Gå til innhold

Gir opp! Gnagsår og sko


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest lipgloss

Har du prøvd å bare bruke nylonstrømper uten sokker oppå.Ofte får føttene en bedre passform i skoen ved bruk av nylonstrømper og i tilegg så blir det liten friksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for alle råd og innspill :)

Skal i utgangspunktet ikke ha noen skjevheter eller noe med føttene, men jeg skal ta det opp med legen min neste gang jeg er der slik at jeg evnt kan undersøkes for det

Skal ta med meg alt av tips videre og fortsette å prøve meg frem. Akkurat nå har jeg to digre blemmer på hælene, så skal ta det med to de neste dagene før jeg kjører på med nylonstrømper. Skal også kjøpe sportsteip så jeg alltid har det og i bakhånd :)

Anonymous poster hash: d8a9d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fluttershy

Jeg føler med deg. Jeg har i skrivende stund til sammen 7 gnagsår på føttene. Det er fryktelig frustrerende at det er slik uansett sko. Skal ut å se om jeg finner nylonstrømper nå etter tips i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sitter skoene på foten din? Hadde ei venninne som var plaget med gnagsår, og jeg syntes alltid hun gikk med dem så løst snøret. Så jeg fikk lov å snøre skoen hennes like hardt som jeg pleide å gjøre til meg selv, og gnagsårplagene forsvant hos henne.



Anonymous poster hash: 79d26...8ae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det tipses om nylonstrømper, er det da snakk om hel vanlige damestrømper man kjøper på nærbutikken?

Endret av Hello Kitte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det tipses om nylonstrømper, er det da snakk om hel vanlige damestrømper man kjøper på nærbutikken?

Ja, typisk sånne solbrune knestrømper som selges med fem par i en boks. Selges på matbutikker og HM, Kappahl, Lindex osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg brukt nylonstrømper hver gang jeg har vært ute, med ankelsokker over og store blemmer på hælene. Og ja, jeg har jo merket at jeg har blemmer og at skoene trykker mot dem, men jeg har klart å gå helt fint uten store smerter.

Skal brukte strømpene i dagene fremover og se om det går like bra :)

Anonymous poster hash: d8a9d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lipgloss

Når det tipses om nylonstrømper, er det da snakk om hel vanlige damestrømper man kjøper på nærbutikken?

ankel strømper fra pierre robert i 20 den nylon funker helt fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lipgloss

Nå har jeg brukt nylonstrømper hver gang jeg har vært ute, med ankelsokker over og store blemmer på hælene. Og ja, jeg har jo merket at jeg har blemmer og at skoene trykker mot dem, men jeg har klart å gå helt fint uten store smerter.

Skal brukte strømpene i dagene fremover og se om det går like bra :)Anonymous poster hash: d8a9d...bd6

Når du er kvitt blemmene så kan du prøve å bare bruke nylonstrømper uten sokker over,så slepper du tykke sokkerbi denne varmen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også føtter som lett får gnagsår. Jeg bruker to par vanlige sportsokker av god kvalitet (nike, umbro, etc) og har nå sjelden eller aldri noen problemer med føttene. Men bruker aldri ankelsokker, det gir meg alltid gnagsår så jeg bruker tennissokktypen. Skal jeg gå lengre turer bruker jeg knelange under og skal jeg gå langt, type to-tre timer eller mer bruker jeg hele tre par. I pensko får jeg gnagsår etter fem hundre meter om jeg ikke bruker to par sportsokker. Bruker selvfølgelig svarte ytterst. Sokkene har friksjon mot hverandre og den friksjonen er faktisk så stor at om jeg tar på meg to par helt nye sokker og bruker disse hele dagen så sitter ofte den innerste sokken fast i den ytterst. "Pelsen" på sokkene tvinnes i hverandre. Jeg begriper meg ikke på folk som klarer å bruke bare ett par tynne pensokker i pensko, men så ser jo gjerne føttene deres ut deretter også.



Anonymous poster hash: 76d51...6d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lipgloss

Jeg har også føtter som lett får gnagsår. Jeg bruker to par vanlige sportsokker av god kvalitet (nike, umbro, etc) og har nå sjelden eller aldri noen problemer med føttene. Men bruker aldri ankelsokker, det gir meg alltid gnagsår så jeg bruker tennissokktypen. Skal jeg gå lengre turer bruker jeg knelange under og skal jeg gå langt, type to-tre timer eller mer bruker jeg hele tre par. I pensko får jeg gnagsår etter fem hundre meter om jeg ikke bruker to par sportsokker. Bruker selvfølgelig svarte ytterst. Sokkene har friksjon mot hverandre og den friksjonen er faktisk så stor at om jeg tar på meg to par helt nye sokker og bruker disse hele dagen så sitter ofte den innerste sokken fast i den ytterst. "Pelsen" på sokkene tvinnes i hverandre. Jeg begriper meg ikke på folk som klarer å bruke bare ett par tynne pensokker i pensko, men så ser jo gjerne føttene deres ut deretter også. Anonymous poster hash: 76d51...6d5

sportsokker i pensko???

Det kan jo umulig se bra ut da,i pensko går man barbeint eller med nylonstrømper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå med flere par tennissokker i skoene kommer jeg ikke til å gjøre iallefall

Da blir det jo trangt

Måtte bruke støttebandasje og da ble det som å bruke to par sokker og føttene mine dovnet helt og jeg fikk gnagsår på tærne :P

Så nei takk

Og tennissokker i pensko? o.O

Anonymous poster hash: d8a9d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har faktiske plager blir ikke utseendet det viktigste lengre. Om jeg er hjemme hos folk tar jeg jo også av meg, orker ikke ha på pensko hele kvelden, og hvordan det ser ut fra og til der jeg skal være spiller jo ingen stor rolle. Som regel bruker jeg også diskrete joggesko.



Anonymous poster hash: 76d51...6d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Jeg hadde "blodskanker" i årevis før jeg begynte å gå inn skoene. Tuslet rundt med de hjemme en halvtime hver dag, men tok de av hvis jeg følte at de trykket et eller annet sted. Etterhvert brukte jeg skoene når jeg skulle ut på butikken e.l. - i allefall noe som ikke kom til å ende med timesvis med trasking. Nå tar det mellom ei og tre uker å få gått inn et nytt skopar.

 

I tillegg - og som allerede nevnt - smør føttene med karbamidkrem/fet krem. Og bruk pimmstein e.l. til å fjerne hard hud. Hard hud gjør det lettere å få vannblemmer, noe jeg som psoriatiker kan skrive under på. 

 

Hvis du er plaget med fotsvette, noe som også øker sjansen for vannblemmer, så er talkum/babypudder et gammelt MacGyver-triks for å hjelpe på situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips

Er litt sent å gå inn skoene innendørs siden de allerede har blitt brukt ute og jeg vil ikke ripe opp gulvet

Men jeg bruker honningkrem med ullfett på hælene, og vanlig fotkrem på føttene ellers når jeg har stelt føttene (1-2 ggr pr uke)

Da filer jeg føttene også før jeg smører inn dem

Har klart å gå flere turer nå ved hjelp av nylonstrømper. Eneste er det ene paret sko som gnager litt likevel, men det kan ha noe med at jeg blemmene ikke har leget skikkelig enda. Blemmene blir iallefall ikke verre med de skoene

Anonymous poster hash: d8a9d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lipgloss

Takk for tips

Er litt sent å gå inn skoene innendørs siden de allerede har blitt brukt ute og jeg vil ikke ripe opp gulvet

Men jeg bruker honningkrem med ullfett på hælene, og vanlig fotkrem på føttene ellers når jeg har stelt føttene (1-2 ggr pr uke)

Da filer jeg føttene også før jeg smører inn dem

Har klart å gå flere turer nå ved hjelp av nylonstrømper. Eneste er det ene paret sko som gnager litt likevel, men det kan ha noe med at jeg blemmene ikke har leget skikkelig enda. Blemmene blir iallefall ikke verre med de skoeneAnonymous poster hash: d8a9d...bd6

Så bra :) nylonstrømper er et fantastisk plagg spør du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Jeg har også føtter som lett får gnagsår. Jeg bruker to par vanlige sportsokker av god kvalitet (nike, umbro, etc) og har nå sjelden eller aldri noen problemer med føttene. Men bruker aldri ankelsokker, det gir meg alltid gnagsår så jeg bruker tennissokktypen. Skal jeg gå lengre turer bruker jeg knelange under og skal jeg gå langt, type to-tre timer eller mer bruker jeg hele tre par. I pensko får jeg gnagsår etter fem hundre meter om jeg ikke bruker to par sportsokker. Bruker selvfølgelig svarte ytterst. Sokkene har friksjon mot hverandre og den friksjonen er faktisk så stor at om jeg tar på meg to par helt nye sokker og bruker disse hele dagen så sitter ofte den innerste sokken fast i den ytterst. "Pelsen" på sokkene tvinnes i hverandre. Jeg begriper meg ikke på folk som klarer å bruke bare ett par tynne pensokker i pensko, men så ser jo gjerne føttene deres ut deretter også.

Anonymous poster hash: 76d51...6d5

 

 

Kjære deg... Du må virkelig ta deg en tur til legen! For det første, du skal aldri ha sko (unntatt fjellstøvler) hvor du har plass til 2 par sokker inni. For folk flest er det overhodet ikke noe problem å gå med pensko med tynne strømper eller sokker i, så det er tydelig noe feil med føttene eller benstillingen din! Du skal ikke måtte gå med opptil tre par sokker for å slippe gnagsår... Uff. Vær så snill og ta deg en tur til legen for å få sjekket om det er noe galt med føttene eller beina dine!

Anonymous poster hash: 19bef...707

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk en lege som anbefalte meg to par sokker, for over tredve år siden, og problemene forsvant. Jeg er i dag over femti, har ikke tykk gulgrå elefanthud under føttene slik alle venninene mine har, og gubben, men myk og elastisk hud.

 

De fleste går med tynne strømper i pensko, eller i sko generelt, men ser også at de aller fleste som gjør det har svært stygg hud på føttene, så du trenger ikke synes synd på meg.



Anonymous poster hash: 76d51...6d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke nødvendigvis stygg hud på føttene fordi man går med tynne sokker

Jeg går enten i tynne strømper eller barbeint i sko (sommer og vinter) og har huden på føttene mine kjennes som babyhud

Greit nok, jeg steller de sånn ca 1 gang pr uke med filing og fotkrem, men jeg er ikke så utrolig nøye på det

Flott at to par sokker fungerer for deg, men jeg tviler på at det er det slm er anbefalt for de fleste. Ikke bare er det er det teit å måtte dra på seg to par sokker, men det må jo bli (for de fleste, iallefall for meg) bli klamr og varmt å måtte gå med to par sokker og aldri kunne gå i pensko/sommersko/pumps uten at det ser merkelig ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lipgloss

Man får ikke nødvendigvis stygg hud på føttene fordi man går med tynne sokker

Jeg går enten i tynne strømper eller barbeint i sko (sommer og vinter) og har huden på føttene mine kjennes som babyhud

Greit nok, jeg steller de sånn ca 1 gang pr uke med filing og fotkrem, men jeg er ikke så utrolig nøye på det

Flott at to par sokker fungerer for deg, men jeg tviler på at det er det slm er anbefalt for de fleste. Ikke bare er det er det teit å måtte dra på seg to par sokker, men det må jo bli (for de fleste, iallefall for meg) bli klamr og varmt å måtte gå med to par sokker og aldri kunne gå i pensko/sommersko/pumps uten at det ser merkelig ut

Helt enig i dette akkurat som jeg skulle skrevet det sel,bruker bare tynne nylonstrømer,eller så er jeg stort sett barbeint året rundt,hater sokker :) passer på å file og smøre føtter 1 gang i uken og har myk og fin hud får faktisk mye skryt av føttene/tærne mine,føtter har det best når dem er fri uten sko og sokker så det å bruke 2 par høres hverken godt eller sundt ut :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...