Gå til innhold

Konsekvenser, skolebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er mor til en som riktig nok ikke er spesielt problematisk, men som er fryktelig glad i å være morsom og som har hatt et problem med å komme tidsnok inn fra friminutt fordi han er så opptatt av det han holder på med, samt å gjøre en del andre ting enn han egentlig skal fordi han rett og slett er veldig kreativ ( jeg snakker om å f.eks lage ting av papir i steden for å gjøre matteoppgavene).

Kortversjonen er vel at han har problemer med å gjøre det han skal.

Kulturen blant lærerne på denne skolen er antagelig en av de bedre,den er ihvertfall svært god i forhold til den skolen eldste søskenet hans gikk på.

Læreren hans og jeg har en avtale på at vi iblant sender melding til hverandre. Jeg får høre om det, dersom han har kommet flere minutter for sent inn, eller at det har skjedd noe annet, men jeg får også høre om det når han har en veldig god periode eller har gjort noe særdeles flott på skolen. Vi er åpen med barnet om at vi har denne kontakten. Jeg sender melding om jeg lurer på hvordan det går eller for å fortelle andre ting.

Vi snakker begge med ham om de samme tingene og jeg forteller ham om de positive tingene læreren har sagt.

Saken er at det funker absolutt mye bedre å få bukt med en del ting, enn det gjorde der de satte barn på gangen eller ga dem annen negativt fokus, som gjorde at de bare fikk mer i mot skolen, i steden for å skjerpe seg av hensyn til medelever, lærer eller til sin egen læring. Anonymous poster hash: c9e2d...ccc

Han høres jo ikke direkte "plagsom" ut da:) er litt verre med de som ikke tar ting seriøst og har dårlig holdning.

Jeg ville heller at en elev faktisk gjorde noe mer konstruktivt som å lage noe, enn å fks kaste ting på gulvet eller prate med sidemannen når andre snakker.

Anonymous poster hash: 3beef...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg gikk på skolen (som begynner å bli noen år siden), så fikk de som bråkte, eller på andre måter brøt reglene, navnet sitt på tavlen med en strek ved siden av. Fikk man fem streker på èn uke, så fikk man melding med hjem. Hensikten var vel at det skulle være pinlig å få navnet sitt med antall streker stående i alles påsyn. Det hadde vel ikke noen særlig effekt, og for bråkmakerne i klassen ble det nesten status å få strek på tavlen. I hvert fall lot de som om det var det, jeg vet ikke hva de egentlig følte. Det er vel ikke særlig pedagogisk å gjøre noe sånt i dag. Jeg ser også for meg at en gjev premie til de som følger reglene kan stimulere bedre. Anonymous poster hash: 8e2e3...b40

Jepp, jeg prøver premie for positiv adferd:)

Men når en elev ikke klarer å være stille til tross for tilsnakk flere ganger, så må det tas tak i der og da. Jeg kan jo ikke la eleven fortsette å skravle resten av timen, det er fryktelig forstyrrende.

Anonymous poster hash: 3beef...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde anmerkninger og parade, men det er sikkert ikke lov lenger. ;)

 

(5 anmerkninger, og vi fikk parade.  Parade= møte opp på skolen 1 time tidligere for å hjelpe vaktmester)



Anonymous poster hash: 60368...a37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange her inne mener at lærere ikke skal spørre etter tips, fordi vi tydeligvis burde være perfekte hele gjengen. Men, jeg innrømmer at jeg ikke er perfekt, og at jeg trenger råd. Jeg syns hel ærlig det er litt flaut å spørre kollegaer om sånne ting, jeg regner med at flere vet hvordan det føles:)

Jeg er ny som lærer, og kan slite til tider med elver som ikke sitter rolig, prater, går rundt osv. Mellomtrinnet.

Jeg ønsker å innføre konsekvenser for uakseptabel oppførsel.

Er det noen som har noen gode tips?

Jeg har tenkt på å sende D ut og be de komme inn igjen (øve seg på å oppføre seg fra de kommer inn i klasserommet).

Sitte igjen i friminuttet og gjøre ferdig det de ikke fikk gjort fordi de brukte tid på noe annet. Problemet er at jeg ikke alltid har tid til å bli der med de.

Jeg har forsøkt å belønne god adferd for hel klassen, men på enkelte fungerer det ikke, så jeg må ta i litt hardere.

De aller flest her har vel gått på skolen, så fyr løs med konsekvenser dere vet om som fungerte:)Anonymous poster hash: 3beef...3cb

Jeg tenker at dette må det da være helt relevant å spørre en kollega om. En mer erfaren kollega som har den samme klassen og vet hvilke barn som lager litt ekstra bry og hvilke konsekvenser som tidligere har virket. Det er en fordel om flere gjør ting likt. Da lærer barnet at det finnes generelle regler som gjelder uavhengig av person.

En tanke utenom dette. Jeg leste litt om motivasjon i dag. At den beste motivasjonen er den man får innenfra. Altså er det bedre med en indre motivasjon, en lyst til å gjøre noe, enn å motivere med belønning. Din jobb som lærer er å legge til rette. Hvordan kan du legge opp undervisningen sånn at flest mulig av barna føler de har noe igjen for å være stille og høre etter når de blir bedt om det? Hvordan får du dem nysgjerrige og interesserte i å lære? Hva om du sier noe på slutten av timen om "neste gang skal dere få høre mer om...". Og når neste time kommer minner du elevene på hva de skal få høre om i dag, og gjør oppmerksom på at de da må være stille (gjøre noe først for å oppnå det de helst vil l ære om). Prøv å legg opp undervisningen slik at det blir i elevenes egen interesse å være stille fordi de gleder seg sånn til det de skal gjøre i timen.

Anonymous poster hash: 8aa38...c98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette må det da være helt relevant å spørre en kollega om. En mer erfaren kollega som har den samme klassen og vet hvilke barn som lager litt ekstra bry og hvilke konsekvenser som tidligere har virket. Det er en fordel om flere gjør ting likt. Da lærer barnet at det finnes generelle regler som gjelder uavhengig av person.

En tanke utenom dette. Jeg leste litt om motivasjon i dag. At den beste motivasjonen er den man får innenfra. Altså er det bedre med en indre motivasjon, en lyst til å gjøre noe, enn å motivere med belønning. Din jobb som lærer er å legge til rette. Hvordan kan du legge opp undervisningen sånn at flest mulig av barna føler de har noe igjen for å være stille og høre etter når de blir bedt om det? Hvordan får du dem nysgjerrige og interesserte i å lære? Hva om du sier noe på slutten av timen om "neste gang skal dere få høre mer om...". Og når neste time kommer minner du elevene på hva de skal få høre om i dag, og gjør oppmerksom på at de da må være stille (gjøre noe først for å oppnå det de helst vil l ære om). Prøv å legg opp undervisningen slik at det blir i elevenes egen interesse å være stille fordi de gleder seg sånn til det de skal gjøre i timen.Anonymous poster hash: 8aa38...c98

Heh. Tror du ikke vi har blitt terpa på om indre motivasjon i lærerutdanningen. Jeg har til og med skrevet om det i oppgaver. Men det er vanskelig. Det fins grenser for hvor kult skolefag er.

Så har vi jo også de elevene som hoier og skravler når de har det fett også :P det er jo forsåvidt positivt det, men det forstyrrer andre.

Anonymous poster hash: 3beef...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh. Tror du ikke vi har blitt terpa på om indre motivasjon i lærerutdanningen. Jeg har til og med skrevet om det i oppgaver. Men det er vanskelig. Det fins grenser for hvor kult skolefag er.

Så har vi jo også de elevene som hoier og skravler når de har det fett også :P det er jo forsåvidt positivt det, men det forstyrrer andre.Anonymous poster hash: 3beef...3cb

Jeg har ikke tatt lærerutdanningen, så jeg aner ikke hva dere har lært. Men jeg tenker at man bør heller prøve å få til noe i retning av indre motivasjon enn straff.

Du har sikkert prøvd dette med å skille de elevene som er bestevenner? Skal man sitte to og to får man ikke lov å sitte sammen med bestisen om det bare er bråk og kakling. Om man oppfører seg, derimot..!

Har du prøvd å snakke med hver elev enkeltvis, av de som til stadighet lager bråk? Kanskje de forteller deg hvorfor de lager bråk og du får en mulighet til å samarbeide med eleven. Lag en avtale med den enkelte om konsekvens.

- fremdeles ingen lærerutdanning. Bare tanker.

Anonymous poster hash: 8aa38...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...