Gå til innhold

Hva vil didaktisk relasjonsmodell si?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

skjønner meg ikke på denne oppgaven:

Gi eksempel på en situasjon der du skal lære noen andre en kunnskap eller ferdighet som du innehar. Hvilke elementer fra den didaktiske relasjonsmodellen blir spesielt viktig for deg i denne aktuelle læringssituasjonen?



Anonymous poster hash: 766c0...39d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et kjapt googlesøk gav meg dette: http://no.wikipedia.org/wiki/Didaktisk_relasjonstenkning Kan hende du har noe i pensumet i didaktikkfaget ditt som forklarer det bedre og kan henvise til.

Slik jeg tolker oppgaven, så har du et mål om å lære bort noe. Så skal du velge innhold, arbeidsmåter, vurdering, etc.



Anonymous poster hash: 45ce5...a57
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at denne didaktiske relasjonsmodellen inneholder punktene: Elev, Mål, Ramme, arbeidsmetode, innhold og evaluering.

Eller har dere en bestemt modell av en relasjonsmodell med flere punkter?

Tenk om du for eksempel skal lære eleven å hoppe paradis. Hva er viktigst?

Edit: Spørsmål som er viktige å stille seg i en læringssituasjon kan f.eks være i forhold til eleven og valg av metode og innhold: har denne eleven forutsetninger for å kunne hoppe paradis mht fysisk helse. Snakker du og denne eleven samme språk, slik at forutsetningene til å bruke muntlig norsk er til stede? Dine egne forutsetninger? Har dere et sted dette skal foregå på, eller er det hipp som happ om dette foregår " til lands eller til vanns" ? Rammer rund/ ressurseri?

Hvorfor evaluere? Osv, osv...

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt googlesøk gav meg dette: http://no.wikipedia.org/wiki/Didaktisk_relasjonstenkning Kan hende du har noe i pensumet i didaktikkfaget ditt som forklarer det bedre og kan henvise til.

Slik jeg tolker oppgaven, så har du et mål om å lære bort noe. Så skal du velge innhold, arbeidsmåter, vurdering, etc.

Anonymous poster hash: 45ce5...a57

dette er i faget innføring i pedagogikk. Så det trenger ikke være at jeg skal lære bort et fag? for det var dette jeg ikke skjønte, jeg har akkurat begynt på PED-0001 åsså skal jeg lære bort et fag liksom... Så det handler bare hypotetisk sett om at jeg skal lære bort noe, la oss si strikking, hip hop dans osv.? eller må det være et fag jeg skal lære bort? -----> åsså skal jeg si hvilke deler innenfor den didaktiske relasjonsmodellen som spiller inn når jeg skal lære bort noe?

Anonymous poster hash: 766c0...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er i faget innføring i pedagogikk. Så det trenger ikke være at jeg skal lære bort et fag? for det var dette jeg ikke skjønte, jeg har akkurat begynt på PED-0001 åsså skal jeg lære bort et fag liksom... Så det handler bare hypotetisk sett om at jeg skal lære bort noe, la oss si strikking, hip hop dans osv.? eller må det være et fag jeg skal lære bort? -----> åsså skal jeg si hvilke deler innenfor den didaktiske relasjonsmodellen som spiller inn når jeg skal lære bort noe?

Anonymous poster hash: 766c0...39d

Du skal lære noen andre noe du kan, sier oppgaveteksten. Altså bør det være mulig for deg å velge hva som helst.

De over har rett ang. måten å gjøre det på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det liksågodt være at jeg skal lære bort noen å lage mat?



Anonymous poster hash: 766c0...39d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal lære noen andre noe du kan, sier oppgaveteksten. Altså bør det være mulig for deg å velge hva som helst.

De over har rett ang. måten å gjøre det på :)

okei, men da er det jo ganske greit da!

Anonymous poster hash: 766c0...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi eksempel på en situasjon der du skal lære noen andre en kunnskap eller ferdighet som du innehar.

Les oppgaven på nytt, så får du svaret ditt der. Du skal gi eksempel på en situasjon hvor du skal lære bort noe du kan, enten det er du kan gjøre eller det er noe du har kunnskap om - strikking og så videre er gode eksempler på det. Når det gjelder det didaktiske relasjonsmodellen så antar jeg at den står omtalt i pensum som du skal ha lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er i faget innføring i pedagogikk. Så det trenger ikke være at jeg skal lære bort et fag? for det var dette jeg ikke skjønte, jeg har akkurat begynt på PED-0001 åsså skal jeg lære bort et fag liksom... Så det handler bare hypotetisk sett om at jeg skal lære bort noe, la oss si strikking, hip hop dans osv.? eller må det være et fag jeg skal lære bort? -----> åsså skal jeg si hvilke deler innenfor den didaktiske relasjonsmodellen som spiller inn når jeg skal lære bort noe?

Anonymous poster hash: 766c0...39d

Du skal bruke alle punktene til relasjonsmodellen. Du skal også begrunne valgene du gjør. F.eks er det Vygotsky eller Piaget sine tanker du legger til grunn. Det er også mange flere teoretikere med i faget, men dersom du nettopp har starter er det nok begrenset hva dere har gått gjennom.

Husk at det må begrunnes, alt i hop

Anonymous poster hash: e06bd...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det liksågodt være at jeg skal lære bort noen å lage mat?

Anonymous poster hash: 766c0...39d

F.eks.

Mål: lære å tilberede fisk

Innhold: dampkoke laks

Arbeidsmåte: dele ut oppskrift til eleven(e), gå gjennom den muntlig og forklare fremgangsmåten. La eleven(e) lage maten selv.

Evaluering: Arbeidsinnsats, smak, utseende.

Kanskje litt dårlig eksempel, men men. Jeg er sikker på at pedagogikkpensumet ditt kan forklare det bedre :) Den har kanskje en annerledes relasjonsmodell enn den som er brukt her. Husk å skriv mer utfyllende enn eksempelet mitt. Begrunnelser er alltid et pluss!

Anonymous poster hash: 45ce5...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bruke alle punktene til relasjonsmodellen. Du skal også begrunne valgene du gjør. F.eks er det Vygotsky eller Piaget sine tanker du legger til grunn. Det er også mange flere teoretikere med i faget, men dersom du nettopp har starter er det nok begrenset hva dere har gått gjennom.

Husk at det må begrunnes, alt i hop

Anonymous poster hash: e06bd...9f8

når du nevner det så synes jeg å huske dette fra psykologien.. Skinner var vel også en av teoretikerne...

Anonymous poster hash: 766c0...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks.

Mål: lære å tilberede fisk

Innhold: dampkoke laks

Arbeidsmåte: dele ut oppskrift til eleven(e), gå gjennom den muntlig og forklare fremgangsmåten. La eleven(e) lage maten selv.

Evaluering: Arbeidsinnsats, smak, utseende.

Kanskje litt dårlig eksempel, men men. Jeg er sikker på at pedagogikkpensumet ditt kan forklare det bedre :) Den har kanskje en annerledes relasjonsmodell enn den som er brukt her. Husk å skriv mer utfyllende enn eksempelet mitt. Begrunnelser er alltid et pluss!

Anonymous poster hash: 45ce5...a57

det var egentlig et bra eksempel :)

Anonymous poster hash: 766c0...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å dra inn teori, kan en i en didaktisk plan, velge å jobbe ut fra en teori. Det kan være alt fra Vygotskys teori om den proksimale utviklingssonen, Leontjews teori om at barn er avhengig av å se/ erfare noe, dersom de skal ønske å lære det, Piagets teori om assimilasjon og akkomodasjon eller noe helt annet. Bruk det dere har lært for å vise at du skjønner teorien eller eventuelt for å klargjøre teorien for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...