håndtere det.

 

Hva tenker du om en hund som har nappet/glefset etter meg 3 ganger?   2 ganger da jeg forsøkte å klappe den, og en gang mens jeg bare satt å leste avisa.  Dette er hunden til en bekjent. 

Anonymous poster hash: 77b33...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva tenker du om en hund som har nappet/glefset etter meg 3 ganger?   2 ganger da jeg forsøkte å klappe den, og en gang mens jeg bare satt å leste avisa.  Dette er hunden til en bekjent. 

Anonymous poster hash: 77b33...29b

 

Umulig å svare på basert på så lite informasjon. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hvor i alle dager leser du at eier var nervøs og stresset? :klo: Hun var ikke det. Hun hadde bare ikke vært borti flått før, og tenkte det var best om jeg så på det, siden jeg har fjernet mange.

Hunden satt i armene på min venninnes datter, og den ble på ingen måte holdt hardt fast. Og nei, den snappet ikke i lufte, den snappet etter hånden min, slik at jeg kjente tennene dens. Hadde jeg ikke vært rask hadde den bitt meg.

Mulig denne situasjonen var skummel for denne hunden, men det var på ingen måte noen unormal situasjon. For den, ja, men såtn skal da for pokker en hund tåle. Og, ja, gjør det ikke det, og reagerer slik, så bør den ikke bo med barn, og det er jo også nettopp mitt poeng.

Anonymous poster hash: 706bd...9c8

 

 

De fleste som ikke har erfaring med flått blir litt stresset av hele greia. Jeg mener ikke at eier var pissredd, men hun var nok anspent og det er nok til å påvirke en hund negativt, spesielt dersom hunden er redd fra før.

 

Jeg mener heller ikke at datteren holdt den så det var ubehagelig, men hun holdt den så den ikke kunne gjøre det som var naturlig for den i situasjonen, nemlig å rømme. Man snakker ofte om at hunder reagerer på skumle situasjoner med fight or flight, og her blir flukt-alternativet forhindret fra starten av. Når det da bikker over for hva hunden kan tåle, så har den bare et alternativ som gjenstår.

 

Det er det siste jeg reagerer på at du ikke tar inn over deg. Det bikket over for hunden, det ble for mye. De fleste hunder vil faktisk reagere sånn dersom de blir satt i en situasjon de ikke klarer å håndtere, og flukt ikke er mulig. Dine hunder også. Forskjellen er hvor bristepunktet er, men i denne situasjonen så var det ikke normal håndtering for denne hunden, selv om det er noe dine hunder opplever hele tiden. Det betyr ikke at hunden er til fare for barn. Om noe så vil jeg heller si at den viser at den ikke tar lett på å bite, men gir en tydelig advarsel først, som er veldig heldig når man har barn i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det Tabris - og en del andre skriver. Man må lese hundens signaler og tilpasse situasjonen etter hva den kan håndtere. Ja, hunden var mer nervøs enn mange andre hunder ville vært, og det er det man må forholde seg til. Har en slik hund selv, og den har vært slik siden den var valp. Det er personligheten også. At en fremmed blir med i håndteringen av hunden, kan ha øket stressnivået.

For eks hater min hund å få klippet klør (har øvd på det, men dessverre klart å kutte nerven en gang), men aksepterer det pga godbiter. Hadde en fremmed blitt med i den handlingen, hadde den helt sikkert knurret og kanskje snappet.

Forøvrig virker ikke fuktighetskrem mot flått, heller ikke smør o.l. Det er en myte. Man må bare få de ut, enten med punsett, negler eller flåttfjerner, helst innen 24 timer.

Anonymous poster hash: 227d2...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer

Herregud, gjøre kort prosess? Du er vel ikke seriøs? Hunden har aldri fått fjerna flått, og den var nervøs! Hunder er dyr, og så vidt jeg vet, så kan dyr oppføre seg ''dumt'' (fra vårt ståsted) en gang i blant. Det er helt normalt. Jeg vil derimot si at om hunden hadde gjort prøvd å bite flere ganger, ofte, så kunne man tenkt på å gjøre noe med dette (helst finne en løsning på problemet først).

 

Misliker sterkt folk som tenker avliving er eneste utvei når et dyr oppfører seg som et dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaren hundeeier du? Hvordan oppholdt dere dere i forhold til den nervøse hunden?



Anonymous poster hash: 18890...17d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lyst til å sammenligne disse situasjonene.

 

Jeg var hundepasseer i helgen. Hunden slikket og tygget veldig mye på den ene poten, så jeg lurte på om det var noe galt. 

 

Jeg snakket rolig til hunden og spurt om jeg kunne få se. Han forstod selvfølgelig ikke ordene, men tonen i stemmen min var vennlig og ikke truende. 

 

Da jeg tok (forsiktig) tak i poten for  å se under nappet hunden etter meg. 

 

Jeg tenker IKKE at den hunden er farlig. Istedenfor respekterte jeg beskjeden den ga om at jeg ikke skulle røre poten hans. Jeg gikk min vei i noen minutter og da jeg kom tilbake var hunden like glad og rolig som før. 

 

Sa selvfølgelig ifra til eieren om hva som hadde skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund i 25 år og aldri vært borti at hundene mine som voksne nappet. Som valp kan jeg skjønne det, men det skal stoppes umiddelbart. Det heter oppdragelse faktisk.

Jeg hadde ikke tolerert slik oppførsel .

Anonymous poster hash: 95fe8...b0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund i 25 år og aldri vært borti at hundene mine som voksne nappet. Som valp kan jeg skjønne det, men det skal stoppes umiddelbart. Det heter oppdragelse faktisk.

Jeg hadde ikke tolerert slik oppførsel .

Anonymous poster hash: 95fe8...b0d

Siden du sier du ikke ville tolerert slik oppførsel, hvordan ville du gjort om hunden din nappet?

Anonymous poster hash: aa130...1d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt hund i 25 år og aldri vært borti at hundene mine som voksne nappet. Som valp kan jeg skjønne det, men det skal stoppes umiddelbart. Det heter oppdragelse faktisk.

Jeg hadde ikke tolerert slik oppførsel .

Anonymous poster hash: 95fe8...b0d

 

Og resultatet er hunder med manglende nivåer i språket sitt.. 

 

Spent på hva du svarer at du hadde gjort forresten!

Anonymous poster hash: 95543...5b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...