Gå til innhold

Jobbet, vil bli student, men har ikke råd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Vinglepetra

Et alternativ er å leie ut leiligheten din, leien vil antagelig dekke lån og avdrag. Så leier du deg en studenthybel og lever av studielånet og eventuelle sparepenger. Det blir trangt økonomisk, men det skal gå.

Alternativt kan du betale ned på lånet og spare penger slik at du kan fortsette å bo hjemme i din egen leilighet mens du studerer. Dette krever imidlertid at du bruker noen år på å spare opp til studiene.

Det er mulig, men du blir nok nødt til å prioritere mellom de ulike valgene du tar ;)

Endret av Vinglepetra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det innlegget du siterte var spesielt krasst. Det virker som om du trenger en liten wake up-call. De færreste studenter lever spesielt behagelig, og det er jo nettopp dette som er noe av sjarmen ved å være student. De færreste studenter har bil, så den kan du kvitte deg med. Det finnes egne par-studentboliger, så her er det bare å søke tidlig. Fullt mulig å jobbe ved siden av. Jeg går et studium som har ekstremt mye obligatorisk (medisin), og jeg klarer å jobbe deltid ved siden av og i tillegg klare å studere. Jeg har også tid til trening og sosialt.

Uansett... Sett opp et godt budsjett for måneden, spesielt et godt matbudsjett. Det hjelper deg godt på vei. Mat kan være mye billigere om en bruker budsjett, fryser og kjøper på tilbud og i innvandringsbutikker.

Anonymous poster hash: 0573d...48d

Nær du sier ting som f.eks "ikke smart" nok til å jobb ved siden av, så er ikke det spesielt hyggelig når jeg oppga grunn lenger oppe.

Og: Ehhh, har ikke råd til å studere? Hvordan tror du andre gjør det?

Jeg sitter i en vanskelig situasjon hvor jeg bare hører nuddler til middag og hybel på 10 kvadratmeter. Trengte råd.

Lykke til innenfor medisin uten forståelse.

Anonymous poster hash: 8735d...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig å ta høyere utdanning,når du selv definerer deg som lite skoleflink? Da er det jo andre utdanninger som passer bedre, f.eks.innen yrkesfag eller en fagskole. De fleste må regne med å nedgradere levestandarden når de er student.Slik er det bare.



Anonymous poster hash: e7814...b7c
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nær du sier ting som f.eks "ikke smart" nok til å jobb ved siden av, så er ikke det spesielt hyggelig når jeg oppga grunn lenger oppe.

Og: Ehhh, har ikke råd til å studere? Hvordan tror du andre gjør det?

Jeg sitter i en vanskelig situasjon hvor jeg bare hører nuddler til middag og hybel på 10 kvadratmeter. Trengte råd.

Lykke til innenfor medisin uten forståelse.

Anonymous poster hash: 8735d...184

Og du snakker om å svare krasst? Det var ikke jeg som skrev det første innlegget du siterte, om det er det du tror.

Hvor er det du bare hører nudler til middag og hybel på 10 kvadrat? Jeg ga jo deg gode råd angående mat, men det har du vel glatt oversett. Hele innlegget mitt (og det eneste jeg har skrevet) er jo kun en god mengde råd. Hva er det du mener med at jeg ikke har forståelse?

Den siste der var bare en utrolig kvalm kommentar. Den tenkte du sikkert satt godt.

Anonymous poster hash: 0573d...48d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nær du sier ting som f.eks "ikke smart" nok til å jobb ved siden av, så er ikke det spesielt hyggelig når jeg oppga grunn lenger oppe.

Og: Ehhh, har ikke råd til å studere? Hvordan tror du andre gjør det?

Jeg sitter i en vanskelig situasjon hvor jeg bare hører nuddler til middag og hybel på 10 kvadratmeter. Trengte råd.

Lykke til innenfor medisin uten forståelse.Anonymous poster hash: 8735d...184

Du sier du har samboer? Bor han også i leiligheten på 10 kvadrat? Jobber han? I såfall synes jeg han burde hjelpe til slik at du kan få deg en utdanning. Hvis han også er student burde dere flytte til en lignende leilighet nærmere studiestedet, for å spare penger på pendling. Du har imidlertid et helt år på deg før det blir aktuelt å studere, så bruk det til å jobbe så mye du kan slik at du kan spare penger til studietiden.

Anonymous poster hash: 2921c...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enslig mor til 2 barn, far ser de ca en helg, annenhver måned. Ellers har jeg ikke barnefri. Jeg studerer litt over 100%, og jobber ca 30% ved siden av. Og jeg er ikke spesielt smart, må jobbe hardt med skolearbeidet. Så vil tro du klarer en jobb ved siden av og. Kvitt deg med bilen, og flytt inn i billigere bolig. Anonymous poster hash: eaf83...450

Ja, slik er det! Vil man nok, så klarer man det.

Jeg var alene med tre barn ( hvorav en med en diagnose som trengte litt ekstra oppfølging) heltidsstudent og hadde 30% jobb. Gikk supert! Jeg hadde heldigvis dobbelt så mye barnefri enn deg jeg har sitert, men jeg hadde ikke noe familienettverk nærmere enn ca 100 mil unna.

Bodde på 60 kvadrat, hadde ikke bil og kjøpte mye brukt for å få endene til å møtes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...