Gå til innhold

Noen erfaring med BI nettstudier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann.

Er det noen her som har erfaring med BI nettstudier?

Jeg vurderer å ta en årsenhet/1. år i bachelor i øk/adm som nettstudent. Har selv et godt inntrykk av opplegget, men hører gjerne fra noen som kan dele erfaringer :)



Anonymous poster hash: 5eb8a...9b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynte på BI nettstudier nå i høst, så jeg har ikke akkurat erfaring, men jeg kan jo skrive litt om mitt førsteinntrykk.

For det første så var selve søknadsprosessen en fantastisk piece of cake, og samme med søknad til Lånekassen. Innen utgangen av mai hadde jeg alt på stell, og kunne nyte sommeren med planen for skoleåret klar.

Selve nettstedet it´s learning er enkelt å forholde seg til, med egne "dashbord" for alle fag. Vi hadde det samme da jeg tok opp fag på videregående.

På nettstedet finner du en hel haug med relevant informasjon til dine fag, oppdateringer og fagstoff, inkl. alt av aktivitetsplaner, diskusjonsforum, videoer, osv..

De har frivillige samlinger på BI Nydalen to ganger i semesteret. Den første er denne helga her, og her sitter da jeg. Foreleserne jeg har hatt til nå har imponert meg (noen mer enn andre), og jeg sitter igjen med masse ny input, fornyet motivasjon, og mange spørsmål lettere. Jeg tror også nettstudenter som bor i nærområdet kan komme på de vanlige forelesningene også, med forbehold om at jeg tar feil.

Selve studiet tror jeg går bra hvis man er flink å strukturere dagene sine. En av foreleserne sa at nettstudentene brukte stort sett å klare seg veldig bra, så det høres jo lovende ut.

Mitt førsteinntrykk er med andre ord veldig positivt :)

Jeg ser veldig fram til fortsettelsen, og gleder meg til å se hvor dette bærer hen.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg valgte å ta det som dagtidsstudent ettersom jeg faktisk har tid til det, skjønt fleksibiliteten og muligheten for å jobbe mer fristet.

Lykke til du også! :)



Anonymous poster hash: 5eb8a...9b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan har det gått, Nieve? :)

Semesteret på BI nærmer seg slutten og som dagtidsstudent har jeg svært blandede erfaringer.

Har hatt to vikarforelesere nå de siste ukene som har vært helt fantastiske sammenlignet med de vi har til vanlig. Har lært mye! Så om vi hadde hatt det nivået på alle, hadde jeg virkelig sett nytten av å være dagtidsstudent. Desverre har vel nivået vært mer middelmådig på de fleste.

Men fordi jeg må begynne å jobbe tilnærmet fulltid over jul ser det ut til at jeg må gi meg som dagtidsstudent og gå over til nettbasert.

Hadde derfor vært morsomt å høre om Nieve eller andre har noen erfaringer å dele i forhold til nettstudier.

Er det noen som vet om et vitnemål som nettstudent er fullverdig med et som dagtidstudent i forhold til arbeidslivet? Eksamenen er jo den samme? :)



Anonymous poster hash: 5eb8a...9b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jo, jeg synes det går veldig bra :) Det er selvfølgelig en utfordring å strukturere hverdagen slik at jeg får gjort nok, men jeg synes det har gått veldig bra. Jeg merker at forskjellen mellom hverdag og helg viskes litt ut, men jeg føler at jeg da får gjort enda mer.

En vanlig dag:

Står opp kl. 7, lufter hund, spiser frokost. Begynner med skolearbeid ca. kl. 8, jobber aktivt frem til ca. kl. 12, spiser lunsj, jobber en time til, lufter hunden ca. kl 13.00 - 14.30, jobber en time til, lager middag, og tar en time til litt senere på kvelden hvis jeg orker. Av og til har jeg vakt på jobben om kvelden, så da blir det litt mindre.

Min største utfordring er at jeg kan bruke mye tid på et eller to fag, mens de andre fagene blir litt neglisjert, og det tas gjerne en del skippertak på de neglisjerte fagene innimellom. Så fordeling av arbeidsmengde er det jeg fokuserer på nå .

Vi har jo egentlig ingen forelesninger bortsett fra under samlingene, så vi opplever ikke foreleserne i så stor grad som dagstudentene. Men det er et prøveprosjekt der vi kan følge forelesningen i matematikk live, og det synes jeg er veldig bra. (Foreleseren er også veldig flink). De har laget små videoer i studieguiden som er veldig direkte og lettforståelige, så jeg kan ikke si at jeg savner forelesningene heller.

Jeg tenker at vitnemål fra nettstudier kan oppleves av en potensiell arbeidsgiver som både positivt og negativt. På den positive siden vil det kunne symbolisere evne til å jobbe selvstendig og at man er strukturert, men noen (konservative) arbeidsgivere vil kunne anse det som en middelmådig utdanning. Men jeg har generelt inntrykk av at de fleste synes det er positivt med nettbasert utdannelse.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan har det gått, Nieve? :)

Semesteret på BI nærmer seg slutten og som dagtidsstudent har jeg svært blandede erfaringer.

Har hatt to vikarforelesere nå de siste ukene som har vært helt fantastiske sammenlignet med de vi har til vanlig. Har lært mye! Så om vi hadde hatt det nivået på alle, hadde jeg virkelig sett nytten av å være dagtidsstudent. Desverre har vel nivået vært mer middelmådig på de fleste.

Men fordi jeg må begynne å jobbe tilnærmet fulltid over jul ser det ut til at jeg må gi meg som dagtidsstudent og gå over til nettbasert.

Hadde derfor vært morsomt å høre om Nieve eller andre har noen erfaringer å dele i forhold til nettstudier.

Er det noen som vet om et vitnemål som nettstudent er fullverdig med et som dagtidstudent i forhold til arbeidslivet? Eksamenen er jo den samme? :)

Anonymous poster hash: 5eb8a...9b4

Hei!

Jeg har tatt en del fag som nettstudent. Blant annet Bedriftsøkonom-studiet som du snakker om. For meg fungerte det veldig bra. Var på samlingene i begynnelsen og slutten av semesteret. I tillegg så er det jo innleveringer som pusher deg igjennom pensumet, og til slutt er det lurt å jobbe masse med tidligere eksamensoppgaver.

Jeg sjekket nå og det står ikke på vitnemålet at jeg har gått på nettstudier. Kun Handelshøyskolen BI. :) Uansett tror jeg ikke nettstudier blir sett på som negativt. Det viser jo at man har selvdisiplin og gjennomføringsevne.

Lykke til!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jo, jeg synes det går veldig bra :) Det er selvfølgelig en utfordring å strukturere hverdagen slik at jeg får gjort nok, men jeg synes det har gått veldig bra. Jeg merker at forskjellen mellom hverdag og helg viskes litt ut, men jeg føler at jeg da får gjort enda mer.

En vanlig dag:

Står opp kl. 7, lufter hund, spiser frokost. Begynner med skolearbeid ca. kl. 8, jobber aktivt frem til ca. kl. 12, spiser lunsj, jobber en time til, lufter hunden ca. kl 13.00 - 14.30, jobber en time til, lager middag, og tar en time til litt senere på kvelden hvis jeg orker. Av og til har jeg vakt på jobben om kvelden, så da blir det litt mindre.

Min største utfordring er at jeg kan bruke mye tid på et eller to fag, mens de andre fagene blir litt neglisjert, og det tas gjerne en del skippertak på de neglisjerte fagene innimellom. Så fordeling av arbeidsmengde er det jeg fokuserer på nå .

Vi har jo egentlig ingen forelesninger bortsett fra under samlingene, så vi opplever ikke foreleserne i så stor grad som dagstudentene. Men det er et prøveprosjekt der vi kan følge forelesningen i matematikk live, og det synes jeg er veldig bra. (Foreleseren er også veldig flink). De har laget små videoer i studieguiden som er veldig direkte og lettforståelige, så jeg kan ikke si at jeg savner forelesningene heller.

Jeg tenker at vitnemål fra nettstudier kan oppleves av en potensiell arbeidsgiver som både positivt og negativt. På den positive siden vil det kunne symbolisere evne til å jobbe selvstendig og at man er strukturert, men noen (konservative) arbeidsgivere vil kunne anse det som en middelmådig utdanning. Men jeg har generelt inntrykk av at de fleste synes det er positivt med nettbasert utdannelse.

Lykke til :)

Hei! Så bra at det går bra da :)

Tar du 30 eller 15 studiepoeng per semester? Høres ut som om du har full pakke slik du beskriver det. Kjenner meg igjen i forhold til neglisjerte fag. Generelt synes jeg det er veldig stor forskjell på arbeidsmengden i de ulike fagene. Noen krever bare noen timer før forelesning + forelesning per uke, mens andre føler jeg at jeg sliter meg halvt i hjel for å få til.

Blir det lagt ut videoforelesninger eller går omtrent alt på selvstudium av bøkene? Er det lagt opp slik at man kan jobbe seg frempå og ligge fremfor pensum?

Hei!

Jeg har tatt en del fag som nettstudent. Blant annet Bedriftsøkonom-studiet som du snakker om. For meg fungerte det veldig bra. Var på samlingene i begynnelsen og slutten av semesteret. I tillegg så er det jo innleveringer som pusher deg igjennom pensumet, og til slutt er det lurt å jobbe masse med tidligere eksamensoppgaver.

Jeg sjekket nå og det står ikke på vitnemålet at jeg har gått på nettstudier. Kun Handelshøyskolen BI. :) Uansett tror jeg ikke nettstudier blir sett på som negativt. Det viser jo at man har selvdisiplin og gjennomføringsevne.

Lykke til!! :)

Hei!

Takk for bra svar :)

Er det kun ett år du har gått? Sluttet du etterpå?

Jeg har egentlig meldt meg opp til bachelor i øk/adm, men vurderer å slutte med tittelen bedriftsøkonom etter ett år. Regner med jeg ikke får noen jobber med den tittelen uansett, men jeg tenker å kanskje gå over til ingeniør da jeg tror det passer bedre for meg :)

Må revurdere det til sommeren :)

Anonymous poster hash: 5eb8a...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 5 års erfaring med nettstudier på BI. Jeg tar hele bacheloren på deltid nettstudier - og ser endelig lyset i enden av tunnelen :)

Nettstudiene foregår litt forskjellig i forhold til de forskjellige fagene og foreleserne. noen forelesere legger ut videosnutter på det som ofte oppleves som vanskelig for studentene. Men man får som regel alltid mye forelesningsnotater ol fra foreleser på nett. Noen diskusjonsforumer er veldig aktive andre er ikke så aktive. Det kommer litt an på faget. Noen fag er jo enklere å diskutere og spørre om hjelp til enn andre.

Vi får leseplan så vi vet hva vi bør lese hver uke for å holde en god progresjon. Og nettstudentene får ofte frivillige innleveringsoppgaver som dagtidsstudentene ikke får. Dette er ekstra service til oss for at vi skal kunne se hvordan vi ligger an. I oppgavene får vi gode og fyldige tilbakemeldinger på hva vi må jobbe mer med og hva som var bra og hva slags karakter det hadde gitt om det var en eksamen.

Jeg opplever at de to samlingene er veldig gode. De er effektive og tar for seg store deler av pensum på kort tid. De har vært uvurdelige å delta på for meg. I tillegg filmes de som regel, så dersom du ikke har anledning til å delta, kan du se de på nett senere.

Det som er kjipest med nettstudier er at jeg ikke er noe flink til å lese så jevnt gjennom året som jeg burde. Og at jeg er kjempesliten etter jobb, så jeg orker ikke lese på hverdager. Jeg tar all studeringen i helgene. Og jeg angrer på at jeg ikke tok alt med en gang før jeg begynte å jobbe. Kunne gjort det unna på 3 år i stedenfor 6. Men men, gjort er gjort og spist er spist.

Bare å spørre, så skal jeg svare hvis jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for bra svar :)

Er det kun ett år du har gått? Sluttet du etterpå?

Jeg har egentlig meldt meg opp til bachelor i øk/adm, men vurderer å slutte med tittelen bedriftsøkonom etter ett år. Regner med jeg ikke får noen jobber med den tittelen uansett, men jeg tenker å kanskje gå over til ingeniør da jeg tror det passer bedre for meg :)

Må revurdere det til sommeren :)

Anonymous poster hash: 5eb8a...9b4

Hei igjen!

Jeg vurderte først Bachelor i Øk.ad, helt til jeg hørte om Bachelor of Management graden. Der fikk jeg innpasset ca 40 sp fra UIO fra tidligere som frie studiepoeng, samt et fag jeg har fra BIs bank og finans-kurs på 15 sp. Dermed ble veien fram plutselig mye kortere. Kan det være noe for deg? Det er laget for folk med arbeidserfaring. Nå tar jeg det andre faget i fordypningen som jeg har valgt fra bank og finans fagene, siden jeg jobber i bank og de er veldig jobbrelevante.

Har et 7,5 sp fag for å få nok studiepoeng, og det avsluttende bachelorprogrammet igjen. Ser endelig enden på det! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er kjipest med nettstudier er at jeg ikke er noe flink til å lese så jevnt gjennom året som jeg burde. Og at jeg er kjempesliten etter jobb, så jeg orker ikke lese på hverdager. Jeg tar all studeringen i helgene. Og jeg angrer på at jeg ikke tok alt med en gang før jeg begynte å jobbe. Kunne gjort det unna på 3 år i stedenfor 6. Men men, gjort er gjort og spist er spist.

Bare å spørre, så skal jeg svare hvis jeg kan.

Hei Mynona!

Takk for bra svar og beklager sent svar :)

Har du hatt relevant jobb ved siden av? Skal du eventuelt søke ny jobb når du blir ferdig eller? Og ikke master?

Jeg skulle gjerne tatt alt før jeg begynte å jobbe, men alderen tatt i betraktning (snart 30) synes jeg det er vanskelig å være fulltidsstudent, først og fremst på grunn av økonomi. Dessuten føler jeg at jeg faller litt utenfor den fantastiske studietiden allikevel, ettersom jeg opplevde alt det der når jeg først flyttet hjemmefra som 18-åring. De fleste i klassen ser ut til å være 18-20 uansett, så det er litt vanskelig for meg å bonde med dem.

Vet ikke sikkert om jeg fortsetter etter sommeren, men det er klart at muligheten for å være nettstudent er veldig attraktiv i kombinasjon med en fulltids eller evt 75% stilling.

Hei igjen!

Jeg vurderte først Bachelor i Øk.ad, helt til jeg hørte om Bachelor of Management graden. Der fikk jeg innpasset ca 40 sp fra UIO fra tidligere som frie studiepoeng, samt et fag jeg har fra BIs bank og finans-kurs på 15 sp. Dermed ble veien fram plutselig mye kortere. Kan det være noe for deg? Det er laget for folk med arbeidserfaring. Nå tar jeg det andre faget i fordypningen som jeg har valgt fra bank og finans fagene, siden jeg jobber i bank og de er veldig jobbrelevante.

Har et 7,5 sp fag for å få nok studiepoeng, og det avsluttende bachelorprogrammet igjen. Ser endelig enden på det! :) :)

Takk for svar!

Har ikke relevant arbeidserfaring, så jeg vet ikke om det da er aktueltt? Skal uansett se på det.

Hva jobber du med? :)

Anonymous poster hash: 5eb8a...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg jobber fulltid i økonomistilling og har en krevende jobb. Så bacheloren jeg tar er i forbindelse med jobben jeg har. Skal ikke søke ny jobb etter endt studie. (Er også 30 år forresten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mynona!

Takk for bra svar og beklager sent svar :)

Har du hatt relevant jobb ved siden av? Skal du eventuelt søke ny jobb når du blir ferdig eller? Og ikke master?

Jeg skulle gjerne tatt alt før jeg begynte å jobbe, men alderen tatt i betraktning (snart 30) synes jeg det er vanskelig å være fulltidsstudent, først og fremst på grunn av økonomi. Dessuten føler jeg at jeg faller litt utenfor den fantastiske studietiden allikevel, ettersom jeg opplevde alt det der når jeg først flyttet hjemmefra som 18-åring. De fleste i klassen ser ut til å være 18-20 uansett, så det er litt vanskelig for meg å bonde med dem.

Vet ikke sikkert om jeg fortsetter etter sommeren, men det er klart at muligheten for å være nettstudent er veldig attraktiv i kombinasjon med en fulltids eller evt 75% stilling.

Takk for svar!

Har ikke relevant arbeidserfaring, så jeg vet ikke om det da er aktueltt? Skal uansett se på det.

Hva jobber du med? :)

Anonymous poster hash: 5eb8a...9b4

Hei!

Du trenger ikke relevant arbeidserfaring. De har andre mer vanlige fordypninger i denne bacheloren. Bank og finans er litt smalt felt som man bør jobbe med for å ta. Jeg startet i kassa på bankkontor, så jobbet jeg en stund med boliglånsbehandling via telefon og nett, og nå har jeg flyttet meg til kundeservice for bedrifter.

Se for øvrig her: http://www.bi.no/videreutdanning/bachelorstudier/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok! Tusen takk for svar alle sammen! :)

Til slutt: Vet dere om dette første året på BI, sett at jeg har gode karakterer (ligger an til A i snitt føler jeg), vil gi grunnlag for å søke noen form for økonomijobb?

Regner med jeg må begynne å jobbe med det jeg egentlig er utdannet til i denne omgang, men lurer på om jeg har noen muligheter etter 1. år :)



Anonymous poster hash: 5eb8a...9b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Ok! Tusen takk for svar alle sammen! :)

Til slutt: Vet dere om dette første året på BI, sett at jeg har gode karakterer (ligger an til A i snitt føler jeg), vil gi grunnlag for å søke noen form for økonomijobb?

Regner med jeg må begynne å jobbe med det jeg egentlig er utdannet til i denne omgang, men lurer på om jeg har noen muligheter etter 1. år :)

Anonymous poster hash: 5eb8a...9b4

Det lurer jeg også på. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...