Gå til innhold

Bær og sukkerinnhold, noen med en oversikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er sukkerinnholdet i diverse bær, og hvor mye burde man (for smakens skyld) tilsette?

Bringebær

Rips

Blåbær

Rips er jo surt, men blåbær og bringebær mer søtt. Hvor mye sukker burde man ha i når man lager syltetøy? Det står oppskrift på 300g sukker PER 1 Liter blåbær. Synes det hørtes mye ut???

Anonymous poster hash: 8b82e...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sukkermengden har betydning for tykkelsen på det ferdige syltetøyet, i tillegg til smaken. Og hvor søte diverse bær er varierer en del fra sted til sted i tillegg til mellom de forskjellige typene.

 

Jeg vet ikke om du bruker Certo eller andre tykningsmidler i tillegg, men om du er villig til å leve med tynnere konsistens på syltetøyet hadde jeg bare startet med mindre sukkermengde og smakt til til du fikk syltetøy du synes smaker passe søtt. :)



Anonymous poster hash: 28240...4b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til å bruke mengde i gram på både bær og sukker, så tør ikke si om det er så mye siden jeg ikke vet hvor mye en liter blåbær veier... Nå lager jeg i hovedsak rørt syltetøy som fryses, så jeg bruker en del under det som står i oppskrifter for koking. Kan godt se for meg at 300 gram per kg blåbær kan bli bra, men ville nok ha begynt med endel mindre, kanskje 200 gram, og smakt til etterhvert. Kommer io veldig an på hvor søte bærene er og hvor søtt man liker syltetøyet. Ville nok brukt sånn omtrent det samme som utgangspunkt for bringebærsyltetøy, men rips kan jeg ikke fordra, så der har jeg lite å bidra med. Kokeboka mi angir fra 250-400 gram sukker pr kg bær til syltetøy som skal kokes, og 200-300 gram til rørte bær. Kanskje rips bør ligge nærmt toppen der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...