Gå til innhold

Sent ute med å prate


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår jente har også vært sent ute med språk, men det løsnet veldig rundt 2 års alder..så sto det stille en stund før det igjen løsnet.

Hun snakker fortsatt ikke flytende (er 3 år), men snakker forståelig og lange setninger og begynt å få et mer avansert språk.

Jeg var kjempebekymret i en lang periode, men en ting som fikk fart på sakene var å leke rolleleker med henne og fokusere på nyttige fraser. Det hjalp så mye!

Som sagt så er hun fortsatt begrenset men snakker MYE og babler ikke.

Anonymous poster hash: 6adb4...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ho er jo lita ennå! Mine gutar hadde veldig lite aktivt språk i same alder. Minstemann sa sitt første ord (pappa) ved 13 mnd. Eldste begynte for alvor å snakka nesten nøyaktig på 2-årsdagen. Han er nå 5 og har godt ordforråd og god uttale. Minstemann var omtrent 2 år og 1 mnd då han omsider begynte å snakka, og det kjem nye ord kvar dag, nå 3 mnd etter det igjen.

Det er ofte veldig mykje som skjer på språksida omtrent når barna bikkar 2 år. Eg syns ikkje du trenger å bekymra deg ennå. Vent til 2-årskontrollen. Har ho ikkje godt nok utvikla språk då, følger helsestasjonen det opp. For minstemann her kunne eg sikkert berre ha kryssa av ei håndfull ord på skjemaet då me fekk det tilsendt, 1 mnd før kontrollen. Ved tida for kontrollen var det omtrent halvfullt, med mange ekstra ord, og nå kunne eg nok ha kryssa av dei fleste orda. Eg er glad eg sparte meg for bekymringane. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt er omtrent ett år eldre enn barnet ditt, og var omtrent på samme sted på denne tiden i fjor ut i fra det du beskriver. Sa veldig lite, hadde noen enkeltord men det virket som han forsto det meste av det vi sa. Det løsnet rundt toårsdagen, og siden har det gått kjempefort. Nå snakker han lange setninger med ganske avansert språk, og kan gjøre seg forstått om hva han trenger og føler. Så det kan gå veldig fort når det først starter, de trenger ikke bli hengende etter selv om de ikke er først ute.

Anonymous poster hash: 551b0...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt er omtrent ett år eldre enn barnet ditt, og var omtrent på samme sted på denne tiden i fjor ut i fra det du beskriver. Sa veldig lite, hadde noen enkeltord men det virket som han forsto det meste av det vi sa. Det løsnet rundt toårsdagen, og siden har det gått kjempefort. Nå snakker han lange setninger med ganske avansert språk, og kan gjøre seg forstått om hva han trenger og føler. Så det kan gå veldig fort når det først starter, de trenger ikke bli hengende etter selv om de ikke er først ute.

Anonymous poster hash: 551b0...607

De trenger ikke bli hengende etter, men de kan bli det. Derfor er det lurt å mase seg til tiltak så tidlig som mulig. Det er en henvisnings- og utredningsmølle (hos PPT, barnehage, logoped etc) som tar tid, og den tar ikke kortere tid om man starter sent. Om språket løsner av seg selv er ingen skade skjedd. Da avbrytes prosessen. Jeg angrer på at jeg slo meg til ro med det Helsestasjonen sa på toårskontrollen. Men enig i at det kanskje er litt for tidlig for TS å starte allerede nå.

Anonymous poster hash: a36cc...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min pratet ikke før han var nærmere 3 år og helsestasjonen sett himmel og jord i bevegelse og sentde oss til barnelege og sykehus til MMR og mente han hadde en diger svulst som vokste i hodet og ikke minst hadde en diagnose som unormalt barn. 

 

2 uker etter alt dette åpnet han kjeften og pratet i setninger og deretter ordrett språk, og ingen funn på hverken diagnose eller hodet. 

 

så best å bare vente... litt til iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min pratet ikke før han var nærmere 3 år og helsestasjonen sett himmel og jord i bevegelse og sentde oss til barnelege og sykehus til MMR og mente han hadde en diger svulst som vokste i hodet og ikke minst hadde en diagnose som unormalt barn. 

 

2 uker etter alt dette åpnet han kjeften og pratet i setninger og deretter ordrett språk, og ingen funn på hverken diagnose eller hodet. 

 

så best å bare vente... litt til iallefall

Hjelpes! Vet at svultser -kan- være årsak, men det er jo isåfall en av de absolutt ytterst mer skjeldne årsakene! Uttallige andre mye mer vanlige årsaker, som f.eks ingen årsak overhodet som i ditt tilfelle..Litt forhastet å anta noe slikt av helsepersonellet! O_o

Anonymous poster hash: 6adb4...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

min pratet ikke før han var nærmere 3 år og helsestasjonen sett himmel og jord i bevegelse og sentde oss til barnelege og sykehus til MMR og mente han hadde en diger svulst som vokste i hodet og ikke minst hadde en diagnose som unormalt barn. 

 

2 uker etter alt dette åpnet han kjeften og pratet i setninger og deretter ordrett språk, og ingen funn på hverken diagnose eller hodet. 

 

så best å bare vente... litt til iallefall

Huff, nå ble jeg ikke akkurat mindre bekymret. Var ikke klar over av svulst i hodet (en sjelden gang) kan forårsake sånt. Onkelen hennes døde nylig av svulst i hjernen, så er overhysterisk på det området..

Tror jeg skal ringe helsestasjonen bare for sikkerhetsskyld.

 

TS

Anonymous poster hash: c5632...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, dette skulle jeg ikke ha sagt,  hvis det fører til at dere løper avgårde til lege og helsestasjon.

I vårt tilfelle ble det overdramatisk pga helsepersonell som gikk av skaftet og ikke vi som foreldre

Endret av makkapakka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, dette skulle jeg ikke ha sagt,  hvis det fører til at dere løper avgårde til lege og helsestasjon.

I vårt tilfelle ble det overdramatisk pga helsepersonell som gikk av skaftet og ikke vi som foreldre

Ikke tenk på det. Hadde nok ringt helsestasjonen uansett :)

 

Når det er sagt så var det voldsomt til oppstyr de skapte for dere! Snakk om å skremme foreldrene!

 

TS

Anonymous poster hash: c5632...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer veldig mye med språket når barna er 2 år og noen måneder. Det er derfor 2-årskontrollen ikke er når barna er 2 år, men litt senere.

 

Språktesten på 2-årskontrollen var ikke det helt store. "Kan du finne kua? Kan du gi dukka drikke?"

Og det var det.



Anonymous poster hash: c908f...b3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet vårt var kjempetreig på pratingen.. Men som andre sier så løsner det plutselig!

Tror snuppa vår var 2,5 år jeg, og plutselig så pratet hun som om at hun aldri hadde vært stille før (og rent!).

Pappaen hennes er 100% lik så jeg bekymret meg aldri.



Anonymous poster hash: 42766...82e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...