Gå til innhold

Håp om jobb? NAV'et i 8 år!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger noen gode råd ifht min situasjon.

Jeg er en mann i begynnelsen har 30 årene, uten noen utdannelse som er verdt noen ting da jeg har kun enkeltfag fra universitet og en toårig kunstutdannelse.

Jeg var i ferd med å skulle studere medisin da jeg ble veldig syk. Jeg avsluttet studiet da jeg ikke hadde ork til noe som helst og raste ned i vekt.

Mange år gikk til å kun overleve dette marerittet fra dag til dag helt til jeg for 1 1/2 år siden fikk ny medisin! Den forandret alt ifht min tilstand, jeg la faktisk på meg 20 kg på utrolig kort tid og ble nesten synptomfri!

Nå kjenner jeg en trang til å få ting i livet på plass, mest av alt ønsker jeg meg en jobb. En hvilken som helst jobb- bare jeg får begynt et sted skal jeg kunne vise hva jeg får til og hvilke ressurser jeg har.

Men jeg har en teit sperre; hva om jeg blir kun avvist? Vil jeg i det hele tatt få noen jobb? Selv etter 100 eller 1000 søknader?

Må innrømme at dette Kverner i meg dag og natt, og gjør meg sur, deprimert og fraværende-ikke akkurat et godt utgangspunkt. Jeg er igrunnen gått inn i en destruktiv depresjon av det hele...men ser jo at her må man jo begynne et sted så ting kan snu?

Jeg har jo tross alt en kropp som fungerer igjen!

Har dere noen gode råd til meg? Er alt håpløst? Eller kan det finnes en vei for å bli en nyttig samfunnsborgere igjen?

Anonymous poster hash: 4c201...d1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har en forklaring på hvorfor du har stått utenfor arbeidslivet. Ikke vær redd for å fortell om det til en eventuell ny arbeidsgiver. Jeg antar at du har hatt tiltak i nav, noe praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar.

Jeg har skrevet litt om situasjonen og håper at det kan bidra til å forstå at jeg ikke valgte å NAV'e.

Jeg har desverre ikke hatt noe tiltak eller praksis, ikke fått tilbud om det og ikke fått til å få møtt elle snakket med saksbehandleren min de siste to -tre årene. Jeg har ringt og skrevet, fått flere avtaler hvor saksbehandler ikke har møtt.

For noen år siden etterlyste jeg konkret ønske om tiltak, fikk da til svar om at jeg var for frisk til å motta støtte hvis jeg ønsket tiltak-så de kuttet støtten min i 1 1/2 år, da levde jeg hos besteforeldre som var så utrolig støttende at de delte minstepensjonen sin med meg. Fikk hjelp fra advokat til slutt hvor støtte igjen ble innvilget. Etter det har jeg slitt med å få kontakt med de... De har rett og slett bare fornyet NAV støtten hvert år uten et ord..

Innser dermed at jeg må få til dette uten NAVs hjelp..hvis mulig?

Anonymous poster hash: bd24a...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert å ta en 1-2 årig utdannelse for å komme igang. Hvis du består den, helst m gode karakterer ( og kanskje en deltidsjobb v siden av) så er det bevis på at du kan stå på og er i stand til å jobbe.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så synd du ikke har fått den hjelpen du burde ha fått hos NAV. Tør du å prøve en gang til? Det trenger ikke være snakk om massive tiltak som arbeidspraksis eller lignende, men at du får hjelp til å lage en god CV, at saksbehandler utfører jobbmatcher for deg (matcher din kompetanse mot arbeidsmarkedet og ledige stillinger) og lignende. Jeg synes det er verdt et forsøk. Les deg gjerne litt opp på hva du har rett på, slik at du har noe å "slå i bordet med" når du snakker med saksbehandler hos NAV - det skulle absolutt ikke være nødvendig, men i en hverdag med hundrevis av brukere og konstant for mye å gjøre kan det være det som skal til dersom du føler du ikke blir hørt.

Hvis du vil prøve på egenhånd først ville jeg gjort følgende:

- Registrer deg som arbeidssøkende på nav.no. Gjør en GRUNDIG jobb med cv'en, og få med kvalifikasjoner du har oppnådd uten at det er gjennom jobb/utdanning - for eksempel at du er god på PC eller lignende.

- Legg inn søknad hos alle rekrutteringsbyråene. Be gjerne om en samtale med ansatte på rekrutteringsbyråene, sånn at de kan fylle ut informasjon om deg selv.

- IKKE nedvurder deg selv og dine egne muligheter. En som har et såpass stort ønske om å jobbe, er villig til å ta enhver jobb for å begynne et sted, og som har en reell årsak for å ha vært borte fra markedet bør ha gode muligheter for å få jobb. Dette får du til!!



Anonymous poster hash: b5f47...001
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen og tusen takk for hjelpsomme svar!

Det med å dra til NAV og be om hjelp til CV og slikt er en god ide, jeg tenker dithen at det kanskje er lettere å få til slik hjelp enn å få tak i saksbehandler (t.o.m legen min har forsøkt å nå vedkommende opptil 10 ganger siste året).

Men sånn hjelp a la CV skriving kan man kanskje henvende seg i skranken der og få time relativt raskt (1-2 uker?)

Takk igjen!! :)

Anonymous poster hash: bd24a...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke søke på medisinstudiet igjen?

Ikke lurt. Turnusen har gått fra å være trekningsbasert til søknadsbasert. Det vil si at alle nyutdannede studenter har passet på å ha CV'en helt full av relevant arbeidserfaring. Til og med hvis man ikke har noen hull i CV'en kan man ikke forvente å få turnusplass. Jeg vil ikke råde en 30-åring som har navet i 8 år til å søke på medisin.

Anonymous poster hash: 8f7e5...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lurt. Turnusen har gått fra å være trekningsbasert til søknadsbasert. Det vil si at alle nyutdannede studenter har passet på å ha CV'en helt full av relevant arbeidserfaring. Til og med hvis man ikke har noen hull i CV'en kan man ikke forvente å få turnusplass. Jeg vil ikke råde en 30-åring som har navet i 8 år til å søke på medisin.

Anonymous poster hash: 8f7e5...f65

Hei! TS her. Medisinstudiet er uaktuelt, både grunnet de årsak du nevner her samt at jeg ikke fullførte initielt studie og har ikke rett på studielån.

Jeg har tenkt på studier, men det kommer jo litt an på økonomi. Nå fortalte en meg at rentene kunne egentlig ha blitt frosset etter at jeg ble syk.

Uansett, utdannelse jeg har tenkt litt på er f.eks å ta visse serfikater: heisekran, lastebil, buss etc. Jeg vet ikke hvor lett det er å få jobb men..

Ellers har jeg tenkt på vaktmester kurs.

Det må bli noe enkelt i første omgang hvor jeg har mulighet til å få en jobb/praksis og komme i gang ganske raskt.

Er det andre kurs kanskje som kunne ha hjulpet?

Anonymous poster hash: bd24a...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er da godt kvalifisert til en praksisplass gjennom nav

Her har ikke nav gjort jobben sin. Får du ikke hjelp, så bruk advokaten din



Anonymous poster hash: d8aeb...0a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og tusen takk for hjelpsomme svar!

Det med å dra til NAV og be om hjelp til CV og slikt er en god ide, jeg tenker dithen at det kanskje er lettere å få til slik hjelp enn å få tak i saksbehandler (t.o.m legen min har forsøkt å nå vedkommende opptil 10 ganger siste året).

Men sånn hjelp a la CV skriving kan man kanskje henvende seg i skranken der og få time relativt raskt (1-2 uker?)

Takk igjen!! :)

Anonymous poster hash: bd24a...910

Alle som kommer innom NAV har rett til å få sitt bistandsbehov vurdert. Du skal selv fylle ut CV (det kan du gjøre på "mine sider" på nav hjemmefra), og kryss gjerne av for at du ønsker å snakke med en veileder på nav (det er et valgalternativ når du fyller ut CV såvidt jeg husker). Bor du i en litt større by er det stor sannsynlighet for at det ikke er samme veileder som du har gått til tidligere, det er ofte andre som jobber med arbeidsrettede tiltak enn de som jobber f.eks. med langtidssykemeldte, så det er verdt et forsøk. Det NAV kan hjelpe deg med av enklere tiltak er:

- Hjelpe deg med å fylle ut en skikkelig knakende god CV, blant annet med kompetanseord som viser hva du er god på - også uformelle ferdigheter.

- Foreta jobbmatcher - dvs. matche dine kunnskaper, arbeidsønsker og lignende opp mot arbeidsmarkedet. Det som er veldig lurt med å gjøre dette i samarbeid med NAV er at endel stillinger ikke blir offentlig utlyst, men meldt inn til NAV likevel. De har dermed innsyn i flere ledige stillinger enn det du vil kunne se på nettet.

- Eventuelt hjelpe deg med andre tiltak for å få deg ut i jobb, kurs, jobbklubb eller lignende.

Lykke lykke til!! Jeg er sikker på at dette går i orden for deg!

Klem fra meg som svarte tidligere og tipset om å oppsøke NAV.

Anonymous poster hash: b5f47...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

For det første:

Du har ikke "navet" - du har vært syk og uten kapasitet til på jobbe. Dette er jo grunnen til at vi betaler skatt - sånn at slike som havner i en uheldig situasjon som du gjorde kan få dekket grunnleggende livsoppholdsutgifter.

Dersom du har ufør 100% så kan du få hvilende pensjonsrett, samt tjene inntil 85.000 i året(tror jeg).

Det betyr at du kan begynne å søke deltidsjobber, se om du klarer mer på sikt/får tilbud om økt stillingsprosent, og redusere uføregraden.

Du kan også drive med noe frivillig arbeid en periode for å komme inn i daglige rutiner og krav mens du søker jobber - men her må du sjekke timeantallet som er lov.

Det ligger ingen automatikk at man får betalt utdannelse av NAV, samtidig som det som du sier er en langt større terskel for den gruppen å få seg jobb når en har stått mange år utenfor.

Jeg regner med det er misligholdelse av lånet hos Lånekassen som fører til at du ikke kan få lån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i Oslo?

T-banen søker stadig folk, gir betalt utdannelse og hvis man er fleksibel og villig til å ta vakter på rare tider av døgnet så kan det være mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du ikke har rulleblad vet jeg vertfall at menn er ettertraktet som barnehageassistenter, samt på omsorgs og avlastningshjem. Jeg har jobbet som ufaglært og synes det er en kanon jobb å kombinere med studier!

Mange innen omsorg og avlastning har stort behov for ekstrahjelper/ringevikarer (hvor du som vikar kan "shoppe" vakter.) Da kan du regulere ukene dine til en viss grad, og det er ofte mye sykdom blant personalet her så du kan "shoppe" en god del vakter i løpet av en mnd. Negative siden er jo at det ikke er mye trygghet ettersom du ikke har noe fast..

Kommer litt an på hvilken sektor du sikter deg inn på, men tror de fleste arbeidsgivere har forståelse for bakgrunnen din.

Dessverre koster det mye å ansette personal, så noen vil kanskje vegre seg (men hei, vi har alle opplevd å bli "vraket" ved jobbsøk).

Lykke til, håper det ordner seg for deg:)



Anonymous poster hash: a6c66...ddf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...