Gå til innhold

Mat på skolen. Hvordan skal dette gå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med deg i at det ville vært et godt tiltak at alle fikk sunn og næringsrik mat på skolen. Men også at de lærte å lage sunn og god mat selv! Hvis skolen vil spare penger kan jo unga lage maten :) (går selvsagt ikke på barneskolen, men på ungdomskolen hadde det ikke vært så dumt).

Joda, er enige i det. Kanskje som et ledd i heimkunnskapstimene hvis det fortsatt finnes slike timer?

Uansett har det blitt mye mindre fokus på kosthold i skoleverket slik jeg opplever det. Det burde selvsagt ikke bare være skolens ansvar, men slik det har blitt med foreldre som skal realisere seg selv så er det like fullt en hverdag mange barn må gjennom og mitt poeng er at skoleverket og samfunnet ikke kan stikke hodet i sanden for det.

Økt fokus på både helse, trening og kosthold behøves så absolutt i vårt stadig mer stillesittende samfunn. For ryker helsa så havner man raskt utenfor.

Anonymous poster hash: 75d81...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, er enige i det. Kanskje som et ledd i heimkunnskapstimene hvis det fortsatt finnes slike timer?

Uansett har det blitt mye mindre fokus på kosthold i skoleverket slik jeg opplever det. Det burde selvsagt ikke bare være skolens ansvar, men slik det har blitt med foreldre som skal realisere seg selv så er det like fullt en hverdag mange barn må gjennom og mitt poeng er at skoleverket og samfunnet ikke kan stikke hodet i sanden for det.

Økt fokus på både helse, trening og kosthold behøves så absolutt i vårt stadig mer stillesittende samfunn. For ryker helsa så havner man raskt utenfor.

Anonymous poster hash: 75d81...c18

Kunne helt fint vært en del av heimkunnskapen. Husker vi prøvde å lage kantine på ungdomskolen. Da hadde elevene ansvar for å smøre bagetter og selge sjokolademelk (ikke akkurat sunnhet det var fokus på her..). Da lærte vi både litt om ansvar, påsmøring av mat (....) og litt om salg og matte. Selv om maten ikke var noe å skryte av, var ideen god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt noe snakk om at mange vil at barna skal få mat eller varm mat på skolen eller noe.

Men hvordan skal dette gå eller bli? På 50-tallet var det vel mer vanlig og spise det du fikk. Men sånn er det jo ikke lenger. Hva når noen vil ha ditt og andre datt?

Og alle kan jo ikke spise alt heller. Noen er jo vegetarianere og spiser ikke kjøtt, noen er muslimer eller jøder og spiser ikke gris. Så har man de som ikke liker og de som er allergisk.

Hvordan skal alt dette løses?

Eller blir det bare et valg, enten spise det man får på skolen eller ha med matpakke?

Anonymous poster hash: ef678...859

Det fungerer i Sverige, så hvorfor skal det ikke fungere her?

Anonymous poster hash: 6ad63...422

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg var aldri spesielt glad i brødmat, og det var jo det man skulle ha med på skolen. Det førte til at jeg gjennom mesteparten av barneskolen og hele ungdomsskolen rett og slett ikke spiste på skolen.

Jeg turte heller ikke å ta det opp med mine foreldre, for de var av generasjonen som mente at "brødskive holder i massevis", som enkelte her.

Anonymous poster hash: 22558...f5f

Jeg er egentlig ikke særlig glad i varmmat til lunsj, det gjør meg søvnig. Jeg foretrekker brød med kalkun, helst i tykke skiver og brødet skal være grovt og jeg liker brød bakt med olivenolje. Skolen bør altså være inkluderende nok til å gi meg dette tilbudet, ikke sant? Hva med de som ikke spiser kjøtt, her må skolen gi et næringsmessig fullverdig alternativ uten kjøtt - også for allergikere. Osv osv.

Hvis foreldre ikke klarer å forberede et nistemåltid for ungene sine så er det omsorgssvikt, hvis ungene over en viss alder (8år?) ikke klarer dette selv så er det også omsorgssvikt.

Hvor lenge og hvor tykke puter skal man egentlig sy under armene på dagens unge?

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ren og skjær idioti å ikke prioritere tiltak som har store helse- og læringsgevinster. Du kan effektivisere og komme med tiltak til rumpa blir blå, men det hjelper ikke hvis man ikke har en viss minimumshelse og et minimum av godt kosthold.

Anonymous poster hash: 75d81...c18

Ja det er idioti, HELT enig. Derfor kan vi starte med å få ungene til å møte opp til rett tid og holde fokus vekk fra mobiltelefonene i undervisningen. Bråkmakere kan bortvises. Dette er helt gratis og har flere positive ringvirkninger enn å fore ungene med varmmat eller måltid det tar maks 5 minutter å forberede hjemme.

Skolen har ansvar for å lære - ikke oppdra - ikke mate - ikke være et substitutt for foreldre.

Foreldrene har ansvar for å lære ungene å klare seg selv, herunder å smøre matpakke. Dette har foreldre og barn klart helt fint i mange titalls år.

Hvor skal man trekke en grense?

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere klar over hvor mye det hadde kosta å servere varm mat til ALLE skolene i hele landet? Bare her jeg bor er det sikkert oppi 10 skoler, med maange klasser i hver, og 30 elever i hver klasse. Selvfølgelig er det ikke det vi skal prioritere! Dere har da ansvar for å sende mat med ungene selv.

Jeg har gått på skole i evig mange år, og klarte meg fint på brødskiver. Herregud, så kravstore folk er.



Anonymous poster hash: 66edc...699
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dere klar over hvor mye det hadde kosta å servere varm mat til ALLE skolene i hele landet? Bare her jeg bor er det sikkert oppi 10 skoler, med maange klasser i hver, og 30 elever i hver klasse. Selvfølgelig er det ikke det vi skal prioritere! Dere har da ansvar for å sende mat med ungene selv.

Jeg har gått på skole i evig mange år, og klarte meg fint på brødskiver. Herregud, så kravstore folk er.

Anonymous poster hash: 66edc...699

Nettopp.

..men at dagens unge er kravstore og bortskjemte, nei det tåler de ikke å høre.

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere klar over hvor mye det hadde kosta å servere varm mat til ALLE skolene i hele landet? Bare her jeg bor er det sikkert oppi 10 skoler, med maange klasser i hver, og 30 elever i hver klasse. Selvfølgelig er det ikke det vi skal prioritere! Dere har da ansvar for å sende mat med ungene selv.

Jeg har gått på skole i evig mange år, og klarte meg fint på brødskiver. Herregud, så kravstore folk er.

Anonymous poster hash: 66edc...699

Jeg syns det er litt uinteressant hva det koster. Det er av atskillig større interesse om det får positive resultater for ungenes skolegang. Skolelunsj er standard i de fleste europeiske land, og de gjør det ikke akkurat dårligere enn norske barn på tester av kunnskap og kompetanse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt uinteressant hva det koster. Det er av atskillig større interesse om det får positive resultater for ungenes skolegang. Skolelunsj er standard i de fleste europeiske land, og de gjør det ikke akkurat dårligere enn norske barn på tester av kunnskap og kompetanse.

Da må foreldrene få beskjed om å ta med bedre mat da! Skolen skal ikke stå for maten.

Anonymous poster hash: 66edc...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt uinteressant hva det koster. Det er av atskillig større interesse om det får positive resultater for ungenes skolegang. Skolelunsj er standard i de fleste europeiske land, og de gjør det ikke akkurat dårligere enn norske barn på tester av kunnskap og kompetanse.

Dessuten, mange norske ungdummer har med brødskive på skolen og forsatt får ekstremt gode karakterer. De som ikke klarer seg på brødskiver som alle andre, må ta med noe annet.

Anonymous poster hash: 66edc...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne helt fint vært en del av heimkunnskapen. Husker vi prøvde å lage kantine på ungdomskolen. Da hadde elevene ansvar for å smøre bagetter og selge sjokolademelk (ikke akkurat sunnhet det var fokus på her..). Da lærte vi både litt om ansvar, påsmøring av mat (....) og litt om salg og matte. Selv om maten ikke var noe å skryte av, var ideen god.

Unger er på skolen for å lære ting, ikke for å lage mat til hverandre. Det man evt kunne lært ved å leke kantine noen dager, overskygges ganske kjapt av den negative effekten denne arbeidsinnsatsen får ved at den stjeler tid fra faktisk undervisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger er på skolen for å lære ting, ikke for å lage mat til hverandre. Det man evt kunne lært ved å leke kantine noen dager, overskygges ganske kjapt av den negative effekten denne arbeidsinnsatsen får ved at den stjeler tid fra faktisk undervisning.

Ja? De LÆRER å lage mat.

Anonymous poster hash: 66edc...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må foreldrene få beskjed om å ta med bedre mat da! Skolen skal ikke stå for maten.

Anonymous poster hash: 66edc...699

Hvilke steintavler er det hugget inn i at skolen ikke skal stå for maten? Skolen serverer varm lunsj i de fleste europeiske land, og det finnes mye dokumentasjon på at unger som har spist skikkelig, også er mer oppmerksomme og har bedre læringsevne.

Det er ingen som helst grunn til at vi ikke kan ha de samme ordningene her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja? De LÆRER å lage mat.

Anonymous poster hash: 66edc...699

Og deretter lærer de ikke noe som helst, de står i kantina og lager og serverer mat. Dette er en læringskurve som man når toppen på ganske kjapt, og deretter er det en jobb og en tidstyv. Det er en grunn til at kantinejobber er lavtlønnsarbeid. Hvem som helst kan gjøre dem.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, mange norske ungdummer har med brødskive på skolen og forsatt får ekstremt gode karakterer. De som ikke klarer seg på brødskiver som alle andre, må ta med noe annet.

Anonymous poster hash: 66edc...699

Men som helhet, så gjør det norske skoleverket det ganske dårlig på internasjonale kunnskapstester. Det er selvsagt ikke noe som lar seg løse utelukkende med lasagne, men det er et faktum at skikkelig kosthold og bedre læringsevne henger sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger er på skolen for å lære ting, ikke for å lage mat til hverandre. Det man evt kunne lært ved å leke kantine noen dager, overskygges ganske kjapt av den negative effekten denne arbeidsinnsatsen får ved at den stjeler tid fra faktisk undervisning.

et er mye lærdom i å lage mat, selge og administrere kantine. Du kan blande inn kost og helse, generell kunnskap om matlaging, økonomi osv. Jeg vet ikke hvor mye tid det eventuelt ville tatt, men om det legges til de timene barna vanligvis har heimkunnskap er det ikke sikkert det ville tatt så mye tid fra andre fag? Billigere kunne det blitt også, ettersom man ikke trengte å ansette folk til å drive kantine.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

et er mye lærdom i å lage, selge og administrere kantine. Du kan blande inn kost og helse, generell kunnskap om matlaging, økonomi osv. Jeg vet ikke hvor mye tid det eventuelt ville tatt, men om det legges til de timene barna vanligvis har heimkunnskap er det ikke sikkert det ville tatt så mye tid fra andre fag? Billigere kunne det blitt også, ettersom man ikke trengte å ansette folk til å drive kantine.

Men er det dette ungene er på skolen for å lære? Det er en ganske tvilsom vei å gå å benytte elever som arbeidskraft på skolene. Særlig til slike tanketomme jobber som å servere mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det dette ungene er på skolen for å lære? Det er en ganske tvilsom vei å gå å benytte elever som arbeidskraft på skolene. Særlig til slike tanketomme jobber som å servere mat.

De er vel på skolen for å lære litt om det meste. Både kost og helse, matte og andre generelle ting. Selv om de ikke sitter med nesa i boka eller ved pultene går det jo an å lære? Men det krever jo at læreren legger opp til at ungene faktisk lærer noe av dette, dytter inn pensum i praktiske handlinger. Og er det selvfølgelig viktig at det ikke tar tid fra andre fag: eventuelt at det infiltreres i andre fag på en fornuftig måte.

Hvor lett det er å få til dette i praksis er jeg ikke sikker på, men jeg syns ikke tanken er dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 18 års skolegang og vært 6 år i arbeid. Det holdt for meg å spise frokost hjemme og lunsj på skolen/jobben og så middag hjemme. Jeg vet at dette også har fungert helt greit for majoriteten av landets befolkning i mange mange tiår. Dette synes du er merkelig? Hvor gammel er du?

Sleng med et par bananer eller epler som ungen kan spise mellom måltidene hvis han/hun ikke klarer å holde konsentrasjonen unna mobiltelefonen og følge med på undervisningen.

Anonymous poster hash: 3fd54...9fc

Det er helt greit at det fungerer for deg. Jeg har ikke sagt noe annet :) Men det er ikke optimalt, er det vel? Det er krevende å gå på skole, en elev har gjerne 3-4-5 forskjellige fag på rad og rekke. Det fungerer så klart å stappe i seg en brødskive, man blir jo mett, men jeg hadde MANGE klassekamerater som ikke spiste brødskiven sin, og stakk heller og kjøpte seg en sjokolade eller noe sånt. Det er såklart deres valg. Men tenk hvor mye bedre det hadde blitt med et ordentlig måltid.

Man hadde følt seg mer opplagt, og vært klar for resten av dagen. Jeg forstår ikke hvordan du kan finne dette negativt, og være i mot det. Det er, i følge meg, en god investering, fordi mette, opplagte elever øker også læringsnivået. Høres kanskje veldig enkelt ut, men noen ting er faktisk også så enkle. Hva med å innføre klippekort som for eksempel koster 300 kr i mnd?

Du legger også til i et senere innlegg dette med hva som er galt med skolene i Norge. Det er en helt annen diskusjon. Men kanskje varm mat hadde løst noe av det, du nevner mobiltelefoni og lav konsentrasjon, og det at mange dropper ut. Det KAN ha noe å gjøre med at når man kun spiser karbohydrater og fett (som brødskive med ost er), så blir man fort slapp og sliten igjen.

Forøvrig forstår jeg ikke hva min alder har med noen ting å gjøre. Om jeg er ung elev på videregående, student eller i full jobb, endrer ikke hva jeg mener, og hvorfor jeg mener det. Så der har du det.

Anonymous poster hash: 2e290...3fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere klar over hvor mye det hadde kosta å servere varm mat til ALLE skolene i hele landet? Bare her jeg bor er det sikkert oppi 10 skoler, med maange klasser i hver, og 30 elever i hver klasse. Selvfølgelig er det ikke det vi skal prioritere! Dere har da ansvar for å sende mat med ungene selv.

Jeg har gått på skole i evig mange år, og klarte meg fint på brødskiver. Herregud, så kravstore folk er.

Anonymous poster hash: 66edc...699

Er ikke Norge et av de rikeste landene i verden? Når land som Polen har råd til det, har vi det også.

Anonymous poster hash: 2e290...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...