Gå til innhold

Vi skal få en liten kattepus


Cæsar

Anbefalte innlegg

Om noen dager skal vi endelig hente en liten jentepus på ca 3 mnd. I den forbindelse lurer jeg på hva som er lurt å tenke på i forhold til utstyr, skal selvsagt kjøpe tissekasse, sand og noen leker, men er det andre ting som er lurt å ha? Og et annet vesentlig spørsmål er hvordan vi på best mulige måte presenterer den for husets 9 år gamle hund? Katten er vant til hund, men hunden er ikke vant til katt... Håper på noen gode råd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan dere bør gjøre det i forhold til hunden vet jeg ikke. Men liker hunden katter eller er han sint på dem? Hvis det er det siste, kan det kanskje bli vanskelig å få det til å fungere?

Når man får en pus, er det viktig at katten er trygg på deler av huset før han blir presentert for hele huset. Ha pusen i en gang eller et eget rom til å begynne med, hvor maten, doen og lekene er. Sitt rolig sammen med den og bare prat (om den er litt redd) og bruk mye tid på å bli kjent med den. La den også være litt i fred sånn at den selv kan bli litt kjent.

Vår pus var riktignok så nysgjerrig og tøff at det ikke gikk mange dagene før han absolutt ville se resten av huset også, men det er greit at man blir gradvis vant til lukter og nye omgivelser.

Av utstyr er et klatrestativ kjekt å ha, det går jo en stund før katten kan være ute. En kattebørste bør man ha (korthårede katter bør også børstes jevnlig.) Litt god kattemat (kjøp dyrebutikk-mat, og bruk det pusen er vant til fra tidligere), litt kattegodt og en katteseng eller et sted katten kan sove. Ang kattesand anbefaler jeg Cat Exclusive klumpesand, men også når det gjelder sand er det greit om pusen får sand den er vant til.

Det finnes massevis av gode sider med tips om akkurat dette, søker du likk på Internett finner du nok litt info også.

Lykke til, det er utrolig koselig med pus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge bør man holde pusen inne før den får prøve en liten tur ut?

EDIT; dette dreide seg vel mer om en kattunge og ikke flytting av voksen pus So my mistake, sletter dermed svaret mitt. :sjenert:

Endret av Kitz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katter har ikke utviklet stedsansen før de er ca et halvt år så denne bør nok holde seg inne godt over sommeren og ut på høsten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge bør man holde pusen inne før den får prøve en liten tur ut?

En pus utvikler stedsans når han/hun er 7-8 mnd, så før det er det greit om den ikke er ute på egenhånd. Vi slapp vel vår pus ut litt før den tid, han svar nesten 7 mnd og det gikk helt fint. Men da var han kastrert og øremerket på forhånd.

Til å begynne med hadde vi han små turer ute, men tok han inn så fort han begynte å vandre. Etterhvert gikk ting veldig bra av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...