Gå til innhold

Hvorfor får ikke uføre hjelp til å komme tilbake i arbeidslivet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke hvordan de kan forvente å få en hel gruppe med syke mennesker ut i arbeidslivet uten hjelp.
Noen blir til og med tvunget ut i et arbeid som er veldig vanskelig for den å finne, på grunn av store kutt i økonomien.

Jeg synes tanken på at mange trygdede kan jobbe etter evne er god, men å forvente at disse skal klare å få arbeid helt på egen hånd er ikke bare naivt, men ligner på et svik mot syke mennesker.

Jeg har flere prolapser i nakke og rygg, og en sykdom som går på balansenerven, noe som gjør at jeg i perioder nesten ikke klarer å stå på benene.

I tillegg har jeg migrene som tar 30-40% av dagene mine. Det vil si, jeg har 2-3 dager i uken med migrene som gjør meg sengeliggende.

Så har jeg de dagene jeg kanskje kunne ha arbeidet, de dagene jeg ikke har migrene, balansen er såpass at jeg klarer enkle gjøremål. Og med en tilpasset stol eller lett arbeid hadde ryggen min tillatt noen timers arbeid.

Med dette utgangspunktet skal jeg altså utnytte restarbeidsevnen min og skaffe meg en jobb.

Hvem vil gi meg en sjanse tro? Ikke kan jeg velge dagene jeg har migrene, så jeg er veldig upålitelig, så jeg kan ikke ha faste dager.

Hvis jeg hadde kunnet jobbe for eksempel på en vernet bedrift og gått på jobb de dagene jeg hadde mulighet og tjent noen kroner, hadde jeg gjort det.
Hvorfor satser ikke regjeringen på å skape slike plasser, istedet for å kaste meg ut i noe jeg ikke har noen mulighet til å klare på egen hånd.

Jeg er bare en av mange som trenger tilrettelagt arbeid, hvorfor startet ikke regjeringen med å gi meg og andre en mulighet til å få et arbeid.?



Anonymous poster hash: a2479...ac5
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som du sliter fælt og med mye plager. Man skulle ikke tro at du har overskudd til å jobbe de få dagene uten smerter og problemer. Ønsker du virkelig å jobbe, eller føler du kun press om at du burde?



Anonymous poster hash: a129c...63e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp det som er det store problemet. Det er MANGE uføre som gjerne skulle jobbet litt, og ikke "bare levd på nav". Men det er jo ingen som verken kan eller ønsker å gi de jobb. F.eks har jeg en nær venninne som har perioder der hun er helt frisk. Men hun vet ikke om disse periodene varer i 3 dager eller 3 uker før hun er sengeliggende igjen. Og når hun er sengeliggende vet hun ikke når neste "gode periode" kommer. Og når hun er i sine gode perioder så vet hun ikke om hun orker 5 timer eller 7,5 på jobb, for hun har heller aldri fått prøve seg noe særlig i jobb. Hvilke arbeidsgivere vil egentlig ha henne som ansatt?

Samtidig så er hun jo ganske aktiv når hun endelig har en god periode. Etter 2 uker i sengen så er det klart hun benytter sjansen til å gå ut og finne på noe med venner, ut på tur osv. Og DA kan du tro hun får høre dét - "hvorfor jobber ikke du da? Du er jo frisk nok til sånn og sånn!"



Anonymous poster hash: 12ee8...5f2
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du diabetes så er det over og ut. Diabetes er en helvetes sykdom der du må pisse 10-20 ganger i løpet av timen. Kan ikke forvente at diabetikere skal klare seg i arbeidslivet.



Anonymous poster hash: 383f5...eb4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du sliter fælt og med mye plager. Man skulle ikke tro at du har overskudd til å jobbe de få dagene uten smerter og problemer. Ønsker du virkelig å jobbe, eller føler du kun press om at du burde?

Anonymous poster hash: a129c...63e

Ja jeg føler at det nå forventes av meg at jeg skal arbeide. Jeg har minste ytelse med gjeld og kuttene kommer til å kjennes etter hvert.

Jeg føler på alle fordommene og får dårlig samvittighet fordi jeg ikke arbeider de få dagene jeg har som er gode.

Anonymous poster hash: a2479...ac5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke "bare" at du har problemer med å få helsen til å fungere i forhold til jobb, men og at det ikke finnes arbeidsgivere som vil ha en arbeidstaker i jobb 1 til 2 dager i uken. Der er rett og slett ikke jobber en ufør kan hoppe inn i de dagene den uføre føler at han kan gjøre en arbeidsinsats.

LOog arbeidsgivere vil ha arbeidstakere som jobber 100 %, og ikke er sykemeldt eller har begrenset yteevne.

Politikerne ser ikke disse selvmotsigelsene2. De forstår heller ikke at enkelte uføre er uføre fordi de er for syke til å kunne jobbe, selv bitte litt.

Anonymous poster hash: 43d86...4ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får du diabetes så er det over og ut. Diabetes er en helvetes sykdom der du må pisse 10-20 ganger i løpet av timen. Kan ikke forvente at diabetikere skal klare seg i arbeidslivet.

Anonymous poster hash: 383f5...eb4

Dummeste jeg har hørt. Både jeg og min mor har type 1 diabetes, og vi har begge vært i full jobb hele livet etter endt utdannelse. Min mor er nå snart pensjonist og jeg har passert 40. Selvølgelig kan de med diabetes jobbe. Ikke flyr vi på do hele dagen heller.

Anonymous poster hash: b0e92...6c2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste jeg har hørt. Både jeg og min mor har type 1 diabetes, og vi har begge vært i full jobb hele livet etter endt utdannelse. Min mor er nå snart pensjonist og jeg har passert 40. Selvølgelig kan de med diabetes jobbe. Ikke flyr vi på do hele dagen heller.

Anonymous poster hash: b0e92...6c2

Ja, hadde vært interessant å sett hvor mange arbeidssky folk som spiller på sykdomsnavnet/ diagnosen for å bli ufør. Jeg tror faktisk jeg kunne dratt det ganske langt dersom jeg hadde samlet og lagt fram alle "lidelsene" mine som ligger i mine legejournaler (epilepsi, tourettes syndom, endometriose, fjerning av svulst på hjernen, fjerning av indre organer, søvnløshet m/ påfølgende konsentrasjonsvansker, lærevansker, hukommelsestap mm) .

Anonymous poster hash: d4543...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo for søren meg ingen arbeidsgivere som vil ha oss som kan jobbe 10-20%, så hva pokker skal man med restarbeidsevne-jobbing da? Det finnes jo ingen jobber/arbeidsgivere som vil ha oss. Fuck H/FRP-regjeringen.



Anonymous poster hash: 4a446...343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paramount

Får du diabetes så er det over og ut. Diabetes er en helvetes sykdom der du må pisse 10-20 ganger i løpet av timen. Kan ikke forvente at diabetikere skal klare seg i arbeidslivet.

Anonymous poster hash: 383f5...eb4

Ehhh...jo :) Min elskede har diabetes og jobber fulltid! Og han pisser IKKE 10-20 ganger i løpet av en time...Han er lærer på VGS og har ingen problemer med å jobbe. Han har Diabetes 2...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en i nær familie som er 100% varig ufør grunnet alvorlig sykdom. Samtidig har h*n en høyere utdannelse som h*n gjerne vil få brukt, og h*n har hørt med Nav om det finnes noen form for arbeidsutprøving når en er ufør. Det finnes visst ikke, så h*n må evt. ut på arbeidsmarkedet med søknader akkurat som en som er frisk og som er "mellom jobber".

Gjett hvem en arbeidsgiver vil velge i 11 av 10 tilfeller?



Anonymous poster hash: 4a446...343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh...jo :) Min elskede har diabetes og jobber fulltid! Og han pisser IKKE 10-20 ganger i løpet av en time...Han er lærer på VGS og har ingen problemer med å jobbe. Han har Diabetes 2...

Symptomene varierer jo fra mennesker til mennesker. Alle får like symptomer, men symptomene oppfører seg annerledes fra menneske til menneske.

Det er som å si at alle klarer å løpe like langt bare fordi de er idrettsutøvere. Dette vet du jo at det ikke er sant. Du vet at Northug slår mange andre utøvere selv om de er profesjonelle utøvere. Symptomer fungerer på samme måte. Noen får svake symptomer og andre får kraftige symptomer. Å si at alle mennesker er like. Da er man ikke god i hodet.

Anonymous poster hash: 383f5...eb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paramount

Symptomene varierer jo fra mennesker til mennesker. Alle får like symptomer, men symptomene oppfører seg annerledes fra menneske til menneske.

Det er som å si at alle klarer å løpe like langt bare fordi de er idrettsutøvere. Dette vet du jo at det ikke er sant. Du vet at Northug slår mange andre utøvere selv om de er profesjonelle utøvere. Symptomer fungerer på samme måte. Noen får svake symptomer og andre får kraftige symptomer. Å si at alle mennesker er like. Da er man ikke god i hodet.

Anonymous poster hash: 383f5...eb4

Jeg refererte til TS sin bastante holdning..* får du diabetes er det over og ut*...Og den siste setningen din kunne du spart deg....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg refererte til TS sin bastante holdning..* får du diabetes er det over og ut*...Og den siste setningen din kunne du spart deg....

Holdning varierer jo fra menneske til menneske.

Hvis 1 person har blitt mobbet gjennom hele barneskolen, ungdomskolen og videregående. Så kommer denne personen til å få en annerledes holdning enn deg. Og stol på meg. Slike mennesker er det mange av i Norge. Kan jo nevne Anders Behring Breivik som eksempel. Det var det norske samfunnet som skapte terrorister, fordi dere mobber andre mennesker.

Anonymous poster hash: 383f5...eb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg er helt enig i at det er 100% i jobb eller 100% ufør som er problemet.

Og den andre utfordringen er at når du er blitt ufør og har mistet jobben eller aldri har vært i jobb er det ingen som er forpliktet til å hjelpe deg.

Hvis du hadde vært ansatt hos oss kunne du logget på hjemmefra og tatt deg av backoffice oppgaver og vært en god støtte når du har kapasitet - det ville hjulpet oss stort. Dette er det sykemeldte hos oss gjør.

Men det er vanskelig for en arbeidsgiver, uten noen form for tilskudd, å ansette noen med så uklar restarbeidsevne. Det er der innsatsen må legges inn: tilskudd til tilpasning og lønnstilskudd til man ser om dette fungerer.

Hos oss ville det heller ikke vært et problem å ansette noen som satt i rullestol, men jeg har enda ikke sett en søknad fra en person i rullestol for stillinger som passer til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paramount

Holdning varierer jo fra menneske til menneske.

Hvis 1 person har blitt mobbet gjennom hele barneskolen, ungdomskolen og videregående. Så kommer denne personen til å få en annerledes holdning enn deg. Og stol på meg. Slike mennesker er det mange av i Norge. Kan jo nevne Anders Behring Breivik som eksempel. Det var det norske samfunnet som skapte terrorister, fordi dere mobber andre mennesker.

Anonymous poster hash: 383f5...eb4

Kanskje jeg uttrykte meg feil...Vi har flere i vennekretsen som har diabetes...noen jobber mens andre kan ikke det. Så jeg er fullstendig klar over at det er forskjell på folk...Og du...jeg ble mobbet fra 1-9 klasse, av de ansatte på barnehjemmene, i fosterhjemmene osv...jeg fikk hjelp, sent men dog....Hadde ABB også fått det hadde han kanskje vært et annet sted..mentalt altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Holdning varierer jo fra menneske til menneske. Hvis 1 person har blitt mobbet gjennom hele barneskolen, ungdomskolen og videregående. Så kommer denne personen til å få en annerledes holdning enn deg. Og stol på meg. Slike mennesker er det mange av i Norge. Kan jo nevne Anders Behring Breivik som eksempel. Det var det norske samfunnet som skapte terrorister, fordi dere mobber andre mennesker. Anonymous poster hash: 383f5...eb4

Jeg ble mobbet gjennom hele barneskolen og deler av ungdomsskolen - tror du jeg kommer til å klikke og gå hen å bli terrorist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at det er 100% i jobb eller 100% ufør som er problemet.

Og den andre utfordringen er at når du er blitt ufør og har mistet jobben eller aldri har vært i jobb er det ingen som er forpliktet til å hjelpe deg.

Hvis du hadde vært ansatt hos oss kunne du logget på hjemmefra og tatt deg av backoffice oppgaver og vært en god støtte når du har kapasitet - det ville hjulpet oss stort. Dette er det sykemeldte hos oss gjør.

Men det er vanskelig for en arbeidsgiver, uten noen form for tilskudd, å ansette noen med så uklar restarbeidsevne. Det er der innsatsen må legges inn: tilskudd til tilpasning og lønnstilskudd til man ser om dette fungerer.

Hos oss ville det heller ikke vært et problem å ansette noen som satt i rullestol, men jeg har enda ikke sett en søknad fra en person i rullestol for stillinger som passer til det.

Hvilken "oss" er det du snakker om mht. Ansatt hos oss...

Kanskje rullestolbrukere og andre ikke er kjent med at de kan søke? Eller hvilke type jobb dere kan tilby?

Anonymous poster hash: 43d86...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken "oss" er det du snakker om mht. Ansatt hos oss...

Kanskje rullestolbrukere og andre ikke er kjent med at de kan søke? Eller hvilke type jobb dere kan tilby?

Anonymous poster hash: 43d86...4ab

Denne får du nok ikke svar på.

Folk er veeeldig villige til å si hvor lett det er og jøøss hvor lett det er.

Men når det kommer til stykket, var det visst ikke så lett likevel...

Anonymous poster hash: 4284d...781

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvilken "oss" er det du snakker om mht. Ansatt hos oss...

Kanskje rullestolbrukere og andre ikke er kjent med at de kan søke? Eller hvilke type jobb dere kan tilby?Anonymous poster hash: 43d86...4ab

Oss er bedriften jeg jobber i.

Det er jo godt mulig at man burde oppfordre spesielle grupper til å søke der det er tilrettelagt for f.eks rullestolbrukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...