Gå til innhold

Kollega som alltid må gå tidligere pga jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at en kollega av meg alltid spør om å få gå ca. 10min tidligere for å rekke bussen. Jeg har sagt ja for å være snill, men nå er jeg litt lei. Det er jo fristende for meg og å kunne gå litt før, selv om jeg har bil. Og siden jeg jobber på sykehjem, så er det litt irriterende når feks en pasient trenger hjelp til feks toalettbesøk 5min før du skal gå, slik at du kanskje må være 5-10min senere hjem.

Hvordan skal jeg si at det ikke er greit lengre, på en hyggelig måte?



Anonymous poster hash: d92d3...2f1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynn med å spørre om hvor lenge det er til neste buss går.

Anonymous poster hash: c5463...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det sjeldent buss er det bra om hun kan få være litt fleksibel mht arbeidstid. Finn ut hvor mye arbeidstid hun "skulker" i løpet av en måned og be henne jobbe det inn igjen.



Anonymous poster hash: 0319f...58c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det likt på forrige jobben min, men da var jeg kollegaen som gikk tidlig.

Den ene bussen hjem gikk 5 min før jeg egentlig var ferdig på jobb. Den neste gikk ikke før ca to timer senere (lite sted, få busser).

Til gjengjeld startet jeg alltid arbeidsdagen min 20 minutter før, og at vi gjorde det på denne måten var helt greit for sjefen. Ett par kollegaer var likevel dritsure for at jeg gikk før, selv om jeg samlet jobbet minst like mye som dem.

Anonymous poster hash: 21be6...e01

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente med kommentaren min var at kollegaen din kan ha en god grunn/avtale med sjefen?

Anonymous poster hash: 21be6...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går det sjeldent buss er det bra om hun kan få være litt fleksibel mht arbeidstid. Finn ut hvor mye arbeidstid hun "skulker" i løpet av en måned og be henne jobbe det inn igjen.

Anonymous poster hash: 0319f...58c

Dette er en buss som går ofte egentlig. Maks 20min mellom. Og mindre tid mellom hver i 15-tiden da vi slutter.

Anonymous poster hash: d92d3...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bare si at hun ved å gå tidlig jobber nesten en time mindre i uken, og at hun blir nødt til å jobbe det inn igjen over tid hvis hun konsekvent skal gå før arbeidsdagen er slutt. Når bussen går flere ganger i timen er det ganske merkelig at hun spør slik: Hvis hun går 10 min. tidlig og bussen går minst hvert 20. er det jo bare ti minutter ekstra hun må vente for å ta neste buss, så da handler det bare om vilje.



Anonymous poster hash: ed21a...35f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kveldstid slutter jeg 22.15, men får alltid gå 22 for å rekke bussen som går 22.08. Neste buss etter det går ikke før 23.08. Men på dagtid har jeg ingen problemer med å vente 15-20 min på buss (20 min mellom hver buss). Evig takknemlig for gode kolleger som lar meg gå litt før på kveld.

Men i ditt tilfelle ts, syns jeg ikke din kollega skal få gå før tiden. Skjønner det hvis det er noe viktig hun skal, men å vente i et kvarter -20 min på buss får hun bare finne seg i.

Anonymous poster hash: a2de1...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vente et kvarter på bussen hver gang jeg har vært på jobb. Burde ikke være et problem for kollegaen din heller :)

Det kan være mange grunner til at hun må ta buss, istedet for å kjøpe. Det har du ikke sagt noe om. Hvis du har fått både lappen og bil, mens hun/han evt. måtte ha kjøpt alt selv eller ikke er gammel nok til å ta lappen, synes jeg det er greit å la henne/han slippe tidligere.

Det er min mening :)



Anonymous poster hash: c6fcc...e6f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det likt på forrige jobben min, men da var jeg kollegaen som gikk tidlig.

Den ene bussen hjem gikk 5 min før jeg egentlig var ferdig på jobb. Den neste gikk ikke før ca to timer senere (lite sted, få busser).

Til gjengjeld startet jeg alltid arbeidsdagen min 20 minutter før, og at vi gjorde det på denne måten var helt greit for sjefen. Ett par kollegaer var likevel dritsure for at jeg gikk før, selv om jeg samlet jobbet minst like mye som dem.

Anonymous poster hash: 21be6...e01

Jeg vet om en lignende avtale mellom en kollega av meg og sjefen vår da hun er avhengig av kollektiv transport. Dette burde jo gå fint.

Anonymous poster hash: 3ff67...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bussen går ofte er det ingen grunn til at hun skal få tidlig. Forklar at det ikke er rettferdig at hun konsekvent skal jobbe mindre enn hun får betalt for, og hvis hun vil gå tidlig noen dager, så får hun jobbe tilsvarende ekstra andre dager.

Anonymous poster hash: 3774c...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheel

Hvorfor bryr du seg som kollega? Du er ikke sjefen til denne personen.

Og du kommer deg helt sikkert hjem lenge før denne personen når du har bil uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett, det er ikke opp til TS å få kollegaen til å "jobbe det inn", all den tid TS ikke vet om vedkommende har en avtale med sjefen/TS ikke er vedkommendes overordnede.

TS kan imidlertid si til sjefen at det medfører merarbeid for henne at kollegaen alltid går tidligere, og at det er greit om de har en avtale om det - men at hun ønsker å si fra så sjefen kan ta tak i det dersom en slik avtale ikke foreligger. Hvis ikke kollegaen har en avtale om det syns jeg det er urimelig at hun går tidligere. Hvorvidt vedkommende har sertifikat/bil/at TS har bil (som noen av dere kommenterer) er fullstendig irrelevant.

Anonymous poster hash: 21be6...e01

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vente et kvarter på bussen hver gang jeg har vært på jobb. Burde ikke være et problem for kollegaen din heller :)

Det kan være mange grunner til at hun må ta buss, istedet for å kjøpe. Det har du ikke sagt noe om. Hvis du har fått både lappen og bil, mens hun/han evt. måtte ha kjøpt alt selv eller ikke er gammel nok til å ta lappen, synes jeg det er greit å la henne/han slippe tidligere.

Det er min mening :)

Anonymous poster hash: c6fcc...e6f

Hvorvidt TS har "fått lappen" og kollegaen ikke har det har da ingen ting med saken å gjøre. De jobber på sykehjem, det er vel uansett ikke en arbeidsplass med mange mindreårige arbeidstakere heller. Jeg ser ikke at TS nevner alder noe sted, for alt vi vet er de godt voksne både hun og kollegaen. Det har uansett ikke noe med saken å gjøre.

Anonymous poster hash: 21be6...e01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte gå tidligere for å rekke en buss et sted jeg jobbet tidligere. Denne bussen gikk hvert 20. minutt, MEN jeg måtte bytte buss underveis, og hadde da måtte ventet ganske lenge på den neste. Jeg snakket med sjefen og fikk endret arbeidstiden min, slik at den passet med bussrutene. Ellers hadde jeg kommet 3 kvarter for tidlig og måttet gått et kvarter for tidlig. Vi stemplet forresten, så fravær og ekstraarbeid hadde uansett blitt registrert. Men synes det er greit for kollegaene og sjefen at de vet når jeg er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor bryr du seg som kollega? Du er ikke sjefen til denne personen.

Og du kommer deg helt sikkert hjem lenge før denne personen når du har bil uansett.

Jeg er ikke ts, men jeg svarer på denne likevel. Jeg har også en helsevesenjobb med et par kolleger som alltid vil gå før tiden for å rekke bussen, mens jeg går hjem fra jobb og er sånn sett mer fleksibel. Saken her er at det ikke dreier seg om hvem som kommer først/sist hjem fra jobb, det handler om at jeg ofte blir jobbende over tiden fordi de går tidlig. Jeg må ta det som oppstår sent på vakten, og bli da ofte ikke ferdig til skiftet er ferdig. Dessuten syns jeg det er kjipt at jeg aldri kan få gode med en "fem minutter" før jobbslutt. Når du søker på en turnusjobb så er det ditt eget ansvar å komme deg til og fra jobb, du kan ikke regne med å alltid få gå tidligere og forvente at andre kolleger skal dekke for deg eller være snill fordi det gjør din hverdag enklere. At folk kan gå litt tidligere lørdag kveld når bussrutene er dårlig er greit, men ikke hver dag. Da må du faktisk selv finne en annen transportløsning om det er trøblete for deg. Disse som alltid skal gå tidligere er også de som ofte vil kommer 5 min for sent hver helgemorgen fordi det passer best med bussen, og igjen er det kolleger som må dekke inn. Når andre alltid går for tidlig fra jobb er det klart man skal bry seg og si fra til sjefen.

Anonymous poster hash: be6c5...716

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...