Gå til innhold

Språkreise. La 15-åring dra?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Tror ikke det er så farlig å sende han avgårde gitt! Vi var jo på Polen/Tyskland i 10. klasse med skolen og lærere og vi ble ikke akkurat passa på som hauker, både røyka og drakk. Noe sier meg at de faktisk blir passa mer på når det er språkreise :)



Anonymous poster hash: 150f1...d76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det er så farlig å sende han avgårde gitt! Vi var jo på Polen/Tyskland i 10. klasse med skolen og lærere og vi ble ikke akkurat passa på som hauker, både røyka og drakk. Noe sier meg at de faktisk blir passa mer på når det er språkreise :)Anonymous poster hash: 150f1...d76

Edit: leste feil

Endret av mini-mio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn fungerer det absolutt ikke lenger. Ved alkohol sendes ungdommen hjem på første fly på foreldres regning. Lederne disponerer promilletestere. Bare disse konsekvensene i seg selv er nok til at de fleste holder seg i skinnet. Organisasjonskulturen er nok en litt annen enn når du dro på språkreise way back when.

Anonymous poster hash: 218b6...eb6

Jeg vet om noen som har liknende opplevelser de siste årene også. Vil tro at det er annerledes med de som bor på camp kontra vertsfamilie. Selv så vi kun disse lederene på flyet opp og ned. Ellers var alt opp til vertsfamilien vi bodde hos. De hadde null kontroll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet er at de fleste store språkreisefirmaene er elendige. For all del ikke velg EF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet er at de fleste store språkreisefirmaene er elendige. For all del ikke velg EF.

Fortell, fortell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell, fortell!

Jeg hadde en veldig dårlig opplevelse med EF. I den grad at jeg vurderte å gå til avisen med det, men i perioden etterpå dukket det opp flere innlegg som bekreftet det samme og det ble debatt rundt det, og jeg lot det derfor ligge.

Det var dårlig i flere ledd. Det forste var de ansatte hos EF som hele veien var av lavt nivå. Det gjelder altså laerere, ledere for aktiviteter, kontakter hos byrået (for foreldre), reisefolgere. Det var tydelig at dette var jobber for unge mennesker som mente det var en kremjobb å få reise rundt for penger og ikke overhodet folte noe ansvar for de unge involvert.

EF ville ikke ut med hvor mye hver enkelt familie ble betalt, men det ble etterhvert åpenbart at dette var mennesker som gjorde det utelukkende for pengene (fordi de trengte dem) og hverken var gjestfrie eller orientert rundt elevenes beste. Jeg skulle til en familie men ble plassert hos en gammel dame. Fikk knapt med mat, og det jeg fikk var elendig. Hadde spesifikt bedt om å bo med en ikke-skandinavisk jente slik at jeg fikk snakket engelsk, hun jeg ble plassert med var russisk og snakket ikke et ord engelsk.

Det var en rekke ting, blant de alvorligste at reisekontaktene iblant ble lei av foreldre som ringte og klaget over den dårlige standarden og oppfolgelsen barna deres fikk, og dermed skrudde av telefonen. Mine foreldre opplevde at jeg ringte gråtende og da de forsokte å få tak i ansvarlige fikk de null svar. Orienteringen var dårlig, det var vanskelig å få informasjon - og kanskje mer sentralt lite engelsklaering.

Jeg var 13 og på mange måter moden for alderen og hadde et godt engelsknivå. Hvis jeg var litt mindre forsiktig kunne jeg lett havnet i trobbel, slikt var det lite kontroll på.

Jeg var på en ny språkreise ett år senere, nytt firma og denne gangen med en venninne. Dette var i Frankrike for å laere fransk og foreldrene mine ville at jeg skulle få en skikkelig tur denne gangen. Ting var på noen måter bedre, men opplaeringen var dårlig, organiseringen var uoversiktig og vertsfamilien var elendig. Prinsippene var de samme - det er kun folk som trenger pengene og driter i ungdommene som kommer som melder seg på slikt. Vi havnet t.o.m. hos en familie der barna stjal fra oss. Det var en muslimsk familie med Koranen i stuen og der fikk vi ikke engang lov til å bevege oss inn - vi var kun forbeholdt soverommet og kjokkenet. I tillegg fikk vi elendig mat og oppdaget at de spiste skikkelig middag etter vi hadde lagt oss. Dette betalte foreldrene våre mye penger for.

Som en som har reist med flere firma og har venner som har gjort det samme er min totalt erfaring med språkreise - dropp det. Ja, det er nyttig på ETT vis. De kan få noen nye impulser og kanskje et sjokk over fall i forventningene. Men det er ikke verdt pengene.

Dra på ferie med barna så lenge de er villige til å reise med foreldre. La dem oppleve nye språk, kultur og omgivelser innen trygge rammer (så lenge dere faktisk er typen til å ta skikkelige ferier og ikke charterferier). Når de er gamle nok til å reise på ferie alene med venner eller sosken, la dem det. Og la dem dra på utveksling eller studere ute. Slik får de faktisk noe kunnskap i sekken samt opplevelser under en organisert opplegg.

Språkreise gir ingen nytte og det er blitt en pengemaskin der man dumper velstående, naive, norske foreldre for penger i bytte mot de tror er kulturell kapital. Det er en vits, rett og slett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillesøsteren min var på språkreise med EF til Malta for et par år siden. Der ble de passet veldig godt på. En kom aldri lenger en til flyplassen pga fyll, ytterlige to gutter ble sendt hjem pga alkohol og en pga annen rus. De hadde innetider og hadde bare å innfinne seg på skolen. Forklart slik av min søster som er/var en av de som respekterer regler.



Anonymous poster hash: 6d628...1a1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette varierer stort fra år til år, sted til sted og kull til kull.

Jeg reiste alene på språkreise med EF til Oxford da jeg var 15-16. Det var utrolig spennende, lærerikt og gøy. Mitt engelsknivå lå veldig høyt, og jeg hadde stor glede av å være der. Jeg var heldig med min familie, og jeg har fremdeles kontakt med henne. Bodde dog med en russisk jente, som ikke ville snakke engelsk. Det var litt ugreit.

Det var ikke noe fyll, og ingen som ble sendt hjem. Men jeg vet at andre venninner som reise samme år, til samme sted, bare ikke samtidig - var ute og drakk flere kvelder. Dette tror jeg kommer ann på ungen. Er jo også forskjell på å bo i et slikt .. campus-bolig der også reiselederene bor, kontra å bo hos en vertsfamilie.

Jeg synes undervisningsnivået var svakt. En bok vi ble utdelt la grunnlaget for dette, og jeg og de andre norske i klassen hadde gjort oss ferdig med boka på et par timer, da vi måtte slå ihjel litt tid) Jeg var i den mest avanserte klassen, og jeg fikk nada ut av undervisningen (boka). Jeg lærte mye mer av å bare snakke med folk. Det innså nok også læreren vår, som kastet boken ut av vinduet første dagen, og lot oss heller snakke fritt om interessante temaer. Da fikk vi et utbytte av undervisningen.

Men, jeg vet ikke om jeg ville sendt en asosial gutt på språkreise. Du får ikke "hjelp" av reiselederene til å finne deg venner for eksempel. Man skal være relativt selvstendig og utadvendt for å ha glede av turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Malta som 15-åring, og syns det var en kjempeflott opplevelse.

Jeg har alltid vært veldig god i engelsk, og følte vel at jeg ikke fikk så mye utbytte av selve undervisningen. I tillegg prater de jo ganske gebrokkent der, så det ble ikke helt optimalt. Men det å måtte bruke engelsk uansett (var ingen andre norske i klassen eller i min vertsfamilie) var veldig nyttig.

Jeg reiste alene, men fikk masse venner der. Var ikke spesielt utadvendt fra før, ikke av de "kule" på skolen med masse venner. Men fikk en ny start siden ingen kjente meg, og vokste veldig på det. Og alle turene vi var på, opplevelsene, tingene vi så var så absolutt verdt det.

Jeg har aldri vært veldig glad i grøftefyll, men vi var ute i blant og fikk enkelt tak i noe å drikke - både på pub og i butikker. Vertsfamilien oppdaget det, og truet med å fortelle, men det skjedde ingenting. Tror det var fordi vi ikke var ute hele natten og ravet dritings inn, men holdt oss litt i skinnet tross alt. Og skolen var vi på hver dag, uansett. Vet det var et par på skolen som ble sendt hjem pga festing og alkohol.

Hadde ikke så veldig god opplevelse med vertsfamilien dog. De laget helt ok mat, men stort sett det samme (toast og te til frokost i 3 uker var ikke spesielt spennende). Ble oftere lunsj ute enn fra matpakken vi fikk med "hjemmefra". Vi så ikke så mye til de, vi var jo ute hele dagen, og spiste ikke middag der, kun ute. De virket ikke så interesserte i å tilbringe tid med oss uansett heller.

Alt i alt, så ville jeg nok ikke vært SÅ utrygg på å sende min egen datter, men det kommer nok an på hva slags type hun blir. Og jeg hadde kanskje vurdert England før Malta, ettersom det både er litt strengere der, og hun kanskje ville fått bedre utbytte av selve undervisningen.



Anonymous poster hash: fc39d...f70
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på malta med en venninne da vi var 15 år, det er snart 10 år siden nå.

Reiste også med EF, og bodde hos vertsfamilie. Bodde også 2 finske jenter der samtidig. Så nesten sldri vertsfamilien(ett par med 2 små barn), kun til middag . Frokost ordnet vi selv, lunsj var fine baguetter med ost og skinke som var svett ved lunsjtider... Middag fikk vi servert mye rart

Vertsfamilien la seg tidlig, og brydde seg ikkr om når vi km hjem.

Vi ble kjent med noen jenter i klassen fra norge og hang mye med dem, også ble vi kjent med en gjeng DJer som vi i var ute med nesten hver kveld:) ble ikke oppdaget før han ene som hadde eget radioprogram hilste oss på direkten så vertsmoren skjønte det var oss han mente:p men hun kjente moren hans lg det var vist en grei gutt/mann;) vi havnet aldri i trøbbel og det var ikke snakk om grøftefyll

MEN vi burde blitt passet bedre på, man vet jo aldri hvilke mennesker man treffer. Vi var nok litt heldige som kun har gode opplevelser

Anonymous poster hash: c8b74...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Hovedproblemet er at de fleste store språkreisefirmaene er elendige. For all del ikke velg EF.

Støtter denne. Jeg dro selv med STS,og vi merka stor forskjell. De som ble sendt hjem pga overdreven fyll fra EF,og de ble fanga opp av de fra STS. Vi hadde tettere oppfølgning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro når jeg var 14. Visstnok var det noen som prøvde alkohol, men det var badboys som skulle tøffe seg i smug. (de prøvde 1 gang og resten av tida gikk det i redbull)

Det var en supermorsom tur, bli kjent mye nye mennesker og bruke engelsk aktivt ga meg mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Basert på mine erfaringer da jeg dro, vil jeg aldri la noen av mine barn dra. Det var fyll, narkotika og sex med mange partnere.

Jeg (liten sjenert nerd) var veldig utilpass og tilbrakte de tre ukene mine begravet i skjønnlitteratur i parken.

Anonymous poster hash: e754c...df7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter denne. Jeg dro selv med STS,og vi merka stor forskjell. De som ble sendt hjem pga overdreven fyll fra EF,og de ble fanga opp av de fra STS. Vi hadde tettere oppfølgning.

Jeg dro med STS.... hos oss var problemet mer det at de "voksne" ikke hadde peilig på noen ting. Vi gikk oss bort i london og vi fikk svært lite beskjed om hvordan busser gikk og slikt. Når vi skulle dra steder kom vi flere ganger for seint slik vi ikke fikk med oss alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei i familien var på språkreise i USA i fjor. Hun sa at det var lett å drikke i sjul og at flere festen uten å bli tatt. Hun er en jente på 15 år, såvidt konfirmert. Jeg ville hvertfall ventet ett år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var på språkreiser i England i fjor. Det var fyll, bråk og narkotika. er 17 nå. Vent hvertfall ett år eller ikke la hun reise i det hele tatt



Anonymous poster hash: 4ea7a...c48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har venner som har vært på språkreise i Malta, Frankrike og England - alle steder har det vært fyll.

Jeg har vært på språkreise i USA to ganger - ikke noe fyll i det hele tatt.

Tror det har mye med aldersgrensene på alkohol å gjøre. Tror også vertsfamiliene generelt er strengere i USA, har hvert fall det inntrykket.

Anonymous poster hash: 7a2ce...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 12 år siden var jeg på språkreise i England, nærmere bestemt Isle of wight! Dro med STS og var strålende fornøyd! De som festet og drakk ble sendt hjem med en gang! Læringsopplegget var litt trått, men det var jo det å omgås engelskmenn som var det morsomme!

En dansk jente ble jo drept på øya når vi var der, så vi opplevde jo en litt anderledes språkreise! Men de fleste valgtre å bli igjen selv om vi kunne dra hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...